5 روش برای تنظیم سختی آب آکواریوم

5 روش برای تنظیم سختی آب آکواریوم

5 روش برای تنظیم سختی آب آکواریوم

دسترسی سریع تر به مطالب :

چه صاحب ماهی باشید و چه متخصص آکواریوم ، قطعاً حتماً با اصطلاح سختی آب برخورد کرده اید.
این یک امر عادی است که باید ماهی خود را در مناسب ترین حالت آب قرار دهید. اگر متوجه شده اید که برای اطمینان از زنده ماندن ماهی خود باید سختی کلی آب خود را بالا ببرید ، همه چیز خوب است.

سختی چیست؟

در یک آکواریوم ، سختی اندازه گیری مواد معدنی محلول در آب ، عمدتا کلسیم و بی کربنات است. این مواد معدنی تمایل به بافر کردن pH آب دارند و باعث مقاومت در برابر تغییرات PH می شوند. به همین دلیل ، بیشتر ماهیان آکواریومی که آب با سختی بالاتری ترجیح می دهند آب خود را با pH بالاتر دوست دارند. هرگز از محلول های کاهنده سختی آب خانگی برای آکواریوم ، حتی برای ماهیان با آب نرم ، استفاده نکنید. محلول های کاهنده سختی آب خانگی کلسیم و بی کربنات ها را با مواد معدنی دیگر جایگزین می کنند ، و این باعث می شود که سختی آب حتی کمتر از آبی که ماهی در طبیعت با آن روبرو می شود کمتر باشد.
بالا بودن میزان سختی آب می تواند عواقب جبران ناپذیری برای آبزیان داشته باشد و همچنین افزایش سختی آب می تواند موجب تلفات بچه ماهی ها و گاهی حتی موجب مرگ ماهیان بزرگ شود . ماهیان مختلف برای زندگی به درجات متفاوتی از سختی نیاز دارند.
شما برای اندازه گیری سختی آب می توانید از سختی سنج آب استفاده کنید ما در مرجع ابزار دقیق انواع سختی سنج ها را به شما ارائه می دهیم.

 

مشاهده قیمت سختی سنج و خرید سختی سنج روی عکس ها کلیک کنید

 
TDS متر قلمی EZDO 6031
TDS متر قلمی EZDO 6031
تستر کیفیت آب (EC/TDS/ Salt/°C) قلمی Ezdo-7021
تستر کیفیت آب (EC/TDS/ Salt/°C) قلمی Ezdo-7021
مولتی متر قلمی آب مدل 8200
مولتی متر قلمی آب مدل 8200

پنج روش موثر برای تنظیم سختی آب آکواریوم

 شما می توانید سختی آب خود را تا آنجا که می توانید آن را نرم کنید افزایش دهید. اگر تا به حال در مورد چگونگی افزایش آن تأمل کرده اید ، در اینجا چگونگی این کار آورده شده است:

1-از آب شیر استفاده کنید

شاید شما ندانید ، وقتی آب شیر شما متوسط یا بسیار نزدیک به سختی شدید است ، دیگر نیازی به ادامه کار نیست.
تعویض بیشتر آب شیر اغلب ممکن است همان چیزی باشد که شما برای بازیابی مجدد سختی کلی که توسط ماهی و گیاه در آکواریوم استفاده شده بود ، لازم دارید. که می توان ابتدا آن را با دستگاه سختی سنج آب اندازه گیری کرد سپس از آن برای ماهی ها استفاده نمود.

بیایید نگاهی به مزایا و معایب استفاده از آب لوله کشی برای افزایش سختی آب آکواریوم بیندازیم.

مزایا :
سادگی این به هیچ روش یا مواد شیمیایی خاصی احتیاج ندارد.

معایب:
اما خوب ، اگر آب لوله کشی شما کاملاً نرم است یا شاید شما در مقایسه با آب لوله کشی آب بسیار سختی می خواهید ، این روش تنها گزینه شما نیست. شما باید روش های بعدی را امتحان کنید.

2-مرجان خرد شده

شاید شما نمی دانید ، مرجان های خرد شده از صخره های مرجانی مرده می آیند. مرجان خرد شده سختی آب شما را افزایش می دهد زیرا کربنات کلسیم آن بسیار زیاد است. همچنین PH آب شما را افزایش می دهد. می توانید مرجان خرد شده را با سنگریزه خود مخلوط کنید یا آن را در یک کیسه رسانه قرار دهید. اگر بعد از استغاده از مرجان ها به ph آب شک دارید و از آن مطمئن نیستید، به راحتی آن را با یک phسنج اندازه گیری کنید.

بیایید مختصراً به نتایجی که از استفاده از مرجان خرد شده برای سختی آب شما به دست می آورید ، بپردازیم.

نتایج
اگر قصد دارید سختی آب خود را با مرجان خرد شده افزایش دهید ، باید این واقعیت را درک کنید که هم سختی عمومی و هم کربنات آب شما را افزایش می دهد.
هیچ دلیل دیگری غیر از این واقعیت وجود ندارد که مرجان خرد شده قطعاً حاوی هر دو عنصر GH و KH است. باید توجه داشته باشید که هرچه سطح KH بالاتر باشد ، pH نیز بالاتر است.

مزایا
افزایش pH
افزودن کلسیم

معایب
وقتی آب با لجن باکتری پوشانده شود خوب کار نخواهد کرد.

 

برخی از اسیدسنج های موجود در فروشگاه:

 

اسید سنج قلمی لوترون مدل PH-222
اسید سنج قلمی لوترون مدل PH-222
مولتی فانکشن شیمیایی لوترون دارای کارت حافظه مدل WA-2017SD
مولتی فانکشن شیمیایی لوترون دارای کارت حافظه مدل WA-2017SD
اسید سنج دیجیتال با پراب مجزا مدل PH-201 لوترون
اسید سنج دیجیتال با پراب مجزا مدل PH-201 لوترون

3-آراگونیت

درست مانند مرجان های خرد شده ، آراگونیت حاوی محلول ترین شکل کربنات کلسیم است.
آراگونیت به صورت ماسه یا سنگ است. اثر آراگونیت در آب آکواریوم شما این است که ترکیبات کلسیم و کربنات را در آب شما آزاد می کند. شاید ندانید. بهترین شکل آراگونیت که می توانید برای افزایش سختی آب خود استفاده کنید، آن هایی است که از دریاهای گرمسیری تراشیده شده است.

مزایا
در مقایسه با مرجان خرد شده از نظر بصری جذاب است
حفظ سطح pH ، KH و GH آب شما

معایب
محلول ترین آن در آب شیرین است.
آراگونیت در یک محلول گرم کار می کند

4-دستگاه پاک کننده آب

اگر نمی دانید یک ماده تصفیه کننده آب چگونه کار می کند ، خواندن را ادامه دهید. آب معدنی ، آبی است که از محتوای مفید مواد معدنی محروم شده است. مسلماً روند خنثی سازی ارتباط مستقیمی با سیستم اسمز معکوس دارد که به نرم شدن آب کمک می کند. کاری که سیستم اسمز معکوس انجام می دهد این است که کلسیم و منیزیم را از آب پاک می کند. مواد پاک کننده آب، آب نرم شما را با مواد معدنی از دست رفته به ویژه کلسیم و منیزیم دوباره پر می کند تا بتواند سختی هرچه بیشتر را بدست آورد.

چگونه می توان مواد پاک کننده آب را به آب آکواریوم خود زد؟
ساده است. تمام کاری که شما باید انجام دهید تهیه یک فیلتر است که با نوعی منیزیم یا کلسیم ترجیحاً کلسیت حاوی کربنات کلسیم یا کوروسکس حاوی یک ترکیب منیزیم تزئین شده باشد. شما ممکن است به خوبی از یک فیلتر استفاده کنید که حاوی هر دو ترکیب باشد. آب تصفیه شده را از طریق فیلتر عبور دهید. توجه داشته باشید که فقط پس از تعویض آب می توانید از بین برنده آب استفاده کنید. با پیروی از نکات بالا در مورد مواد معدنی سازنده آب ، می توانید به هدف سختی آب خود برسید.

مزایا
پوست سالم برای ماهی ها
مواد معدنی پالک شده آب شما را دوباره پر کنید

5-سنگ آهک

افزودن سنگ آهک به آب آکواریوم می تواند به افزایش سختی آب کمک کند. زیرا کلسیم و برخی دیگر از مواد معدنی مفید در آب شما آزاد می شود. نکته ای که قبل از استفاده از سنگ آهک روی آب آکواریوم شما باید مورد توجه قرار گیرد این است که شما باید دریابید که آیا آب شما واقعاً به آن نیاز دارد یا خیر. شما می توانید آکواریوم خود را با گرفتن یک نمونه آب یا خاک از آکواریوم خود آزمایش کنید.
به دنبال قلیائیت کل ، سختی کل و سطح pH آب خود باشید. با این کار مشخص می شود که آیا آب شما به سنگ آهک نیاز دارد یا خیر.
سوالی که اینجا پیش می آید این است : بعد از اینکه فهمیدید چگونه می توانید سنگ آهک به آب خود بزنید؟
هرکسی این را می فهمد. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که قبل از پر کردن آکواریوم ، آن را مستقیماً به کف آکواریوم خود بمالید یا قبل از افزودن آن به آکواریوم ، آن را در یک کاسه آب حل کنید.

چند بار باید سنگ آهک را روی آب آکواریوم خود بمالید؟
خوب ، شما می توانید آن را در هر زمان از چرخه تولید استفاده کنید.

مزایا:
pH را افزایش می دهد
راهنما در برابر نوسانات pH
قدرت باروری ماهی را افزایش می دهد
از ماهی محافظت می کند
به آکواریوم احساس خنکی می بخشد

معایب:
افزودن سنگ آهک هنگامی که ماهی ها در آکواریوم هستند توصیه نمی شود

استفاده از جوش شیرین و نمک اپسوم

مزایا:

درست مثل هر روش دیگر ، می توانید جوش شیرین و نمک اپسوم استفاده کنید تا سختی آب شما افزایش یابد. جوش شیرین حاوی بی کربنات سدیم است. یک نکته در مورد آن این است که هرچه جوش شیرین در آب شما بیشتر باشد ، سختی کربنات بیشتر می شود. البته ، این اثر معمولاً دارای pH بالا و بافرهای بیشتری است. نمک اپسوم حاوی سولفات منیزیم است. تأثیر کلی نمک اپسوم در آب شما این است که هرچه نمک اپسوم موجود در آب بیشتر باشد ، منیزیم نیز بالاتر می رود. با یک دستگاه شوری سنج آب به راحتی شوری آب را بسنجید. این یکی از همان دستگاه هائی است که برای کیت تست آکواریوم خود نیاز دارید.

معایب :
برای استفاده از ایده استفاده از جوش شیرین و نمک اپسوم برای افزایش سختی آب آکواریوم توصیه نمی شود. زیرا جوش شیرین حاوی مقدار زیادی سدیم است که برای ماهی شما مضر است. از طرف دیگر ، نمک اپسوم حاوی کلسیم صفر است که خوب نیست. اکثر آب های سخت دارای مقدار مساوی کلسیم و منیزیم هستند. از این رو ، استفاده از نمک اپسوم و جوش شیرین بیش از اینکه به ماهی شما صدمه بزند ، ضرر خواهد داشت.

برخی از شوری سنج های موجود در فروشگاه:

مولتی متر شیمیایی (EC ،TDS، شوری و دما) هانا مدل HI2300
مولتی متر شیمیایی (EC ،TDS، شوری و دما) هانا مدل HI2300
EC متر و شوری سنج مدل YK-22CTA لوترون تایوان
EC متر و شوری سنج مدل YK-22CTA لوترون تایوان

 

ترفندهای سختی آب آکواریوم

یک کیت تست آب آکواریوم استاندارد یا احتمالاً یک آزمایشگاه آکواریوم کوچک برای خود بسازید. شما نمی توانید کارهای آکواریوم خود را به تنهایی به طور موثر انجام دهید.
برای تغییر آب خود یک جدول زمانی ثابت داشته باشید تا آب شما بتواند به یک تعادل کامل برسد.
اگر استفاده از مواد افزودنی امتیاز شما است ، دستورالعمل های مربوط به برچسب سازنده را دنبال کنید.
اگر تصمیم دارید از مرجان خرد شده ، سنگ آهک و مواردی از این دست استفاده کنید ، یک تمیزکاری کامل به آن بدهید. جلبک ها و لجن مخاط می توانند بر روی تأثیر آنها تأثیر بگذارند.

نتیجه نهایی

اینها تمام مواردی است که شما باید در مورد چگونگی افزایش سختی آب آکواریوم بدانید. در حالی که روش های بالا برای افزایش سختی آب آکواریوم شما آزمایش شده و قابل اعتماد است ، شما شاید متوجه شوید که شرایطی وجود دارد که ماهی شما واقعاً به آنها نیازی ندارد. به همین دلیل است که با استفاده از ترفندهای سختی آب آکواریوم ، قسمت تست آب بهترین گزینه است. اگر نمی دانید phسنج چیست یا سختی سنج آب چیست به لینک های زیر مراجعه کنید. قبل از تلاش برای افزایش سختی آب ، نیازهای واقعی آب را تشخیص دهید.

phسنج چیست

سختی سنج آب چیست 

 

Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه