کاهش رطوبت در گلخانه

کاهش رطوبت در گلخانه

کنترل کاهش رطوبت در گلخانه

مقدمه
پاییز و بهار زمانی است که بیماری های مربوط به رطوبت معمولاً در گلخانه ها به اوج خود می رسند. روزهای آفتابی تعرق رطوبت از سطح برگ ها و تبخیر از خاک را افزایش می دهد. هوای گرم رطوبت موجود در بخار را نگه می دارد. شب هنگام که هوا به نقطه شبنم خنک می شود ، تراکم ایجاد می شود و قطرات آب بر روی سطوح سردتر مانند برگ ها و لعاب تشکیل می شود. این رطوبت باعث جوانه زنی اسپورهای بیماریزا قارچی مانند بوتریتیس و کپک پودری می شود. چکه آب از چگالش روی پوشش گلخانه همچنین باعث مرطوب شدن سطح گیاهان و پاشش عوامل بیماریزای گیاهی از گیاه به گیاه دیگر با پاشیدن خاک و بقایای گیاه می شود. نکته اصلی برای سرکوب موفقیت آمیز بیماری ها ، خشک نگه داشتن سایبان گیاه به ویژه از غروب تا طلوع است. این امر از طریق شیوه های اصولی و استراتژی های کنترل محیط محقق می شود.

رابطه بین دما و رطوبت

میزان رطوبت هوا معمولاً به صورت رطوبت نسبی (RH) بیان می شود ، که این نسبت بین وزن رطوبت موجود در هوا و کل ظرفیت نگهداری رطوبت واحد حجم هوا در دما و فشار خاص است. این اصطلاح گاهی اوقات می تواند گمراه کننده باشد ، زیرا به دما وابسته است. هوای گرم نسبت به هوای سردتر ظرفیت نگهداری رطوبت بیشتری دارد. بنابراین با افزایش دمای هوا ، رطوبت نسبی کاهش می یابد حتی اگر مقدار آب ثابت بماند. هوای 70 درجه فارنهایت دو برابر هوای 50 درجه فارنهایت رطوبت را در خود نگه می دارد. در محدوده دمائی که در یک گلخانه مشاهده می شود ، به ازای هر 20 درجه فارنهایت در افزایش درجه حرارت لامپ خشک ، ظرفیت نگهداری آب هوا دو برابر می شود و رطوبت نسبی آن به نصف کاهش می یابد. این رابطه در مدیریت رطوبت در گلخانه مهم است.

دمای نقطه شبنم دمایی را نشان می دهد که در آن آب از هوای مرطوب شروع به متراکم شدن می کند. چگالش روی گیاهان زمانی اتفاق می افتد که دمای سطح برگ زیر نقطه شبنم باشد. این زمانی است که رطوبت هوا بیش از حد باشد تا بتواند در حالت بخار باقی بماند. رطوبت به صورت رطوبت آزاد روی سطوحی که در دمای نقطه شبنم یا زیر آن قرار دارند ، می ریزد و متراکم می شود. به عبارت دیگر ، ابتدا تراکم در سردترین سطوح ایجاد می شود. سردترین سطوح لوله کشی ، دستگیره درب ، سقف و در نهایت گیاهان خواهد بود. به عنوان مثال ، وقتی گلخانه 85٪ RH و 60 درجه فارنهایت باشد ، هنگامی که دمای برگ کمتر از 55 درجه فارنهایت باشد ، متراکم اتفاق می افتد. در دمای 95٪ RH و 60 درجه فارنهایت ، هنگامی که دمای برگ فقط یک درجه کمتر از دمای هوا باشد ، میعان ایجاد می شود. در این زمان برای کنترل رطوبت در محیط گلخانه از یک یک رطوبت سنج محیطی استفاده می کنید و اگر نیاز باشد که دما و رطوبت هر ساعت از شبانه روز را داشته باشید می توانسد از یک دیتالاگر دما و رطوبت استفاده نمائید و داده هادی را که به دست می آورید به وسیله دیتالاگر به رایانه منتقل کنید.

چگونه می توان رطوبت را در گلخانه کاهش داد؟

آبیاری مناسب و فاصله کافی گیاهان ، داشتن کف های زهکشی شده مناسب ، گرم کردن گیاهان ، جابجایی هوا و تخلیه رطوبت از راه های کاهش رطوبت در گلخانه ها است.
کم هزینه ترین روش این است که گلخانه خشک بماند ، مخصوصاً شب هنگام که دما کاهش می یابد. آب گودال کف گلخانه و آب سطح برگ و محیط رشد در حال تبخیر است که باعث می شود رطوبت به محیط گلخانه اضافه شود. تبخیر باعث مرطوب شدن محیط می شود و انرژی لازم برای گرم نگه داشتن خانه را می گیرد.

روش های اصولی برای کاهش رطوبت

روش های اصولی شامل آبیاری کافی برای جلوگیری از آب اضافی کف و آبیاری زود هنگام روز برای خشک شدن سطح گیاه قبل از غروب است. بالاترین رطوبت نسبی در یک گلخانه عموماً در داخل سایبان ها گیاهان دیده می شود ، جایی که به دلیل عدم حرکت کافی هوا رطوبت ناشی از تعرق ایجاد شده و به دام می افتد. فاصله کافی بوته و نیمکت مش به بهبود گردش هوا در سطح گیاه کمک می کند.
علف های هرز همچنین با نگه داشتن رطوبت در تاج برگ و تولید رطوبت از طریق تعرق ، به رطوبت بالا کمک می کنند. کف های گلخانه ای کاملاً زهکشی شده و عاری از علف های هرز را حفظ کنید.

گرمای پایین

گرمای پایین گردش هوا را در داخل سایبان های گیاه بهبود می بخشد و به جلوگیری از تراکم در سطح برگ کمک می کند. هوای گرم که بالا می رود باعث ایجاد حرکت هوا در اطراف گیاهان می شود. گرمای پایین نیز باعث گرم نگه داشتن سطح گیاه می شود و از متراکم شدن گیاه جلوگیری می کند.

پلاستیک ضد قطره

استفاده از یک ماده مرطوب کننده ، یا به سطح داخلی پاشیده شود یا به عنوان بخشی از فرمولاسیون شیشه روی گلخانه های پلی پوشیده نیز می تواند به کاهش سطح رطوبت کمک کند. رطوبت متراکم شده روی لعاب به جای ایجاد قطرات و چکه زدن روی گیاهان ، به لبه یا پایه تخلیه می شود.
گلخانه شیشه ای با سطح سقف شیب دار (6:12) اجازه می دهد تا رطوبت بدون ماده مرطوب کننده از بین برود. از آنجا که نقطه شبنم زودتر رسیده است ، در شیشه های منفرد تراکم بیشتری نسبت به شیشه های دو جداره ایجاد می شود.

Desirable Humidity Level 4

تهویه و گرمایش

ترکیبی از تهویه و گرمایش نیز برای کاهش رطوبت بسیار مهم است. تهویه امکان تبادل هوای مرطوب گلخانه با هوای خشک تر از خارج را فراهم می کند. گرم کردن برای رساندن هوای خارج به دمای مطلوب رشد ضروری است و همچنین ظرفیت هوا را برای حمل رطوبت افزایش می دهد ، بنابراین از تراکم جلوگیری می شود. هر دو تمرین به تنهایی به اندازه هر دو ترکیب کارآمد نیستند. تهویه بدون گرمایش باعث سرد شدن گلخانه و محصول می شود و گرمایش بدون تخلیه هوای مرطوب باعث افزایش دما بیش از حد مطلوب و در نتیجه هزینه های بیش از حد گرم می شود.
روش و زمان لازم برای گرمایش و تخلیه با توجه به سیستم گرمایش و تهویه در گلخانه متفاوت خواهد بود. برای تخلیه هوای مرطوب در گلخانه های دارای منافذ ، باید گرما روشن شود و دریچه های هوا تقریباً یک اینچ باز شود. هنگام انجام این کار ، هوای گرم رطوبت بیشتری (RH) را در خود نگه می دارد ، از طریق منافذ از گلخانه فرار می کند و با هوای خارج از RH پایین جایگزین می شود. این افزایش طبیعی هوا منجر به گلخانه ای با رطوبت نسبی پایین می شود.
در گلخانه هایی که دارای پنکه هستند ، فن ها باید برای چند دقیقه فعال شوند و کار کنند و بخاری روشن نشود تا دمای هوا بالا رود. سپس فن ها باید خاموش شوند. می توان ساعتی تنظیم کرد تا فن ها فعال شوند. ممکن است برای قفل شدن کوره یا دیگ بخار تا زمانی که فن ها خاموش نشوند به یک رله نیاز باشد تا هم فن ها و هم سیستم گرمایش همزمان کار نکنند و گازهای دودکش به داخل گلخانه کشیده نشوند.
چرخه هواگیری و گرمایش باید دو یا سه بار در ساعت در طول عصر بعد از غروب خورشید و صبح زود هنگام طلوع آفتاب انجام شود. مدت زمان لازم برای مبادله یک حجم هوا به عوامل مختلفی از جمله استفاده یا عدم استفاده از فن و اندازه فن و دریچه بستگی دارد. برای بعضی از گلخانه ها ممکن است 2-3 دقیقه تعویض هوا طول بکشد. برای گلخانه هایی که از تهویه طبیعی استفاده می کنند ، ممکن است 30 دقیقه یا بیشتر طول بکشد. گرمايش و تهويه هوا مي تواند موثر باشد حتي اگر در هوا خنك باشد و باران ببارد. هوای 50 درجه فارنهایت و 100٪ RH (باران) فقط نیمی از رطوبت هوای گلخانه را در 70 درجه فارنهایت و 95٪ دما را در خود دارد.

سطح رطوبت مطلوب چیست؟

برای تخلیه و گرمایش بیشتر انرژی گلخانه ای ، تولیدکنندگان از دستگاهی را برای اندازه گیری رطوبت مانند رطوبت سنج محیطی و سپس گرم کردن و تخلیه آن در نظر بگیرند.رطوبت مطلوب با دما متفاوت است. گیاهان در محیط های گرمتر می توانند رطوبت نسبی بالاتر را تحمل کنند. نمودار زیر نقاط تنظیم شده مربوط به دما و رطوبت نسبی را برای پیشگیری از بیماری ارائه می دهد.

Desirable Humidity Level

 

حرکت هوا

حرکت هوا یکی دیگر از موارد مهم هنگام مدیریت بیماری ها در گلخانه است. هوای در حال حرکت به طور مداوم مخلوط می شود و در نتیجه اختلاف دما بسیار کم است. حرکت هوای کافی در اطراف گیاه هنگامی رخ می دهد که برگ ها کمی حرکت می کنند. رطوبت فرصتی برای متراکم شدن در سطح برگ ها پیدا نمی کند زیرا عمل اختلاط ناشی از حرکت باعث می شود که هوا در امتداد سطح به زیر نقطه شبنم خنک نشود. این منجر به کاهش بوتریتیس می شود.
هنگامی که گلخانه با کوره های هوای گرم می شود ، می توان با راه اندازی مداوم فن ها ، حرکت مداوم هوا را بدست آورد. بعضی از کوره ها مجهز به سوئیچ دستی موتور فن هستند ، بعضی دیگر را می توان با برق دوباره سیم کشی کرد. در صورت استفاده از دو کوره ، آنها باید در گوشه های مقابل قرار بگیرند و تنظیم شوند تا هوا را به صورت دایره ای هدایت کنند.
از سیستم فن جت می توان برای جابجایی هوا درون گلخانه نیز استفاده کرد. این شامل یک فن است که به یک لوله پلاستیکی سوراخ دار واقع در زیر برجستگی متصل است. فن قرار است به طور مداوم کار کند و یا هوای بیرون را از طریق یک پنجره به داخل می کشد و یا هوای درون گلخانه را دوباره گردش می کند. هوای لوله از طریق سوراخ های کوچک خارج شده و با هوای گلخانه مخلوط می شود. گردش هوا با این سیستم به اندازه جابجایی کل توده هوا کارآمد نیست. همچنین ، هر گیاه معلق در مسیر مستقیم هوایی که از لوله می آید ، به سرعت خشک می شود.
سیستم دیگری که گردش هوا و اختلاط خوبی را ایجاد می کند جریان هوای افقی (HAF) است. فن های کوچک (1/15 اسب بخار ، قطر 16 “تا 20”) که در امتداد کناره های خانه قرار گرفته اند ، هوا را از یک طرف و در جهت مخالف از طرف دیگر ، از یک جهت فشار می دهند. فن ها باید به طور مداوم کار کنند مگر در مواردی که فن های اگزوز کار می کنند.

اندازه گیری رطوبت خاک در گلخانه

رطوبت سنج خاک فرصت های جدید امیدوار کننده ای را برای اتوماسیون آبیاری گلخانه ای با توجه به نیاز گیاه فراهم می کنند. ما با نم سنج های سوزنی که به اندازه کافی کوچک هستند و در گلدان 4 اینچی قرار می گیرند کار کرده ایم و دریافته ایم که این پراب ها مقدار آب حجمی لایه های بدون خاک را با دقت اندازه گیری می کنند. ما پراب های سوزنی را در یک سیستم آبیاری خودکار ادغام کرده ایم که امکان آبیاری گیاهان بر اساس استفاده واقعی از آب گیاهان را فراهم می کند.
رطوبت سنج های خاک این اطمینان را به کاربر می دهند که گیاهان هرگز خشکی را تجربه نمی کنند.
ایده اصلی استفاده از نم سنج خاک برای کنترل آبیاری ساده است: هنگامی که گیاهان از آب استفاده می کنند ، آن را از زیر لایه جذب می کنند ، بنابراین محتوای رطوبت بستر کاهش می یابد. رطوبت سنج های خاک این تغییرات را تشخیص می دهند و می توانند هنگام باز شدن محتوای رطوبت بستر به زیر یک نقطه تنظیم شده توسط کاربر ، برای باز کردن یک شیر آبیاری استفاده شوند. این منجر به استفاده مکرر از مقدار کمی آب می شود و فرکانس آبیاری به طور خودکار بر اساس میزان کاهش رطوبت بستر تنظیم می شود. این روش آبیاری به طور خودکار آبی را که توسط گیاهان استفاده می شود یا در اثر تبخیر از بین می رود جایگزین می کند و اطمینان می دهد که گیاهان هرگز در معرض خشکی قرار نمی گیرند. با آبیاری با مقدار واقعی آب مورد نیاز گیاهان ، می توان میزان مصرف آب را بسیار کاهش داد. این بدون استفاده از سیستم های آبیاری گران قیمت برای بازیافت یا حوضچه های بزرگ برای گرفتن رواناب ، آلودگی را به حداقل می رساند.

Desirable Humidity Level 2

خلاصه

مدیریت رطوبت ابزاری ارزشمند برای پیشگیری از بیماری ها در گلخانه ها به عنوان بخشی از مدیریت تلفیقی آفات است. کنترل موثر محیط زیست نه تنها فشار بیماری را کاهش می دهد و هم باعث کاهش استفاده از سموم دفع آفات می شود ، بازه های زمانی ورود مجدد به دلیل استفاده از سموم دفع آفات دیگر مسئله ای نیست.

Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه