دیتالاگر چیست : انواع و کاربرد دیتالاگر

cloud solution datalogger

دیتالاگر چیست : انواع و کاربرد دیتالاگر

ثبت کننده داده یا ثبات یا دیتالاگر (Data Logger) و یا داده بردار وسیله ای است که داده های اندازه گیری شده توسط خود و یا توسط یک حسگر یا دستگاه خارجی را در طول زمان ذخیره می کند. اکثر دیتالاگرها معمولاً کوچک و قابل حمل بوده و کاربرد آزمایشگاهی و تست و اندازه گیری دارند. دیتالاگر ها دارای یک حسگر بوده کا داده پارامتر مورد نظر را اندازه گیری کرده و سپس در حافظه داخلی خود ذخیره می کنند. برخی از ثبت کننده ها دارای نمایشگر بوده و می توان داده های ذخیره شده را در آن مشاهده کرد. دیتالاگر ها معمولاً از طریق رابط USB به کامپیوتر وصل شده و توسط نرم افزار مخصوص دیتالاگر می توان داده های اندازه گیری شده را بر روی کامپیوتر مشاهده و پردازش کرد.
یکی از مزایای مهم استفاده از دیتالاگرها قابلیت جمع آوری ۲۴ ساعته اطلاعات است. دیتالاگرها معمولاً به محض فعال سازی بدون مراقبت رها شده تا در طول دوره دیده بانی اندازه گیری نموده و اطلاعات را ذخیره کند. این قابلیت اجازه می‌دهد تا تصویری جامع و دقیق از شرایط محیط تحت نظر مانند دمای هوا یا رطوبت بدست آید.

 

کاربرد های دیتالاگر یا ثبت کننده:

کاربرد دیتالاگر شامل موارد زیر می‌شود:

  • ذخیره داده های حاصل از اندازه گیری پارامترهای هواشناسی مانند سرعت باد/ و جهت باد، دما، رطوبت نسبی، تشعشعات خورشیدی در ایستگاه هواشناسی بدون مراقبت
  • ذخیره داده های سطح آب، عمق آب، جریان آب، pH آب، رسانایی آب در ایستگاه‌های بدون مراقبت هیدروگرافی
  • ذخیره خودکار رطوبت خاک
  • ذخیره خودگار فشار گاز
  •  شمارش ترافیک جاده
  • اندازه گیری دما (رطوبت و…) مواد فاسد شدنی در حین انتقال محموله
  • مانیتورینگ فرایند برای نگهداری و عیب یابی کاربردها
  • تحقیقات حیات وحش
  • اندازه گیری لرزش و شرایط حمل (ارتفاع سقوط) در توزیع
  • مانیتورینگ سطح مخزن
  • مانیتورینگ محیط زیست
  • آزمایش خودرو
  • مانیتورینگ وضعیت رله در سیگنال دهی راه آهن
  • ذخیره سازی ‘نمودار بارگذاری الکتریکی’ برای مدیریت مصرف انرژی.
  • داده برداری از متغیرهای دما و فشار در طول خط لوله
  • مانیتورینگ خطوط لوله نفت و گاز

 

انواع دیتالاگر

دیتالاگر دما : شاخص های دما و ضبط کننده ها ابزار مهمی برای نگهداری زنجیره تأمین هستند. دیتالاگر دما ، دما را در تمام مراحل حمل و نقل و کار با زنجیره کنترل می کند و در صورت بروز یک رویداد مربوط به دما هشدارها را ارائه می دهد. این اجازه می دهد تا قبل از وقوع آسیب محصول ، اقدامی انجام شود این نوع دستگاه های ثبت اطلاعات اغلب برای نظارت بر حمل و نقل در صنایع زنجیره تأمین سرد و همچنین جمع آوری داده های دمایی از شرایط متنوع میدانی مورد استفاده قرار می گیرند.

دیتالاگر بی سیم : راه حل ایده آل برای نظارت بر زمان واقعی ، مداوم ، دستگاه های ثبت اطلاعات بی سیم از هر مکان و از هر دستگاه مبتنی بر وب کار می کنند. مانند هر دیتالاگر ، سیستم هشدار قابل تنظیم و دسترسی سریع به داده های ضبط شده در زمان واقعی فراهم می کند. یک ثبت کننده داده بی سیم به سخت افزار اضافی نیاز ندارد ، که این امر را به گزینه ترجیحی برای نگهداری داده های درخواستی تبدیل می کند. این یکی از انعطاف پذیرترین دستگاه های ورود به سیستم است که می تواند انواع برنامه ها را در خود جای دهد.

