ویدئو بورسکوپ (video borescope) چیست؟ راهنمای خرید ویدئو بورسکوپ

معرفی ویدئوبورسکوپ:

ویدئوبورسکوپ (video borescope) یا  به طور اختصار بورسکوپ که به آن فایبر اسکوپ و یا دوربین بازرسی نیز گفته می شود دستگاهی است در بر گیرنده یک چیپست CCD بسیار کوچک که بر روی مدار آن جاسازی شده است. ویدئوبورسکوپ ها در واقع دوربین هایی هستند که قابلیت ثبت فیلم و تصویر از مکان ها و یا داخل دستگاه هایی که چشم قادر به دیدن آن نیست را فرآهم می آورد.

برخی از بورسکوپ موجود به همراه قیمت و کاتالوگ فنی آنها که در سایت به شرح زیر میباشد:
مشاهده همه

پراب یا تیوپ ویدئو بورسکوپ چیست؟

به منظور نفوذ در داخل دستگاه ها و یا محفظه ها و محل هایی که قابلیت قرارگرفتن مستقیم انسان در آن وجود ندارد سنسور یا لنز تصویربرداری ویدئوبورسکوپ ها (video borescope) باید حالت میله ای و یا در اصطلاح تیوپ شکل انعطاف پذیر داشته باشد تا بتوان لنز تصویر برداری ویدئو بورسکوپ را به محل مورد نظر هدایت کرده و عملیات بازرسی صورت گیرد. طول این تیوب های ویدئوبورسکوپ با توجه با نوع کارایی آن می تواند طولی از 50 سانتیمتر تا 5 متر و یا حتی بیشتر را نیز داشته یاشد و از آنجایی که قرار است این تیوپ از روزنه ای کوچک نیز قابل عبور باشد معمولاً قطری در حدود چند میلی متر دارد.
بسیاری از پراب های ویدئوبورسکوپ ها به گونه ای طراحی شده که دارای 4 عدد LED در سر تیوپ به منظور عکس برداری و فیلم برداری از مکان های تاریک باشد. عموما این LEDها قابلیت تنظیم نور را نیز دارا می باشند.

 

انواع ویدئو بورسکوپ چیست؟

امروزه با توجه به نوع کارایی و امکاناتی که برای ویدئو بورسکوپ ها طراحی شده است انواع مختلفی از فایبر اسکوپ و یا video borescope طراحی می شود که در زیر به انواع آن اشاده می کنیم. بنابراین ویدئو بورسکوپ ها را می توان به روش های مختلف دسته بندی کرد:

الف) دسته بندی ویدئوبورسکوپ ها با توجه به صفحه نمایش یا مانیتور:

  1. دیدئو بورسکوپ با صفحه نمایش جداشونده: قابلیت جدا شدن صفحه نمایش این نوع ویدئوبورسکوپ این قابلیت را به این دستگاه داده که بتوان از آن در مواردی که مجبور هستیم خود ویدئوبورسکوپ را دور از چشمان قرار دهیم، استفاده کرد.
  2. ویدئوبورسکوپ با صفحه نمایش سرخود: همانطور که از اسم آن مشخص است این نوع ویدئوبورسکوپ صفحه نمایش قابل جدا شدن از بدنه اصلی نمی باشد.
  3. ویدئوبورسکوپ بدون نمایشگر: این نوع ویدئوبورسکوپ ها بدون نمایشگر طراحی شده و قابلت این را دارد که تصاویر گرفته شده را به صورت آنلاین به کامپیوتر ارسال نماید. معمولا تصاویر از طریق کابل رابط به کامپیوتر ارسال شده و یا از طریق امواج وایرلس ویا WIFI بر روی موبایل یا کامپیوتر ارسال می شود. مزیت این نوع ویدئوبورسکوپها سهولت در حمل و کار کردن با آن و همچنین قیمت پایین آن می باشد.

ب) دسته بندی ویدئوبورسکوپ ها با توجه به نوع و ارسال داده:

  1.  ویدئوبورسکوپ با کابل USB: این نوع ویدئوبورسکوپ دارای کابل USB برای ارسال همزمان عکس ها و فیلم های گرفته شده بر روی کامپیوتر می باشد. در برخی از نمونه  ها این قابلیت وجود دارد که بتوان تصاویر را بر حافظه جانبی ویدئوبورسکوپ ذخیره کرد و در پایان کار آنها را به کامپیوتر انتقال داده و بررسی کرد.
  2. ویدئوبورسکوپ با قابلیت وایرلس (wireless):  در این نوع ویدئوبورسکوپ ها امکان اتصال به کامپیوتر توسط امواج وایرلس وجود داشته و تصاویر گرفته شده توسط دستگاه همزمان از طریق این امواج بر روی کامپیوتر قابل نمایش هستند. مزیت دوربین های نظارتی وایرلس این است که دیگر محدودیت کابل اتصال را نداشته و می توان تصاویر را به محل های دورتری از خود ویدئو بورسکوپ ارسال کرد و مورد بازرسی قرار داد.
  3.  ویدئو بورسکوپ با قابلیت ارسال از طریق WIFI: با گسترش نسل جدید تلفن های هوشمند و استفاده از تکنولوژی سریع انتقال داده WIFI طراحان دوربین های نظارتی را بر این داشت تا نسل جدیدی از ویدئوبورسکوپ با قابلیت ارسال تصاویر از طریق WIFI به تلفن همراه و تبلت را تولید نمایند. قیمت ارزان این نوع ویدئوبورسکوپ ها به دلیل نداشتن صفحه نمایش از مزیت های این تجهیز می باشد. اپلیکیشن های همراه با این نوع ویدئوبورسکوپ قابلیت نصب بر روی اکثر تلفن های همراه و تبلت ها را داشته و درواقع تلفن همراه شما را نمایشگر خود خواهد کرد.
  4.  ویدئوبورسکوپ با قابلیت ارسال از طریق بلوتوث: در این نوع ویدئوبورسکوپ ها امکان اتصال به کامپیوتر یا تلفن همراه توسط امواج بلوتوث وجود داشته و تصاویر گرفته شده توسط دستگاه همزمان از طریق این امواج بر روی کامپیوتر قابل نمایش هستند. ارسال تصاویر به محل های دورتری از خود ویدئو بورسکوپ از مزایای این نوع ویدئوبورسکوپ به شمار می آید.

ج) دسته بندی ویدئوبورسکوپ ها با توجه به نحوه ذخیره داده:

  1. ویدئوبورسکوپ حافظه دار: تصاویر کرفته شده توسط این دستگاه ها بر روی حافظه جانبی و یا داخلی آن ذخیره شده و قابلیت ارسال داده به کامپیوتر پس از عملیات تصویر برداری را توسط کابل USB دارد.
  2. ویدئوبورسکوپ با قابلیت ذخیره تصاویر بر روی وسایل جانبی: منظور ویدئوبورسکوپی است که تصاویر را از طریق کابل (یا بلوتوث یا wifi ) به وسیله جانبی مثل کامپوتر انتقال داده و تصاویر در کامپیوتر ذخیره می شود.
  3.  ویدئوبورسکوپ آنلاین:  منظور ویدئوبورسکوپی است که قابلیت ذخیره تصاویر را نداشته و فقط به صورت آنلاین بر روی نمایشگر آن می توان تصاویر گرفته شده را مشاهده نمود.

video borescope215498

 

بورسکوپ ها برای چه مواردی استفاده می شود؟

بورسکوپ ها ابزاری هستند که برای معاینه های بصری از مناطقی استفاده می شوند که با وسایل دیگر قابل دسترسی نیستند. همچنین ، ویدئو بروسکوپ ها در مواردی مفید هستند که بازرسی ممکن است باعث تخریب شود ، یا زمانی که بسیار گران یا وقت گیر است. آندوسکوپ ها دستگاه های شبیه به ویدئو بروسکوپ هستند اما از این دستگاه در بدن انسان استفاده می شود.

از ویدئو بورسکوپ ها در تکنیک های آزمایش غیر مخرب برای تشخیص نواقص و نقص استفاده می شود. به بیان دقیق تر ، این ابزارهای نوری بیشتر در بازرسی بصری موتورهای دیزل ، موتورهای هواپیما ، موتورهای کامیون و اتومبیل ، توربین های بخار یا توربین های گازی صنعتی هوایی مشتق شده مورد استفاده قرار می گیرند.

به دلیل ایمنی و همچنین نیاز به تعمیر و نگهداری ، توربین های بخار و بنزین نیاز به توجه ویژه ای دارند. در مورد موتورها ، به منظور جلوگیری از خسارت ها و نگه داری اضافی که می تواند به ویژه برای توربین های بزرگ گران شود ، بازرسی بصری لازم است.

از بورسکوپ ها در ساخت قطعات ریخته گری یا ماشین کاری نیز استفاده می شود تا سطوح داخلی قابل توجهی را برای سوراخ های کامل ، آبراه ها یا سطح سطح مورد بررسی قرار دهد. مصارف عمومی دیگری نیز وجود دارد که شامل بازرسی ساختمان ، کاربردهای پزشکی قانونی در اجرای قانون یا اسلحه سازی برای تجزیه و تحلیل بطن داخلی سلاح گرم است.

به عنوان یک واقعیت جالب ، در جنگ جهانی دوم ، اشکال بدلی از borescopes برای بررسی حفره های داخلی اسلحه های بزرگ برای شناسائی نواقص استفاده می شدند ، از این رو این نام برای آن ها انتخاب شده.

مرجع ابزاردقیق ایران
ارسال دیدگاه