5 دلیل برای اندازه گیری کیفیت آب

5 دلیل برای اندازه گیری کیفیت آب

5 دلیل برای اندازه گیری کیفیت آب چیست؟

تست کیفیت آب برروی تعدادی از پارامترها انجام می شود تا اطمینان حاصل شود کیفیت آب از استانداردهای لازم برخوردار است. برخی از پارامترهای اندازه گیری شامل PH ، کدورت ، رسانایی ، اکسیژن محلول (DO) و دما می باشد.
اجسام آب سالم به طور قابل توجهی بر گیاهان و جانوران زیر آب و سلامت کلی محیط تأثیر می گذارد. عوامل فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی زیادی بر کیفیت آب حوضچه ها ، دریاچه ها ، نهرها ، رودخانه ها ، اقیانوس ها و آب های زیرزمینی تأثیر می گذارد.
در اینجا پنج روش برای اندازه گیری و نظارت بر کیفیت آب ، تشویق یک اکوسیستم آب پاک و سالم وجود دارد.

 

برای خرید تجهیزات سنجش خواص آب می توانید به لینک های زیر مراجعه بفرمائید
مشاهده همه

1- چرا pH اندازه گیری می شود؟

pH معیاری از یون های هیدروژن و هیدروکسیل آزاد در آب است. مقیاس pH بین 0 تا 14 اجرا می شود و تعریف می کند که آب در امتداد مقیاس لگاریتمی اسیدی یا باز است. هرچه عدد کمتر باشد ، آب اسیدی تری دارد. هرچه عدد بیشتر باشد ، باز است. PH 7 برای نوشیدن آب خنثی و ایده آل تلقی می شود. لگاریتم به این معنی است که هر عدد زیر 7 هنگام شمارش معکوس 10 برابر اسیدی تر از عدد قبلی است. متناوباً ، هنگام شمارش بالای 7 ، هر عدد 10 برابر عدد قبلی هنگام شمارش بالا است.
اکثر موجودات آبزی pH بین 6.5 تا 9.0 را ترجیح می دهند ، اگرچه برخی از آنها می توانند با سطح pH خارج از این محدوده زندگی کنند. با دور شدن سطح pH از محدوده ایده آل موجود زنده ، میزان تخم ریزی و زنده ماندن تحت تأثیر منفی قرار می گیرد و در نهایت منجر به مرگ شود. علاوه بر اثرات زیان آور زیستی pH متغیر ، سطح pH در مقیاس شدید می تواند حلالیت عناصر و ترکیبات را افزایش دهد ، به این معنی که موجودات آبزی بیشتر جذب مواد شیمیایی سمی در آب می شوند.
تحمل بالاتری برای انسان در برابر واریانس های شدید pH وجود دارد ، اما ما هنوز هم می توانیم تحت تأثیر قرار بگیریم. سطح آب قابل نوشیدن از 4 تا 11 است و مقادیر pH خارج از این محدوده می تواند باعث تحریک پوست و چشم و تحریک دستگاه گوارش شود. مقدار pH زیر 2.5 می تواند به پوست و اندام های داخلی آسیب جبران ناپذیری وارد کند. لوله ها و زیرساخت ها ممکن است در معرض خوردگی از سطح pH خارج از حد ایده آل 6.5-9.5 باشد که می تواند فلزات سنگین و سموم را به آب ما برساند. ما می توانیم PH آب را با PH متر اندازه گیری کنیم.

 

2- چرا کدورت آب را اندازه گیری می کنیم؟

کدورت میزان رسوب معلق در آب را نشان می دهد که برای زندگی آبزیان مهم است. رسوبات معلق می توانند مانع رسیدن نور خورشید به گیاهان آبزی شوند ، ارگانیسم های آب را خفه کرده و آلودگی های خطرناکی مانند سرب ، جیوه و باکتری را حمل می کنند. کدورت آب را به طور محسوسی کدر می کند و می توانیم کدورت را با یک کدورت سنج اندازه گیری کنیم.
در آب های جاری ، تعادل پویایی بین تأمین رسوب حاصل از فرسایش طبیعی و انرژی آب متحرکی که بار رسوب را حمل و توزیع می کند وجود دارد. علاوه بر این ، این تعادل از مکانی به مکان دیگر در کانال جریان متفاوت است. تعادل رسوب مشخصه بسیاری از جریان ها و مناسب بودن آنها برای اشکال مختلف زندگی آبزیان را تعیین می کند.
بسیاری از فعالیت های انسانی زمین را آشفته می کند و بنابراین فرسایش را تسریع می کند. رواناب متمرکز ، مانند گودال های کنار جاده ، همچنین می تواند فرسایش را تسریع کند. این باعث افزایش رسوب در یک جریان می شود و اغلب توانایی یک جریان را برای حفظ حیات آبزی تخریب می کند. شن و ماسه تخم ریزی به خصوص در برابر تخریب رسوبات رسوب ریز – شن و ماسه – که فضاهای بین شن بزرگتر را پر می کند ، آسیب پذیر است. این رسوب فضای زندگی تخم ها و ماهی های اخیراً تخم خورده را کاهش می دهد و در موارد شدید تخم ها را خفه می کند. جریان های اصلاح شده نیز تعادل رسوبات را تغییر می دهند ، که اغلب توانایی یک جریان را در حرکت رسوبات کاهش می دهد.

3- چرا هدایت (کنداکتیوی) را اندازه گیری می کنیم؟

یون های آزاد توانایی آب در انتقال برق را افزایش می دهند. یون های متداول در آب که جریان الکتریکی را هدایت می کنند شامل سدیم ، کلرید ، کلسیم و منیزیم است. از آنجا که نمک های محلول و سایر مواد شیمیایی غیر آلی جریان الکتریکی را هدایت می کنند ، با افزایش شوری رسانایی افزایش می یابد. رسانایی به عنوان اندازه گیری کلی کیفیت آب جریان مفید است. هر جریان تمایل دارد که یک محدوده رسانایی نسبتاً ثابت داشته باشد که پس از ایجاد ، می تواند به عنوان پایه ای برای مقایسه با اندازه گیری های هدایت منظم مورد استفاده قرار گیرد. تغییرات قابل توجهی در رسانایی می تواند نشانگر ورود دبی یا منبع آلودگی دیگر به جریان باشد.
رسانایی در نهرها و رودخانه ها عمدتاً تحت تأثیر زمین شناسی منطقه ای است که آب از آن عبور می کند. جریان هایی که از مناطقی با سنگ گرانیت عبور می کنند دارای رسانایی کمتری هستند زیرا گرانیت از مواد بی اثر بیشتری تشکیل شده است که هنگام شستشو در آب یونیزه نمی شوند (در اجزای یونی حل می شوند). از طرف دیگر ، نهرهایی که از مناطقی با خاک رس رد می شوند ، به دلیل وجود موادی که هنگام شستشو در آب یونیزه می شوند ، رسانایی بیشتری دارند. ورودی آب های زیرزمینی بسته به بستری که از آن عبور می کنند می تواند همان تأثیرات را داشته باشد. ما می توانیم رسانایی آب را با یک کنداکتیوی متر اندازه گیری کنیم.

 measure water quality 1

4- چرا اکسیژن محلول در آب را اندازه گیری می کنیم؟

اکسیژن محلول مقدار اکسیژن گازی (O2) محلول در آب است. اکسیژن می تواند با انتشار از هوای اطراف ، هوادهی و به عنوان ماده زائد فتوسنتز وارد آب شود. موجودات آبزی برای تنفس و همچنین تجزیه مواد آلی به اکسیژن محلول نیاز دارند. ما می توانیم DO یک بدنه آب را با اکسیژن متر اندازه گیری کنیم.
عناصر مغذی موجود در آب شامل اشکال مختلفی از عناصر شیمیایی نیتروژن و فسفر است – همان موادی که ما به عنوان کود در چمنزارها ، باغ ها و محصولات خود برای تقویت رشد گیاه استفاده می کنیم. آنها در آب همان تأثیری را دارند که در خشکی دارند و باعث رشد گیاهان آبزی مانند جلبک (شناور یا متصل به سنگ) و ماکروفیت ریشه دار (به عنوان مثال نیلوفرهای آبی) می شوند.
بدون مواد مغذی ، آب استریل می شود و از آبزیان پشتیبانی نمی کند. افزودن مواد مغذی می تواند قابل قبول باشد ، حتی در بعضی مواقع مفید است ، زیرا باعث افزایش بهره وری از یک بدن آب می شود. با این حال ، روند غنی سازی مواد مغذی در سیستم های آبزی ، به گونه ای که دیگر بهره وری از سیستم با در دسترس بودن مواد مغذی محدود نمی شود ، اوتروفیکاسیون نامیده می شود. این یک روند طبیعی است اما ممکن است با فعالیت های انسانی تسریع شود. اگر مواد مغذی زیادی به دلیل استفاده انسان وارد آب های ما شود ، رشد گیاهان آبزی بیش از حد می شود. این فرایند به عنوان فرارسانی فرهنگی شناخته می شود.
رشد بیش از حد گیاه می تواند وضوح و مطلوبیت آب را تغییر دهد. مهم تر از همه ، گیاهان در نهایت می میرند و در پوسیدگی آنها اکسیژن محلول در آب استفاده می شود. رشد بیش از حد گیاهان آبزی دلیل اصلی کاهش اکسیژن مورد نیاز برای زندگی آبزیان است. با این حال ، علت اصلی بیش از حد نیتروژن یا فسفر است. از آنجا که دریاچه ها و مخازن چیزهای زیادی را جمع می کنند ، از جمله مواد مغذی ، نوع آبهای سطحی هستند که بیشتر در معرض فرسایش فرهنگی هستند.
متداول ترین اقدامات مواد مغذی نیتروژن نیترات-نیتریت و فسفر کل است ، اما اندازه گیری اشکال دیگر مانند نیتروژن معدنی کل ، نیتروژن آلی یا فسفر واکنش پذیر محلول نیز می تواند به تعریف مشکل کمک کند.

5- چرا دما آب را اندازه گیری می کنیم؟

دما فاکتور مهمی است که باید هنگام ارزیابی کیفیت آب مورد توجه قرار گیرد. دما بر پارامترهای دیگر تأثیر می گذارد و می تواند خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب را تغییر دهد. نوسانات دما همچنین می تواند بر انتخاب رفتار موجودات آبزی و تحمل گیاهان آبزی تأثیر بگذارد. برخی از موجودات آبزی ممکن است انتخاب کنند که در منطقه خاصی از آب ساکن نشوند زیرا درجه حرارت برای آنها مطلوب نیست. دمای بالای آب همچنین می تواند حلالیت و در نتیجه سمیت برخی ترکیبات را افزایش دهد. دما با دماسنج اندازه گیری می شود.

Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه