پاور ساپلای چیست و چطور کار می کند؟

پاور ساپلای چیست

پاور ساپلای چیست و چطور کار می کند؟

پاور ساپلای در هرجا که وسایل الکتریکی باشد قابل استفاده است و دانستن نحوه عملکرد آنها به شما کمک می کند تا بهترین گزینه ها را برای برنامه های خود انتخاب کنید. این که آیا شما نیاز به برق ولتاژ بالا در کشتی دارید یا باید یک کامپیوتر نوت بوک را برای شارژ کردن به برق متصل کنید ، به پاور ساپلای نیاز دارید.
از آنجا که همه مدل ها یکسان نیستند، باید بدانید که چه چیزی پاور ساپلای ac-dc را منحصر به فرد می کند ، چگونه می توانید بهترین منبع را برای دستگاه های برقی خود انتخاب کنید و موارد دیگر. اگر تا به حال درباره نحوه عملکرد پاور ساپلای ، تعریف آن یا کارکرد آن سوالی داشته اید ، پاسخ سوالات خود را می توانید در اینجا پیدا کنید.

پاور ساپلای چیست؟

پاور ساپلای را با یک منبع توان اشتباه نگیرید. منبع توان معمولا منشا برق ورودی است. در بیشتر موارد ، منبع برق (توان) یک پریز ، باتری یا ژنراتور است. در حالی که پاور ساپلای برای تبدیل توان از منبع به فرمت و ولتاژ مناسب عمل می کند. از آنجا که گزینه های مختلفی وجود دارد، عملکرد پاور ساپلای خاص بستگی به این دارد که آیا به تنظیم انرژی یا تبدیل توان نیاز دارد. برای درک منبع تغذیه و نحوه عملکرد آن ، باید قطعات آن و سهم آنها در عملکرد دستگاه را بدانید ، که در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

عملکرد پاور ساپلای

پاور ساپلای دارای عملکردهای اساسی است که در همه مدل ها وجود دارد و بسته به نوع دستگاه عملیات دیگری اضافه می شود. منبع تغذیه ممکن است نیاز به تغییر ولتاژ بالا یا پایین ، تبدیل برق به جریان مستقیم یا تنظیم توان برای ولتاژ خروجی روان تر داشته باشند.این عملکردها به شما کمک می کنند که کدام منبع را برای کارکردهای الکتریکی خود انتخاب کنید. گرفتن دستگاهی با ویژگی های بیش از نیاز می تواند هزینه گزافی را به شما تحمیل کند و از سوی دیگر اگر به امکانات مورد نیاز خود دسترسی نداشته باشید، می توانید به دستگاه های مورد نیاز برای تغذیه آسیب برسانید.

آیا دستگاه پاور ساپلای، ولتاژ را تغییر می دهند؟

تغییر ولتاژ اولین استفاده از منابع تغذیه است. پاور ساپلای بدون توجه به نوع دستگاهی که باید از آن استفاده کند ، خروجی ثابت دارد. برای جلوگیری از اضافه بار ، پاور ساپلای ولتاژ را کاهش می دهد – یا برعکس ، آن را افزایش می دهد – تا با الزامات دستگاه مطابقت داشته باشد. خروج بیش از حد برق از پاور ساپلای می تواند به شدت به دستگاه آسیب برساند ، اما اگر پاور ساپلای ولتاژ کافی را ارائه ندهد ، دستگاه آنطور که باید کار نمی کند. تغییر انرژی وظیفه اصلی پاور ساپلای است و بخش عمده ای از آنها از ترانسفورماتور استفاده می شود تا در صورت نیاز ولتاژ را بالا یا پایین ببرد.

آیا دستگاه پاور ساپلای، توان را تغییر می دهند؟

مبدل توان، برق ورودی را به فرمتی که دستگاه الکتریکی می تواند از آن استفاده کند تبدیل می کند. دو نوع پاور ساپلای DC-DC و AC-DC وجود دارد. پاور ساپلای DC-DC به شما این امکان را می دهد تا وسایل الکتریکی را به خودرو یا منابع مشابه که جریان مستقیم یا برق DC را تامین می کنند ، متصل کنید. هرچند این پاور ساپلای استفاده چندانی ندارد.
در حالی که منابع تغذیه DC-DC نیز وجود دارند پر استفاده ترین پاور ساپلای AC-DC می باشد. پریزهای برق جریان متناوب یا AC را تأمین می کنند. اکثر دستگاه های الکتریکی برای عملکرد نیاز به جریان مستقیم دارند. پاور ساپلای برق AC را به DC تبدیل می کند. در طول این تبدیل، خروجی ممکن است متزلزل شود و گهگاه نیاز به تنظیم دارد اگرچه برای استفاده های عمومی معمولا نیاز به پاور ساپلای تنظیم شده وجود ندارد.

آیا دستگاه پاور ساپلای، توان را تنظیم می کنند ؟

اکثر قطعات الکترونیکی نیاز به توان تنظیم شده دارند. هنگامی که پاور ساپلای ولتاژ و نوع توان را تغییر می دهد، نتیجه همیشه خروجی ثابت نیست. اگرچه به طور کامل خاموش و روشن نمی شود، اما نوسانات ولتاژ خروجی هنوز بدون تنظیم رخ می دهد. یک پاور ساپلای غیرقابل تنظیم می تواند بیش از حد انتظار توان را ارائه دهد. چنین افزایشی که قطعات الکترونیکی ظریف مانند رایانه و تلویزیون از آن تغذیه می کنند، می تواند صدمات شدیدی به قطعات و یا حتی آسیب دائمی وارد کند که این آسیب گاهی می تواند غیرقابل جبران باشد.
درست است که عملکرد اضافی تنظیم توان، هزینه دستگاه را افزایش می دهد، اما می تواند در هزینه خرید لوازم الکترونیکی جدید برای جایگزینی وسایل خراب شده توسط ولتاژ نامنظم که بر آنها غلبه می کند، صرفه جویی کند. برای صرفه جویی در هزینه هنگام تغذیه دستگاه ها با بارهایی که با خروجی پاور ساپلای مطابقت دارد، از منابع تغذیه نامنظم استفاده کنید. اما لوازم الکترونیکی نیاز به قدرت تنظیم شده دارند. در انتخاب منبع اشتباه نکنید.

پاور ساپلای چگونه کار می کند؟

یک پاور ساپلای پایه، ولتاژ را تغییر داده و به برق DC تبدیل می کند. در این عملیات استاندارد ولتاژ تنظیم نشده ارائه می شود اما اگر به ولتاژ تنظیم شده نیاز دارید دستگاه ها یک مرحله اضافی برای تنظیم ولتاژ دارند .برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد یک پاور ساپلای ، ادامه مطلب را بخوانید تا با قسمت های جداگانه و عملکردهای آنها آشنا شوید ، که دیدگاه شما را از کل عملکرد دستگاه روشن می کند.

بخش های یک پاور ساپلای و کارکرد آنها :

پاور ساپلای پایه از چند بخش تشکیل شده است که این قطعات به واحد کمک می کند تا ولتاژ را بالا یا پایین ببرد، توان را تبدیل کرده و ولتاژهای موج دار را کاهش دهد، که این امواج تغییرات باقیمانده در ولتاژ است و منجر به اتلاف توان و گرم شدن بیش از حد می شود.

 2 act mg parts power supply functions 788x1024

ترانسفورماتور :

ترانسفورماتور ولتاژ ورودی را به سطح ولتاژ خروجی مورد نیاز تغییر می دهد. این دستگاه ها ممکن است ولتاژ را افزایش داده یا کاهش دهند. به طور معمول ، ولتاژ DC مورد نیاز بسیار کمتر از ولتاژ AC ورودی از پاور ساپلای اولیه است.

