بادسنج ها:تعاریف،تاریخچه،انواع و کاربردها

بادسنج(آنمومتر) چیست؟

بادسنج (به انگلیسی: anemometer ) دستگاهی برای سنجش سرعت باد است. به‌طور کلی بادسنج‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: گروهی سرعت باد را اندازه می‌گیرند و گروه دیگر فشار باد را. اما از آنجا که سرعت و فشار باد با هم رابطه دارند، با سنجش هر یک از این دو کمیت می‌توان دیگری را محاسبه نمود.


بادسنج یا آنمومتر پرتابل، ابزاری برای اندازه گیری سرعت و جهت جریان هوا در اتمسفر، تونل های باد و در دیگر برنامه های کاربردی جریان گاز می باشد.
به طور خلاصه، بادسنج ها ابزارهایی هستند که برای اندازه گیری سرعت جریان هوا و قدرت باد طراحی شده اند. آنها معمولاً در هواشناسی، عملیات نصب و سرویس و همچنین در بسیاری از زمینه‌های دیگر که شرایط آب و هوایی و جریان گاز باید نظارت شود، استفاده می‌شوند.

تاریخچه بادسنج

در حدود سال 1450، لئون باتیستا آلبرتی با ایجاد اولین بادسنج شناخته شد. افراد متعددی در قرن های بعد از آن پیروی کردند، از جمله رابرت هوک، که گاهی به اشتباه به عنوان مخترع شناخته می شود. جان توماس رامنی رابینسون در سال 1846 طراحی را با ترکیب چهار فنجان نیمکره ای و چرخ های مکانیکی بهبود بخشید. جان پترسون هواشناس کانادایی در سال 1926 یک بادسنج سه فنجانی ساخت که بعدها بروورت و جوینر آن را در سال 1935 بهبود بخشیدند. درک وستون توانایی اندازه گیری جهت باد را در سال 1991 اضافه کرد. آندریاس پفلیچ بادسنج صوتی را در سال 1994 توسعه داد.

اصول کار بادسنج

اصل کار بادسنج بسیار ساده است و از سال 1846 تغییری نکرده است. دارای چهار یا سه فنجان است که با شروع باد می چرخند، آنها به بازوهایی متصل می شوند که به یک میله عمودی در ارتفاع متصل می شوند. یک ستون. هنگامی که باد شروع به وزیدن می کند، فنجان شروع به چرخش می کند و سوار عمودی آن به همان سرعتی که باد می وزد بچرخد. در حالی که تعداد چرخش های انجام شده توسط بادسنج به محاسبه سرعت نسبی باد کمک می کند.

انواع بادسنج

انواع مختلفی از بادسنج وجود دارد، اما ما با پنج نوع آن آشنا خواهیم شد:

بادسنج فنجانی

این نوع بادسنجی است که دارای فنجان هایی می باشد که در محور عمودی خود قرار می گیرد. وقتی فنجان با باد برخورد می کند شروع به چرخش می کند. سرعت باد عمدتاً بر اساس سرعت چرخش فنجان است. موسسات آموزشی، آزمایشگاه های تحقیقاتی و هواشناسان از آن استفاده می کنند.


بادسنج سیم داغ

بادسنج سیم داغ برای اندازه گیری هر دو سرعت باد و فشار استفاده می شود. برای اهداف تهویه مطبوع، گرمایش و تهویه استفاده می شود.

بادسنج بادگیر

این نوع بادسنج است که برای اندازه گیری سرعت باد و جهت آن استفاده می شود. دارای ملخ است که به سمت جلوی آن متصل است و دم بزرگی در پشت آن وجود دارد. در آن اندازه گیری سرعت باد با دیدن سرعت چرخش ملخ های آن انجام می شود.

بادسنج لیزری داپلر

این نوع بادسنجی است که از اثر داپلر برای تعیین جریان باد استفاده می کند. یک پرتو نور در آن وجود دارد که سپس به دو قسمت دیگر تقسیم می شود. سپس از این پرتوها برای تعیین سرعت باد با محاسبه مقدار نوری که توسط ذرات متحرک موجود در باد منعکس شده است استفاده می شود.این نوع بادسنج توسط موتورهای جت و هیدرولوژی رودخانه ها استفاده می شود.

موارد استفاده از بادسنج به شرح زیر است:

• برای اندازه گیری فشار باد استفاده می شود.
• همچنین برای تعیین جریان باد و جهت آن استفاده می شود. توسط تیراندازان استفاده می شود.
• همچنین توسط هواپیماهای RC و کاربران پهپادها برای بررسی شرایط آب و هوایی استفاده می شود.
• همچنین توسط چتربازان برای محاسبه سرعت باد استفاده می شود.
• توسط آیرودینامیک برای اندازه گیری سرعت باد استفاده می شود.
• همچنین توسط خلبانان در هنگام پرواز با هواپیما استفاده می شود.

اینستروسنتر،ارائه دهنده ی انواع گسترده ای از بادسنج ها می باشد ،برای مشاهده و خرید می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://instrucenter.com/product-category/portable-test-equipment/flow-test-equipment/

 

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه