فواید اندازه گیری سختی آب

TDS متر قلمی EZDO 6032

فواید اندازه گیری سختی آب

یکی از معمول ترین کارها در اندازه گیری های کیفیت آب که توسط متخصصان آب و صاحبان خانه استفاده می شود ، تست سختی آب است. TDS ، مخفف کل مواد جامد محلول ، همان اندازه گیری مقدار کل محتوای آلی و معدنی محلول موجود در آب شما است. درحالی که TDS می تواند سطح بالایی از نمک های محلول یا مواد شیمیایی حاصل از زباله های صنعتی را روشن کند ، اما یک راه حل مناسب برای همه چیز نیست. آب دارای آلاینده های زیادی است که با آزمایش TDS نشان داده نمی شود. علاوه بر این ، بسیاری از سیستم های تصفیه آب مشکلات غیر مرتبط با TDS را برطرف می کنند ، بنابراین آزمایش TDS آب آنها بی اهمیت است. با ما همراه باشید ، تا ببینیم که مردم چرا آزمایش TDS را انجام می دهند ، چه زمانی این اندازه گیری مفید است و چگونه می توان عملکرد فیلتر آب خود را ارزیابی کرد.

 

TDS چیست ؟

TDS یک اندازه گیری کلی از تمام مواد آلی و معدنی موجود در یک نمونه آب است، شامل ترکیبات آلی محلول ، ترکیبات معدنی ، نمک ها ، مواد معدنی و یون ها. TDS متر ها رسانایی آب را بر حسب قطعات در میلیون (به اختصار ppm) اندازه گیری می کنند که معادل اندازه گیری جرم آلاینده های موجود در هر لیتر آب (به اختصار mg/L) است. TDS یک اندازه گیری غیر انتخابی است یعنی بین نمک های محلول در آب چاه شما و محتوای طبیعی معدنی مانند منیزیم و سدیم تفاوت قائل نمی شود. اگر سطح آن بالاتر از 600 یا حتی بین اعداد 1000 باشد ، این یک نشانه ی بزرگ است که سطح بالایی از مواد محلول در آب شما وجود دارد که می تواند مشکل ساز باشد. اما اگر اندازه TDS آب شما بین 300-500 باشد ، قابل قبول تلقی می شود و اگر هر یک از این مواد محلول به طور بالقوه مضر یا آسیب رسان باشند ، تشخیص و جدا کردن آنها تنها با استفاده از دستگاه TDS سنج دشوار است. EPA (آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا) ، TDS را آلاینده ثانویه آب آشامیدنی می داند. آلودگی های ثانویه آب آشامیدنی هیچ خطری برای سلامتی ندارند و اگرچه سطوح مطلوب و قابل قبول این آلاینده ها ارائه شده است ، EPA این استانداردها را اجرا نمی کند و آنها را بعنوان ناراحتی های سلامتی و فنی حساب می کند. به عنوان مثال ، مصرف آب اسیدی خطرناک نیست اما بسیار خورنده است و لوله کشی خانه را خراب می کند.

آبی که دارای سختی است نیز خطری از جهت ایجاد بیماری برای شما و خانواده شما ندارد ، اما آبگرمکن ها و لوازم خانگی شما را خراب می کند.

همانطور که وجود سطوح بالای آهن می تواند آب شما را به رنگ نارنجی روشن و ناخوشایند تبدیل کند ، اما این بدان معنا نیست که نوشیدن این آب باعث بیماری می شود.

 

TDS چه چیزی را اندازه گیری نمی کند؟

TDS ایمنی و سلامت آب شما را اندازه گیری نمی کند. این امکان وجود دارد که شما یک عدد صفر را از TDS متر خوانده باشید ولی آب حاوی مقادیر سرب سمی باشد. سایر آلودگی های خطرناک مایعات ، مانند داروها ، آفت کش ها ، آرسنیک ، کروم شش ظرفیتی و VOC ها ، ویروس ها ، کیست ها و تک یاخته های بالقوه بیماری زا به طور مشابه در دستگاه TDS متر نمایش داده نمی شوند. TDS بیشتر به مواد جامد حل شده در آب توجه دارد ، نه ترکیب کلی آب.

 

چرا مردم TDS آب خود را اندازه گیری می کنند؟

TDS متر یک دستگاه اندازه گیری کیفیت آب محبوب است زیرا ساده و قابل دسترسی است و درک کلی از ترکیب آب را در اختیار کاربر قرار می دهد. اگر TDS متر مقدار 2000ppm را نشان دهد ، آب شما مملو از مواد جامد محلول است که بسیاری از آنها احتمالاً آلاینده های نامطلوب هستند. و اگر مقدار 100 را نشان دهد ، می دانید که آب لوله کشی شما به طور کلی دارای ترکیبات آلی و معدنی کم و فاقد محتوای معدنی بالا است. خوانش TDS یک ترفند رایج بین فروشندگان آب است. اگر به صاحب خانه عدد خوانده شده 300ppm نشان داده شود و به او گفته شود که آبش پر از مواد محلول خطرناک و ناشناخته است ، می توان از آن برای فروش یک سیستم تصفیه آب غیر ضروری و گران استفاده کرد. حقیقت این است که یک TDS متر به تنهایی نمی تواند نتیجه کاملی از کیفیت آب را به فروشنده یا صاحب خانه ارائه دهد. یک کیت آزمایش آب حرفه ای تر می تواند نتیجه بسیار کامل تری از آنچه در آب شما وجود دارد ارائه دهد. برخی آزمایشات تخصصی را می توان در خانه انجام داد و محدوده تخمینی آلاینده های خاصی مانند مس یا آرسنیک را به دست آورد. یک کیت آزمایشگاهی به شما یک ارزیابی کامل از میزان آلاینده های موجود در آب شما می دهد.

چرا TDS آب تصفیه شده با آب لوله کشی یکسان است؟

اگر یک فیلتر کربن زیر سینک برای کاهش میزان کلر آب شهر نصب کرده اید ، احتمالاً آب تصفیه شده شما دقیقاً دارای سطح TDS مشابه آب شیر بدون فیلتر شما خواهد بود. این به این دلیل است که فیلتراسیون کربن به هیچ وجه جامدات محلول را مورد بررسی قرار نمی دهد. این مساله نشانگر این نیست که فیلتر کار خود را درست انجام نمی دهد. فیلترهای کربنی از طریق فرآیندی به نام جذب ، کلر ، کلرامین ها و VOC های را از آب آشامیدنی را کاهش می دهند و طعم و بوی کلی آب شما را بازیابی می کنند و بهبود می بخشند. اکثر فیلترهای کربن همچنین دارای درجه میکرون هستند. رتبه بندی میکرون میزان تخلخل محیط فیلتر را نشان می دهد. اگر فیلتر کربن دارای درجه 0.5 میکرون باشد ، از عبور ذرات بزرگتر از نیم میکرون از فیلتر جلوگیری می کند. درب توری فلزی یک خانه را تصور کنید. این نوع درب دارای شبکه های فلزی است تا از ورود حشرات و برگ هایی که دراثر وزیدن باد وارد خانه شما می شوند جلوگیری کند. اما اگر همسایه بغلی شما در حال کباب کردن روی کباب پز است ، بوی کباب در خانه شما می پیچد. درب توری مانند فیلتر میکرون است. ورود ذرات معلق (مانند کلر و کیست ها) مسدود می شود. اما TDS مانند بوی کباب همسایه شما است ، با هر نوع کاهش به راحتی از فیلتر عبور می کند. این به این دلیل است که سختی در آب حل شده است ، نمی توان آن را به صورت فیزیکی با منافذ ریز روی سطح فیلتر کربن فیلتر کرد. سیستم های اسمز معکوس با عبور از یک غشای نیمه تراوا که آلودگی ها را کاملاً از آب جدا می کند ، آلاینده ها را از بین می برد. اسمز معکوس که با نام RO نیز شناخته می شود ، قادر به حذف TDS است. این به این دلیل است که منافذ غشای اسمز معکوس به اندازه کافی کوچک هستند که حتی ذرات محلول را مسدود می کنند و اجازه می دهد فقط آب تمیز از غشا به طرف کمتر متمرکز جریان یابد. اگر TDS آب لوله کشی شما مشابه ، سیستم RO شما است ، قطعاً مشکل عملکرد فیلتر وجود دارد و باید غشاء را تعویض کرده یا کل واحد را تعمیر کنید. بخشی از جذابیت خاص اسمز معکوس توانایی آن در حذف TDS است و برای افرادی که سطح TDS ناامن دارند یا افرادی که خواستار آب خالص فوق العاده هستند ، یک سیستم اسمز معکوس یک راه حل ایده آل است. دستگاه های تقطیر کننده آب ، TDS را به همراه سایر آلاینده های موجود در آب ، با تبدیل آب منبع به بخار قبل از خنک شدن مجدد آن به حالت مایع، حذف می کنند. این روش تصفیه آب همچنین خلوص بسیار بالایی تولید می کند.

چگونه می توان عملکرد فیلتر آب را به درستی آزمایش کرد؟

درک این موضوع که سیستم فیلتراسیون آب شما چه آلاینده ها یا کیفیت آبی را مورد هدف قرار می دهد ، کلید ارزیابی عملکرد آن فیلتر است. به چالش کشیدن فیلتر کربن با دستگاه TDS متر هیچ اطلاعات ملموسی در اختیار شما قرار نمی دهد ، زیرا این فیلتر TDS را هدف قرار نمی دهد.

 

نرم کننده های آب:

نرم کننده آب ، سختی آب را از طریق فرآیندی به نام تبادل یونی از بین می برد. سختی آب باعث ایجاد رسوب در لوله ها شده و به طور چشمگیری کارایی و طول عمر لوازم خانگی مانند ماشین های ظرفشویی ، ماشین لباسشویی و آبگرمکن را کاهش می دهد. برای اینکه بدانید نرم کننده آب شما کار می کند ، سختی آب را اندازه بگیرید. اگر آزمایش آب شما نشان داد که بیش از 60 پی پی ام سختی در آب دارید ، نرم کننده شما احتمالاً آنطور که باید عملکرد مطلوبی ندارد.

 

خنثی کننده های اسیدی:

خنثی کننده های اسیدی با قرار دادن آب در محیط های غنی از مواد معدنی و بسیار قلیایی ، pH آب اسیدی را افزایش می دهند. آب اسیدی بسیار خورنده است و می تواند فلز را از لوله های شما خارج کرده و آن را درون سینک ظرفشویی شما قرار دهد و لکه های سبز آبی روی شیرها و زهکش ها باقی بگذارد. برای نظارت بر خنثی کننده اسید ، تعادل pH آب خود را را با یک pH متر بررسی کنید. اگر خنثی کننده نتوانست pH شما را به حالت خنثی ایده آل 7 نزدیک کند ، ممکن است لازم باشد از فیلتر قلیایی تری برای دستیابی به نتایج دلخواه خود استفاده کنید.

 

فیلترهای کربنی:

فیلترهای کربن از جذب برای بهبود طعم و بوی آب با کاهش کلر استفاده می کنند ، یک عامل عقیم سازی که توسط تصفیه خانه های شهری برای خنثی سازی باکتری های موجود در آب استفاده می شود. بهترین راه برای تشخیص اینکه فیلتر کربن شما در حال کار است یا نه ، طعم و بو آب است. کلر به آب طعم شیمیایی و همچنین بوی تند می دهد. اگر متوجه شدید که طعم ناخوشایندی به آب آشامیدنی شما باز می گردد ، احتمالاً زمان تعویض فیلتر کربن فرارسیده است. همچنین می توانید نوارهای آزمایشی خریداری کنید که میزان کلر آب شما را اندازه گیری می کند. بسیاری از فیلترهای کربنی دارای قابلیت کاهش سرب نیز هستند. اگر از فیلتر کربن برای کاهش میزان سرب استفاده می کنید ، آزمایش دوره ای سرب بسیار مهم است. دستگاه TDS متر میزان سرب موجود درمنبع آب شما را مشخص نمی کند و سرب دارای عوارض جانبی خطرناکی است.

 

اسمز معکوس:

واحد اسمز معکوس نمونه ای از واحدی است که باید با آزمایش TDS به چالش کشیده شود. اگر سطح TDS شما بالاتر از 8 باشد ، غشا درحال عبوردادن ذرات محلول زیادی است و شما باید مشکلاتی را که ممکن است در نتیجه آن دچار این شرایط شده اید را برطرف کنید. ارزیابی قابلیت های کاهش RO شما نیز بستگی به این دارد که برای از بین بردن چه آلاینده های خاصی از آن استفاده می کنید. اگر آب شما دارای مقدار زیادی آرسنیک است، از نوارهای آزمایش آرسنیک استفاده کنید تا مطمئن شوید سم وارد آب شما نمی شود. از این نوارهای آزمایش برای بسیاری از انواع آلاینده ها یی که اسمز معکوس را کاهش می دهند وجود دارد ، مانند آفت کش ها و نیترات ها. استفاده از این موارد به شما درک بیشتری از آنچه که از غشا عبور می کند می دهد ، نکته ایست که TDS متر به تنهایی نمی تواند به شما ارائه دهد.

Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه