دور سنج یا تاکومتر (tachometer) و کاربرد آن

دور سنج یا تاکومتر (tachometer) و کاربرد آن

دور سنج یا تاکومتر (tachometer) و کاربرد آن

دور سنج یا تاکومتر (tachometer) و کاربرد آن در تجهیزات تست و اندازه گیری ، تعداد دور را میتوان به شکل مکانیکی یا الکتریکی یا نوری اندازه گرفت که این اندازه گیری در تجهیزات دایره ای شکل و موتورهای الکتریکی کاربرد دارد. در انتهای دورسنج های مکانیکی یک برآمدگی هست که دوکی شکل یا به شکل استوانه می باشد.

که برای تماس با قطعه ی دوار  طراحی شده است. در تاکومترهای مکانیکی با افزایش سرعت و تعداد دور بر دقیقه این مقدار مکانیکی  تبدیل به الکتریکی می شود. به عنوان نمونه وقتی به شافت یک آرمیچر زائده متصل شود قادر است مقدار سرعت و دور بر دقیقه را اندازه گیری کند.

معمولا در دورسنج نوری لیزری از طریق چسباندن یک برچسب منعکس کننده لیزر تابشی از دستگاه تعداد دور بر دقیقه و سرعت را  میتوان اندازه گرفت. دورسنج های نوری دیگر که استروبوسکوپ نام دارند مکانیزم خاصی دارند بدین شکل که در استروبوسکوپ با فرکانس های مختلف یک فلاش را  میتوان تحریک کرد. در واقع  یک فلاشر روشن و خاموش می شود و فلاش می زند.

با توجه به اینکه چشم ما می تواند فلاش های لحظه تصویر را ببیند به عنوان توضیح وقتی که فرکانس چرخش  با فرکانس فلاش زدن یک فن مساوی شد ، تجهیز دوار را ثابت می بیند که بدین شکل اولین فرکانس گردش دستگاه که بیانگر دور بر دقیقه یا rpm است به دست می آید.

 

در گزینش  تاکومتر یا استربوسکوپ یا دور سنج باید به نکات زیر توجه کرد .

  • قابلیت نصب دور سنج در یک مکان  یا قابل حمل بودن
  • تعیین کردن مکانیزمی که برای دستگاه تاکومتر مناسب باشد که با توجه به آن یکی از تاکومتر های مکانیکی ، لیزری، یا نوری باید انتخاب شود.
  • سرعت اندازه گیری دور سنج چقدر باشد؟
  • قابلیت هایی که از تاکومتر انتظار داریم مانند داشتن حافظه داخلی و یا جانبی ، قابلیت اتصال به کامپیوتر، قابلیت های ویژه که بعضی اوقات لازم است. به عنوان مثال اگر بخواهیم ضمن اندازه گیری دور ، لرزش یا دما را هم اندازه بگیریم .

کاربرد تاکومترها یا دورسنج ها در کجاست؟

استربوسکوپ ها در تشخیص عیب های سطح ورقها و یا سطح هایی که عیب هایی  با فاصله زمانی معینی در خط تولید دارند کاربرد دارد. معمولا  دور سنج ها در جرثقیل های بزرگ و کشتی ها  ،ماشین های اسپرت، هواپیماها برای اندازه گرفتن سرعت استفاده می شود.

 

انواع تاکومتر به شرح زیر می باشد.

نوع اول: تاکومتر یا دور سنج جریان مستقیم (DC)

این تاکومتر یک ژنراتور مغناطیسی پایدار کوچک است که خروجی آن ۲ تا ۱۰ ولت در هر دقیقه می باشد.  تعیین کننده سرعت  در تاکومتر جریان مستقیم یک ولت متر با مقاومت بالا  است که در هر دور در دقیقه، کالیبره می شود. به دلیل اینکه گشتاورهای این تاکومتر  کارشان را آرام آغاز می کنند و فعالیت آن با سرعت کم انجام می شود این دور سنج برای اندازه گیری سرعت نیز مناسب می باشد همچنین این تاکومتر یک قطعه با ثبات مکانیزم سرعت است.

 نوع دوم : تاکومتر الکتریکی

 برای اندازه گیری فرکانس، امواج سینوسی و یا پالس های ورودی از تاکومتر یا دور سنج الکتریکی استفاده می شود. از طریق تشخیص دهنده هایی امواج ورودی برش داده میشوند و شکل می گیرند سپس از یک مدار گلوئی امواج ورودی توسط تشخیص دهنده هایی برش و شکل داده می شوند و بعد از آن از یک مدار دروازه(گلوئی) جهت نشان دادن اعداد عبور می کنند. یک نوسان گر کریستال زمان باز شدن این مدار گلوئی (دروازه) را کنترل می کند. تعداد پالس هایی که در زمانی معین از این دروازه می گذرند توسط نمایش دهنده ی شمارنده،  اندازه گیری می شود.

نوع سوم : تاکومتر الکتریکی، ژنراتوری

 تاکومتر الکتریکی، ژنراتوری ترکیبی از مولدهای برق و نشناگرها می باشند. دو شکل اصلی برای این نوع دورسنج وجود دارد.  یک یک ژنراتور AC به همراه یک ولت متر AC و یک ژنراتور DC همراه با یک ولت متر DC  (ولت متر DC به همراه یک همسان کننده). در هر دو نوع، عملکرد  ولت متر DC متناسب با سرعت محور می باشد.

 

نوع چهارم : تاکومتر جریان متناوب (AC) 

دور سنج جریان بوسیله یک فیلد آهن ربایی گردان و سیم پیچی های ثابت می تواند ساخته شود. تاکو متر جریان متناوب ، فرکانس ها ولتاژ هایی را متناسب با سرعت ایجاد می کنند.

نوع پنجم : تاکومتر جریان مخالف

این دور سنج به اسم یک تاکومتر کشیدنی نیز یاد می شود. معمولا  دور سنج جریان مخالف برای اندازه گیری سرعت موتور هواپیما و سرعت موتور اتومبیل ها به کار می رود. جریان های مغناطیسی ایجاد شده بوسیله این جریان های مخالف، یک میدان مغناطیسی در دورسنج جریان مخالف  بوجود می آورد.

کاربرد تاکومتر در ماشین آلات چیست ؟

در ماشین آلات و دستگاه ها باید سرعت چرخش شفت ها یا موتورها اندازه گیری شود. به عنوان مثال ، رانندگان خودرو باید از سرعت چرخش دقیق شافت مطلع باشند تا بتواند تنظیمات مناسب دنده و دریچه گاز را برای شرایط خاص رانندگی انتخاب کند.

در صورت استفاده از اتومبیل در دنده های نامناسب یا استفاده طولانی مدت در سرعت های بالا ، روغن کاری کافی وجود نخواهد داشت که این امر موتور را تحت تأثیر قرار می دهد.

بنابراین ، تاكومترها باید در اتومبیل ها باشند تا از سرعت بیش از حد جلوگیری كنند و از موتورها زمانی که روغن کافی وجود ندارد محافظت كنند. همچنین ، این دستگاه سنسور قادر به اندازه گیری میزان سرعت سیستم جرقه زنی وسایل نقلیه برای موتور می باشد.

همانطور که گفته شد ، دور سنج از نشانگر و سوزن برای نشانگر خواندن و همچنین نشانگرهای کم و زیاد استفاده می کند که سطح ایمن و خطرناک را نشان می دهد.

اولین دور سنج های مکانیکی برای اندازه گیری نیروی گریز از مرکز طراحی شده اند ، اما پس از سال ها پیشرفت ، این ابزار برای اندازه گیری سرعت چرخش ماشین ها و اشیاء اصلاح شد. امروزه طبقه بندی های مختلفی از تاكومترها وجود دارد ، اما متداول ترین آنها توكومترهای آنالوگ ، توكومترهای دیجیتالی ، دور سنج های زمان و فرکانس و دور سنج های تماسی / غیر تماسی هستند.

که هر نوع برای طیف خاصی از برنامه ها مناسب است ، زیرا هر یک از ساخت ها ، اصول و کاربردهای مختلفی برخوردار است.
بدون تردید ، دور سنج دیجیتال بهترین نمونه موجود در بازار است. این دستگاه قادر است سرعت چرخش هر شی مکانیکی را اندازه گیری کرده و به صورت دقیق آن را روی صفحه نمایش LCD دیجیتال نمایش دهد.

متداول ترین محل دورسنج های دیجیتال روی داشبورد وسایل نقلیه است تا نشان دهد چه مقدار چرخش در دقیقه موتور را فراهم می کند. با این حال ، فشار سنج های دیجیتال نیز اغلب در هواپیماها ، ابزارهای لیزر ، دارو و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. در پزشکی ، این ابزار برای تخمین دقیق میزان جریان خون در رگ یا شریان قرار می گیرد.

tehrani
ارسال دیدگاه