نحوه استفاده از مولتی متر دیجیتال

نحوه استفاده از مولتی متر دیجیتال

نحوه استفاده از مولتی متر دیجیتال

مولتی متر دیجیتال یک ابزار فوق العاده مفید برای اندازه گیری سریع ولتاژ ، مقاومت ، پیوستگی و جریان در بسیاری از انواع مدارهای الکتریکی است. استفاده از مولتی متر دیجیتال واقعاً آسان است وقتی متوجه شدید که نمادهای مختلف روی صفحه نشان دهنده چه چیزی هستند. به زودی ، همه انواع لوازم الکترونیکی را با مولتی متر دیجیتال خود آزمایش خواهید کرد!

1- اندازه گیری ولتاژ با مولتی متر

 

1 – سیم های تست را به پایانه های COM و V وصل کنید. همیشه پراب تست مشکی را به پایانه ای که برچسب “COM” برای “COMMON” دارد وصل کنید. همیشه پراب تست قرمز را به پایانه های با برچسب “V” برای “ولتاژ” وصل کنید ، زیرا این چیزی است که شما در حال آزمایش آن هستید.

* هر دو ولتاژ AC و DC با استفاده از پراب های آزمایش در این تنظیم اندازه گیری می شوند.

Use a Digital Multimeter 1 2

2- صفحه را برای تنظیم ولتاژ AC یا DC به تنظیمات ولتاژ منتقل کنید. اگر ولتاژ AC را اندازه گیری می کنید ، صفحه را به V ~ یا V با علامت موج در کنار آن بچرخانید. برای اندازه گیری ولتاژ DC ، صفحه را به V⎓ یا V با خط افقی در کنار آن تغییر دهید.

*  AC یا ولتاژ متناوب برای اندازه گیری چیزهایی که ممکن است در خانه پیدا کنید مانند پریزهای دیواری ، مایکروویو و سایر لوازم برقی خانگی استفاده می شود.
ولتاژ DC یا جریان مستقیم بیشتر برای اندازه گیری باتری ها استفاده می شود. ولتاژ DC در خودروها و بسیاری از وسایل الکترونیکی کوچک نیز استفاده می شود.

Use a Digital Multimeter 1 3

3- محدوده ولتاژ را روی ولتاژ بالاتر از آنچه انتظار می رود تنظیم کنید. اگر محدوده ولتاژ را بسیار پایین تنظیم کنید ، یک قرائت دقیق نخواهید داشت. به اعداد دستگاه نگاه کنید و تنظیماتی را انتخاب کنید که نزدیک ترین مقدار به ولتاژ مورد انتظار اندازه گیری شما است ، در حالی که هنوز بالاتر از این ولتاژ هستید.

به عنوان مثال ، اگر یک باتری 12 ولت را اندازه گیری می کنید و تنظیماتی برای 2 و 20 ولت در مولتی متر شما وجود دارد ، شماره گیری را روی 20 ولت تنظیم کنید.
اگر ولتاژ آنچه می خوانید را نمی دانید ، کافی است مولتی متر را روی بالاترین درجه ولتاژ آن تنظیم کنید.

Use a Digital Multimeter 1 4

4- پروب ها را در هر دو طرف یک باطری یا منبع تغذیه متصل کنید. به عنوان مثال ، نوک پراب سیاه را روی سیم منفی باتری یا در سمت راست سوکت دیوار قرار دهید. به عنوان مثال ، پراب قرمز را در انتهای مثبت باتری یا در قسمت مثبت پریز دیواری قرار دهید.

اگر مطمئن نیستید که انتهای آن مثبت و کدام منفی است ، سعی کنید یک پروب را در هر انتهای آن قرار دهید و ببینید که مولتی متر چه می گوید. اگر عدد منفی نشان می دهد ، مثبت و منفی شما تغییر می کند.
برای جلوگیری از شوکه شدن ، وقتی انگشتان خود را در نزدیکی پریز دیوار قرار می دهید ، از نوک آن ها دور باشید.
از تماس پروب ها با یکدیگر جلوگیری کنید وگرنه می توانید اتصال کوتاه ایجاد کنید و احتمالاً باعث آتش سوزی الکتریکی شوید.
همیشه پروب ها را با دسته های رنگی که عایق بندی شده اند برای جلوگیری از ضربه نگه دارید.

Use a Digital Multimeter 1 5

5- ولتاژ روی صفحه مولتی متر را بخوانید. هنگامی که پراب های شما به خطوط مثبت و منفی متصل می شوند ، در مولتی متر یک قرائت دریافت می کنید که ولتاژ آنچه را که آزمایش می کنید به شما نمایش می دهد. برای یافتن خوانش به صفحه دیجیتال نگاه کنید و در صورت تمایل به آن توجه داشته باشید.

نگاه کردن به خواندن به شما می گوید که ولتاژ اندازه گیری شده شما متوسط است یا خیر. به عنوان مثال ، اگر پریز دیواری را اندازه بگیرید و مولتی متر 100 ولت را نشان دهد ، این زیر متوسط 120 ولت است ، به شما اطلاع می دهد که ولتاژ این پریز دیواری کم است.
اگر ولتاژ باتری جدید 12 ولت را بررسی می کنید ، میزان قرائت باید در حدود 12 ولت باشد. اگر مقدار آن پایین تر است یا اصلاً هیچ خوانشی وجود ندارد ، یا باتری کم است یا تمام شده است.

2- اندازه گیری جریان با مولتی متر

Use a Digital Multimeter 2 1

1- سیم های تست را به COM و A یا mA وصل کنید و عقربه شماره گیر را به آمپر تبدیل کنید. پراب مشکی را در ترمینال COM وارد کنید. بسته به آمپری که جریان را اندازه گیری می کنید ، دوشاخه قرمز را در آمپر یا میلی آمپر قرار دهید که دارای برچسب A یا mA هستند. تنظیمات آمپر را پیدا کرده و صفحه مولتی متر را به آن بچرخانید.

* مولتی متر شما به احتمال زیاد دارای دو پایانه برای آمپر است: 1 برای جریان های تا 10 آمپر (10A) و 1 که تقریباً تا 300 میلی آمپر (300 میلی آمپر) اندازه گیری می شود. اگر از دامنه آمپر اندازه گیری شده مطمئن نیستید ، دوشاخه قرمز خود را در ترمینال آمپر قرار دهید.
در صورت لزوم می توانید برای خوانش دقیق تر به میلی آمپر تغییر دهید.
برخی از مولتی مترها دارای دو As ، 1 برای جریان متناوب (مورد استفاده برای برق مسکونی و نشان داده شده با علامت موج) و 1 جریان مستقیم (مورد استفاده در باتری ها و سیم ها و نشان دادن یک خط افقی با خط نقطه ای در زیر آن) هستند. جریان مستقیم 1 است که بیشتر برای این خوانش استفاده می شود.

Use a Digital Multimeter 2 2
2- با قطع 1 سیم از سیم ، مدار را قطع کنید. این به شما امکان می دهد از مولتی متر خود به عنوان آمپرمتر برای تکمیل مدار و اندازه گیری جریان استفاده کنید. سیم را از پایانه هایی که در یک طرف مدار به آن متصل است جدا کرده یا سیم دیگر را جدا کرده و سیم دیگر را به پایانه های آن وصل کنید.

مهم نیست کدام طرف مدار را قطع می کنید. نکته فقط ایجاد فضایی برای اتصال مولتی متر به مدار است ، بنابراین می تواند به عنوان آمپرمتر عمل کند و به شما بگوید چقدر جریان در مدار جریان دارد.
“اتصال در مولتی متر” به این معنی است که شما مولتی متر را به جریان متصل می کنید که مستقیماً از طریق سیم ها عبور می کند.

Use a Digital Multimeter 2 3
3- سیم های مولتی متر را به پایانه های آزاد لمس کرده و جریان را بخوانید. 1 پروب را به هر یک از پایانه هایی که سیم را جدا کرده اید وصل کنید تا به مدار متصل شود. صفحه را بخوانید تا مشخص شود که چقدر جریان در مدار جریان دارد.

مهم نیست که کدام پروب را به کدام طرف مدار لمس می کنید. مولتی متر شما به هر دو صورت به شما امکان خوانش می دهد.
شما می توانید مدارهای الکتریکی را با چسباندن مولتی متر به قسمت های مختلف آنها عیب یابی کنید. اگر 1 بخش میزان – جریان کمتری به شما بدهد ، ممکن است به این معنا باشد که سیم بدی مانع جریان الکتریکی شده است.
اگر در ابتدا آمپرها را آزمایش می کنید و میزان خواندن آن بسیار کم است ، مانند 1 ، برای اندازه گیری دقیق تر ، به آزمایش میلی آمپر بروید.

3- اندازه گیری مقاومت با مولتی متر

Use a Digital Multimeter 3 1

1- پراب مشکی را در COM و پراب قرمز را در ترمینال Ω وارد کنید. دو شاخه سربی پراب سیاه را به ترمینال COM وصل کنید. دوشاخه پراب قرمز وارد ترمینال با برچسب Ω می شود که نمادی از اهم است ، واحدی که مقاومت در آن اندازه گیری می شود.

علامت Ω احتمالاً با علامت V مرتبط است ، به این معنی که ترمینال برای اندازه گیری اهم و ولتاژ یکسان است.

Use a Digital Multimeter 3 2

2- شماره گیری را روی مقیاس مقاومت مولتی متر روی یک عدد تنظیم کنید. به دنبال علامت Ω در قسمت شماره گیری مولتی متر خود باشید. در این قسمت صفحه شماره گیری را به عددی نزدیک به مقاومت مورد انتظار بچرخانید. اگر مطمئن نیستید مقاومت مورد انتظار چقدر است ، آن را روی عددی در بالای مقیاس قرار دهید. تا اندازه گیری دقیق را انجام دهید ، می توانید آن را تنظیم کنید.

مقاومت ، مخالفت با جریان در مدار الکتریکی است. مواد رسانا مانند فلز از مقاومت کمی برخوردارند ، در حالی که مواد غیر رسانا مانند چوب از مقاومت بالایی برخوردارند.
به عنوان مثال ، اگر مقاومت سیم را اندازه گیری می کنید ، صفحه را روی 0 تنظیم کنید. می توانید مقاومت مورد انتظار برای اجزای مختلف الکتریکی را به صورت آنلاین یا در دفترچه راهنمای آن جستجو کنید.
مقادیر Ω در مولتی متر شما بسته به نوع خاصی از مولتی متر شما می تواند بین 200 تا 2 میلیون اهم متغیر باشد.

Use a Digital Multimeter 3 3

3- پروب ها را روی مقاومت قرار دهید و مقاومت را بخوانید. نوک پروب ها را در هر انتهای مقاومت لمس کنید. به صفحه دیجیتالی مولتی متر نگاه کنید تا میزان خوانش را مشاهده کنید ، که میزان مقاومت را در اهم نشان می دهد.

اگر مولتی متر شما فقط “1” را می خواند ، ممکن است لازم باشد مقدار اهم را با چرخاندن صفحه شماره گیری افزایش دهید تا خوانش شما دقیق تر شود.
در صورت لزوم ، آن را یادداشت کنید و واحد صحیح را اصلاح کنید.

4- تست پیوستگی با مولتی متر

Use a Digital Multimeter 4 1
1- باتری را از دستگاهی که می خواهید آزمایش کنید جدا کنید. اگر دستگاه هنوز در حال تغذیه است ، نمی توانید پیوستگی را آزمایش کنید. قبل از ادامه کار ، مطمئن شوید که از تمام منابع تغذیه قطع شده است.

گزینه پیوستگی در مولتی متر شما برای آزمایش این است که آیا سیم ها هنوز کار می کنند یا خیر. اگر مطمئن نیستید که سیم یا سیم خاصی هنوز اتصال خوبی دارد ، می توانید با اندازه گیری پیوستگی آن را آزمایش کنید. این اتصال دو نقطه در یک مدار را آزمایش می کند.
پیوستگی وجود یک مسیر کامل جریان الکتریکی است. به عنوان مثال ، یک سیم برق کاملاً جدید باید پیوستگی کامل داشته باشد. با این حال ، اگر خراب یا شکسته شود ، پیوستگی ندارد زیرا برق نمی تواند از طریق آن جریان یابد.
این یک راه خوب برای بررسی این است که آیا کابل ها به صورت داخلی خراب شده اند یا خیر.

Use a Digital Multimeter 4 2

2- سیم های پروب را به مولتی متر وصل کرده و صفحه را بر روی پیوستگی تنظیم کنید. پراب قرمز را در ترمینال با برچسب V ، Ω یا علامت پیوستگی قرار دهید ، که شبیه موج صدا است. پراب مشکی را در ترمینال COM وارد کنید. صفحه را به سمت تصویر بچرخانید که شبیه موج صوتی است.

موج صوتی شبیه مجموعه ای از نمادهای بزرگتر “)” است.
به جای داشتن محدوده اعدادی در محدوده خود ، گزینه پیوستگی فقط 1 موج صوتی را نشان می دهد. صفحه را بچرخانید تا مستقیماً به موج صدای پیوستگی اشاره کند تا مطمئن شوید در تنظیمات مناسب قرار دارد.

Use a Digital Multimeter 4 3
3- پروب ها را به انتهای موردی که آزمایش می کنید وصل کنید. پروب سیاه را در 1 انتهای قطعه و پروب قرمز را در طرف دیگر قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که پروب ها هر دو به طور همزمان به انتها متصل می شوند تا مولتی متر درست کار کند.

* برای تست پیوستگی ، لازم نیست قطعه را از مدار جدا کنید.
* مهم نیست که کدام پروب را در کدام انتهای جزء قرار داده اید.
* نمونه هایی از قطعاتی که می توانید تداوم آنها را آزمایش کنید عبارتند از سیم ، سوئیچ ، فیوز و هادی.
* برای تست پیوستگی باید دو انتهای رسانا را لمس کنید. به عنوان مثال ، پروب ها را به دو سر لخت یک سیم
* لمس کنید.

Use a Digital Multimeter 4 4
4- به بوق گوش دهید تا سیگنال دهد که ارتباط قوی وجود دارد. به محض اینکه دو پروب انتهای سیم را لمس کردند ، اگر سیم به خوبی کار می کند ، باید یک بوق بشنوید. اگر صدای بوق نمی شنوید ، به این معنی است که یک اتصال کوتاه دارید.

* اگر سیم بریده یا سوخته دارید ، سیم شما ممکن است کوتاه باشد.
* بوق به شما می گوید که تقریبا هیچ مقاومتی بین این دو نقطه وجود ندارد.

 

Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه