رطوبت سنج چیست و انواع رطوبت سنج

رطوبت سنج چیست و انواع رطوبت سنج

رطوبت چیست؟

به مقدار بخار اب موجود در اتمسفر رطوبت هوا گفته می شود. هوا مخلوطی از گازهای اتمسفری بخار اب و هوای خشک می باشد. در عمل مخلوط هوای خشک و بخار اب را هوا می گویند. که آنها را با رطوبت سنج هوا اندازه گیری می کنند.

انواع رطوبت موجود در هوا که بر مبنای نوع رطوبت کیفیت هوای بررسی می شود.
رطوبت نسبی هوا : نسبت فشار بخارآب درهوا به فشار بخار اشباع درهمان دما تعریف شده و به صورت درصد بیان می شود با توجه به این تعریف رطوبت نسبی به این صورت بیان می گردد به عبارت دیگر رطوبت نسبی (RH) عبارت از نسبت جزمولی بخار آب (XV) در یک مخلوط به جز مولی بخار آب (XS) در مخلوط اشباع در همان درجه و فشار

رطوبت مطلق هوا : میزان وزن بخار آب در واحد حجم هوا رطوبت مطلق لازم برای اشباع هوا که همان رطوبت مطلق می باشد. برای اندازه گیری رطوبت نسبی هوا روش های متنوعی به کار گرفته می شود :

1- روش مستقیم : در این روش از وسایلی استفاده می گردد که به طور مستقیم قادر به اندازه گیری رطوبت نسبی هوا می باشد. از وسایلی استفاده می گردد که نسبت به رطوبت هوا حساسیت زیادی دارند و با تغییر رطوبت هوا برخی از پارامترهای فیزیکی آن مواد تغییر می کند (مانند طول ، مقاومت ، سطح ،….) این وسایل در انواع و اقسام مختلفی ساخته شده که برخی از به شرح زیر می باشند.
یکی از این وسایل که اصطلاحا به آن  ترمورطوبت سنج می گویند و کاربرد زیادی در ایستگاه های هوا شناسی دارد. یکی از ترموهیگرومتر ها عملکردی دارد که بر اساس اندازه گیری تغییر طول جنس موی خاصی از انسان عمل می کند در این وسیله یک رشته موی انسان را 10 الی 100 برش طولی داده و توسط وزنه کوچکی که به اهرمی متصل است درحال کشش قرار می دهند دراثر تغییر رطوبت هوا ، طول مو تغییر نموده و این وسیله دربعضی از به عنوان ترموهیدروگراف معرفی شده اند نوع دیگری از این وسایل دستگاه هایی هستند که بر اساس تغییر مساحت سطح مشخصی از پوست قورباغه (که درحال کشش می باشد ) عمل می کند و مشابه دستگاه قبلی است که در صنایع نساجی که اندازه گیری و کنترل رطوبت از اهمیت ویژه ای برخوردار است کاربرد زیادی دارد.

ازدیگر وسایل که در این گروه ها جای دارند ترمو هیدرومتر دیجیتالی است این وسیله دارای سنسوری است که دراثر تغییر رطوبت هوا ، جریان الکتریکی ایجاد می نماید میزان جریان الکتریکی متناسب با میزان رطوبت هوا می باشد. این وسیله در سنجش رطوبت هوا در مقابل دهانه دمنده سیستم های تهویه کاربرد زیادی دارد همان طور که از نام آن پیداست این وسیله قادر به اندازه گیری رطوبت و دمای هوا می باشد.

2- روش غیر مستقیم : در این روش با اندازه گیری دو پارامتر : دمای دماسنج خشک چرخان و دماسنج تر چرخان ، مقدار رطوبت نسبی به کمک روابط ، جداول ، خط کش و نمودار سایکرومتری تعیین می شود و خط کش و نمودار بیشترین کاربرد را دارند.

hygrometer8

بصورت کلی دو نوع رطوبت سنج برای اندازه گیری میزان رطوبت نسبی هوا استفاده می شود.

1- رطوبت سنج چرخان Whiring hygrometer
2- رطوبت سنج آسمن Assman hygrometer

رطوبت سنج چرخان : از دو دماسنج ساخته شده است که مخزن یکی از آن ها با فیتیله ای با قابلیت رسانایی آب پوشش یافته و به عنو ان دماسنج تر استفاده می شود (در ضمن رطوبت سنج چرخان با مخزن و بدون مخزن دارد ) و مجهز به دسته ای می باشد که می توان آن را حول محور بازو به حرکت درآورد و بدین ترتیب تهویه لازم در سطح مخزن ها که بخشی حساس دماسنج ها است را تامین می کند.
رطوبت سنج آسمن : تفاوت این رطوبت سنج با رطوبت سنج چرخان در این است که در نوع مکش جریان هوا به کمک یک باد بزن که پس از کوک شدن عمل می کند از روی مخزن دماسنج عبور می کند.
علاوه بر این رطوبت سنج آسمن فیتیله به روش دستی مرطوب می شود و مخزن آب وجود ندارد. فن موجود در این رطوبت سنج آسمن جریان هوا با سرعت یکنواخت (5/2متر بر ثانیه ) در سطح دماسنج ها تامین می کند.

نکات مهم در رطوبت سنج ها :
در رطوبت سنج ها باید هردو دماسنج مورد استفاده از یک نوع و یک اندازه و ساخت یک نوع شرکت باشند در خصوص دماسنج تا 1/0 دمای درجه سانتی گراد انجام گیرد در خصوص رطوبت سنج آسمن دقت شود که هواکش مربوط حرکتی یکنواخت داشته و تهویه کافی را در دماسنج ها ایجاد کند در رابطه با رطوبت سنج چرخان سرعت گردش ، یکنواخت و کافی باشد.

در ادامه به معرفی بهتریت رطوبت سنج ها می پردازیم که می توانید برای خرید هرکدام از دستگاه ها کافی است فقط بر روی اسم دستگاه کلیک کنید.

رطوبت سنج و دماسنج های دیجیتالی :

رطوبت سنج و دماسنج هوشمند وینتکت مدل WT83B

رطوبت سنج و دماسنج هوشمند وینتکت مدل WT83B ساخت کمپانی وینتکت چین است . این رطوبت و دما سنج دیجیتال دارای دقت بالا، پاسخ سریع و پایداری بالا است، می تواند دما و رطوبت محیط محلی را برای تجزیه و تحلیل بیشتر اندازه گیری کند. این واحد به طور گسترده در خانه، املاک هوشمند، مترو، مراکز خرید برای کنترل فرآیند استفاده شده است.

رطوبت سنج و دماسنج هوشمند وینتکت مدل WT83B اینستروسنتر

جهت اندازه گیری رطوبت، دما در رنج -20 تا 70 درجه سانتیگراد و نقطه شبنم و حباب تر در رنج -20 تا 50 درجه سانتیگراد به کار میرود. این رطوبت سنج، دارای ظاهری جدید و زیبا، قابل حمل، با پایداری بالا و قابلیت اطمینان خوب است و مصرف توان بسیار پایینی دارد. این رطوبت سنج، دارای بلوتوث است که تنها تفاوت آن نسبت به مدل WT83 می باشد.

‏دستگاه رطوبت سنج و دماسنج دیجیتال مدل WT83 ، با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و استفاده بسیار آسان، و دارای قابلیت هایی از قبیل دقت بالا، ثبات بالا و عملکرد بالا، طراحی ارگونومیک با ظاهری زیبا، بی شک یک انتخاب صحیح برای مهندسان و متخصصین خواهد بود‏.‏

مولتی فانکشن های محیطی با قابلیت اندازه گیری دما ، فشار و رطوبت :

مولتی فانکشن محیطی یا دیتالاگر دما ، فشار و رطوبت لوترون تایوان مدل MHB-382SD با قابلیت اتصال کارت حافظه :

دستگاه دیتالاگر مولتی فانکشن فشار ، دما و رطوبت لوترون مدل MHB-382SD قابلیت اندازه گیری دما و رطوبت و فشار را به صورت همزمان در مکان مورد آزمایش دارد. دیتالاگر لوترون MHB- 382SD دستگاهی دقیق در اندازه گیری پارامترهای مهم در گلخانه ها و دیگر امکان حتی منازل شخصی می باشد. این دیتالاگر رطوبت و فشار قابلیت اتصال به کامپیوتر را با استفاده از پورت USB دارد و با داشتن یک کارت حافظه جانبی یک تا شانزده گیگابایتی امکان ذخیره سازی اطلاعات در بازه های 5 ثانیه ای و نیز تحلیل پارامترها به کمک نرم افزار مخصوص خود را دارد. دیتالاگر مولتی فانکشن 382SD ساخت کمپانی LUTRON تایوان می باشد که توسط شرکت فنی مهندسی آبنوس سازه اسپهان با یک سال گارانتی به بازار عرضه می شود.
• قابلیت اندازه گیری دما.رطوبت و فشار به طور همزمان
• بارومتر(اندازه گیری فشار)حرفه ای دارای واحد هایinHg.mmHg.hPa
• دارای صفحه نمایش بزرگ
• قابلیت دیتالاگر و ثبت اطلاعات روی کارت حافظهSD.همراه با زمان دقیق سال.ماه.روز.ساعت.دقیقه وثانیه
• قابلیت اتصال کارت حافظه یک تا 16گیگابایت
• با قابلیت اتصال به PC توسط کابل RS-232 وUSBو نرم افزار مربوطه
• منبع تغذیه DC 1.5V ( UM-4, AAA ) battery x 6 PCs or DC 9V adapter
• نمایشگر : 60 * 50 میلی متر

hygrometer2

 

انواع رطوبت سنج جامدات (نم سنج جامدات) :

1- رطوبت سنج دیجیتال چوب ، کاغذ و مصالح ساختمانی ( گچ- سیمان – بتن )
2- رطوبت سنج علوفه و کمپوست و غلات
3- رطوبت سنج دیجیتال چوب و کاغذ و مصالح ساختمانی ( غیر تخریبی ، الکتریکی یا القایی یا غیر تماسی )

رطوبت سنج چوب چیست ؟

در صنعت چوب یکی از مهمترین مولفه ها جهت تولید صنایع چوبی رطوبت است. از همین رو سوالات فراوانی برای رفع مشکلات در این خصوص وجود دارد. برای تولید انواع صنایع چوبی به چوب خشک شده نیاز دارید این چوب خشک شده ممکن است به روش طبیعی ( فضای باز ، هانکار ) یا کوره خشک شده باشد. دستگاه رطوبت سنج چوب یکی از روش های تعیین درصد رطوبت چوب را انجام می دهد. در روش اندازه گیری رطوبت چوب با استفاده از رطوبت سنج الکتریکی که در بین اساتید نجار و کارشناسان صنایع چوب گسترش پیدا کرده است به دلیل جیبی و سبک بودن و سرعت بالا به دست آوردن رطوبت چوب محبوب است.

در حقیقت دستگاه یک جریان الکتریکی در چوب جریان می دهد و به این روش درصد رطوبت را اندازه گیری می کند. نوع چوب در دقت اندازه گیری رطوبت تاثیر دارد به طور مثال چوب های نواحی معتدله این روش دارای خطایی بین 1.5 درصد است و در چوب تبریزی درصد خطا 3 درصد است و علت آن نابرابری پراکندگی یون های مواد غذایی در چوب است. جرم مخصوص چوب نیز کمی تاثیر داشته و دما نیز تاثیر بسازایی دارد این روش دارای مزایایی نیز هست مثلا زمان سنجش رطوبت چوب سریع است و اندازه گیری نیاز به تخصصی خاصی ندارد این روش با دستگاه های مختلف ترموهیگرومتر چوب و کاغذ نیاز به تخریب چوب یا قطعه نیست و همچنین دستگاه رطوبت سنج سبک و قابل حمل است ضمنا هزینه اندازه گیری نسبت به بقیه روش های اندازه گیری رطوبت کم هزینه تر است.

hygrometer3

hygrometer4 1

رطوبت سنج تخریبی یا نفوذی چوب و کاغذ و مصالح ساختمانی چیست ؟

در بعضی موارد به آنها رطوبت سنج سوزنی یا میله ای نیز گفته می شود. با نفوذ در چوب یا سطح مورد نظر و ایجاد منفذ در سطح درصد رطوبت را اندازه گیری می کند از این رو آنها را تخریبی نیز می نامند.

hygrometer5

رطوبت سنج علوفه و کمپوست و غلات چیست ؟

رطوبت سنج علوفه و کمپوست فارم کامپ FARMCOMP Farmex HT-PRO جهت اندازه گیری رطوبت علوفه وکمپوست کاربرد دارد. این رطوبت سنج جز پرکاربردترین رطوبت سنج ها در این زمینه می باشد که طول پراب آن حدود 50 سانتی متر است.

رطوبت سنج غلات و علوفه بنتک مدل GM640
Mitra Ahmadi
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • مریم.ن ۹ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۳ ق٫ظ

    وقت بخیر ممنون خیلی مقاله مفیدی بود
    میشه درمورد دستگاه رطوبت سنج خوراک دام بیشتر توضیح بدهید

ارسال دیدگاه