نحوه نصب ترانسمیتر فشار (3 نکته برای ایمنی بیشتر)

نحوه نصب ترانسمیتر فشار

نحوه نصب ترانسمیتر فشار (3 نکته برای ایمنی بیشتر)

درست عمل نکردن ترانسمیتر فشار می تواند گران و فاجع بار باشد و در فشارهای بالا حتی مشکلات کوچک می تواند به سرعت تبدیل به مشکلات بزرگ تر شود. پس با هم چیزهای کوچکی که لازم است به درستی انجام شود تا از عملکرد طولانی موثر و ایمن ترانسمیتر فشار اطمینان حاصل شود را بررسی کنیم.

رنج فشار مناسب ترانسمیتر فشار :

رنج فشار سه جزء از تجهیزات ، باید بالاتر از فشاری باشد که از سیستم خود انتظار داریم. (رنج فشار بالاتری از رنج فشار سیستم خود را انتخاب کنیم)
خط یا رگی که درحال مانیتورینگ می باشد ، ترانسمیتر فشار و رابطی که ترانسمیتر فشار را به خط متصل می کند.
برای مثال همه ما شایعاتی را مبنی بر اینکه اتصال ½ npt برای استفاده درفشار 10 کیلوپاسکال توصیه می شود را شنیده ایم. اگر فشار تانک شما برای 20 کیلوپاسکال درجه بندی شده است و شما یک سنسور فشار 20 کیلوپاسکال می خواهید و می خواهید این دو را بوسیله رابط 10 کیلوپاسکال به هم وصل کنید ، در واقع شما برای خودتان دردسر درست کرده اید چرا که در نهایت سیستم شما فشاری بالاتر از 10 کیلوپاسکال را تجربه خواهد کرد.

 

نصب سنسور فشار :

تنظیم کردن تمامی رنج فشارهای سیستم بسیار مهم است اما اگر سنسور شما به درستی نصب نشده باشد ارزشی نخواهد داشت و کار شما را بیهوده می کند. برای سنسور های معیوب رنج فشار بی معنی است.
برای سنسور هایی که اتصال رزوه ای دارند از درزگیر یا نوار تفلون استفاده کنید. مطمئن شوید که نوار در جهت مخالف رزوه ها پیچیده شده است تا هنگام بستن (پیچاندن) سنسور در جای خودش باز نشوند.
همیشه در ابتدای کار برای بستن سنسور از دست استفاده کنید تا از اشتباه جا افتادن رزوه ها جلوگیری شود. رزوه هایی که اشتباه جا افتاده باعث خرابی سنسور می شوند.
در نهایت هرگز سنسور را بیش از حد درجای خود سفت نکنید. بیش از حد سفت کردن سنسور به دیافراگم فشار وارد می کند و باعث می شود تا واکنش درستی نسبت به فشار نشان ندهد که موجب اشتباه در قرائت فشار می شود.
فقط در حدی سنسور را درجای خود محکم کنید که اتصالی ایمن و درزگیری کافی ایجاد شود.
برای سنسور های فشار که رزوه های مستقیم و ارینگ دارند ، فقط تا جایی سنسور را سفت کنید که احساس کنید به ارینگ ، فشار وارد می شود فشار وارد کردن بیشتر از این حد به سنسور باعث آسیب به ارینگ و یا بیرون زدگی آن و اخلال در عملکرد سنسور می شود.

نصب درست اتصالات ترانسمیتر فشار :

شاید این یادآوری غیر ضروری و پیش پا افتاده به نظر بیاید اما داشتن اتصالی که به درستی و کامل چفت نشده است در هر صنعتی خطرناک است. خیلی پیش نمی آید اما این اشتباهی است که می تواند دراثر واضح نبودن برچسب یا اطلاعات سنسور به وجود بیاید. در صنعت نفت این یک اتفاق فاجعه آمیز است برای مثال در جاهایی که از اتصال چکشی استفاده می شود.
اگر شما از اتصال چکشی استفاده می کنید حتما مطمئن شوید که مهره ای که استفاده می کنید با کد اتصال رزوه ای که برای ترانسمیتر پیشنهاد شده یکی باشد.
تعداد کمی از ترکیب مهره ها و سوکت ها وجود دارد که از نظر فیزیکی با هم کاملا چفت می شوند اما رنج فشار کاری یکسانی ندارند و تعداد زیادی از این ترکیب وجود دارد که حتی به صورت فیزیکی هم کاملا جفت نمی شوند که بسیار خطرناک تر هستند چون در فشار پایین هم از کار می افتد.

 

انتخاب ترانسمیتر فشار

وقتی می خواهید یک ترانسمیتر برای برنامه خود انتخاب کنید با توجه به انواع ترانسمیتر فشار باید به یک سری نکات دقت کنید.
برخی از مشکلات رایج که مشتریان با آن مواجه هستند مربوط به نصب، سیگنال های خروجی ، رنج فشار، سازگاری شیمیایی، فشار بارومتریک و انحراف می باشند.
اینجا به برخی از نکاتی که می تواند به شما کمک کند تا از این مشکلات دوری کنید می پردازیم:

 

– نحوه نصب ترانسمیتر فشار:

در ابتدا همیشه به یاد داشته باشید که ترانسمیتر فشار را روی سیستم هایی نصب کنید که درحین نصب تحت فشار نیستند. ترانسمیترهای فشار به طور کلی ابزارهایی سخت و محکم هستند که به گونه ای طراحی و ساخته شده اند تا اجزای دنیای صنعت را سالم و امن نگه دارند.
هنگاهی که ترانسمیترهای فشار یک بار نصب شوند می توانند تا مدت ها با کمترین رسیدگی و توجه ، به حال خود رها شوند. هرچند که این دستگاه های اندازه گیری دقیق هستند و همچنان به مقدار مشخصی مراقبت احتیاج دارند تا ازعملکرد بی نقص و طولانی آنها اطمینان حاصل شود.
محل اتصال ترانسمیتر فشار طوری طراحی شده است تا به راحتی تجهیز را درجای خود محکم کند. اول باید مطمئن شوید که این محل به خوبی با جایی که قرار است نصب شود جفت می شود. این محل اتصال در ترانسمیتر های فشار معمولا رزوه های یک چهارم ان پی تی یا بی اس پی هستند.
در طول مراحل اتصال مطمئن شوید که سطوح مسدود کننده در ترانسمیتر فشار و محل اتصال تمیز و عاری از هرگونه آسیب دیدگی هستند. فقط از ابزار مناسب برای پیچاندن ترانسمیتر به داخل یا باز کردن آن استفاده کنید و همیشه آن را به ساختار دستگاه محکم کنید تا از نشت احتمالی جلوگیری شود. درست سفت کردن ترانسمیتر به عملکرد آنها آسیب نمی رساند .
همه ی ترانسمیترهای فشار به دو نوع اتصال نیاز دارند. یک اتصال فشار مکانیکی و یک اتصال الکتریکی. همان طور که شما باید محل اتصال فیزیکی ترانسمیتر را دقیق چک کنید باید پیکربندی الکتریکی آن را نیز قبل از وصل کردن بررسی کنید.
اتصال الکتریکی یک ترانسمیتر فشار همواره یک سوکت چند راهه یا یک کابل دارد پس فرآیند شما باید نمودار سیم کشی یکسانی برای تطابق الکتریکی پین به پین داشته باشد.
همه اتصالات الکتریکی داخلی بین اجزاء سیستم باید تمیز و بی عیب باشند.
مطمئن شوید که سیم اتصال به زمین مناسب از طریق دو شاخه یا یک کابل روکش دار تعبیه شده باشد و هیچ گونه رطوبتی از درزها نفوذ نمی کند.
اتصال الکتریکی همواره جزو آسیب پذیرترین اجزای یک ترانسمیتر فشار است و باید مراقب بود که به لایه محافظ اتصال ضربه یا فرو رفتگی ایجاد نشود و پین ها آسیب نبینند. چنین آسیبی می تواند به طور کلی منجر به از کار افتادن و غیر قابل استفاده شدن ترانسمیتر فشار شود.
بیشتر ترانسمیترهای فشار با کیفیت، مبدا و توان سنج ولتاژ برق قابل تنظیم دارند یا سوراخ هایی دارند که روی صفحه ی اتصال ترانسمیتر واقع شده اند. بهتر است ترانسمیتر فشار به نحوی نصب شود که تنظیمات با یک پیچ گوشتی به راحتی قابل دسترسی باشند.

– نحوه سیم کشی هنگام نصب ترانسمیتر فشار

متداول ترین منبع اشکال در سیستم مربوط به سیم کشی داخلی ترانسمیترفشار است. این خطا در اثر نویزی است که توسط اتصال الکترواستاتیک و پیکاپ اندوکتانس بوجود می آید.
اتصال الکترواستاتیک سبب بوجود آمدن نویز یا سیگنال ناخواسته از اتصال میدان های الکتریکی اطراف کابل ها باهم می شود. برای حذف کردن این سیگنال ها از کابل روکش دار استفاده کنید و فقط یک طرف کابل را اتصال به زمین قرار دهید.
موتورها ، کابل های برق ، ترانسفورمرها و سایر منابع انرژِی مثل این ها میدان مغناطیسی ازخود تولید می کنند. این میدان های مغناطیسی قوی منبع نویز هستند که می توانند سبب ایجاد اختلال در سیگنال اصلی شوند.
پیچاندن کابل ها می تواند به قطع شدن این نویز کمک کند. در چنین مواقعی جایی که یک کابل فشار ضعیف نزدیک به یک کابل ولتاژ بالا قرار دارد، می توان کابل فشار ضعیف را در یک معبر مجزای فلزی قرار داد تا مشکلات اتصال به زمین به حداقل برسد.
برای کمک به حداقل رساندن مشکلات اتصال به زمین ، یک کابل فقط باید فقط در یک جا اتصال به زمین شود.

 

– خروجی ها

وقتی که می خواهید تصمیم بگیرید کدام نوع خروجی برای ترانسمیتر فشار شما مناسب است ، باید به این مساله توجه کنید که سیستم به طور کلی به چه چیزی نیاز دارد.
برای سیستم های با حرارت بالا در ابتدا خروجی میلی ولت در نظر گرفته می شود. برای محیط های صنعتی با منبع تغذیه های خروجی ثابت ، خروجی ولتاژ کافی می باشد و برای برنامه هایی که نیاز است تا سیگنال را به مسافت دوری منتقل کنید خروجی 4 تا 20 میلی آمپر نیاز است.
خروجی میلی آمپر به طور قطع معمول ترین سیگنالی است که در پروسه های صنعتی به کار می رود. خروجی 0 تا 4 میلی آمپر و 20 میلی آمپر، یک اتصال دو سیمه است که در آن منبع تغذیه ولتاژ ترانسمیتر را تامین می کند و ترانسمیتر هم جریان درون مدار را کنترل می کند تا یک سیگنال تولید شود. یک خروجی 4 تا 20 میلی آمپر کمترین تاثیر را از نویزهای الکتریکی و مقاومت درون سیم ها می پذیرد بنابر این این ترانسمیترها در شرایطی که سیگنال باید مسیرهای طولانی را طی کند بهترین گزینه هستند.
خروجی ولتاژ یک روش ساده برای خروجی است که در بسیاری از سیستم ها به کار می رود. خروجی های ولتاژ معمولا 0 تا 5 ولت یا 0 تا 10 ولت هستند که در مقابل تداخلات الکتریکی که می تواند سیگنال را به هم بریزد آسیب پذیر هستند و دچار افت ولتاژ می شوند که در اثر مقاومت درون سیم در مسیرهای طولانی اتفاق می افتد.
استفاده از خروجی میلی ولت معمولا در سنسور های ساده و غیر ترکیبی معمول است. سیگنال خروجی متناسب با ورودی ( ولتاژ محرک) است. به دلیل ضعیف بودن سیگنال خروجی ، ترانسمیترفشار نباید در یک محیط الکتریکی پراز نویز قرار بگیرد و همچنین فاصله بین ترانسمیتر و دستگاهی که برای بازخوانی آن است باید کوتاه باشد. این نوع خروجی تقویت کننده ای ندارد که در طراحی آن گنجانده شده باشد مثل ترانسمیتر هایی که می خواهند نسبت به دیگر انواع خروجی ها ابعاد کوچکتری داشته باشند و در محیط های خشن تر راحت تر دوام بیاورند.

 

رنج فشار

هر ترانسمیتر فشاری که شما تهیه می کنید کالیبره می شود تا یک خروجی الکتریکی مشخص برای یک رنج فشار مشخص را تامین کند.
شما باید به دقت رنج فشاری که قرار است با آن کار کنید را در نظر بگیرید و همچنین نیاز دارید که یک سنسور با ظرفیتی نزدیک و متناسب با رنج فشار خود انتخاب کنید. انتخاب یک سنسور با رنج فشار بسیار بالاتر از رنج مورد نیازتان روی دقت اندازه گیری شما تاثیر خواهد گذاشت همانطور که استفاده از سنسوری با رنجی بسیار پایین تر رنج مورد نیازتان ریسک اضافه بار (اضافه فشار) را ایجاد می کند که می تواند منجر به انفجار دیافراگم شود.
یک افزایش سریع فشار دلیل اصلی اضافه فشار است. یک تاخیر ناگهانی حرکت در سیستم یا آزاد شدن فشار محبوس و جمع شده از شیرها هنگام باز کردن و بستن منجر به تولید حجم عظیمی از انرژی در یک دوره زمانی کوتاه می شود که به دشواری میتوان آن را تشخیص داد و اگر این انرژی به دیافراگم برسد که به اندازه کافی محافظت شده نیست می تواند منجر به خسارت جبران ناپذیر شود.
بنابراین انتخاب عاقلانه این است که رنج فشاری را انتخاب کنیم که فشار کاری (عملیاتی) آن تقریبا 80 درصد مقیاس کامل باشد تا از این مشکل جلوگیری کنید.

 

سازگاری شیمیایی

چه چیزی را اندازه گیری می کنید و آیا با مواد ترانسمیتر فشار شما سازگار است؟ (ترانسمیتر فشار چیبست)
از ترانسمیترهای فشار برای کار در فرآیندهای مختلف استفاده می شود. لازم است که تجهیز ، ایمنی مناسب را در برابر سیالاتی که خوردندگی دارند ، داشته باشد. این مواد شیمیایی خورنده می توانند به تجهیزات داخلی و خارجی حمله کنند که معمولا حاصل از نشت یا بخار هستند.
قطعات الکترونیک در تجهیز و سیم کشی ممکن است دچار خوردگی شوند که اغلب منجر به خرابی ترانسمیتر فشار می شود از این رو قطعات داخلی و خارجی الکترونیکی باید از طریق طراحی خوب و درست و انتخاب مواد مناسب در ساخت از قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی محافظت شوند.
دقت داشته باشید که مواد تشکیل دهنده به کار رفته در ساختار ترانسمیتر فشار انتخابی شما متناسب با فرآیند شما باشد.

 

فشار بارومتری

فشار بارومتری که به نام فشار اتمسفر شناخته می شود نیرویی است که توسط اتمسفر به یک نقطه مشخص وارد می شود. این به عنوان فشار بارومتری شناخته می شود.
نوسانات در فشار هوا معمولا نشانه شرایط آب و هوایی هستند و همچنین با تغییر در ارتفاع و رطوبت تغییر می کنند.
فشار اتمسفر تاثیر ویژه ای روی سنسور های فشار آب بندی شده دارد ازجمله سنسورهای فشار مطلق و مهر و موم شده. اما هیچگونه تاثیری روی فشار گیج و فشار خلاء ندارد.
تاثیر فشار اتمسفر به طور معکوس متناسب با رنج فشار سنسور است به این معنا که می تواند به طور قابل ملاحظه ای روی دقت فشار های پایین اثر بگذارد.
غیرقابل پیش بینی بودن تغییرات فشار اتمسفر می تواند تلاش تکنسین ها برای کالیبره نگاه داشتن تجهیزات را بسیار خسته کننده کند. اگر تغییرات در فشار اتمسفر سبب اندازه گیری های اشتباه در فشار می شوند، پس سیستم را باید تست نمود تا درصورت امکان یک سنسور تخلیه هوا در آن مورد استفاده قرار گیرد. یک راه مناسب این است که یک ترانسمیتر اختلاف فشاری مورد استفاده قرار گیرد. اندازه گیری ها به عنوان نتیجه اختلاف بین دو قرائت خروجی نرمال شده به فشار بارومتری ثبت می شوند.

خارج شدن ترانسمیتر فشار از کالیبره :

تا به حال برای شما سوال شده که چرا ترانسمیتر فشار شما ابتدا خوب عمل می کند اما کم کم از کالیبره خارج می شود؟
این مشکلی است که به نام رانش شناخته می شود. رانش سنسور فشار تخریب تدریجی سنسور و سایر اجزای سازنده است که می تواند قرائت ها را از کالیبراسیون اصلی منحرف کند.
دلایل این اتفاق سال هاست که مورد بررسی قرار گرفته است اما حتی یک دلیل قانع کننده برای این خطا یافت نشده است.
معمولا کالیبراسیون مجدد و منظم راه خوبی برای تحت کنترل داشتن رانش و “قرائت صفر میدان” به کاهش تاثیرات رانش روی قرائت ترانسمیتر فشار کمک می کند.

 

 

Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه