کلمپ متر یا آمپرمتر چنگکی clamp meter چیست؟

کلمپ متر یا آمپرمتر چنگکی clamp meter چیست؟

کلمپ‎ متر چیست ؟

کلمپ‎ متر یا آمپر‏متر چنگکی clamp meter ابزار سودمندی است که به مهندسان امکان اندازه گیری جریان الکتریکی ( آمپر) را به سهولت می دهد. برای استفاده از کلمپ متر کافیست قسمت چنگکی تجیهز را در اطراف سیم حامل جریان قرار داده و بدون نیاز به اتصال پراب و قرار دادن به صورت سری آمپر متر مقدار جریان را اندازه گیری کنید. در حقیقت تئوری اندازه گیری آمپرمتر چنگکی بر مبنای خواص قانون فیزیکی است که ثابت می کند اطراف سیم حامل جریان میدان مغناطیسی وجود دارد که متناسب است با مقدار جریان یا آمپر سیم .

در عمل در بسیاری از کلمپ آمپر متر ها از اثر هال در اندازه گیری میدان مغناطیسی اطراف سیمی که چنکگ یا کلمپ را احاطه کرده استفاده کرده و ولتاژی متناسب با میدان به وسیلۀ آن آشکار ساز نیمه رسانای اثر هال حس می شود و به کمک میکروپروسسور داخل دستگاه به جریان معادل تبدیل می گردد. امروزه استفاده از آمپر متر کلمپی در نصب تجیهزات ابزار دقیق ، اتوماسیون صنعتی و همچنین آزمایشگاه های الکترونیک یا کارگاه های برق و … رایج است.  
کلمپ آمپرمتر (clamp meter) می تواند به عنوان یک مولتی متر (multi meter) نیز قابل استفاده باشند. همچنین میتوانند درسایز های مختلف کوچک وبزرگ باشند. یا به صورت میلی کلمپ آمپرمتر باشند. همچنین سایز دهنه کلمپ ها در اندازه های مختلف وجود دارند.

دستگاه های مشابه کلمپ آمپرمتر مولتی متر،وات متر(پاور متر،پاورآنالایزر)


لغت (ammeter) از کلمه amper مشتق شده است. توجه کنید که حرف P در کلمه amper حذف شده است و فقط دو حرف اول این کلمه در لغت ammeter بکار رفته است.

دیدکلی از کلمپ آمپر متر ها:

ما نمی توانیم الکترون ها یا پروتون ها را دیده یا لمس کنیم. به همین دلیل نمی‌توانیم آنها را بشماریم. در نتیجه به ابزاری احتیاج داریم تا بتوانیم آنها را بشماریم. شدت روشنایی لامپ مشخصاتی از شدت جریان را به ما نشان می‌دهد، ولی دو نقص اصلی دارد. اول اینکه نمی تواند شدت جریان را در واحدی که به آسانی قابل یادداشت و مقایسه با اندازه گیری شدت جریان در محل ها و زمان های دیگر است، اندازه بگیرد. همچنین در شدت جریان های معین می‌توان از آن استفاده کرد. اگر مقدار شدت جریان خیلی کم باشد، لامپ روشن نمی‌شود و اگر شدت جریان خیلی زیاد باشد، لامپ می‌سوزد. برای رفع نقص اول به ابزاری احتیاج داریم که به ما نشان دهد، چند آمپر (چند کولن الکترون در هر ثانیه) در مدار جریان دارد. دستگاه مخصوصی که این اندازه گیری را انجام می‌دهد، آمپرمتر (ammetr) نامیده می‌شود.

 

کاربردها و مزایای کلمپ آمپرمتر:

  1. – در تمامی صنایع
  2. – تست کابل های فشار قوی
  3. – اندازه گیری جریان به روش غیر تماسی
  4. – عدم نیاز به قطع کابل
  5. – مناسب برای کارخانجات تولید سیم و کابل
  6. – مناسب برای دانشگاه ها،بیمارستان ها و واحدهای تاسیساتی
  7. – آبکاری فلزات
  8. – تابلو سازهای برق صنعتی
  9. – پیمانکاران و متصدیان شرکت توزیع و انتقال برق
  10. – کارخانجاتی که مبحث 19 ساختمان را دنبال می کنند.
  11. – اپراتورها و مهندسان برق جهت ارزیابی بارشبکه + تحلیل شبکه

 

طرز استفاده از کلمپ آمپرمتر :

آمپرمتر از خیلی جهات شبیه کنتور آب است که میزان آب مصرف شده منازل را اندازه می ‌گیرد. هر دو دستگاه (آمپرمتر و کنتور آب) باید طوری در مدار قرار گیرند که جریان های الکتریسیته و آب از آنها بگذرد، تا بتوان شدت جریان را اندازه گرفت. بهتر است برای استفاده از این آمپر متر از وسایل ایمنی نظیر دستکش عایق استفاده کرد ، بدین ترتیب که با فشار دادن ضامن آمپر متر که معمولاً در دستشان قرار دارد دهانه آمپر متر باز می شود . کابل هادی جریان را در داخل دو فک دهانه آمپر متر قرار داده و ضامن را رها میکنیم ( در بعضی جهت قرار گیری هادی در میان فک ها مهم است ) تا فک های آمپر متر بسته شود و بدین ترتیب دو فک مانند حلقه ای دور کابل را میگیرند . حال با عبور جریان از کابل عقربه آمپر متر منحرف و جریان گذرا از کابل را نشان می دهد. در مقاله ای کامل تر آموزش کار با کلمپ متر را برای شما قرار داده ایم برای مطالعه مقاله روی لینک کلیک کنید: آموزش کار با کلمپ متر

10

 

کمیت های قابل اندازه گیری در کلمپ آمپرمترها:

 

1) جریان و ولتاژ AC 

2) جریان و ولتاژ DC

3) ولتاژ مستقیم

4) فرکانس و تست دیودی و اتصال کوتاه

5) ظرفیت خازن

6) DUTY CYCLE

 

 انواع کلمپ آمپرمترها :

 1)  کلمپ آمپر متر ترمومتردار
2) آمپر متر تستر جریان نشتیAC
3 ) کلمپ آمپر متر AC/DC
4) آمپر مترAC 
5) کلمپ آمپر متر تک فاز
6) کلمپ آمپر متر سه فاز
7) کلمپ آمپر متر قابل انعطاف هارمونیک

 

در اینجا چند نمونه از انواع کلمپ ها را به شما معرفی می کنیم (برای خرید روی هرکدام کلیک کنید)

کلمپ آمپرمتر ترمومتردار لوترون مدل DM-6055C قابلیت اندازه گیری جریان های AC ,DC , اندازه گیری ولتاژهای مستقیم و متناوب، اندازه گیری مقاومت، تستر دیود و اندازه گیری دما را دارد. این کلمپ دارای یک ترموکوپل نوع TP-01)) k می باشد که دمای -40تا750درجه سانتی گراد را نشان می دهد.

کلمپ آمپرمتر ترمومتر دار لوترون مدل DM-6055C

کلمپ آمپرمتر ترمومتر دار لوترون مدل DM-6055C

برای مشاهده و خرید محصول روی عکس کلیک کنید.

آمپرمتر چنگکی True Rms مدل GPS-270  قابلیت اندازه گیری جریان AC تا 800 آمپر و جریان DC تا 1000 آمپر را دارا می باشد همچنین این آمپر متر مدل GPS-270 همچنین توانایی اندازه گیری ولتاژ AC/DC نا رنج 600 ولت را دارا می باشد.

کلمپ آمپر متر True Rms مدل GPS-270ساخت GPS

کلمپ آمپر متر True Rms مدل GPS-270ساخت GPS

برای مشاهده و خرید محصول روی عکس کلیک کنید.

کلمپ مدل PROVA-6600 قادر به نمایش همزمان W+PF ،KVA+KVAR ،A+Hz ،V+Hz ،V+A بوده و می تواند اختلاف فاز و حالت فازها را نمایش دهد. این کلمپ همچنین می تواند ضریب توان PF را اندازه گرفته وقابلیت انتخاب اتوماتیک جریان AC یا DC را دارد.محدوده اندازه گیری کلمپ قدرتی تک فاز و سه فاز مدل PROVA-6600:

توان حقیقی AC,DC : وات100/1000/1200KW
ولتاژ AC,DC: ولت600 ~500/ 500 ~200 / 200 ~0
جریان AC,DC:آمپر2000~ 500/500~200 /200 ~

کلمپ قدرتی تک فاز و سه فاز مدل PROVA-6600 ساخت

کلمپ قدرتی تک فاز و سه فاز مدل PROVA-6600 ساخت

برای مشاهده و خرید محصول روی عکس کلیک کنید.

تفاوت کلمپ آمپرمتر با مولتی متر دیجیتال ؟

یک مولتی متر دیجیتال در واقع ابزاری برای اندازه گیری ولتاژ با برخی توانایی های جاری است. کلمپ آمپرمتر در اصل ابزاری برای اندازه گیری جریان با برخی از توان ولتاژ است. این ابزارها کاملاً متفاوت هستند و هرکدام مزایای خاص خود را دارند.

یک مولتی متر دیجیتالی (DMM) به شما امکان می دهد کارهای الکترونیکی انجام دهید زیرا وضوح بالایی را ارائه می دهد و اندازه گیری آن در milliunits — millivolts ، milliamps و milliohms است. هم چنین به شما این امکان را می دهد که اندازه گیری های الکتریکی انجام دهید ، اگرچه جریان معمولاً به کمتر از 20 آمپر محدود می شود. با این وجود ، یک مولتی متر دیجیتال می تواند جریان های بالاتر را در صورت اتصال یک لوازم جانبی گیره پلاگین اندازه گیری کند.

یک کلمپ آمپرمتر معمولاً به نزدیک ترین دهم یا صدم واحد اندازه گیری می شود ، نه در هزاره موجود با DMM. این برای کارهای الکتریکی کافی است.

 

CLAMP12

 

 

موقعیت های اندازه گیری

در سال های گذشته ، تکنیسین های برق برای اندازه گیری جریان از پروب های آزمایش استفاده می کردند نه کلمپ. کلمپ آمپرمتر به شما امکان می دهد جریان را بدون شکسته شدن مدار اندازه گیری کنید و یک خوانش جریان داشته باشید.

علاوه بر این ، نسل جدیدی از کلمپ آمپرمتر از پروب های جریان انعطاف پذیر استفاده می کنند ، که Fluke آن را iFlex® می نامد. این پروب های سیم پیچ Rogowski می توانند بین سیم های محکم بسته شده یا در اطراف رساناهای بزرگ فشرده شوند. آنها می توانند در برخی از موارد مفید باشند:
– اندازه گیری سیگنال سرعت نقاله آنالوگ و جریان موتور مربوطه به طور همزمان ، بنابراین می توانید سیستم را برای جریان فرآیند مورد نیاز کالیبره کنید.
– نظارت بر خروجی الکترومغناطیس هنگام نظارت بر ورودی از PLC ، بنابراین می توانید الکترونیتو تست کنید.
– به طور همزمان اندازه گیری ولتاژ های الکترونیکی و جریان های الکتریکی در درایو موتور ، برای عیب یابی نوسانات سرعت خط.
– نظارت بر ولتاژ فیدر و جریان همزمان ، برای عیب یابی از سیگنال های مزاحم.

 

اندازه گیری ولتاژ و جریان هم زمان بخشی از عیب یابی است. با این وجود شما نمی توانید با یک متر هم زمان این عملیات را انجام دهید. ، مگر اینکه شما هر تجهیز مورد استفاده خود را به صورت جداگانه تهیه کنید.
عیب یابی سیستم برق مؤثر اغلب به دو متر نیاز دارد ، یکی برای اندازه گیری جریان الکتریکی و دیگری برای اندازه گیری ولتاژ. برای مهندسین برق ، یک کلمپ آمپرمتر متنوع ترین ابزار تشخیصی موجود است. در همین حال افرادی که عیب یابی صنعتی را انجام می دهند از یک کلمپ جداگانه و DMM بهره مند می شوند.

یک رویکرد مقرون به صرفه برای بسیاری از تکنسین ها خرید یک ابزار با کیفیت است که در درجه اول برای ولتاژ (DMM) طراحی شده است و ابزاری دیگر که در اصل برای جریان (یک آمپرمتر) استفاده می شود.

ترکیب مناسب تجهیزات تست بستگی به تجهیزاتی دارد که روی آن کار می کنید و اندازه گیری هایی که انجام می دهید. به عنوان مثال ، با یک کلمپ فشار سنج ، شما نیاز به یک فیلتر کم گذر برای از بین بردن تداخلات الکترونیکی دارید که می تواند خوانش ها را تحریف کند.

در اینجا چند دستورالعمل کلی برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام ابزار ممکن است برای شما مناسب باشد آمده است:

DMM Basic: اگر شغل شما فقط نیاز به اندازه گیری ولتاژ و پیوستگی اساسی دارد.
سطح بالا DMM: اگر شغل شما شامل کار با کیفیت انرژی است. به وضوح تصویر بالا و ویژگی های پیشرفته که در کنتور وجود ندارد ، نیاز خواهید داشت.
گیره سنج اصلی: اگر شما فقط به اندازه گیری های اصلی فعلی نیاز دارید مانند اطمینان از هر سه مرحله در فیدرهای شما ، همان جریان را اندازه گیری می کند.
گیره متر ورود به سیستم: اگر رفت و برگشت قطع کننده متناوب دارید که باید آنها را برطرف کنید.
DMM یا گیره متر با نمایشگر جداشونده (که می تواند 30 فوت از بدنه گیره جدا شود): اگر می خواهید قرائت از راه دور را با خیال راحت تر و بدون نیاز به همکار انجام دهید این وسیله به شما کمک می کند.
گیره متر پیشرفته: در صورت نیاز به اندازه گیری دقیق جریان ورودی موتور. همچنین در صورت نیاز به یک کلمپ آمپرمتر با پردازش سیگنال پیشرفته برای اندازه گیری خروجی درایو فرکانس متغیر.

 

tehrani
ارسال دیدگاه