مزایا و معایب روتامتر ها

یک روتامتر چگونه کار می کند؟

روتامتریک نوع رایج از فلومترهای صنعتی است که برای اندازه گیری رمج فلو(دبی) مایعات و گازها به کار می رود.روتامتر از یک لوله ی مخروطی و یک شناور داخلی تشکیل شده است.روتامترها به شکل ساده ای کار می کنند به این شکل که سیال وقتی از لوله ی مخروطی عبور می کند شناور را بالا می برد و وقتی که هیچ دبی ای وجود ندارد شناور در انتهای لوله باقی می ماند.روتامترها به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند به این خاطر که نصب و نگهداری آنها ساده است و محدوده ی اندازه گیری نسبتا گسترده ای دارند همچنین افت فشار آنها کم و درجه بندی انها خطی می باشد.

نحوه کار روتامتر ها

عملکرد روتامتر بر اساس اصل منطقه متغیر می باشد به این صورت که عبور یک مایع از لوله ی مخروطی باعث بالا رفتن شناور شده و در این صورت منطقه ای که مایع میتواند عبور کند افزایش می یابد،هرچه جریان بزرگتر باشد شناور بالاتر می رود.سطح شناور تناسب مستقیم با رنج دبی مایع دارد و شناور متناسب با دبی مایع و ناحیه حلقوی اطرافش بالا و پایین می رود.لوله مخروطی اجازه میدهد که ناحیه حلقوی بین توپ و لوله در یک شرایط متعادل،متناسب با جریان باشد.

تعیین دقت:

 

دقت روتامتر توسط دقت دما و فشار و کنترل دبی وقتی در ابتدا کالیبره می شود،تعیین می شود.اگر هر تغییری در وزن و چگالی شناور به وجود بیاید بر روی خواندن رنج دبی تاثیر خواهد داشت.همچنین اگر هر تغییری که مایع را تحت تاثیر قرار می دهد به وجود آید مانند تغییر دما یا فشار،دقت روتامتر تحت تاثیر قرار می گیرد.بنابراین کالیبره روتامترها حداقل یک بار در سال مهم است تا اجازه هر تغییری که ممکن است اتفاق افتاده باشد داده شود.

 

تنوع طراحی و سبک :

 

تمام روتامترها از لوله مخروطی و شناور تشکیل شده اند اما اینکه از چه موادی ساخته شده اند و یا در کجا بهترین استفاده را دارند می تواند متفاوت باشد.لوله ها ممکن است از شیشه ،فلز یا پلاستیک ساخته شوند و ماده ی سازنده شناور هم میتواند متفاوت باشد.آنچه که در ادامه می آید می تواند اطلاعات بیشتری راجع به طراحی های مختلف روتامتر ارائه دهد:

لوله های  شیشه ای:

 

لوله های شیشه ای رایج ترین و قدیمی ترین طراحی روتامتر ها هستند.شیشه این روتامترها بوروسیلیکات محافظ ایمنی است که برای کارکردهای آب تا رنج دبی 60 گرم بر دقیقه و کارکردهای هوا تا رنج دبی 200 ثانیه بر ساعت ایمن است.برخی از سیالات جهت استفاده در لوله شیشه ای ایمن نیستند مانند بخار مرطوب یا آب با PH  بالا که بیش از 194 درجه فارنهایت است (که ممکن است باعث نرم شدن شیشه شود) سودسوزآور (که می تواند شیشه را حل کند) و اسید هیدروفلوئوریک (که می تواند شیشه را حکاکی کند)

 

لوله های فلزی:

 

لوله های فلزی وقتی برای روتامترها استفاده می شوند که دما و فشار بالاتر از حدی است که شیشه بتواند تحمل کند.این لوله های فلزی  معمولا از جنس استنلس استیل هستند . برای تشخیص موقعیت شناور در این لوله های فلزی ، از یک سری فالوورهای مغناطیسی در داخل لوله به همراه خوانش در قسمت بیرونی لوله استفاده می شود.لوله های فلزی را میتوان برای سیالات قلیایی داغ و قوی ،آب ،بخار،فلوئور،دوغاب، اسیدهیدروفلوئوریک ،فلزات مذاب و … استفاده کرد.

 

لوله های پلاستیکی:

 

روتامترها با لوله پلاستیکی روتامترهای نسبتا ارزان قیمت تری هستند که برای کاربردهایی با سیالات خورنده یا آب دیونیزه طراحی شده اند.لوله ی پلاستیکی می تواند از پلی سولفون، پرفلوئوروآلکوکسی (PFA) یا پلی آمید ساخته شود.

 

جنس شناور:

 

شناورها معمولاً از شیشه، فلز، پلاستیک یا فولاد ضد زنگ برای مقاومت در برابر خوردگی ساخته می شوند. سایر مواد شناور عبارتند از یاقوت کبود، کربولوی و تانتالیوم.

مزایای روتامتر

مزایای زیادی در خصوص استفاده روتامتر به جای فلومترهای پیچیده تر وجود دارد،این مزایا عبارتند از:

-روتامترها دستگاههای غیر پیچیده ای هستند که با مواد ارزان قیمت تر ساخته می شوند از این رو مقرون به صرفه هستند.

-روتامترها را میتوان در مناطقی نصب کرد که استحکام زیادی ندارند زیرا روتامتر تنها بر روی خواص سیال و گرانش خودش عمل می کند.

-روتامتر ها را به سادگی میتوان توسط اتصالات استاندارد و یا یک تابلو روی سیستمهای لوله کشی موجود نصب کرد.

-مقیاس روتامتر برای اندازه گیری خطی است زیرا رنج دبی بر اساس تغییرات سطح می باشد و این بدین معنی است که می توانید روی خوانش دقیق در تمام محدوده رنجی حساب کنید.

-اگر یک روتامتر به درستی نگهداری شود میتوان انتظار تکرار پذیری بالا و پایدار را از آن داشت.

-روتامترهای کوچک تر معمولا فقط چند اینچ افت فشار ستون آب دارند و این به این معناست که می توان روتامترهای کوچک را تقریبا در هر نقطه از فرآیند نصب کرد و همچنین افت فشار کمتر به معنای نیاز به پمپهای کوچکتر است که می تواند به معنای هزینه پمپاژ کمتر باشد.

معایب روتامتر

استفاده از روتامترها برخی معایب هم دارد که میتوان به شرح زیر نام برد:

-روتامترها باید به صورت عمودی نصب شوند زیرا از گرانش برای اندازه گیری دبی استفاده می کنند.

-اگر سیال کدر و مات باشد ممکن است شناور از طریق لوله شفاف قابل مشاهده نباشد.

-مقیاس روی روتامتر تنها برای یک سیال با مشخصات خاص و شرایطی که روتامتر درآن کالیبره شده است معتبر می باشد و این به این معنی است که در صورت تغییر سیال یا شرایط روتامتر باید مجددا کالیبره شود.

-تطبیق روتامترها برای خواندن ماشینی می تواند چالش برانگیز باشد لذا گاهی از شناورهای مغناطیسی برای این منظور استفاده می شود

نتیجه گیری

روتامتر ها برای اندازه گیری دبی سیالات در سیستمهای لوله کشی بسیار مقرون به صرفه و کاربردی هستند .استفاده از روتامترها در بسیاری صنایع گسترش می یابد زیرا این دستگاهها هنوز هم اقتصادی ترین راه برای اندازه گیری دبی سیالات از کمترین دبی تا بیشترین دبی می باشند.

mohammadnosouhi
ارسال دیدگاه