تفاوت بین بروسکوپ و آندوسکوپ

تفاوت بین بروسکوپ و آندوسکوپ

تفاوت بین بروسکوپ و آندوسکوپ

وقتی به منبع نور در یک منطقه تاریک نیاز دارید که حتی انگشت کوچک شما از آن عبور نمی کند و یک چراغ قوه کوچک ساده هم نمی تواند به شما کمک کند. شما به چیزی شبیه به این دو ابزار نیاز دارید – بروسکوپ و آندوسکوپ ، که به خوبی طراحی شده اند تا در زوایای مختلف برای این امر به کار گرفته شوند. در این مقاله ، تفاوت اصلی بین بروسکوپ و آندوسکوپ را به شما می گویم. ادامه مقاله را مطالعه بفرمائید!

می توانید لیست بهترین دوربین آندوسکوپی امسال را در اینجا بررسی کنید!

ما درک می کنیم ، همه وقت ندارند که در مورد یک بروسکوپ و آندوسکوپ به طور مفصل بیاموزند ، بنابراین در اینجا یک نوع کوتاه از تفاوت وجود دارد. آندوسکوپ یک ابزار پزشکی است (البته ما آندوسکوپ صنعتی را به مشتریان عزیزمان ارائه می دهیم) دارای یک دوربین در انتهای یک لوله انعطاف پذیر است ، اما آنها بسیار نازک هستند و توسط پزشکان برای انجام آندوسکوپی ، که اساساً عکس از اندام های داخلی شما است ، استفاده می شود.

اما بروسکوپ یک ابزار پزشکی نیست. این یک دوربین کوچک است که در انتهای یک لوله انعطاف پذیر متصل شده است ، اما غالباً ضخیم تر است و مطمئناً برای انسان استفاده نمی شود. غالباً ضخیم تر است و اغلب توسط مکانیک ها استفاده می شود تا ببیند در مکان هایی که دسترسی به آنها آسان نیست اتفاق می افتد. با توجه به این موارد ، بیایید هر دو را با جزئیات بررسی کنیم.

بروسکوپ چیست ؟

بروسکوپ یک دستگاه نوری است. این دستگاه از یک لوله ساخته شده است که بسته به نوع استفاده، می تواند سفت یا انعطاف پذیر باشد ، همچنین یک دوربین یا لنز در یک طرف آن ، و یک نمایشگر یا چشمی در انتهای دیگر. بین این دو ، پیوندی وجود دارد که یا یک سیستم الکتریکی است و یا یک سیستم نوری است. هنگامی که یک سیستم نوری دارید ، ممکن است با یک سیستم برخورد کنید که توسط فیبرهای نوری احاطه شده است و برای روشنایی شیئی که به آن نگاه می کنید استفاده می شود. لنزهای عینی ، یا دوربین ، یک تصویر داخلی از جسم را تشکیل می دهند ، و سپس چشمی یا صفحه نمایش آن را بزرگتر می کند تا بتوانید نگاه دقیق تری داشته باشید.

جایی که یک بروسکوپ بیشتر به کار می آید زمانی است که شما نیاز به انجام یک بازرسی بصری در منطقه ای دارید که در غیر این صورت غیرقابل دسترسی است. همین امر در مورد مناطقی صدق می کند که بدون فعالیت های وقت گیر یا مخرب نمی توانید به آنها برسید. آندوسکوپ یک نوع بروسکوپ است ، اما ما آن را در یک لحظه با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم. آنها معمولاً در تکنیک های آزمایش غیرمخرب استفاده می شوند که برای تشخیص نواقص یا نقص ها طراحی شده اند.
بروسکوپ بیشتر در بازرسی بصری از توربین های بخار ، موتورهای دیزلی ، موتورهای کامیون و خودرو ، موتورهای هواپیما و توربین های گاز صنعتی استفاده می شود. با توجه به نیازهای نگهداری و ایمنی ، توربین های بخار و گاز نیاز به توجه زیادی دارند. بازرسی انجام شده با استفاده از یک بروسکوپ می تواند اغلب از نگهداری غیر ضروری جلوگیری کند ، چیزی که در هنگام کار با توربین های بزرگ می تواند هزینه زیادی داشته باشد.

ویدئو بروسکوپ وینتکت مدل wt681

یکی دیگر از کاربردهای متداول بروسکوپ ها در حین ساخت یا قطعات ریخته گری یا ماشینکاری شده است ، بنابراین می توانید برخی از سطوح داخلی بسیار مهم را بررسی کرده یا حفره ها را بررسی کنید. همچنین می توانید از آنها در کاربردهای پزشکی قانونی هم در اجرای قانون و هم در بازرسی ساختمان استفاده کنید و بسیاری از اسلحه سازان از آنها برای بازرسی فضای داخلی حفره اسلحه گرم استفاده می کنند. به عنوان مثال ، در جنگ جهانی دوم ، برخی از بروسکوپ های اولیه و در عین حال برای بررسی حفره های داخلی برخی از اسلحه های بزرگ که اغلب مورد استفاده قرار می گرفتند و بررسی اینکه آیا نقصی وجود دارد یا خیر ، مورد استفاده قرار گرفت.

بروسکوپ های امروزی یا سفت و سخت و یا انعطاف پذیر هستند. آنهایی که انعطاف پذیر هستند و در انتها یک دوربین مینیاتوری دارند ، به عنوان بروسکوپ های ویدئویی نیز شناخته می شوند و برخی از رایج ترین ابزارها در سراسر جهان هستند. یک بروسکوپ سفت و سخت اغلب تصویر بسیار بهتری با هزینه کمتر به شما می دهد ، اما این محدودیت را دارد که هر چیزی را که نگاه می کنید باید از طریق یک خط مستقیم مشاهده شود. بنابراین ، آنها برای انژکتورهای سوخت و سیلندرهای خودرو مناسب تر هستند.

اندوسکوپ پزشکی چیست؟

اگر بخواهید کمی فنی و تخصصی توضیح بدهیم ، آندوسکوپ یک ابزار باریک و لوله ای است که روشن می شود. از آن برای نگاه کردن به اعماق بدن انسان استفاده می شود ، چیزی که در غیر این صورت امکان پذیر نبود. خوب ، حداقل بدون انجام عمل برش جراحی. این کلمه از دو کلمه یونانی “endo” به معنای درون و “حوزه” که از “skopos” آمده و به معنای نگاه کردن یا هدف قرار می دهد ، می آید. این در واقع نوعی بروسکوپ است که در استفاده از آن تخصص بیشتری دارد.

از آندوسکوپ برای بررسی اندام های داخلی مانند مری و گلو استفاده می شود. حتی ممکن است با ابزارهای تخصصی روبرو شوید که اساساً انواع اندوسکوپ هستند و از نام اندامی که برای آن طراحی شده اند ، نام می برند. به عنوان مثال ، نفروسکوپ برای کلیه و آرتروسکوپ برای مفاصل ساخته شده است. برونکوس با برونکوسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد و پزشک با لاپاراسکوپ لگن یا شکم شما را بررسی می کند.

برای روشن شدن یک چیز ، اغلب از این ابزارها برای کمک به هنگام جراحی استفاده می شود. آرتروسکوپی یکی از این نمونه ها است ، زیرا می توانید از آندوسکوپ برای بررسی دقیق مفاصل استفاده کرده و دقیقاً بدانید که با چه چیزی سر و کار دارید.

آندوسکوپ صنعتی چیست ؟

آندوسکوپ های صنعتی دستگاه های حرفه ای هستند که به شما امکان می دهند به لطف لنزهای نوری قدرتمند (قابل مقایسه با دوربین فیلمبرداری با وضوح بالا) به سادگی تمام حفره های عمیق اشیا ، پارتیشن ها ، مجاری ، کابل ها را مشاهده کنید.

بازرسی از خطوط لوله ، مخازن ، تشخیص نشت ، انسداد یا نقص در حفره ، دوربین آندوسکوپی ، تولید و نگهداری تکنسین های متخصص را تسهیل می کند. استفاده از راه حل دوربین آندوسکوپ برای همه متخصصان ساخت و ساز ، کارهای عمومی ، انرژی یا صنعت ، یک کار حرفه ای مکمل واقعی را برای کارایی بیشتر به ارمغان می آورد و همچنین بهره وری.

آندوسکوپ صنعتی یک دستگاه تکنولوژیکی مدرن است که هم کاربردی است و هم کار با آن آسان است ، و کنترل غیر مخرب را برای کاربردهای صنعتی که تجزیه آنها دشوار است ، تضمین می کند. طیف وسیعی از آندوسکوپ های صنعتی ارائه شده در سایت ما ، بنابراین با تمام الزامات متخصصان تنظیم می شود.

 

تفاوت بین بروسکوپ و آندوسکوپ

همانطور که اکنون می دانیم آندوسکوپ یک نوع بروسکوپ است و هر دو عملکرد بسیار مشابهی دارند ، اکثر مردم بر این باورند که هیچ تفاوتی بین این دو محصول وجود ندارد. اما ، کاملاً درست نیست. اگرچه دستگاه ها با برخی از ویژگی های تطبیق یکسان به نظر می رسند ، اما متفاوت از یکدیگر هستند.

  • قطر خارجی آندوسکوپ ها از قطر بروسکوپ ها نازک تر است.
  • آندوسکوپ امکان سر خوردن بدون زحمت را می دهد ، در حالی که بروسکوپ متناسب با پروژه های در حال اجرا متفاوت است.
  • آندوسکوپ به دلیل نیاز به تکان دادن لوله ، انعطاف پذیرتر از بروسکوپ است. هر دو دستگاه در اشکال انعطاف پذیر و سفت و سخت در دسترس هستند.
  • اگر هدف اصلی شما بزرگنمایی است ، حتماً به سراغ اندوسکوپ بروید. بروسکوپ نیز می تواند همان را ارائه دهد ، اما با قیمت های بالاتر.
  • اندوسکوپ ها دارای نور کمتری نسبت به بروسکوپ ها هستند. چراغ های کم نور ترجیح داده می شوند تا ساختار داخلی بدن انسان را در خود جای دهند.
  • هنگامی که در مورد جهت دید بحث می شود ، تفاوت قابل توجهی وجود دارد. بروسکوپ می تواند تا 120 درجه برسد ، در حالی که آندوسکوپ فقط به 90 درجه محدود می شود. اغلب دارای جهت داخلی است که می توانید آن را تنظیم کنید.
  • برخی تفاوت های طول نیز وجود دارد که بستگی به انتخاب مشتری دارد. می توان هر دو این ابزارها را در یک اندازه تهیه کرد ، اما مردم آندوسکوپ های با طول کوچک و همه اندازه بروسکوپ ها را ترجیح می دهند.
  • از آنجایی که بروسکوپ می تواند سفت و انعطاف پذیر باشد ، مردم آن را بیشتر برای کارهای خانگی خود ترجیح می دهند. یک بروسکوپ سفت و سخت ارزان است ، استفاده از آن آسان است و همچنین تصاویر با کیفیت بالاتر را ارائه می دهد. از طرف دیگر ، ابزار انعطاف پذیر به شما امکان می دهد داخل را ببینید. بروسکوپ های آبی انعطاف پذیر همچنین مزایای بیشتری را نیز ارائه می دهند – توانایی کنترل از راه دور نوک دستگاه به گونه ای که در جهت های مختلف خم شود و به اطراف حفره می چرخد.

جمع بندی :

در پایان ، اگر بدانید که هم آندوسکوپ و هم بروسکوپ چیست ، می توانید بدون مشکل زیاد آنچه را که نیاز دارید به دست آورید. به عنوان مثال ، اگر پزشک هستید و برای کار به آن نیاز دارید ، به احتمال زیاد در حال بررسی یک آندوسکوپ هستید که به شما امکان انجام آندوسکوپی را می دهد. به عنوان مثال ، اگر مکانیک خودرو هستید ، به چیزی کمی جدی تر مانند بروسکوپ معمولی انعطاف پذیر نیاز دارید. همه چیز بستگی به این دارد که برای چه چیزی از آن استفاده خواهید کرد ، بنابراین متناسب با آن انتخاب کنید.

موارد ذکر شده در بالا تفاوت واقعی آندوسکوپ با بروسکوپ است. شما خوشحال خواهید شد که بدانید همیشه می توانید هر یک از آنها را ، چه بروسکوپ یا اندوسکوپ ، با توجه به انتخاب ، بودجه و هدف استفاده خود انتخاب کنید ، زیرا هر دو امروزه رواج یافته و به دلیل توانایی های فوق العاده ای که در تشخیص بصری دارند ، تقاضای زیادی دارند. هر دو متحرک ، قابل تنظیم ، آسان برای استفاده ، و بسیار مفید برای دسترسی از طریق برخی از شکاف ها و یا مناطق غیر قابل دسترس است. امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شود.

 

Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه