راهنمای جامع چشمی های روغن نما

چشمی های روغن با ارائه یک تصویر فوری از روغن داخل ماشین آلات شما بدون نیاز به خاموش و متوقف کردن چیزی کار می کنند. این پایش لحظه ای نقش مهمی در نظارت بر وضعیت و تشخیص زودهنگام دارد.

چشمی روغن نما چیست؟

چشمی روغن نما یک لوله یا کاسه شفاف است که در یک مخزن یا محفظه نصب شده است که به هر کسی اجازه می دهد تا به صورت بصری آنچه که بر مایع داخل ظرف میگذرد را بررسی کند. چشمی روغن نما یک اصطلاح جامع برای انواع مختلف چشمی روغن است که در زیر به آنها خواهیم پرداخت. کاربردها و استفاده های رایج چشمی های روغن به ویژه برای نظارت بر کیفیت و کمیت روغن یا روان کننده در داخل لوله ها، مخازن و محفظه ها مفید است. آنها را در تجهیزات متنوع و در صنایع مختلف می یابیم:
• کارخانه های تولیدی
• داروسازی
• صنایع غذایی
• سوخت های زیستی
• تصفیه خانه های فاضلاب
• صنایع شیمیایی
چشمی های روغن معمولاً در صنایعی یافت می‌شوند که از سیستم‌های تحت فشار مانند دیگ‌های بخار، ژنراتورهای بخار و تولید سیمان استفاده می‌کنند. استفاده از چشمی های روغن مطمئن برای بررسی سطح و کیفیت مایع تحت فشار بدون نیاز به باز کردن مخزن است. بیشتر چشمی های روغن مدرن، نماهای 360 درجه را ارائه می‌دهند و از اکریلیک، پلی آمید و حتی یک کوپلی‌استر جدید با کارایی بالا ساخته شده‌اند که بعداً در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

انواع چشمی روغن

چشمی های روغن معمولاً به دو شکل ظاهر می‌شوند: bullseye و ستونی. با این حال، با تکنولوژی های مدرن و هوشمند، شرکت ها شروع به تولید چشمی های روغن و تجهیزات پایش سطح با کیفیت بالاتر، اغلب با اجزای چند منظوره می کنند. ما در اینجا پنج نوع چشمی روغن رایج در بازار را بررسی می کنیم، نگاهی به برخی از پیشرفته ترین مدل های چشمی روغن میندازیم تا ببینیم که آنها چه کاری می توانند برای شما انجام دهند.
• چشمی روغن Bullseye از مواد شفاف مانند شیشه، اکریلیک یا پلی آمید ساخته شده است. آنها به درگاهی که درست بالاتر از سطح روغن در داخل مخزن قرار دارد رزوه می شوند. چشمی های روغن Bullseye برای بررسی سطح روغن عالی هستند زیرا هیچ لوله‌ای وجود ندارد که بتواند سطح کاذب را به شما بدهد. چشمی روغن سنتی bullseye یک دریچه دید واضح و شفاف را ارائه می دهد.

• چشمی های روغن ستونی به یک مخزن حاوی روغن در نزدیکی دریچه تخلیه متصل می شوند. آنها معمولاً از اکریلیک یا شیشه ساخته می شوند و امکان مشاهده نوسانات سطح روغن به بالا و پایین را می دهند. یک چشمی روغن ستونی باید بتواند با نوسانات سطح روغن هوا را جابه جا کند، بنابراین باید آن را با استفاده از طول لوله یا لوله انعطاف پذیر به قسمت اصلی متصل کنید، که به نوبه خود به یک هواگیر خشک کننده متصل است. همچنین مهم است که سطح روغن در حالت آماده به کار و در حال اجرا را به عنوان مرجعی برای زمانی که سطوح ساکن هستند علامت گذاری کنید. یکی از معایب چشمی روغن ستونی این است که به وضوح وجود کف یا حباب را نشان نمی دهد، زیرا روغن وارد شده به ستون، از پایین مخزن می آید و به هوا فرصت خروج می دهد.

• چشمی روغن سه بعدی، چشمی روغن bullseye جدید و بهبود یافته است. واضح ترین تفاوت این است که چشمی روغن سه بعدی تصویری 360 درجه از روغن را با جلوه ای صاف و خطوط مدرج برای بررسی سطح روغن ارائه می دهد. بیشتر چشمی روغن های سه بعدی با شیشه، اکریلیک یا پلی آمید ساخته می شوند.

• کاسه های رسوب و آب در قسمت پایینی (BS&W) دستگاه های دو کاربردی ای هستند که به شکل یک تجهیز درآمده است که به عنوان یک چشمی روغن و یک کاسه BS&W عمل می کنند، بنابراین می توانید سطح روغن را به صورت بصری بررسی کنید و مواد زائد احتمالی و آلاینده های مضر مانند آب و رسوب را مشاهده کنید.

• غلاف‌های نظارت بر وضعیت (CMPs) به دلیل عملکرد چند منظوره خود، به نوعی مانند یک چشمی روغن همه‌کاره هستند. این مدل یک چشمی روغن سه بعدی است که نمای 360 درجه را ارائه می دهد تا بتوانید سطح روغن، رنگ و شفافیت و همچنین وجود هرگونه کف، خوردگی یا ساییدگی را بررسی کنید. همچنین شامل یک پلاگین مغناطیسی قابل مشاهده در داخل شیشه است تا بقایای سایش را گرفته و به راحتی قابل مشاهده باشد. چشمی روغن با چرخش به شما امکان می دهد پلاگین مغناطیسی و نشانگر خوردگی را برای بازرسی بیشتر جدا کنید. علاوه بر این، CMP ها دارای یک شیر نمونه برداری داخلی هستند. همچنین آنها معمولا از کوپلی استر تریتان ساخته می شوند.

مزایای استفاده از چشمی روغن

امروزه چشمی های روغن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قوی‌تر از همیشه بوده و به عنوان ابزاری چند منظوره عمل می‌کنند، بنابراین شما نه تنها می‌توانید سطح روغن را بررسی و نظارت کنید و بقایای سایش را تشخیص دهید، بلکه حتی می‌توانید از همان دستگاه نمونه روغن بگیرید. مزایایی که از استفاده از یک چشمی روغن مدرن خواهید دید عبارتند از:
• پایش شفاف و مختصر سطح روغن. برای نظارت بهینه سطح روغن، به دنبال یک چشمی روغن سه بعدی با خطوط مدرج در جلوی صاف یا یک چشمی روغن ستونی با سطح روغنی که به طور مناسب روی لوله مشخص شده است، باشید.
• نظارت بر وضعیت روغن شفاف و مختصر. محصولاتی مانند Luneta’s Bowl و CMP به شما کمک می‌کنند تا بقایای سایش و سایر آلاینده‌هایی را که ممکن است در روغن شما برای آزمایش باشند جذب کرده تا بتوانیدآان ها را مشاهده کرده و حتی استخراج کنید. به عنوان مثال، فرض کنید یک چشمی روغن روی یک مخزن نصب کرده اید. سپس در یک بازرسی معمولی متوجه کف و حباب در چشمی روغن شدید. کف و حباب موجود در روغن یا روانکار شما باعث کاهش خواص روانکاری روغن می شود و در نهایت منجر به سایش و خرابی سیستم می شود. کف و حباب نشانه بسیاری از مسائل و مشکلات است، مانند آلودگی آب یا جامد، مسائل مکانیکی که باعث هوادهی بیش از حد می شود، یا آلودگی روان کننده. بدون چشمی روغن، ممکن است برای مدتی وجود حباب را تشخیص نداده باشید، زیرا برای مشاهده باید مخزن را به صورت دستی باز کنید، که روانکار را در معرض آلودگی بالقوه بیشتری قرار می دهد.

نکاتی که قبل از خرید چشمی روغن باید بدانید

درک محیط و شرایط عملکردی که چشمی روغن شما باید بتواند آن را تحمل کند بسیار مهم است. هر موقعیتی ممکن است چندین پارامتر ایمنی را نیاز داشته باشد، و شما نمی خواهید چشمی روغن شما عاملی در ایجاد این خطرات باشد. در انتخاب چشمی روغن به فاکتورهای زیر توجه کنید:
• در دسترس بودن پورت(درگاه): نگاهی به محل قرارگیری پورت(درگاه) در مخزن خود بیندازید. آیا پورتی در سطح روغن یا بالاتر از آن دارید؟ اگر چنین است، می توانید از یک چشمی روغن مدل bullseye یا CMP استفاده کنید. اگر تنها درگاه دسترسی شما پورت تخلیه است، به یک چشمی مدل BS&W یا چشمی روغن ستونی نیاز دارید.
• فشار: آگاهی نسبت به میزان تحمل فشار چشمی روغن برای جلوگیری از ترکیدن در فشارهای بالا
• خطر آسیب ناشی از ضربه: هر قطعه ای که از یک تجهیز بیرون زده باشد، خطر آسیب ناشی از ضربه آن بیشتر است. مشخصات مقاومت در برابر ضربه، دوام و ضخامت دیواره هر چشمی روغن را بررسی کنید.
• سیال فرآیند: مطمئن شوید که متوجه شده اید که سیال موجود در مخزن شما نسبت به چه موادی می تواند خورندگی داشته باشد. به دنبال یک چشمی روغن با درجه مقاومت شیمیایی “عالی” باشید.
• دما: دانستن حداکثر دمایی که دستگاه شما می‌تواند در آن کار کند و مدت زمانی که می‌تواند در آن دما کار کند، به ویژه برای تجهیزات گاز فشار بالا مهم است. افزایش فشار معمولا فقط زمانی اتفاق می افتد که دما بالا می رود.
• نگهداری و جابجایی: برخی از برندهای چشمی روغن نصب، نگهداری و جابجایی آسان تر از سایرین دارند.
• نوسانات سطح روغن: اگر روغن در مخزن شما نوسانات قابل توجهی دارد، باید این را در تصمیم خود لحاظ کنید. در صورتی که سطح روغن در محدوده علامت ضربدر روی شیشه باقی بماند، چشمی مدل Bullseye برای سنجش سطح صحیح روغن مناسب است. با این حال، اگر سطح روغن روی چشمی bullseye بالا باشد، هیچ راهی وجود ندارد که بفهمید سطح داخل آن چقدر است. در این مورد، یک چشمی روغن ستونی میتواند مفید باشد. اگر سطوح روغن را بالاتر از (یا زیر) این علائم می‌بینید، می‌توانید یک تصویر فوری از مقدار روغن موجود در مخزن دریافت کنید.
• مشکلات گذشته: در نظر بگیرید که آیا در گذشته مشکلاتی وجود داشته است که باید آنها را در نظر بگیرید. آیا قبلاً در مورد مواد زائد که روان کننده شما را آلوده می کنند، مشکلی داشته اید؟ اگر چنین است، مطمئن شوید که یک چشمی روغن با پلاگین مغناطیسی را انتخاب کرده تا به جذب آن مواد زائد برای آزمایش کمک کند.
• الزامات سخت افزاری: به طور معمول، چشمی های روغن ستونی نیاز به نصب سخت افزار بیشتری دارند، زیرا آنها در قسمت خارجی نصب میشوند. مگر اینکه یک هواگیر مستقیماً به چشمی روغن ستونی متصل باشد.برای اتصال آن به قسمت اصلی به لوله انعطاف پذیر یا یک قطعه لوله خمیده نیاز دارید. سایر الزامات سخت افزاری ممکن است شامل ایجاد یک پورت برای نصب چشمی روغن باشد، اگر از قبل آن را ندارید.

اینستروسنتر ارائه دهنده ی چشمی های روغن Bullseye  در سایزهای متفاوت می باشد ،برای مشاهده و خرید این چشمی های روغن می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://instrucenter.com/product-category/instrumentation/level-indicator/

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه