نحوه کالیبراسیون phمتر و استفاده از phمتر

نحوه کالیبراسیون phمتر و استفاده از phمتر

نحوه کالیبراسیون phمتر و استفاده از phمتر چگونه است ؟

شیمی دانان ، زیست شناسان ، متخصصان محیط زیست و تکنسین های آزمایشگاه به طور یکسان از phسنج برای اندازه گیری پتانسیل اسیدی یا بازی یک محلول استفاده می کنند. phسنج بسیار مفید و دقیق ترین ابزار موجود برای تست سطح ph است. مراحل ساده بسیاری وجود دارد، از آماده سازی مواد شما گرفته تا روش های کالیبراسیون و آزمایش تا اطمینان حاصل کنید که دقیق ترین میزان قرائت سطح ph ممکن است.

برای خرید phسنج و مشاهده قیمت می توانید به لینک های زیر مراجعه بفرمائید :
مشاهده همه

آماده سازی ph متر برای کالیبراسیون

1- دستگاه PH متر خود را روشن کنید. قبل از شروع به کالیبراسیون و استفاده از PHسنج ابتدا منتظر بمانید تا دستگاه گرم شود. این امر به طور کلی باید حدوداً 30 دقیقه طول بکشد. اما دفترچه راهنمای PH METER را برای زمان های دقیق بررسی کنید.

 ph meter 128571

2- الکترود PHمتر خود را تمیز کنید. الکترود را از محلول ذخیره آن خارج کرده و آن را با آب مقطر درحالی که زیر الکترود یک ظرف خالی است شست و شو دهید. پس از شست و شو با یک دستمال نرم و لطیف که در اکثر فروشگاه های عرضه لوازم اداری موجود است الکترود را کاملا خشک کنید. خشک بودن الکترود باعث می شود خروجی دقیق تری از دستگاه بگیرید پس حتما این نکته را به درستی اجرا کنید.

  • حتما الکترود ph متر را در ظرف جداگانه از لیوان مخصوص کالیبره شست و شو دهید.
  • از لمس مداوم و پشت سر هم الکترود خودداری کنید زیرا دارای یک غشای حساس در اطراف خود می باشد.
  • اگر به نظر می رسد که الکترود ph سنج خیلی کثیف است برای تمیز کردن آن از توصیه های مطرح شده در دفترچه راهنمای ph سنج استفاده کنید.

ph meter 128572

3- محلول های بافر خود را آماده کنید. برای کالیبراسیون phسنج به طور کلی به بیش از یک محلول بافر احتیاج دارید. محلول اول باید یک بافر خنثی با ph7 و محلول دوم باید نزدیک به ph مورد انتظار از نمونه باشد. یکی از این دو ph4 یا ph9.21 باشد. بافرهای با ph بالاتر 9.21 برای اندازه گیری پایه ها بهترین هستند. در حالی که بافرهای با ph پایین 4 برای اندازه گیری نمونه های اسیدی بهترین هستند. پس ازانتخاب بافرهای خود به آنها اجازه دهید به همان درجه ph سنج برسند. زیرا میزان قرائت ph وابسته به دما است. برای کالیبراسیون ، بافرهای خود را در لیوان های جداگانه بریزید.

  • در خصوص راه حل تهیه محلول های بافر برای ph سنج خود با کارخانه سازنده یا یک موسسه آموزشی یا حرفه ای مشورت کنید.
  • محلول های بافر نباید بیش تر از دو ساعت در یک ظرف نگهداری شوند.
  • پس از اتمام کار خود بافر را دور بریزید. نباید محلول بافر باقی مانده را به ظرف اصلی خود برگردانید.

کالیبراسیون ph meter

ph meter 128573

1- الکترود پی اچ متر خود را داخل محلول بافر با پی اچ 7 قراردهید و شروع به خواندن کنید. دکمه ‌‌”اندازه گیری” یا ” کالیبراسیون ” را فشار دهید تا پس از قرار دادن الکترود در بافر، خواندن PH را شروع کنید.

  • برای خواندن PH اجازه دهید به مدت حدود یک تا دو دقیقه تا عدد ثابت شود.

ph meter 128574

2- PH را تنظیم کنید. بعد از تثبیت عدد PH و ثابت شدن مقدار قرائت با فشار دادن دکمه “اندازه گیری” یا “CAL” برای باردوم PH سنج را روی مقدار PHبافر یعنی عدد 7 تنظیم کنید. تنظیم PH متر پس از تثبیت عدد قرائت های دقیق تر و تنظیم شده تری را فراهم می کند.

  • اگرچه لازم نیست اما اگر قبل ازاندازه گیری بافر خود را هم بزنید حتما همه بافرها و نمونه های دیگر را به همان روش هم بزنید.

 ph meter 128575

3- الکترود خود را با اب مقطر بشویید. با یک دستمال نرم و لطیف و بدون پرز الکترود را خوب خشک کنید.

ph meter 128576

4- الکترود ph متر را در بافر مناسب برای نمونه خود قرار دهید و شروع به خواندن کنید. دکمه اندازه گیری را را فشار دهید تا پس از قرار دادن الکترود در بافر خواندن ph را شروع کنید.

ph meter 128577

5- بار دوم PH را تنظیم کنید. پس از تثبیت عدد PH ، PHسنج را با فشار دادن دکمه اندازه گیری روی PH محلول بافر مورد نظر تنظیم کنید.

ph meter 128578

6- الکترود خود را بشویید برای آب کشی می توانید از آب مقطر استفاده کنید. برای خشک کردن الکترود از یک دستمال نرم و لطیف بدون پرز استفاده کنید.

نحوه استفاده از PH سنج

ph meter 128579

1- الکترود را در نمونه خود قرار دهید و شروع به خواندن کنید. پس از قرار دادن الکترود در نمونه خود ، دکمه اندازه گیری را فشار داده و الکترود را به مدت تقریبی 1-2 دقیقه در نمونه خود بگذارید.

ph meter 128580

2- سطح PH خود را تنظیم کنید. پس از تثبیت عدد، دکمه اندازه گیری را فشار دهید. عدد روی نمایشگر PH متر سطح PH نمونه شما خواهد بود.

ph meter 128581

3- الکترود خود را بعد از استفاده تمیزکنید. الکترود خود را با آب مقطر بشویید و با یک بافت نرم و لطیف عاری از پارچه و پرز خشک کنید. شما ممکن است یک مرتبه PH متر خود را تمیز و خشک نگه دارید. برای استفاده از روش های بهینه ذخیره سازی برای اندازه گیری PH سنج خود از دفترچه راهنمای دستگاه استفاده کنید.

پرسش و پاسخ :

سوالاتی که در زیر می بینید سوالاتی است که اکثر کاربران هنگام خرید phمتر یا زمان استفاده از آن می پرسند اگر پرسش مدنظر شما در زیر نیست می توانید در قسمت نظرات پرسش خود را مطرح کنید تا در اولین فرصت پاسخ گوی آن باشیم.

چگونه می توان هنگام نوشتن یک گزارش کالیبراسیون ، یک روش عملکرد استاندارد را مطرح کرد؟؟

این مقاله یک طرح جامع برای چگونگی نوشتن مراحل کالیبراسیون در هر گزارش آزمایشگاه رسمی ارائه می دهد. شما می خواهید اطمینان حاصل کنید از نوع بافر استفاده شده و اینکه چرا استفاده شده است و همچنین به دمای اجزای سازنده درگیر اشاره کنید.

 

آیا همیشه کالیبراسیون PH متر قبل از استفاده ضروری است؟

معمولا کالیبراسیون روزانه ضروری است.

برای PH متر ژله ای کالیبراسیون با آب دیونیزه توصیه می شود . آیا اب دیونیزه شده ضروری است یا می توان از آب مقطر استفاده کرد؟

آب دیونیز شده دراصل به معنای آب بدون هیچ گونه بار یونی است. برای انجام این فرایند نیاز به مبدل های یونی است. با این حال اب مقطر خوب عمل خواهد کرد.

اتم های H با بار منفی چیست؟

آن ها یون های هیدروژن هستند. در واقع یک اتم آزاد هیدروژن به عنوان بار منفی در نظر گرفته می شود. زیرا یک الکترون بدست آورده است که یک لایه خارجی پایدار دارد.

چگونه می توان شیب PHسنج را به صورت دستی از مقدار PH محاسبه کرد؟

فکر می کنم این پاسخ ارائه شده درست باشد ولی خود شما می توانید این بررسی را انجام دهید. یک الکترود خوب در PH7 دارای ولتاژی معادل 0+-30 میلی ولت است. شیب آن باید 90-150% باشد.

به عنوان مثال:
قرائت PH4=4.29
قرائت PH7=7.43

7-7.43=-0.43PH*59.16Mv/PH=-25.44=تبدیل PH7به میلی ولت

عدد بدست امده یعنی-25.44 عدد مناسبی است زیرا بین 0+-30 میلی ولت است.

=7-4.29=2.71PH*59.16Mv/PH=160.32 تبدیل PH4به میلی ولت

محاسبه شیب phمتر :

160.32-(-25.44)=185.76mv/177.48MV*100=105%
105 %یک مقدار مرزی است. (زیرا این مقدار حد بالایی است)

کمترین تعداد مورد نیاز در طول کالیبراسیون چیست؟

من معمولا 2-3 بار انجام می دهم. اما حدس می زنم خوب است یکبار را انجام دهید.

هنگام روشن کردن PH متر چه باید دید؟

PH متر باید به عنوان یک نمایش دهنده دارای نمایشگر ویژه باشد. اما مشخصات آن بسته به مدل های مختلف متفاوت است. اگر بعد از روشن کردن PHمتر نمایشگر بالا نیامد با کارخانه سازنده PH سنج تماس بگیرید.

چرا برای کالیبراسیون PH متر به دو محلول بافر نیاز است؟؟

از دو محلول بافر برای اطمینان از عملکرد PH متر استفاده می شود، زیرا دو غلظت متفاوت نتایج متفاوتی دارند.

PH متر چیست؟؟

یک PHسنج به طور غیر مستقیم میزان یون های هیدروژن را (که به آنها پروتون گفته می شود) برحسب یون های هیدروکسید موجود در محلول اندازه گیری می کند. یک محلول بازی دارای یون های هیدروژن کم و یون های هیدروکسید بیشتری و درنتیجه PH بالاتری است. یک محلول اسیدی دارای یون های هیدروژن بیشتر و یونهای هیدروکسید کمتر و درنتیجه PHکمتری دارد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله phمتر چیست ؟ مراجعه بفرمائید.

مضرات PHمتر چیست؟

یک اشکال اصلی PH سنج هزینه و قیمت بالای آن است. که بسیار گران تر از نوارهای تست PH است. اکثرا بیشتر PH مترها بسیار شکننده و آسیب پذیرند و باید با احتیاط زیادی به آنها رسیدگی شود. علاوه بر این ،PH مترها به نگهداری زیاد و منظمی نیاز دارند (مانند کالیبراسیون منظم)

هشدار:
اگر در خصوص روند و روش ذکر شده مطمئن نیستید، همیشه سوال کنید. از سرپرست خود در آزمایشگاه بخواهید شما را راهنمایی کنند یا از دفترچه راهنمای دستگاه استفاده نمایید.
همه PH مترها دارای اختلاف کوچکی با هم هستند. قبل از شروع کالیبراسیون ، تمام دفترچه راهنما و منوآل های لازم را خوب بررسی کنید و سپس با آگاهی کامل از PH سنج خود استفاده کنید.

Mitra Ahmadi
دیدگاه کاربران
3 دیدگاه
  • حسینی ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۵:۳۶ ب٫ظ

    سلام
    Ph متر من مدل رو میزی ۲۶۰۳ هست میشه واسم توضیح بدین چطور کالیبره کنم و ph یک موادو چطور بخونم

  • حسینی ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۵:۳۵ ب٫ظ

    سلام
    Ph متر من مدل رو میزی ۲۶۰۳ هست میشه واسم توضیح بدین چطور کالیبره کنم و ph یک موادو چطور بخونم

ارسال دیدگاه