تفاوت بین بارومتر، مانومتر و آنمومتر(بادسنج) چیست؟

تفاوت بین بارومتر، مانومتر و آنمومتر(بادسنج) چیست؟

تفاوت بین بارومتر، مانومتر و آنمومتر(بادسنج) چیست؟

تفاوت بین بارومتر، مانومتر و آنمومتر ، مانومتر، بارومتر و بادسنج همه ابزارهای علمی هستند. دانشمندان از مانومتر ها و بارومتربرای اندازه گیری فشار استفاده می کنند، در حالی که بادسنج ها سرعت باد را اندازه گیری می کنند.

مانومتر ها                                                        

مانومتر میتواند هر وسیله ای باشد که فشار را اندازه گیری می کند. با این حال، اصطلاح “مانومتر” اغلب به طور خاص به یک لوله U شکل که تا حدی با مایع پر شده است و فشار اتمسفر را اندازه گیری می کند گفته می شود. دو نوع مانومتر وجود دارد، لوله بسته و لوله بازکه هر دو فشار را با مقایسه کردن فشار وارد شده توسط اتمسفر در یک انتهای لوله و فشار شناخته شده در سمت دیگر اندازه گیری می کنند. لوله های مانومتر معمولاً با جیوه پر می شوند.

تفاوت بین بارومتر، مانومتر و آنمومتر(بادسنج) چیست؟

بارومترها

بارومترها هم فشار اتمسفر را اندازه گیری می کنند. بارومتر های جیوه ای نوعی مانومتر لوله بسته هستند و  بارومتر های آنروید(یک نوع فشارسنج فلزی خشک)  از یک تعادل فنری کوچک برای اندازه گیری استفاده می کنند. در گذشته، بارومتر‌های جیوه در خانه‌ها رایج بودند، جایی که مردم از آن برای پیش‌بینی آب و هوا بر اساس فشار هوا استفاده می‌کردند. افزایش فشار هوا به این معنی بود که هوای خوب در راه است، در حالی که کاهش فشار ممکن است باران بیاورد.

تفاوت بین بارومتر، مانومتر و آنمومتر(بادسنج) چیست؟

رایج ترین واحد اندازه گیری مورد استفاده در بارومترها میلی بار (mb) است. میلی بار شکلی از اندازه گیری متریک است که در آن یک میلی بار برابر با یک هزارم میله یا 100 پاسکال است که معادل یک نیوتن در هر متر مربع است. میلی بار برای اندازه گیری فشار یا ارتفاع اتمسفر استفاده می شود. فشار اتمسفر معمولی 1013.2 میلی بار است.

 

انواع بارومتر :

دو نوع بارومتر جیوه ای و آنروئیدی وجود دارند. در یک بارومتر جیوه ، میلی‌بار نشان می دهدکه ستون جیوه چقدر از یک لوله شیشه‌ای عمودی بالا می‌رود. فشارسنج های آنروئیدی از هیچ نوع مایعی استفاده نمی کنند، در عوض از یک کپسول تخلیه شده با دیواره انعطاف پذیر استفاده می کنند.

به غیر از میلی بار، واحدهای اندازه گیری دیگری که در بارومترها استفاده می شود شامل پوند بر اینچ مربع، پاسکال و اینچ جیوه است. یک واحد اندازه گیری بسیار حساس، یک میلی بار نشان دهنده تغییر یک دهم درصدی در فشار اتمسفر است. این دستگاه تغییرات فشار هوا را می خواند.

به طور کلی، افت فشار به معنای آب و هوای بد است، اگرچه خوانش های خاص تر با استفاده از مطالعات منتشر شده از شرایط مشاهده شده محلی امکان پذیر است.

قدیمی‌ترین بارومتر‌ها ابزارهایی آنالوگ بودند که از ظروف آب استفاده می‌کردند، اما ابزارهای مدرن اغلب الکترونیکی با خوانش‌های دیجیتال هستند.

یک روش برای پیش بینی جهت و سرعت باد:

جهت باد را تعیین کنید. بهتر است این کار را با یک پره هواشناسی ثابت انجام دهید، اما اگر آن را ندارید، انگشت خود را خیس کنید و در هوا نگه دارید.خورشید از شرق طلوع می کند و در غرب غروب می کند و شما می توانید از آن برای تعیین جهت گیری کلی خود و تعیین جهت باد استفاده کنید. خوانش فشار روی بارومتر خود را بررسی کنید. این عدد بین 28 تا 32 خواهد بود.سرعت باد و فشار را بخوانید و آن را با راهنمای خود در مورد الگوهای آب و هوای محلی مقایسه کنید. این کار یک پیش بینی را به همراه خواهد داشت.

بادسنج ها

بادسنج ها نوع کاملا متفاوتی از ابزار مورد استفاده برای اندازه گیری سرعت باد هستند. چندین نوع مختلف برای آنها وجود دارد، اما رایج‌ترین آنها – بادسنج فنجانی – اندازه‌گیری را با ثبت تعداد دفعاتی که باد یک دستگاه فن‌شکل را می‌چرخاند، اندازه‌گیری می‌کند.

تفاوت بین بارومتر، مانومتر و آنمومتر(بادسنج) چیست؟

حقایق جالب در مورد بادسنج ها

قبل از اینکه یک هواپیما بلند شود یا یک چترباز به درون پرتگاه بپرد، شخصی از بادسنج استفاده می کند. بادسنج ها ابزارهایی هستند که توسط هواشناسان برای اندازه گیری سرعت باد استفاده می شود. بادسنج ها همچنین برای اندازه گیری فشار باد استفاده می شوند که پدیده ای متفاوت از سرعت باد است.

اولین بادسنج مکانیکی در سال 1450 توسط لئون باتیستا آلبرتی، معمار ایتالیایی اختراع شد. طراحی او شامل یک دیسک چرخان بود. لئوناردو داوینچی را آغازگر رنسانس و آلبرتی را پیامبر آن می نامند.

بادسنج ها انواع مختلفی دارند، از دیسک های چرخان گرفته تا دیجیتال. ساده‌ترین شکل در استفاده رایج بادسنج فنجانی است که باد را با فنجان‌های چرخان، معمولاً چهار فنجان، می‌گیرد. بادسنج های فنجانی هنوز هم برای ارزیابی عملکرد باد، قدرت وکالیبراسیون سایتهای هواشناسی استفاده می شود.

اولین بادسنج چهار فنجانی توسط دانشمند ایرلندی توماس رامنی رابینسون در سال 1850 اختراع شد.او درآن زمان 57 ساله بود. بادسنج ها تنها توسط هواشناسان استفاده نمی شوند. صنایع مختلف از آنها برای اندازه گیری جریان گاز، انجام آزمایشات هوانوردی و بررسی تهویه استفاده می کنند. پروژه های تحقیقاتی برای تعیین اثرات باد بر پوشش گیاهی و مدارس برای آموزش فیزیک به دانش آموزان از آن استفاده می کند. کشتی ها برای اندازه گیری سرعت باد و سرعت “ظاهری” باد به بادسنج های خاصی نیاز دارند.

 

برای مشاهده و خرید آنمومتر(بادسنج) روی لینک های زیر کلیک کنید
مشاهده همه

انواع بادسنج:

کاپ

بادسنج فنجانی یا چرخشی یکی از قدیمی ترین انواع بادسنج ها می باشد. فنجان ها روی یک محور عمودی قرار می گیرند و هنگامی که باد به آنها فشار می آورد، باعث می شود که فنجان ها به اطراف بچرخند. هر چه فنجان ها سریعتر بچرخند، سرعت باد بیشتر می باشد. بادسنج های فنجانی معمولاً دارای خوانش دیجیتال هستند. محققان، مؤسسات آموزشی و هواشناسان در سراسر جهان از این نوع بادسنج برای فعالیت های تحقیقاتی و تجاری استفاده می کنند.

هات وایر

بادسنج های سیم داغ یا جریان حرارتی هم سرعت و هم فشار باد را اندازه گیری می کنند. دستگاه دارای یک میله بلند می باشد و در نوک آن یک سیم داغ یا مهره داغ قرار دارد. بادسنج در مکانی قرار می گیرد و با حرکت باد روی سیم داغ آن ، سیم خنک می شود. یک رابطه مستقیم بین سرعت جریان باد و خنک شدن سیم وجود دارد. شما می توانید این نوع بادسنج را در مشاغلی همچون تهویه و گرمایش بیابید.

لوله پیتوت

این تجهیزکه توسط هانری پیتوت  اختراع شد، فشار کل و فشار استاتیک را اندازه گیری می کند تا فشار سرعتی را که می توان از آن سرعت هوا را بدست آوردتعیین کند. این بادسنج از قسمت نوک آن به سمت جریان هوا وارد مجرا می شود.

پورت مثبت مانومتر به درگاه فشار کل (Pt) و درگاه منفی به درگاه فشار استاتیک (Ps) متصل می شود. سپس مانومتر فشار سرعت را نشان می دهد که می تواند به سرعت تبدیل شود.

لوله‌های پیتوت برای اندازه‌گیری جریان هوا با سرعت متوسط تا بالا مناسب هستند و استانداردی در نظر گرفته می‌شوند که با آن سایر دستگاه‌های جریان هوا مقایسه می‌شوند.

اندازه گیری دقیق نیاز به اصلاح چگالی و تراورس دقیق دارد. از آنجایی که دقت توسط دستگاه اندازه‌گیری فشار متصل به لوله پیتوت تعیین می‌شود، اغلب راه‌های اقتصادی‌تری (هات وایر و پره ای) برای اندازه‌گیری جریان هوا در کاربردهای جریان کم وجود دارد. برای کاربردهای جریان بالا یا دمای بالا، لوله پیتوت ایده آل است.

در لوله‌های پیتوت مدرن، طراحی مناسب دماغه یا نوک – همراه با فاصله کافی بین دماغه، ضربه‌های فشار ساکن و ساقه – تلاطم و تداخل را به حداقل می‌رساند.

این شرایط استفاده از دستگاه بدون فاکتورهای اصلاح یا کالیبراسیون را فراهم می کند. برای اطمینان از خوانش دقیق فشار سرعت، نوک لوله پیتوت باید مستقیماً (موازی با) جریان هوا باشد.

اگر لوله پیتوت به درستی تراز شده باشد، نشانگر فشار سرعت در حداکثر خود خواهد بود. در یک جریان هوای متلاطم نمی توان خوانش های دقیق را انجام داد. یک لوله پیتوت باید حداقل به قطر 8-1/2 در پایین دست از زانوها، خم ها یا سایر انسدادهایی که تلاطم ایجاد می کنند وارد شود.

برای اطمینان از اندازه گیری های دقیق، در صورت استفاده، پره های صاف کننده باید به قطر 5 مجرای بالادست لوله پیتوت قرار گیرند. سرعت هوا در سطح مقطع مجراها یکنواخت یا مساوی نیست، بنابراین برای تعیین سرعت متوسط باید یک تراورس از مجرا انجام شود.

اصطکاک نزدیکتر به دیواره های مجرا باعث کاهش جریان هوا می شود.

آسیاب بادی

بادسنج آسیاب بادی هم سرعت و هم جهت باد را اندازه گیری می کند. بادسنج دارای یک ملخ در جلوی دستگاه و یک قسمت دم بزرگ است. همانطور که باد می وزد، به پروانه فشار می آورد و باعث چرخش آن می شود. سرعت چرخشی پروانه نشان می دهد که باد در هر زمان با چه سرعتی حرکت می کند.

آلتراسونیک

بادسنج های اولتراسونیک پالس های صوتی را در مسیری به سمت یک سنسور در سمت مقابل می فرستند. همانطور که باد با سرعت بیشتری حرکت می کند، نبض ها مختل می شوند. اندازه گیری این اختلال داده های دقیق سرعت باد را ارائه می دهد. بادسنج اولتراسونیک هیچ قسمت متحرکی ندارد و می تواند حتی تغییرات جزئی باد را تشخیص دهد. این دستگاه معمولاً دارای چهار حسگر است که در یک الگوی مربع قرار گرفته اند. برخی از واحدها دارای بخاری داخلی هستند.

لیزر داپلر

بادسنج های لیزری داپلر از اثر داپلر برای تعیین جریان هوا استفاده می کنند ، معمولاً برای کاربردهای با تکنولوژی بالا مانند موتورهای جت استفاده می شود، می توانند حتی کوچکترین تغییرات در جریان هوا را اندازه گیری کنند. از این نوع بادسنج در هیدرولوژی رودخانه نیز استفاده می شود.

چرا بادسنج برای پیش بینی آب و هوا مهم است؟

بادسنج، ابزاری که در اکثر ایستگاه های هواشناسی یافت می شود، الگوها و تغییرات رفتار باد را تشخیص می دهد. با توجه به جریان‌های باد در حال تغییر، بادسنج‌ها در پیش‌بینی‌های هواشناسی و اطلاعیه‌های روزانه ضروری هستند.

گرمایش و سرد شدن نابرابر سطح زمین باعث باد می شود. اختلاف فشار هوا باعث جابجایی توده هوا می شود و در نتیجه باد از ناحیه پرفشار به مناطق کم فشار می رود. در سرتاسر کره زمین، بادها با بزرگی های مختلفی از جمله بادهای تجاری، جریان های جت، نسیم های دریایی و تندبادهای محلی رخ می دهند. برای اندازه گیری انرژی حاصل از این بادها، دانشمندان بر بادسنج ها تکیه می کنند. این بادسنج ها نه تنها شرایط فعلی باد را اندازه گیری می کنند، بلکه می توانند شرایط بالقوه آینده را نیز پیش بینی کنند.

تفاوت بین بارومتر، مانومتر و آنمومتر(بادسنج) چیست؟

تعیین سرعت و جهت باد اطلاعات مفیدی را برای فرودگاه ها، کشتی ها و شهروندان روزمره فراهم می کند. صنایع سمپاشی و مزارع بادی به شدت به الگوهای باد متکی هستند و از بادسنج برای اجرای عملیات روزانه خود استفاده می کنند. سیستم های فرود هواپیما از بادسنج ها برای سنجش سرعت فرود و پروتکل صحیح خود استفاده می کنند. سرمای باد ترکیبی از سرعت باد و دما است که باعث کاهش دمای بدن می شود.

ابزارهای آب و هوا و کاربرد آنها

  • دماسنج ها دمای بالا و پایین محیط را بر حسب درجه فارنهایت و درجه سانتیگراد اندازه گیری می کنند. هواشناسان برای اولین بار در اواخر دهه 1800 از دماسنج های مایع در شیشه استفاده کردند، اما اکنون از سیستم های الکترونیکی با حسگر حداکثر و حداقل دما استفاده می کنند. سیستم های جدیدتر از سنسور دمای الکترونیکی برای اندازه گیری و ثبت دماهای بالا و پایین استفاده می کنند.

تفاوت بین بارومتر، مانومتر و آنمومتر(بادسنج) چیست؟

  • رطوبت سنج ها دما و رطوبت را با استفاده از درجه سانتیگراد و درجه فارنهایت اندازه گیری می کنند. یکی از انواع رطوبت‌سنج‌ها که به آن روان‌سنج اسلینگ می‌گویند، از یک دماسنج حباب خشک و یک دماسنج مرطوب برای اندازه‌گیری رطوبت نسبی هوا استفاده می‌کند. برخی از رطوبت سنج های قدیمی از یک غلاف مویی استفاده می کردند که با افزایش رطوبت نسبی طول آن افزایش می یافت.

تفاوت بین بارومتر، مانومتر و آنمومتر(بادسنج) چیست؟

  • بادسنج ها جهت و سرعت باد را بر حسب مایل در ساعت اندازه گیری می کنند. یک نوع متداول بادسنج دارای سه فنجان است که به یک محور متحرک ثابت می شود. همانطور که باد سریعتر می وزد، فنجان ها سریعتر به اطراف می چرخند. سرعت واقعی باد روی یک صفحه نمایش داده می شود. نوع دیگری از بادسنج از پروانه به جای فنجان برای انجام همان عملکرد استفاده می کند.

تفاوت بین بارومتر، مانومتر و آنمومتر(بادسنج) چیست؟

  • بادگیر که به آن جوراب باد نیز می گویند، جهت باد را در هر نقطه از زمان اندازه گیری می کند. یک فلش سنگین وزن به دور یک شفت ثابت می چرخد ​​و به سمت شمال، جنوب، شرق یا غرب اشاره می کندکه معمولاً روی محورهای ثابت جداگانه موازی با فلش مشخص  می شود.

تفاوت بین بارومتر، مانومتر و آنمومتر(بادسنج) چیست؟

  • باران سنج میزان بارندگی را اندازه گیری می کند. باران سنج استاندارد از یک استوانه بلند و باریک تشکیل شده است که قادر به اندازه گیری میزان بارندگی تا 8 اینچ است. بسیاری از باران سنج ها میزان بارندگی را بر حسب میلی متر یا با دقت 100 اینچ اندازه گیری می کنند. باران سنج های دیگر باران را جمع آوری کرده و وزن می کنند و بعداً این اندازه گیری را به اینچ تبدیل می کنند.

تفاوت بین بارومتر، مانومتر و آنمومتر(بادسنج) چیست؟

  • بالشتک های تگرگ اندازه تگرگ هایی را که در طول طوفان می بارد اندازه می گیرند. یک پد تگرگ استاندارد از فوم گل فروشی و فویل آلومینیومی تشکیل شده است. بارش تگرگ به فویل برخورد می کند و گودی هایی را برای مشاهده گر ایجاد می کند تا بعد از طوفان اندازه گیری کند.

تفاوت بین بارومتر، مانومتر و آنمومتر(بادسنج) چیست؟

  • کمپبل استوکس رکوردر نور خورشید را اندازه گیری می کند. نور خورشید به یک طرف یک توپ شیشه ای می تابد و از طرف مقابل در یک پرتو متمرکز خارج می شود. این پرتو نور، علامتی را روی یک تکه کارت ضخیم می سوزاند. وسعت جای سوختگی نشان می دهد که خورشید در آن روز چند ساعت تابیده است.

تفاوت بین بارومتر، مانومتر و آنمومتر(بادسنج) چیست؟

خانم گودرزی
ارسال دیدگاه