تست میگر چیست و چگونه انجام می شود؟

تست میگر چیست و چگونه انجام می شود؟

تست میگر چیست و چگونه انجام می شود؟

دستگاه میگر ( تست عایقی) از سال 1889 مورد استفاده قرار می گیرد و محبوبیت آن در دهه 1920 افزایش یافت. از آنجایی که دستگاه گفته شده در کاربردها و اهداف یکسان است در سالهای اخیر پیشرفت کمی در طراحی و کیفیت تستر آن ظاهر شده است.

تستر میگر روشی برای آزمایش با استفاده از دستگاه اندازه گیری مقاومت عایق است که به بررسی وضعیت عایق الکتریکی کمک می کند. کیفیت مقاومت عایق یک سیستم الکتریکی با گذشت زمان ، شرایط محیطی یعنی دما ، رطوبت و ذرات گرد و غبار کاهش می یابد. این کیفیت همچنین به دلیل وجود استرسهای فیزیکی و الکتریکی تاثیر منفی می پذیرد. بنابراین بسیار ضروری است که مقاومت عایق تجهیزات را در یک بازه منظم بررسی کنید تا از هرگونه شوک الکتریکی و کشنده جلوگیری شود.

مقاومت عایقی یک اندازه گیری از قدرت پایدار یک عایق برای تحمل ولتاژ سرویس بدون هیچ گونه نشتی جریان می دهد بنابراین ما می توانیم ایده ای از وضعیت عایق داشته باشیم . این مقاومت عایقی توسط دستگاه تست میگر اندازه گیری می شود که این تجهیز ولتاژ DC را بین دو پراب خود تحت تاثیر قرار می دهد و به طور خودکار مقدار مقاومت عایقی را اندازه گیری و نمایش می دهد.آزمون میگر آنقدر محبوب است که مقاومت عایقی و تست میگر به صورت مترادف استفاده می شوند.

چرا تست میگر صورت می پذیرد؟

کیفیت مقاومت عایق یک سیستم الکتریکی با گذشت زمان ، شرایط محیطی یعنی دما ، رطوبت و ذرات گرد و غبار کاهش می یابد. این کیفیت همچنین به دلیل وجود استرسهای فیزیکی و الکتریکی تاثیر منفی می پذیرد بنابراین بسیار ضروری است که مقاومت عایق تجهیزات را در یک بازه منظم بررسی کنید تا از هرگونه شوک الکتریکی و کشنده جلوگیری شود.

آتش سوزی خانه

سناریوی دیگر این است که اگر خانه شما به تازگی دچار آتش سوزی شده است و آتش نشانی محل را ترک کرده است. شرکت برق گاز و برق شما را قطع کرده است و شما در تاریکی هستید و شما باید فرایند بازسازی را آغاز کنید.

شرکت بیمه شما به شما می گوید که حوزه قضایی محلی ، یا خود شرکت بیمه ، برای تأیید یکپارچگی سیستم سیم کشی در خانه شما به “آزمون تست میگر” نیاز دارند.
هنگامی که آتش سوزی یا رویداد گرمایی شدید دیگر (رعد و برق ، انفجار و غیره) رخ می دهد ، سیم کشی و عناصر مربوط به آن (عایق و غیره) در معرض سطوح بالایی از حرارت قرار می گیرند. همه فلزات و ترکیبات فیزیکی دارای نقطه ذوب هستند.

در جریان برخی حوادث آتش سوزی ، این نقطه ذوب حاصل می شود و یکپارچگی فعلی سیم کشی به خطر می افتد. ممکن است عایق داخلی ذوب شده باشد یا سیم و عایق ذوب شده باشد، هنگامی که این اتفاق می افتد ، شما یک مقاومت دارید که هنگام تلاش جریان الکتریکی در آن منطقه ذوب شده شکل می گیرد. با افزایش جریان ، برای عبور از بخش با مقاومت زیاد ، گرما ایجاد می شود.

این گرما ممکن است دمای کافی ایجاد کند تا در واقع باعث آتش سوزی دیگری شود. تنها چیزی که در حال حاضر به آن نیاز ندارید! قسمت ترسناک در مورد این سیم های خراب این است که شما نمی دانید این اتفاق افتاده است زیرا سیم ممکن است در پشت دیوارها یا در اتاق زیر شیروانی شما خراب شود. آزمایش Megger باعث هیچ خرابی نمی شود ، و هنگامی که کسی نمی خواهد سوراخ هایی را روی دیوارها ایجاد کند تا عایق الکتریکی را برای مسائل یا مشکلات آزمایش کند ، گزینه خوبی است.

ولتاژ مورد آزمایش تنها بین 500 تا 1000 ولت است که نسبتاً کم است. به دلیل ولتاژ پایین ، برخی از سوراخ های عایق شناسایی نمی شوند.این تست به طور کلی اطلاعاتی در مرود جریان نشتی و اینکه آیا مناطق عایقی دارای خاک یا رطوبت بیش از حد و خرابی یا خطاهای سیم پیچ است ،می دهد.

چه چیزی در طول تست میگر صورت می پذیرد؟

ما می توانیم مدارهای شما را برای اتصالات موجود و نواحی گسل ذوب شده که ممکن است در هنگام وقوع آتش سوزی رخ داده باشد ، آزمایش کنیم.سپس این نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و می توان مدارهای خاصی را جدا کرده و جایگزین کرد تا مطمئن شوید هیچ مشکلی در مدارهای آسیب دیده شما وجود ندارد.

اگر آتش سوزی داشته اید با کارشناس بیمه خود صحبت کنید که آیا آزمایش میگر مورد نیاز است یا خیر؟این مساله معمولاً تحت پوشش بیمه قرار می گیرد ، زیرا آخرین کاری که آنها می خواهند انجام دهند این است که یک ماه پس از اینکه بتوانید اقامتگاه خود را پس بگیرید ، یک خسارت دیگر پرداخت کنند.

تست میگر چگونه صورت می پذیرد؟

در برخی شرایط از مولتی متر به عنوان تستر عایق استفاده می شود و بیشتر فقط آزمایش پیوستگی انجام می شود. اما برای تشخیص و آزمایش جریان نشتی در شرایط عادی یا اضافه بار ، از ابزار خاصی موسوم به تستر عایق استفاده می شود.

ما نشت الکتریکی سیم را اندازه گیری می کنیم و نتایج بسیار قابل اعتماد هستند زیرا هنگام آزمایش ، جریان الکتریکی را از طریق دستگاه عبور می دهیم. ما سطح عایق الکتریکی هر دستگاهی مانند موتور ، کابل ، سیم پیچ ژنراتور یا نصب کلی برق را تأیید می کنیم.

این آزمایش آزمایشی است که از مدتها قبل انجام می شود،در این آزمایش نیاز نیست که محل دقیق نشت الکتریکی رو نشان دهد اما میزان نشت جریان و سطح رطوبت در تجهیزات الکتریکی/سیم پیچ/سیستم را نشان می دهد.

روش آزمایش مقاومت عایق یا آزمایش میگر در زیر آورده شده است:
  1. ابتدا همه پایانه های خط و خنثی ترانسفورماتور را قطع می کنیم
  2. پرابهای آزمایش میگر به میخهای بوشن LV و HV متصل می شوند تا مقدار IR مقاومت عایق بین سیم پیچ های LV و HV را اندازه گیری کنند
  3. سنسور های آزمایش Megger به ستون های بوش HV و نقطه زمین مخزن ترانسفورماتور متصل می شوند تا مقدار IR مقاومت عایق بین سیم پیچ های HV و زمین را اندازه گیری کنند.
  4. پرابهای آزمایش Megger به ستون های بوش LV و نقطه زمین مخزن ترانسفورماتور متصل می شوند تا مقدار IR مقاومت عایق بین سیم پیچ LV و زمین اندازه گیری شود.
 
تستر عایق (میگر) 1000V دیجیتال هیوکی مدل IR-4056-20

تستر عایق (میگر) 1000V دیجیتال هیوکی مدل IR-4056-20

برای مشاهده و خرید محصول روی عکس کلیک کنید

رابطه تجربی زیر ، حداقل مقدار توصیه شده برای IR را ارائه می دهد ، واحد آن مگا اهم (MΩ) است،مقدار اندازه گیری شده به ما ایده ای در مورد استحکام عایق کابل و خراب بودن یا نبودن آن می دهد.

IRmin (in MΩ) = kV + 1

که در آن KV مقدار ولتاژ نامی سرویس هست.

مواردی وجود دارد که IR اندازه گیری شده تقریباً 10 تا 100 برابر بیشتر از IRmin موجود از معادله بالا است.
روش اندازه گیری کلی شامل اندازه گیری IR بین سه مرحله و همچنین بین فاز و زمین است. IR برای بدنه تجهیزات نیز اندازه گیری می شود. روش کار ازیک تجهیز به تجهیز دیگر متفاوت است.

سطوح ولتاژ متفاوتی وجود دارد که بر اساس مقدار و سایز آنها روی کابل اعمال می شود. برای انجام آزمایش Megger کابل HT 33KV، سطح ولتاژ اعمال شده 5000 ولت است و مقدار IR می تواند بین 1 گیگا اهم تا 200 گیگا اهم باشد.
وقتی از مولتی متر استفاده می کنیم ، مقاومت ، ولتاژ و جریان را اندازه گیری می کنیم. بر این اساس ، امیدوارم با اصطلاح عایق آشنایی داشته باشیم. این بدان معناست که یک جریان نمی تواند از یک سیم رسانای خاص عبور کرده یا نشت کند وقتی که به درستی عایق یا محافظت شده باشد. این سیم ها ممکن است داخل ساختمان ، لوازم خانگی یا موتور الکتریکی باشند.

شما اساساً در حال آزمایش مقاومت روی سیم هستید. به عنوان مثال ، اگر می خواهید ببینید یک موتور خراب است یا خیر ، آن را “با تست میگر آزمایش کنید” ، هر یک از فازهای موتور را نسبت به زمین و نسبت به یکدیگر تست کنید تا ببینید آیا آن اتصال کوتاه شده است یا خیر.

اساس کار تست میگر :

  1.  ولتاژ برای آزمایش دستی میگر توسط چرخش میل لنگ تولید می شود و در صورت تست الکترونیکی از یک باتری استفاده می شود
  2. 500 ولت DC برای آزمایش در محدود تجهیزاتی با ولتاژ حدود 440 ولت کافی است.
  3. 1000 ولت تا 5000 ولت برای آزمایش سیستم های الکتریکی فشار قوی استفاده می شود.
  4. سیم پیچ انحرافی یا سیم پیچ جریان که به صورت سری متصل شده اند اجازه ی جریان یافتن جریان گرفته شده توسط مدار تحت تست را می دهند.
  5. سیم پیچ کنترلی که به سیم پیچ فشار نیز معروف است در سراسر مدار متصل است
  6. مقاومت محدود کننده جریان (CCR و PCR) به صورت سری با سیم پیچ کنترل کننده و منحرف کننده متصل شده است تا از آسیب در صورت مقاومت بسیار کم در مدار خارجی محافظت کند.
  7. در تست میگر دستی تاثیر القایی الکترومغناطیسی برای تولید ولتاژ تست استفاده می شود به عنوان مثال آرمیچر حرکت در میدان مغناطیسی دائمی یا بالعکس را تنظیم می کند.
  8. در حالت تست الکترونیکی از باتری برای تولید ولتاژ تست استفاده می شود.
  9. با افزایش ولتاژ در مدار خارجی ، انحراف اشاره گر افزایش می یابد و انحراف اشاره گر با افزایش جریان کاهش می یابد.
  10. از این رو ، گشتاور حاصل مستقیماً متناسب با ولتاژ و نسبت معکوس با جریان است.
  11. هنگامی که مدار الکتریکی مورد آزمایش مدار باز است ، گشتاور ناشی از سیم پیچ ولتاژ حداکثر خواهد بود و نشانگر “بی نهایت” را نشان می دهد به این معنی که در سراسر مدار اتصال کوتاه وجود ندارد و حداکثر مقاومت را در مدار مورد آزمایش داریم.
  12. اگر اتصال کوتاه وجود داشته باشد اشاره گر “صفر” را نشان می دهد که به این معنی است که هیچ مقاومتی در مدارنداریم.

انواع تست میگر :

انواع تست میگر میتواند به دو دسته کلی تقسیم شود :

  1. نوع الکترونیکی (عملکرد باتری)
  2. نوع دستی ( عملکرد دستی )

فواید تست میگر نوع الکترونیکی :

  1. سطح دقت بسیار بالاست
  2. مقدار مقاومت عایقی به صورت دیجیتالی می باشد و خواندن آن آسان است
  3. یک نفر به راحتی می تواند آن را انجام دهد.
  4. حتی در فضای بسیار شلوغ نیز کاملاً کار می کند.
  5. بسیار مفید و ایمن برای استفاده.

فواید تست میگر نوع دستی :

  • هنوز در چنین دنیایی با فناوری پیشرفته مهم است زیرا قدیمی ترین روش برای تعیین ارزش IR است.
  • برای کار نیازی به منبع خارجی نیست.
  • در بازار حال حاضر ارزانتر است.

اما انواع دیگری از آزمونهای مختلف وجود دارد که از نوع موتور هستند و برای ایجاد ولتاژاز باتری استفاده نمی کنند. برای چرخاندن موتور الکتریکی به منبع خارجی نیاز است که به نوبه خود ژنراتور آزمون میگر را می چرخاند.
مقاومت عایق یا آزمون IR توسط مهندسان تعمیر و نگهداری انجام می شود تا از سلامت کلی سیستم عایق ترانسفورماتور برق اطمینان حاصل شود. این نشان دهنده وجود یا عدم وجود آلودگی های مضر ، خاک ، رطوبت و تخریب شدید است.

IR معمولاً در یک سیستم عایق خشک دارای مقدار بالا (چند صد مگا اهم) خواهد بود. مهندسان تعمیر و نگهداری از این پارامتر به عنوان شاخص خشکی سیستم عایق استفاده می کنند.
این آزمایش در ولتاژ نامی یا بالاتر انجام می شود تا مشخص شود آیا مسیرهای مقاومتی کمی به زمین یا بین سیم پیچ تا سیم پیچ در نتیجه خرابی عایق سیم پیچ وجود دارد یا خیر. مقادیر اندازه گیری آزمون تحت تأثیر متغیرهایی مانند دما ، رطوبت ، ولتاژ آزمایش و اندازه ترانسفورماتور قرار می گیرد.
این آزمایش باید قبل و بعد از تعمیر یا هنگام تعمیر و نگهداری انجام شود. داده های آزمایش باید برای اهداف مقایسه ای آینده ثبت شوند. مقادیر آزمایش باید به منظور مقایسه با دمای 20 درجه سانتی گراد نرمال شود.
قاعده کلی که برای مقادیر قابل قبول برای انرژی رسانی ایمن مورد استفاده قرار می گیرد ، 1 MΩ در 1000 ولت ولتاژ تست اعمال شده به علاوه 1 MΩ است.

اقدامات ایمنی تست میگر :

در حال انجام تست میگر در صورت عدم رعایت حداقل مسائل ایمنی شما ممکن است صدمه ببنید و یا به تجهیزات صدمه بزنید.این موارد ایمنی و احتیاطی به شرح زیر است :

  • فقط از آزمایش میگر در اندازه گیری های با مقاومت بالا ، مانند اندازه گیری عایق یا بررسی دو رسانای جداگانه در کابل استفاده کنید.
  • در حالی که دسته در حال خم شدن است هرگز به سیم های تست دست نزنید
  • قبل از انجام تست میگر مدار را خاموش کرده و به صورت کامل تخلیه کنید.
  • قبل از انجام آزمایش تست میگر در صورت امکان قسمت مورد آزمایش را از سایر قسمتهای مدار جدا کنید.

مزایای تست میگر :

  1. تجزیه و تحلیل وضعیت تجهیزات فعال
  2. کاهش خطر خرابی سیستم برق اضطراری
  3. دسترسی ایمن
  4. پیش بینی تعمیرات مورد نیاز
  5. مدیریت اموال
  6. پیش بینی طول عمر تجهیزات
tehrani
ارسال دیدگاه