رکوردر رطوبت : در کنار دیتالاگرهای دما ، از دیتالاگر رطوبت اغلب در محیط های حساس به دما مانند اتاق های کالیبراسیون ، انبارها ، گلخانه ها ، اتاق زیر شیروانی ، زیرزمین و خانه ها استفاده می شود. این نوع از ثبت کننده های داده دارای سنسورهای داخلی برای اندازه گیری سطح رطوبت محیط و ارائه هشدارهای در زمان واقعی در صورت بروز ناهنجاری هستند.

دیتالاگر فشار : دیتالاگر فشار در تنظیمات مختلف برای اندازه گیری فشار گازها یا مایعات استفاده می شود. آنها همچنین می توانند برای متغیرهایی مانند جریان سیال و / یا گاز ، سطح آب ، ارتفاع و سرعت استفاده شوند. بسته به محیط ، یک ثبت کننده داده فشار ممکن است اندازه گیری فشار و فشار مطلق و / یا ورودی پل برای اندازه گیری فشار یا بار را اندازه گیری کند. برخی از دیتالاگرها همچنین ممکن است داده ها را در مورد داده های شوک سه محوری با استفاده از شتاب سنج های داخلی ثبت کنند. با توجه به ماهیت محیط ، دیتالاگر فشار معمولاً برای مقاومت در برابر شرایط سخت و زیر آب طراحی شده اند.

Vibration data logger: می تواند ضربات و لرزش ها را برای مدت زمانی اندازه گیری و ضبط کند. داده ها به صورت دیجیتالی ، معمولاً به صورت شتاب و زمان ارائه می شوند. سپس می توان ضبط ها را بازیابی یا برای بررسی و ارزیابی انتقال داد. ثبت کننده لرزش داده به طور کلی شامل سنسورهایی مانند شتاب سنج ها ، همچنین پردازنده ، رسانه ذخیره سازی و منبع تغذیه است. سنسورهای شوک برای اندازه گیری ضربه به عنوان داده های خلاصه یا کل شکل موج طراحی شده اند.

RTD data logger: دیتاگر دمای ردیاب مقاومت (RTD) سنسوری است که نشانه ای از دما را ارائه می دهد. بیشتر آنها از یک سیم ساخته شده از پلاتین ، نیکل یا مس تشکیل شده است. سیم دور یک هسته شیشه ای یا سرامیکی پیچیده شده و یک خوانش رابطه مقاومت / دما را بسیار دقیق ارائه می دهد. داده های RTD اطلاعات قطعه ای شکننده و معمولاً توسط پراب ها محافظت می شوند.

 

خصوصیات یک دیتالاگر

در هنگام انتخاب یک دیتالاگر پارامترهای زیر را باید در نظر گرفته شود.

سیگنال ورودی : برخی از دیتالاگرها به نوع ورودی خاص اختصاص دارند و برخی دیگر برای انواع مختلف ورودی قابل برنامه ریزی هستند. انواع مختلفی از سیگنال ها از جمله ترموکوپل ، صدا ، pH ، فشار و بسیاری موارد دیگر طیف گسترده ای را ارائه می دهد. بسته به نوع سیگنال ورودی نوع دیتالاگر تغییر می کند.

انواع سیگنال ( ولتاژ / جریان برق ،  ولتاژ / جریان برق روشن / خاموش بودن نور ، شوک / شتاب ، پل / فشار / بار / فشار ، روشن / خاموش موتور ، صدا ، نقطه شبنم ، PH ، فشار ، درجه حرارت ،  رویداد یا ایالت ، ولتاژ / جریان پردازش ، ترمیستور ، فرکانس ، رطوبت نسبی ، ترموکوپل ، level  ،  RTD ) 

تعداد ورودی ها : دیتالاگرها در هر دو طرح تک کانال و چند کانال در دسترس است. تعداد کانال های دیتالاگر بیانگر تعداد سنسورها و مبدل هایی است که هم ‌زمان قابل اتصال به دیتالاگر هستند.

نوع سنسورهای پشتیبانی کننده: معمولاً هر دیتالاگری سنسورها و مبدلهای خاصی را پشتیبانی می‌کند. مثلاً یک دیتالاگر ممکن است تنها قادر به پشتیبانی سنسورهای حرارتی RTD باشد ولی قادر به پشتیبانی ترموکوپل ها نباشد

سرعت / حافظه : فرکانس نمونه برداری تعداد دفعاتی که دیتالاگر داده ‌های هر سنسور را خوانده و به کامپیوتر یا حافظه منتقل می‌کند. در مقایسه با زمان واقعی سیستم اکتساب داده ها ، نرخ نمونه برداری دیتالاگر به طور کلی کم است. این اتفاق به دلیل اینکه دستگاه وابسته به داده هایی است که در حافظه داخلی ذخیره شده ، محدود است. هرچه این داده ها بیشتر باشد میزان حافظه مورد نیاز بیشتر است. بنابراين هنگام تعيين يك دیتالاگر ، تعيين ميزان نمونه و مدت زمان نمونه كه مي تواند براي محاسبه حافظه مورد نياز مورد استفاده قرار گيرد ، اهميت دارد. مثلا. اگر یک برنامه به نرخ نمونه 1 در ثانیه نیاز داشته باشد و آزمایش باید یک ساعت طول بکشد ، نقشه بردار داده می تواند 3600 نمونه (1 نمونه در ثانیه x 1 ساعت x 3600 ثانیه / ساعت) را ذخیره کند.

مدت زمان ثبت اطلاعات : یک پارامتر اساسی در سیستم‌های دیتالاگر قابلیت ثبت اطلاعات برای مدت زمانی طولانی مثلاً چندین سال است. برای دست یابی به این هدف لازم است سیستم‌های دیتالاگر دارای رسانه‌های ذخیره سازی در حجم‌های بالا و مصرف انرژی بسیار کم باشند.

 

اجزاء دیتا لاگر:

  • سخت افزار: سخت افزار سیگنال های موردنظر را به داده های دیجیتال تبدیل می کند که شامل سنسورها، مدارات بهبود سیگنال (مانند تقویت کننده و کاهنده های نویز) و مدارهای مبدل آنالوگ به دیجیتال.
  • سخت افزار  ذخیره سازی بلند مدت داده ها که معمولا کارت حافظه یا رایانه می باشد.
  • نرم افزار دیتالاگر : که برای جمع آوری، آنالیز و نمایش داده ها استفاده می شود
  • کابل دیتالاگر : که رابط بین دیتالاگر و کامپیوتر برای انتقال داده های ذخیره شده بر روی کامپیوتر

 

چرا یک دیتالاگر را نسبت به انواع دیگر ابزارهای جمع آوری داده انتخاب می کنیم؟

سه نوع سازه معمولاً برای جمع آوری و ذخیره داده ها استفاده می شود
– سیستم ثبت داده در زمان واقعی یا در لحظه
– ضبط کننده نمودار
دیتالاگر یا ثبات داده

دیتالاگر ها معمولاً اقتصادی تر از ضبط کننده نمودار هستند. آنها انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهند و با انواع بیشتری از انواع ورودی در دسترس هستند. بیشتر دیتالاگرها داده هایی را جمع آوری می کنند که مستقیماً به رایانه منتقل می شوند. اگرچه این گزینه در ضبط کننده ها نیز موجود است ، اما به طور معمول هزینه قابل توجهی را به قیمت ضبط کننده اضافه می کند.

سیستم ثبت داده انعطاف پذیری زیادی را ارائه می دهند و مطمئناً در صورت نیاز به نمونه های بالا جذاب هستند ، با این وجود از آنجا که به اتصال یا نصب به رایانه احتیاج دارند ، کامپیوتر نیز باید هنگام جمع آوری داده ها حضور و فعال باشد. دیتالاگرها می توانند داده ها را بطور مستقل از رایانه جمع کنند. معمولاً داده ها در حافظه غیر فرار برای بارگیری بعدی به رایانه جمع آوری می شوند. در طی جمع آوری داده ها نیازی به حضور رایانه نیست. این باعث می شود تا آنها برای برنامه هایی که نیاز به قابلیت حمل دارند ، از هر نظر ایده آل و مناسب باشند.

 

نحوه استفاده از دیتالاگر

یک دیتالاگر برای استفاده در نمودار و تجزیه و تحلیل خود دارای نرم افزار خاصی است. بسته به نوع برنامه ، ثبت کننده باید متصل و پیکربندی شود که براساس سنسورها باید نمونه برداری شود و نحوه کارکرد ثبت کننده چقدر است.
پس از استقرار در محل انتخاب شده خود ، دیتالاگر می تواند هر اندازه گیری تنظیم شده را ضبط و ذخیره کند. پس از اتمام دوره نظارت مورد نظر ، سپس رکوردر داده ها با نرم افزار مجدداً وصل می شود تا داده های ثبت شده را بدست آورید. اندازه گیری ها ممکن است در نمودارهایی نشان داده شوند که برای نشان دادن تغییرات در طول زمان مفید هستند. اکثر برنامه های نرم افزاری به کاربر امکان می دهند داده های جدولی را مشاهده و ضبط ها را به صفحه گسترده صادر کند.

 

دیتالاگرها تا چه زمانی می توانند داده ها را ثبت کنند؟

بسیاری از مدل های دیتالاگر ها با دوام هستند و به مدت زمان قابل اعتماد به کار خود ادامه خواهند داد. زمان ثبت داده ها اساساً با دو چیز بستگی دارد :  عمر باتری و اندازه حافظه پردازنده. بیشتر دیتالاگرها برای استفاده های صنعتی و فردی ، باتری ها کار می کنند ، در حالی که مدل های خاصی می توانند از خارج استفاده شوند. اگر دیتالاگر به گونه ای طراحی شده است که در یک حالت کم مصرف انرژی کار کند ، مانند مواردی که در ایستگاه های هواشناسی از راه دور استفاده می شود ، عمر باتری تنها در باتری های داخلی ممکن است ماه ها یا سال ها باشد.

 

دیتالاگر چگونه داده ها را بازیابی می کند؟

بسیاری از دیتالاگر ها برای بازیابی آسان ، داده ها را در کارت حافظه یا فلش مموری ضبط می کنند. مدل های پیشرفته تر هم چنین می توانند داده ها را بطور خودکار از طریق اترنت یا ارتباط بی سیم( دیتالاگر WiFi و غیره) ارسال کنند. کاربران غالباً براساس تأسیسات خود رابط سیمی یا بی سیم را انتخاب می کنند.

 

آیا دیتالاگر نیاز به برنامه نویسی دارد؟

بیشتر چوب الگوریتم ها پیکربندی شده اند ، برنامه ریزی نشده اند. امروزه یک نرم افزار پیکربندی به همراه دستگاه ارائه می شود که به کاربر اجازه می دهد با چند کلیک ماوس آماده به کار شود و کار کند ، یا گاهی اوقات فقط باید چند دکمه طراحی شده روی دستگاه خود را فشار دهد. حتی نقشه بردارهای داده با محاسبات بالایی نیز مانند خانواده dataTaker ، به پیکربندی ساده نیاز دارند – نه برنامه نویسی.

 

از کجا می توان دیتالاگر را خریداری کرد؟

امروزه در بازار تأمین کنندگان زیادی برای خرید دیتالاگر وجود دارند. یک تصمیم اصلی برای خرید محل جستجو ، یافتن ارائه دهنده ای است که می تواند به سوالات شما پاسخ دهد و راه حل هایی را ارائه دهد که پاسخگوی نیازهای عملکردی و محدودیت های بودجه شما باشد. تأمین کننده ای که تجربه کاربرد گسترده ای دارد می تواند برای کمک به شما در یافتن راه حل مناسب از ارزشمندی برخوردار باشد. دسترسی به پشتیبانی فنی مؤثر ، یکی دیگر از مزایای مهم است که می تواند شما را برای جمع آوری داده های مورد نیاز برای شما مهم کند

 و سوال همیشگی کاربران که چگونه می توان از Data Logger استفاده کنم؟

ابتدا با استفاده از نرم افزار همراه با نمودار و تحلیل ، به logger متصل شوید و تعیین کنید که چگونه می خواهید logger را پیکربندی کنید (کدام سنسورها را برای نمونه برداری ، نحوه شروع به کار logger ، نحوه متوقف کردن آن و غیره) سپس logger را در قسمت انتخاب شده مستقر کنید. مکانی ، که در آن هر اندازه گیری داده را ضبط کرده و آن را در حافظه ذخیره می کند.

پس از مدت زمان نظارت مورد نظر ، با ورود به سیستم دوباره به سیستم وصل شوید و دوباره از نرم افزار استفاده کنید تا داده ها را بازخوانی کرده و اندازه گیری ها را در نمودارهایی نمایش دهید که در طول زمان نمایه ها را نشان می دهند. همچنین می توانید داده های جدولی را مشاهده کنید یا برای دستکاری بیشتر به صفحه گسترده صادر کنید.

 

برخی از دیتالاگرهای موجود در فروشگاه:

 {product 153520|name|cart|picture|link|border|pricedis3|pricetax1}  {product 153529|name|cart|picture|link|border|pricedis3|pricetax1}  {product 153536|name|cart|picture|link|border|pricedis3|pricetax1}
  {product 152846|name|cart|picture|link|border|pricedis3|pricetax1}
 {product 1388|name|cart|picture|link|border|pricedis3|pricetax1}  {product 1391|name|cart|picture|link|border|pricedis3|pricetax1}
برای مشاهده لیست کامل دیتالاگر های موجود در سایت اینجا کلیک نمایید.
مرجع ابزاردقیق ایران
ارسال دیدگاه