پنج استفاده کلید مینیاتوری که نمی دانستید!

پنج استفاده کلید مینیاتوری که نمی دانستید!

 پنج استفاده کلید مینیاتوری که نمی دانستید!

فرقی نمی کند کجا باشید خانه یا کارخانه یا محل کار یکی از ملزومات مهم برای عملکرد صحیح داشتن یک سیستم الکتریکی است که به خوبی نصب و مستقر شده است.

هر تجهیز خانگی به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد و از این رو باید در مورد برق، اقدامات ایمنی را در نظر داشت.

نوسانات ولتاژ ناشی از نوسانات برق می تواند بسیار خطرناک باشد. با پیشرفت تکنولوژی، مکانیسم های جدیدی برای مهار نوسانات برق در سیستم های الکتریکی ابداع شده است. یکی از این مکانیسم ها یک MCB – یک قطع کننده مدار مینیانوری است.

 

کلید مینیاتوری چیست ؟

قطع کننده های مدار مینیاتوری دستگاه های کوچکی هستند که به عنوان عوامل کنترل کننده در هنگام تامین برق غیرعادی عمل می کنند. این مکانیزم یک سیستم الکتریکی را به محض تشخیص اضافه بار یا افزایش برق قطع می کندو معمولاً به عنوان جایگزینی برای فیوز استفاده می شود.

بسته به ماهیت کاربردهای الکتریکی، انواع مختلفی از MCB ها را می توان در محل سکونت و صنایع شما گنجاند. در حالت ایده آل، قطع کننده های مدار مینیاتوری (MCBs) یک راه حل عالی برای خانه ها و ساختمان هایی با تجهیزات کمتر است.

کاربرد های کلید مینیاتوری (MCB) که از آنها اطلاعی نداشتید:

پنج استفاده کلید مینیاتوری که نمی دانستید!

  • تابلو برقهای خانگی :

کلیدهای مدار مینیاتوری برای محافظت از خانه ها از اضافه بار استفاده می شود. با توجه به ظرفیت آنها برای اداره مقادیر زیاد برق، بسیار قابل اعتمادتر و ایمن تر از فیوز هستند.

یکی از بزرگترین مزایای MCB این است که توزیع برابر انرژی الکتریکی را در تمام دستگاه ها تضمین می کند و موارد کمتری از نوسانات برق در داخل خانه وجود خواهد داشت.

  • چراغها :

    هر خانواده دارای یک سیستم روشنایی گسترده است. کلیدهای مدار مینیاتوری می توانند نقش مهمی در توزیع موثر برق در تمام سیستم های روشنایی خانه داشته باشند.

به عنوان مثال، عملکرد لامپ های فلورسنت در مقایسه با لامپ های معمولی به مقدار زیادی برق نیاز دارد. اینجاست که MCB ها به کمک می آیند. علاوه بر این، MCB ها به حفظ کیفیت و ایمنی لامپ ها کمک می کنند.

  • کاربردهای صنعتی :

    کلیدهای مدار مینیاتوری را می توان به عنوان یک مکانیسم ایمنی موثر در صنایع مقیاس کوچک و همچنین در مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار داد.

در حالت ایده آل، اکثر ماشین آلات در صنایع به منبع تغذیه تا 30 کیلو آمپر نیاز دارند.  چنین مواقعی ، نیاز به سوئیچ به MCB از فیوزهای قدیمی وجود دارد.

در موسسات تجاری، کلید مینیاتوری ها با بهینه سازی جریان انرژی، نقش عمده ای در حفظ کارایی برنامه ها و تاسیسات دارند. آنها به طور گسترده در هتل ها، سوپرمارکت ها و نانوایی ها استفاده می شوند.

  • هیترها :

    MCB ها یک راه حل ایمنی قابل اعتماد هستند به خصوص اگر بخاری در خانه یا محل کار خود نصب کرده باشید. به طور کلی، مشاهده می شود که بخاری ها به راحتی نوسانات ولتاژ بالا را ایجاد می کنند زیرا مقدار زیادی برق را از منبع اصلی می گیرد.

اما با نصب موثر یک قطع کننده مدار مینیاتوری، می توان از این سناریوها جلوگیری کرد. انواع مختلفی از کلیدهای مدار مینیاتوری وجود دارد و هر نوع می تواند مقدار خاصی از توان را تحمل کند.

  • مکانیزم تریپ خطای زمین :

    یک مدار شکن مینیاتوری را می توان به راحتی همراه با مکانیزم خطای زمین یا قوس الکتریکی استفاده کرد. خطای زمین زمانی رخ می دهد که یک سیم برق با سطح فرستنده ای که بخشی از سیستم مدار نیست تماس پیدا کند.

در چنین حالتی، سرعت جریان با خطا در مدار افزایش می یابد. در این مرحله، یک MCB مکانیسم تریپ مغناطیسی خود را راه اندازی می کند و سیستم مدار را اصلاح می کند.نصب موثر کلیدهای مدار مینیاتوری می تواند ایمنی و حفاظت از تمام سیستم های الکتریکی را در خانه ها و صنایع تضمین کند.

راهنمای انتخاب کلید مینیاتوری :

فیوز مینیاتوری دورمن اسمیت سه پل 25 آمپر مدل MT3PC25

فیوز مینیاتوری دورمن اسمیت سه پل 25 آمپر مدل MT3PC25

برای مشاهده و خرید محصول روی عکس کلیک کنید

همانطور که میدانیم کلید های مینیاتوری برای محافظت در مقابل خطاهای اتصال کوتاه یا اضافه باری که میتوانند سبب آسیب به سیستم شوند ،مورد استفاده قرار می گیرند.

کلیدهای مینیاتوری دارای رنجهای جریانی 6 آمپر و 10 آمپر و غیره هستند که هرگاه جریان مدار بالاتر از این جریانهای نامی رود کلید مینیاتوری قطع میکند.

  • اولین مشخصه محافظت اضافه بار است که برای جلوگیری از باضافه بار تصادفی کابل در شرایط بدون عیب در نظر گرفته شده است.

سرعت خاموش شدن MCB با درجه اضافه بار متفاوت خواهد بود. این کارکرد معمولاً با استفاده از یک دستگاه حرارتی در MCB به دست می آید.

  • ویژگی دوم حفاظت خطای مغناطیسی است که برای زمانی در نظر گرفته شده است که که خطا به یک سطح از پیش تعیین شده می رسد در این حالت مکانیزم عمل کرده و MCB در یک دهم ثانیه قطع می کند.
سطح این تریپ مغناطیسی نوع MCB را بر اساس مشخصه های زیر ارائه میدهد:
  • تایپ B : بین 3 تا 5 برابر جریان بار کامل تریپ میدهد.
  • تیپ C : بین 5 تا 10 برابر جریان بار کامل تریپ میدهد.
  • تایپ D : بین 10 تا 20 برابر جریان بار کامل تریپ میدهد.

جدای از رعایت مقررات سیم‌کشی، که موضوع بحث دیگری است، اهمیت «انواع» این است که اطمینان حاصل شود که MCB هنگام راه‌اندازی دستگاهی که از آن محافظت می‌کند، خاموشی ناخواسته ایجاد نکند.

به عنوان مثال، برای موتورهای الکتریکی یا روشنایی فشار ضعیف، استفاده از MCB نوع B ممکن است باعث خاموش شدن ناخواسته شود و انتخاب MCBنوع Cاحتمالاً مشکل را حل می کند.

در برخی موارد ممکن است MCB نوع Dانتخاب شود، اما در این مورد توصیه می شود قبل از ایجاد مشکلات دیگر با یک مهندس واجد شرایط صحبت کنید.

  • سومین ویژگی حفاظت از اتصال کوتاه می باشد که برای محافظت در برابر جریانهای سنگین ایجاد شده تا هزاران آمپر در اثر اتصال کوتاه به کار می رود.

قابلیت MCB برای کار در این شرایط رتبه اتصال کوتاه آن را بر حسب کیلو آمپر (kA) می دهد. به طور کلی برای واحدهای مصرف کننده سطح خطای 6 کیلو آمپر کافی است در حالی که برای بردهای صنعتی ممکن است قابلیت خطای 10 کیلو آمپر یا بالاتر مورد نیاز باشد.

از کدام نوع کلید مینیاتوری استفاده کنیم ؟

MCB ها در انواع B، C و D ارائه می شوند. در جاهایی که بارهای مقاومتی معمولی تغذیه می‌شوند، مشخصه نوع B ممکن است کافی باشد، اما در بسیاری از کاربردهای صنعتی که دارای موتورها و تجهیزات روشنایی خاص هستند و ممکن است در هنگام راه‌اندازی بر MCB تأثیر منفی بگذارند ،استفاده از قطع کننده‌های مشخصه نوع C ضروری است.
در برخی موارد، حتی این MCB ها ممکن است در هنگام استفاده از موتورهای کمپرسور کافی نباشند و ممکن است یک MCB نوع D ضروری باشد. با این حال، باید احتیاط کرد زیرا ویژگی های این MCB ها ممکن است رعایت مقررات سیم کشی را بدون تغییر در مشخصات سایر تجهیزات دشوار کند.

tehrani
ارسال دیدگاه