رکتیفایر (یکسو کننده):

برای تبدیل برق ورودی از AC به DC ، پاور ساپلای از یکسو کننده استفاده می کند که ممکن است نیم موج ، کامل موج یا پل باشد.

فیلتر :

هنگامی که قدرت AC به DC تغییر می کند ، هنوز امواج متمایزی دارد که نیاز به صاف شدن دارند. فیلتر امواج را کاملاً صاف نمی کند ، اما آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.خروجی این بخش توان تنظیم نشده است.

رگولاتور (تنظیم کننده) :

یک تنظیم کننده ولتاژ ولتاژهای موج دار باقی مانده از فیلتر را کاهش می دهد و از شر هرگونه ولتاژ یا افت قطعی که می تواند به دستگاه های متصل به پاور ساپلای آسیب برساند ، خلاص می شود.

این اجزای پاور ساپلای برای عملکرد خاص واحد پاور ساپلای ضروری هستند. در نتیجه ، همه منابع تغذیه از قطعات یکسان تشکیل نمی شوند.

 

ترانسفورماتورهای تامین برق :

ترانسفورماتور پاور ساپلای در صورت نیاز ولتاژ را افزایش یا کاهش می دهد. اکثر دستگاه ها به ولتاژ کاهشی از پریزهای استاندارد AC ، که 100 تا 240 ولت خروجی دارند ، نیاز دارند. با این حال ، برخی از ترانسفورماتورها ولتاژ را افزایش داده و مدارهای ورودی و خروجی را جدا می کنند. توان ورودی از طریق سیم پیچ اولیه وارد ترانسفورماتور می شود. برق خروجی به سیم پیچ ثانویه متصل می شود. این دو سیم پیچ هیچ ارتباط فیزیکی بین آنها وجود ندارد. این جداسازی سیم پیچ ها ایمنی ترانسفورماتور را تضمین می کند. قانون فارادی اجازه می دهد تا انرژی الکترومغناطیسی در سیم پیچ ثانویه از سیم پیچ اولیه بدون نیاز به تماس بین این قسمتها ایجاد شود. پس از اتمام افزایش یا کاهش ولتاژ ، ترانسفورماتور توان خروجی را به یک یکسو کننده می فرستد تا جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل کند.

چگونه یک پاور ساپلای جریان AC را به DC تبدیل می کند؟

پاور ساپلای چیست

بخشی از اینکه چطور یک منبع توان AC به DC کار می کند مربوط به بخش رکتیفایر می شود واحدی که نوع جریان را تغییر می دهد.سازندگان پاور ساپلای ار بین سه نوع یکسو کننده سیلیکون دیود برای تبدیل برق AC به DC انتخاب می کنند.هر مدل عملکرد و مزایای خود را دارد.

نیم موج : کم هزینه ترین یکسو کننده از یک دیود سیلیکون استفاده می کند ، اما فقط نیمی از موج AC را تبدیل می کند. این تبدیل نیمه موج منجر به یک ریپل بزرگتر می شود که حذف آن با تنظیم کننده دشوارتر است. علاوه بر این ، یکسو کننده های نیم موج به اندازه سایر مدل ها کارآمد عمل نمی کنند و فقط برای تامین برق دستگاه های کم اهمیت کار می کنند.

تمام موج : یک یکسوکننده تمام موج نیاز به یک تپ مرکزی در سیم پیچ دوم دارد . از آنجا که این یکسو کننده ها به ترانسفورماتور تخصصی نیاز دارند ، معمولاً در پاور ساپلای گران تر و کارآمدتر ظاهر می شوند. این مدل ها همچنین پس از تبدیل به برق DC موج کمتری تولید می کنند ، که حذف آن برای تنظیم کننده راحت تر است.

پل : کارآمدترین یکسو کننده بهترین نوع نیمه موج و کامل موج را ترکیب می کند. مدل پل از چهار دیود برای تبدیل یک موج AC کامل بدون نیاز به ترانسفورماتور مخصوص دارای تپ مرکزی استفاده می کند.

فیلتر خازنی چیست؟

پس از تبدیل بیشتر توان DC خروجی هنوز دارای ریپل می باشد،بنابراین یک فیلتر خازنی بدترین ریپل ها را که خروجی یکسو کننده می باشند فیلتر می کند.
خازن ها الکترون ها را تا زمان نیاز نگه میدارند، با عبور جریان از خازن این جریان به صورت موج حرکت می کند در این موج ها پیک ها دارای الکترون کافی می باشند اما بخش های پایینی موج مقادیر کمتری از الکتریسیته را دارند در حالی که اعوجاج جریان کاهش می یابد نیاز به الکترون های اضافی افزایش می یابد خازن الکترون ها را وارد جریان می کند و امواج را صاف تر می کند. امواج صاف تر الکتریسیته بیشتری را بدون سرج ایجاد می کنند.
در حالی که خازن ها توان کاملا صافی را ایجاد نمی کنند، اما بالا و پایین هایی را که از یکسو کننده باقی می ماند ، کاهش می دهند، اگر به جریان برق کاملا ثابت نیاز دارید، باید پاور ساپلای رگولاتور داشته باشید، این تجهیزات باقی مانده اعوجاج ها را که از خازن خارج می شوند از بین می برند. منابع تغذیه ای که به قطعات الکترونیکی متصل می شوند برای محافظت از مدارهای ظریف چنین دستگاه هایی ،نیاز به تنظیم کننده دارند.

یک پاور ساپلای رگولاتور چگونه کار می کند؟

وقتی جریان از فیلتر خازنی خارج می شود وظیفه یک پاور ساپلای در حالت تنظیم نشده تمام می شود.در حالی که پاور ساپلای تنظیم نشده برای استفاده عمومی کافی است اگر به یک جریان کاملا ثابت و پایدار نیاز دارید که وقتی بار تغییر می کند به هیچ عنوان تغییر نکند به یک پاور ساپلای تنظیم شده نیاز می باشد. منابع تغذیه تنظیم شده براساس نحوه تنظیم انرژی به دو نوع پاور ساپلای خطی و پاور ساپلای سوئیچینگ تقسیم می شوند.

یک پاور ساپلای تنظیم شده خطی چگونه کار می کند؟

پاور ساپلای خطی دارای یک روش عملکرد ساده و مستقیم برای تبدیل برق و تقریبا حذف ولتاژ موج دار است. طراحی با ترانسفورماتور برای کاهش ولتاژ شروع می شود. سپس دستگاه AC را به برق DC تبدیل می کند. سپس توان DC از طریق یک تنظیم کننده عبور می کند که با کاهش ولتاژ ریپل آن را حذف می کند. این گزینه پاور ساپلای تنظیم شده به دلیل ترانسفورماتور بزرگی که باید قدرت را کاهش دهد وزن بیشتری دارد. خوشبختانه، منابع تغذیه خطی دارای عملکرد کم صدا هستند ، و هنگامی که به یک پاور ساپلای کم مصرف، تمیز و ثابت نیاز دارید، انتخاب بهتری هستند. تنظیمات پزشکی ، آزمایشگاه ها و تجهیزات ارتباطی بیشترین بهره را از این نوع پاور ساپلای می برند.

یک پاور ساپلای تنظیم شده سوئیچینگ چیست؟

پاور ساپلای سوئیچینگ کارآمدتر ، دارای ظرفیت های بالاتر و کوچکتر از نمونه های خطی خود هستند. با این حال ، این مدل ها هنگام استفاده، به ویژه هنگام تغییر قدرت، نویز ایجاد می کنند. برخلاف پاور ساپلای خطی ، که برای کاربردهای خاص مناسب است ، منبع تغذیه سوئیچینگ همه کاره هستند. دلیل انعطاف پذیری این دستگاه ها استفاده از مدولاسیون عرض پالس (PWM) است. استفاده از PWM منابع تغذیه سوئیچینگ را بسیار کارآمدتر از پاور ساپلای خطی می کند و به آنها اجازه می دهد تا به سرعت به منابع مختلف برق تغییر کنند. هنگامی که به توان خروجی بیشتر و کارایی بیشتر در اندازه کوچکتر از پاور ساپلای تنظیم شده خطی نیاز دارید ، منابع تغذیه سوئیچینگ را انتخاب کنید.

استفاده یک پاور ساپلای چیست؟

هنگامی که برای رایانه های شخصی استفاده می شود ، پاور ساپلای به دلیل نوسانات مکرر دما و استفاده زیاد، بیشتر مستعد خرابی است. البته ، وسایل الکترونیکی مانند رایانه ها و تلویزیون ها به پاور ساپلای نیاز دارند و بیش از سایر قطعات نیاز به تعویض این قطعات دارند. با این حال ، این تنها مورد استفاده از منابع تغذیه نیست.
منابع تغذیه کارکردی بیش از تأمین برق برای لوازم الکترونیکی دارند. این دستگاه ها ممکن است داخلی یا خارجی باشند و انرژی مورد نیاز لوازم خانگی ، چراغ ها و موارد دیگر را تامین کنند. اگر قسمتی دارید که به برق احتیاج دارد ، احتمالاً پاور ساپلای داخل آن یا متصل به آن دستگاه دارید.

چه کسانی به پاور ساپلای نیاز دارند؟

هر کسی که از برق استفاده می کند به پاور ساپلای نیاز دارد. انواع منابع بستگی به این دارد که آیا به مبدل AC-DC یا DC-DC احتیاج دارید یا به برق تنظیم شده یا غیرقابل تنظیم نیاز دارید. ولتاژ بالا یا پایین انتخاب دیگری است که باید انجام دهید. اگر به پاور ساپلای مقاوم در برابر آب و هوا یا ضربه نیاز دارید، باید آن را به لیست الزامات اضافه کنید. چندین صنعت روزانه از منابع تغذیه استفاده می کنند.

4 Who Needs Power Supplies

نظامی : ارتش معمولا برای تحمل هرگونه شرایط محیطی منابع تغذیه مستحکم را سفارش میدهد.

کشتی ها و قایق ها : منابع تغذیه کشتی الزامات خاصی برای مدیریت صحیح برق بدون پاور ساپلای اصلی سنتی که توسط خطوط برق تأمین میشد ، دارند.

هوافضا : تغذیه ابزارهای مورد استفاده در زمینه هوافضا اغلب به دستگاه هایی نیاز دارد که بتوانند برق را در نقاط دور دست کنترل کنند.

ارتباطات : پاور ساپلای مناسب که برق ثابت را برای رایانه ها و سایر وسایل ارتباطی فراهم می کند ، دارای تجهیزات خاصی جهت تامین نیازهای آنها می باشند.

کارکردهای دیگر : اگر صنعتی که شما در آن کار می کنید را در لیست مشاهده نمی کنید، نگران نباشید. شما هنوز به پاور ساپلای احتیاج دارید ، و ما می توانیم در مورد نیازهای برقتان به شما کمک کنیم. سوال این نیست که آیا شما به پاور ساپلای نیاز دارید یا خیر بلکه مساله این است که به چه نوعی از پاور ساپلای نیاز دارید.

این که آیا برای ولتاژ بالا یا پایین به مبدل های AC-DC یا DC-DC احتیاج دارید ، می توانید پاور ساپلای مورد نیاز خود را در سایت ما یعنی مرجع ابزار دقیق ایران پیدا کنید. از آنجا که ما طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی را که نیازهای بیشماری برای مشخصات پاور ساپلای دارند ارائه می دهیم ، احتمالاً محصولات مناسب را برای استفاده شما داریم. با این حال ، برخی از کسانی که با آنها کار می کنیم نمی توانند آنچه را که نیاز دارند از لیست ما پیدا کنند. با کارشناسان ما در ارتباط باشید آنها بهترین پاور ساپلای موجود را به شما معرفی می کنند.

 

Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه