4 روش برای اندازه گیری PH خاک

4 روش برای اندازه گیری PH خاک

4 روش برای اندازه گیری PH خاک

4 روش برای اندازه گیری PH خاک ، رشد موفقیت آمیز گیاهان ، به ویژه محصولات خوراکی ، در باغ شما کار سخت و درک خوبی از شرایط رشد گیاهان شما را می طلبد. همیشه برای موفقیت کمی علم و کمی هنر در یک چیز نهفته است. یکی از بزرگترین اجزای علمی مربوط به pH خاک و اطمینان از اینکه خاک شما در حد مناسب است. هرچند نگران نباشید ، به محض اینکه درک عمومی پیدا کردید ، می توانید pH خاک باغچه خود را تست کرده و در مکان مورد نیاز خود نگه دارید!

در این مقاله سعی خواهیم کرد شما را از طریق اصول با pH خاک به گونه ای آشنا کنیم که درک آن آسان باشد: pH خاک چیست ، چرا مهم است ، چه عواملی بر آن تأثیر می گذارد سطح pH خاک و نحوه تعیین PH خاک.

اسید سنج دیجیتال (تست خاک و مواد غذایی) لوترون مدل PH-212

اسید سنج دیجیتال (تست خاک و مواد غذایی) لوترون مدل PH-212

برای خرید و مشاهده قیمت روی عکس کلیک کنید

pH خاک چیست؟

pH خاک ،  اندازه گیری میزان اسیدی یا قلیایی بودن خاک است ، مانند اسیدی که در مورد مایعات با آن آشنا هستیم.

پتانسیل هیدروژن – pH – غلظت یون های هیدروژن ، یون های هیدروژن با بار مثبت (H +) و یون های هیدروکسیل با بار منفی (OH-) را در یک محیط اندازه گیری می کند. یون های هیدروژن با بار مثبت تر ، محیط اسیدی ایجاد می کنند. مقدار بیشتری از یون های هیدروکسیل با بار منفی محیطی را تولید می کند که دارای اسید کمتری است یا اساسی است.

سیدیته یا قلیائیت چیزی در مقیاس لگاریتمی از 0 تا 14 اندازه گیری می شود. در صورت تغییر در یک واحد عددی کامل ، مقادیر با ضریب ده افزایش یا کاهش می یابند. این بدان معنی است که خاک با pH 5 ده برابر اسیدی تر از خاک دارای PH 6 است ، حتی اگر مقدار فقط یک واحد تغییر کند.

مقادیر در مقیاس pH برای تشخیص اسیدیته یا قلیائیت نسبی تقسیم می شوند:

  • 0 – 2 به شدت اسیدی است.
  • 3 – 5 اسیدی ضعیف است.
  • 6 – 8 خنثی در نظر گرفته می شود.
  • 9 – 11 ضعیف قلیایی است.
  • 12 – 14 کاملاً قلیایی است.

چرا pH خاک مهم است؟

آگاهی از PH خاک به شما درک بهتری از چگونگی واکنش مواد مغذی موجود در خاک ، یعنی آنچه گیاهان شما برای “غذا” استفاده می کنند ، با توجه به شرایط خاک نشان می دهد.

در دسترس بودن مواد مغذی بسیار تحت تأثیر PH خاک است. اگر PH خاک بیش از حد خنثی باشد ، بنابراین اگر بیش از حد اسیدی یا قلیایی باشد ، به میزان قابل توجهی بر میزان مواد مغذی موجود برای گیاهان برای استفاده در ریشه ها تأثیر می گذارد. مواد مغذی مختلف در مقادیر مختلف pH برای جذب گیاه در دسترس نیستند ، یا غیر محلول هستند.

در انتهای کم و زیاد مقیاس pH ، عناصر مغذی ضروری گیاه – آنهایی که به مقدار بیشتری برای فرآیند های متابولیک گیاه مانند نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و گوگرد مورد نیاز هستند – گره خورده و این کار را برای گیاه سخت می کند. جذب کردن عناصر ریز مغذی (کلر ، آهن ، بور ، منگنز ، روی ، مس ، مولیبدن و نیکل) مورد نیاز برای عملکرد گیاهان در این اوضاع بیشتر در دسترس هستند و به دلیل فراوانی بالقوه برای گیاهان سمی می شوند. وقتی سطح PH خاک در 5 یا کمتر از 5 باشد ، آلومینیوم به یونی تبدیل می شود که در خاک بسیار محلول است و باعث ایجاد سمیت آلومینیوم در گیاهان می شود.

PH مناسب خاک

در حالت ایده آل ، شما می خواهید خاک باغچه شما دارای pH خنثی یا حتی از طرفی اسیدی باشد. اکثر گیاهان pH خاک را بین 6.0 تا 7.5 ترجیح می دهند. این محدوده بهترین و در دسترس بودن مواد مغذی را فراهم می کند.

برخی از گیاهان مانند آزالیا و زغال اخته به محیط اسیدی تری احتیاج دارند ، اما این خود یک موضوع دیگر است.

چه عواملی بر pH خاک تأثیر می گذارد؟

فاکتورهای زیادی در شیمی خاک نقش دارند که بر سطح pH خاک تأثیر می گذارند.

مواد مادر

خاک با روند کند هوازدگی مواد مادر که در عمق سطح زمین قرار دارند ، تشکیل می شود. ترکیب سنگ هایی که از لایه های زیرزمینی سنگ بستر می آیند از بسیار اسیدی تا بسیار قلیایی متفاوت است و با تجزیه آنها ، خاک تشکیل می شود.

خاک های اسیدی از ماسه سنگ یا شیل تشکیل می شوند اما خاک های قلیایی از سنگ آهک تشکیل می شوند.

 

تاثیر بارندگی بروی pH خاک

خاک های اسیدی غالباً در مناطقی که میزان بارندگی زیاد است یافت می شود. آب باران به دلیل واکنش با دی اکسید کربن موجود در جو که اسید کربنیک را تشکیل می دهد ، کمی اسیدی است (pH معمولاً حدود 7/5 است). هنگامی که از طریق خاک نفوذ می کند ، کاتیون ها و بی کربنات ها را شسته و غلظت H + را نسبت به سایر کاتیون ها افزایش می دهد.

خاک قلیایی اغلب در مناطقی با آب و هوای خشک یافت می شود. مناطقی که میزان بارندگی کمتری دارند ، کاتیون و بی کربنات را از مشخصات خاک تجربه نمی کنند و غلظت کمتری از یون های هیدروژن را حفظ می کنند.

رشد گیاه و جذب عناصر غذایی

گیاهان دائما مواد مغذی را از خاک می گیرند و آنها را به ریشه می کشند تا نیازهای غذایی و متابولیکی آنها را برآورده کنند. آنها اغلب کاتیون های بیشتری (مولکول های دارای بار مثبت) نسبت به یون ها می گیرند. برای حفظ تعادل خنثی درون سلول های ریشه ، آنها یون های H + را دوباره به داخل خاک بیرون می دهند و ناحیه اطراف ریشه را اسیدی می کنند.

کاربردهای کود

کودهای حاوی نیتروژن یکی از بزرگترین عاملان تغییر pH در خاک های زیر کشت است. برای ایجاد نیترات (NO3-) که گیاهان می توانند استفاده کنند ، کودهای آمونیوم (NH4 +) تحت فرایند شناخته شده به عنوان نیتریفیکاسیون در خاک قرار می گیرند. محصول جانبی نیتریفیکاسیون یون های H + است که باعث افزایش اسیدیته خاک می شود.

کیفیت آب آبیاری

در حالی که بارندگی طبیعی منجر به افزایش اسیدیته خاک می شود ، استفاده از آب آبیاری با ایجاد شرایط قلیایی خاک نتیجه عکس دارد. سطح بالایی از کلسیم و منیزیم محلول اغلب به عنوان کربنات و بی کربنات در آب های آبیاری یافت می شود.

وقتی آب آبیاری به خاک های خشک اعمال می شود (که ممکن است از PH خنثی بالاتر باشد) ، بی کربنات ها با H + در خاک واکنش می دهند و غلظت آنها را کاهش می دهد و pH خاک را بیشتر می کنند. کربنات های کلسیم یا منیزیم می توانند بصورت آهک از آب های آبیاری رسوب کنند و pH خاک را حتی بیشتر افزایش دهند.

باران اسیدی

بارندگی نرمال کمی اسیدی است ، از طرف دیگر ، باران اسیدی ، از سوزاندن سوخت های فسیلی ، اسید سولفوریک و نیتریک ایجاد شده است. مناطقی که باران اسیدی دارند ، در اثر واکنش اسید سولفوریک و نیتریک با بی کربنات های موجود در خاک ، باعث کاهش بیشتر pH خاک می شوند و غلظت H + را افزایش می دهند.

how to test the ph of soil 2

نحوه اصلاح PH خاک

برای تغییر PH خاک خود ، باید اصلاحات خاک را تغییر دهید تا شیمی خاک تغییر کند و غلظت یون های هیدروژن با بار مثبت (H +) و یون های هیدروکسیل با بار منفی (OH-) موجود در آن تغییر کند.

خاک های بسیار اسیدی برای رساندن آنها به دامنه PH بهتر ، به کاهش H + نیاز دارند. مواد آهکی ، اکسیدها ، هیدروکسیدها ، کربنات ها و سیلیکات های کلسیم و / یا منیزیم هستند که کربنات کلسیم استاندارد مواد آهکی است. آنیون ها یا ذرات دارای بار منفی موجود در آهک ، با یون های هیدروژن آزاد واکنش نشان می دهند تا اسیدیته کاهش یافته و سطح pH افزایش یابد.
شرایط قلیایی به افزایش غلظت یون های هیدروژن نیاز دارد. برای تنظیم سطح pH یک ماده قلیایی خاک ، محصولات اسید کننده خاک مانند پیت ماس ، گوگرد اولیه یا سوزن کاج اضافه می شود. هنگام کار با یک قطعه باغ کوچکتر ، پیت ماس گزینه خوبی است. گوگرد اولیه به شکل دانه ای مقرون به صرفه ترین راه ، البته کم سرعت ، برای بالا بردن pH خاک در یک منطقه بزرگ است.
برای حفظ PH خنثی ، یا ایجاد تغییرات جزئی در pH خاک ، کمپوست نهایی را که دارای مواد آلی است ، اضافه کنید.

نحوه تست PH خاک

سطح pH خاک شما به دلیل عواملی که در بالا در مورد آنها صحبت کردم ، می تواند تغییر کند. به همین دلیل مهم است که به طور مرتب یک نمونه خاک نمونه از باغ خود بگیرید و یک آزمایش pH انجام دهید.

ابتدا اجازه دهید در مورد چگونگی درست برداشتن نمونه خاک صحبت کنیم ، سپس می توانیم در مورد روش های مختلف تست pH صحبت کنیم.

نحوه نمونه برداری از خاک برای اندازه گیری PH خاک

نمونه برداری از خاک با استفاده از مراحل زیر کاملاً ساده است. این روش برای نمونه برداری از خاک مناسب برای استفاده در تمام روش های تست pH خاک است.

تمام آنچه شما نیاز دارید یک سطل تمیز ، یک ماله کوچک باغچه و چند روزنامه ها است.

1- قسمت های کوچک خاک را از 12-15 قسمت مختلف باغ خود تا عمق 15 تا 25 اینچ جمع کنید و بعد از حفر ، آنها را در سطل قرار دهید. از نقاطی که بطور قابل توجهی متفاوت هستند مانند قسمت های خیس ، لکه های شنی و غیره خودداری کنید.
2- خاک را با هم خوب مخلوط کنید ، هرگونه سنگ ، شاخه یا شی خارجی را از از خاک خارج کنید.
3- (بسته به روش تست PH اختیاری است.) خاک جمع شده و مخلوط را در روزنامه با لایه ای نازک پخش کنید و اجازه دهید حداقل یک شب در هوا خشک شود. آن را در فر یا مایکروویو قرار ندهید تا خشک شود.

روش های تست و اندازه گیری PH خاک

اکنون که نمونه ای جمع آوری کرده اید ، می توانید از روش انتخاب کنید تا اندازه گیری pH را انجام دهید. تعدادی روش وجود دارد که می تواند pH خاک شما را آزمایش کند ، از جمله دقت و قیمت ، گزینه های مختلفی برای آزمایش به شما می دهد.

1. آزمایش حرفه ای pHخاک

ساده ترین و دقیق ترین روش برای بررسی pH خاک انجام آن توسط یک آزمایشگاه حرفه ای و تجاری آزمایش خاک است. قیمت ها معمولاً به ازای هر نمونه متفاوت است و در صورت داشتن خاک اسیدی ، نتایج آزمون معمولاً با توصیه آهک همراه است.

شما به سادگی باید یک نمونه خاک جمع آوری کنید ، اجازه دهید تا در هوا خشک شود و سپس حدود یک فنجان خاک را به آزمایشگاه بفرستید تا بسته بندی شود.

2. روش DIY بدون کیت

اگر فقط می خواهید بدانید که خاک شما اسیدی ، خنثی یا قلیایی است ، می توانید با استفاده از برخی مواد اولیه آشپزخانه آزمایش کنید. شما به یک کاسه شیشه ای ، یک قاشق ، مقداری آب مقطر ، جوش شیرین و سرکه نیاز خواهید داشت. از آب لوله کشی ، آب بطری یا آب باران استفاده نکنید. آب لوله کشی یا آب بطری شده کمی قلیایی است ، در حالی که آب باران کمی اسیدی است و بر نتایج شما تأثیر می گذارد.

1- حدود یک فنجان خاک را در کاسه قرار داده و به اندازه کافی آب مقطر به آن اضافه کنید تا به گل تبدیل شود.
2- ½ فنجان سرکه به مخلوط گل اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. اگر خاک شما شروع به حباب زدن یا گاز کند قلیایی است. اگر اتفاقی نیفتد خاک شما خنثی یا اسیدی است و باید مراحل را تکرار کنید.
3- مخلوط گل دیگری درست کنید و ½ فنجان جوش شیرین اضافه کنید و کمی مخلوط کنید. اگر خاک شما شروع به حباب زدن یا گاز کند اسیدی است. اگر اتفاقی نیفتد خاک شما دارای pH خنثی است.

3. نوارهای pH

استفاده از نوارهای تست pH برای آزمایش نمونه خاک شما اندازه گیری دقیق تری نسبت به روش DIY به شما ارائه می دهد ، اما قابلیت اطمینان نتایج براساس این است که شما چقدر می توانید نوار ph را بخوانید و بسته آزمایش فقط طیف وسیعی از مقادیر را به شما می دهد ، نه یک عدد خاص.

برای این روش ، شما به یک کیت آزمایش خاک از یک خرده فروش آنلاین یا مرکز باغ محلی خود ، یک کاسه شیشه ای ، یک قاشق و مقداری آب مقطر نیاز دارید. باز هم به دلایل ذکر شده از آب لوله کشی ، آب بطری یا آب باران استفاده نکنید.

1- حدود یک فنجان خاک درون کاسه قرار داده و به اندازه کافی آب مقطر در دمای اتاق به آن اضافه کنید تا قوام یک شیردوش ایجاد شود.
2- یک نوار تست را از ظرف بردارید ، آن را در انتهای بدون خواندن نگه دارید ، نوار را به مدت 20-30 ثانیه در مخلوط گل فرو ببرید (یا اگر دستورالعمل های شما به شما دستور می دهد بیشتر).
3- نوار تست را به سرعت در آب مقطر تمیز آغشته کنید تا تمام مانده خاک از بین برود.
4- رنگ مشخص شده در انتهای نوار تست را با نمودار رنگ بسته بندی تولید کننده مقایسه کنید تا PH تقریبی را تعیین کنید.

how to test the ph of soil 3

4. pH متر

آزمایش pH خاک با استفاده از pH متر خاک ، مطمئن ترین و دقیق ترین روش آزمایش pH خاک خودتان است و اگر به طور صحیح از دستگاه مراقبت کنید مدت زمان زیادی دستگاه برای شما کار می کند.

برای این روش ، شما به یک ظرف شیشه ای ، یک قاشق ، آب مقطر و PH متر نیاز دارید.

1- به مقدار مساوی خاک خشک و آب مقطر را در ظرف شیشه ای قرار دهید.
2- مخلوط خاک / آب را به مدت 5-10 ثانیه هم بزنید و بگذارید 15 دقیقه بدون مزاحمت بماند.
3- خاک را برای 5-10 ثانیه دیگر دوباره هم بزنید ، سپس مطابق با دستورالعمل های سازنده دستگاه pH متر خاک خوانش را انجام دهید.

pH متر خاک

اگر علاقه مند به خرید PH متر خاک هستید ، برای اینکه pH خاک خود را به طور دقیق آزمایش کنید ، می خواهید مطمئن شوید که یک محصول با کیفیت و قابل اطمینان خریداری کرده اید.

بازار مملو از pH متر خاک است که دارای ارزش از چند دلار تا صدها دلار است. انتخاب بهترین مورد برای آزمایش خاک در خانه می تواند دلهره آور باشد . PH متر خاک زیر توصیه من برای استفاده در خانه است.

بهترین PH متر خاک

اسید سنج دیجیتال (تست خاک و مواد غذایی) لوترون مدل PH-212 ، هم pH خاک ، دما ، رطوبت و نور خورشید را اندازه گیری می کند ، نتایج سریع و دقیقی را هنگام اندازه گیری pH هر دو دوغاب خاک و محلول های مایع ارائه می دهد. دیگر نیازی به نوارهای pH یا ارسال خاک به آزمایشگاه برای آزمایش نیست.

PH متر قلمی خاک با صفحه نمایش آسان برای خواندن ، دارای نور پس زمینه ، دارای عملکرد متوقف کردن و خاموش شدن خودکار و همچنین هشدار باتری کم است. در شرایطی از 5 درجه فارنهایت تا 45 درجه سانتیگراد کار می کند. به شما امکان می دهد PH خود را تقریباً در هر شرایط آب و هوایی بررسی کنید.

  • اندازه گیری نور خورشید در 9 سطح (LOW-、LOW、LOW+、NOR-、NOR、NOR+、HGH-、HGH、HGH+)
  • اندازه گیری رطوبت در پنج سطح (DRY+、DRY、NOR、WET、WET+)
  • خاموش شدن خودکار (بعد از 5 دقیقه)
  • اندازه گیری PH در 12 سطح: 3.5 – 9.0 (display resolution 0.5)
  • نور پس زمینه صفحه نمایش

چه کسی باید این PH متر خاک را خریداری کند؟

این pH متر خاک سرمایه گذاری مناسبی برای باغبانانی است که می خواهند اندازه گیری های دقیق انجام دهند و گیاهان سالم تری داشته باشند. یا کسانی که در خانه به سالم بودن گل و گیاه اهمیت می دهند. با اندازه گیری دقیق pH خاک به شما امکان می دهد بدون نگرانی از سمیت آلومینیوم ، از در دسترس بودن مواد مغذی مطلوب اطمینان حاصل کنید.

نتیجه اندازه گیری PH خاک

آگاهی از pH خاک شما ابزاری بی بدیل در هنگام باغبانی است. حفظ PH خاک بین 6.0 تا 7.5 ، دسترسی مطلوب مواد مغذی را برای گیاهان شما تضمین می کند و به نوبه خود ، هیچ گونه مشکل کمبود یا علائم سمیت وجود ندارد. اندازه گیری pH خاک از طریق چند روش مختلف آسان است و بهترین آن خرید اسید سنج خاک مناسب است که باعث می شود باغ شما به سطح بالاتری برسد ، در نتیجه گیاهان سالم تر و محصول پربارتری دارند.

Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه