کلمپ متر و کاربردهای آن

کلمپ متر چیست؟

کلمپ متر دستگاه تست الکتریکی است که متشکل از یک مولتی متر بعنوان پایه دستگاه و یک سنسور اندازه گیری جریان است. این ابزار در سایزهای مختلفی وجود دارند. کلمپ آمپرمتر شبیه دستگاه هایی مانند: مولتی متر و وات متر است.

تفاوت کلمپ آمپرمتر با مولتی متر دیجیتال

همانطور که در بالا اشاره شد کلمپ آمپرمتر به مولتی متر شباهت دارد اما در ادامه به تفاوت های این دو ابزار اشاره میکنیم : 

 

کلمپ آمپرمتر ابزار اندازه گیری جریان با بعضی از توان های ولتاژ محسوب می شود درحالیکه مولتی متر دیجیتال (DMM) ابزار اندازه گیری ولتاژ است.
مولتی متر دیجیتال وضوح بالایی را به کاربر ارائه می دهد و به کاربر این امکان را می دهد تا به اندازه گیری های الکتریکی بپردازد، اما جریان به کمتر از ۲۰ آمپر محدود می شود. با وجود این محدودیت، برای استفاده از مولتی متر دیجیتال برای اندازه گیری جریان های بالاتر باید یک لوازم جانبی گیره پلاگین به آن متصل شود.
مولتی متر قادر به اندازه گیری ولتاژ، مقاومت و جریان های کمتر از ۱۰ آمپر است درحالیکه کلمپ آمپرمتر برای اندازه گیری شدت جریان الکتریکی بالا کاربرد دارد.
کلمپ آمپرمتر اغلب به نزدیک ترین دهم یا صدم واحد اندازه گیری می شود.

بعضی از انواع کلمپ آمپر متر :

– کلمپ آمپرمتر AC/DC

– کلمپ آمپرمتر قابل انعطاف هارمونیک
– کلمپ جریان AC

– کلمپ نشتی جریان

– میلی آمپرمتر کلمپی

– مولتی متر

– کلمپ های قدرت یا پاورمتر کلمپی


نحوه اندازه گیری جریان در کلمپ آمپرمترها :

 

اندازه گیری جریان AC :

نحوه محاسبه جریان در کلمپهای AC بر اساس قواعد ترانسفورماتور جریان (CT) میباشد. ترانسفورماتور جریان با استفاده از شار مغناطیسی تولید شده بر اثر عبور جریان از رسانا، جریانی تولید میکند که این جریان متناسب با جریان عبوری از رسانا یا همان کابل مربوطه است. جریان ثانویه توسط مدار اندازه گیر که به سیم پیچ ترانس متصل است، محاسبه میگردد؛ جریان تحت تست برابر است با حاصل تقسیم جریان ثانویه بر تعداد دور سیم پیچ ترانسفورماتور.

 

اندازه گیری جریان AC/DC :

جهت اندازه گیری جریان DC از سنسور اثر هال جهت تشخیص جریان استفاده میگردد؛ زیرا امکان القای الکترومغناطیسی در کلمپ های AC ( تیتر قبل) وجود ندارد. سنسور اثر هال در میان دهانه ترانسفورماتور قرار داده میشود. زمانی که جریان شار مغناطیسی متناسب با جریان AC یا DC اولیه ایجاد میگردد، سنسور هال شار مغناطیسی را تشخیص می دهد و خروجی آن بصورت ولتاژ خواهد بود.

طرز استفاده از کلمپ آمپرمتر :

کلمپ آمپرمتر از خیلی جهات شبیه کنتور آب است که میزان آب مصرف شده منازل را اندازه می ‌گیرد. 

هر دو دستگاه (آمپرمتر و کنتور آب) باید طوری در مدار قرار گیرند که جریان های الکتریسیته و آب از آنها بگذرد، تا بتوان شدت جریان را اندازه گرفت. بهتر است برای استفاده از کلمپ آمپرمتر از وسایل ایمنی نظیر دستکش عایق استفاده کرد، بدین ترتیب که با فشار دادن ضامن کلمپ آمپر متر که معمولاً در دستشان قرار دارد دهانه آمپر متر باز می شود  کابل هادی جریان را در داخل دو فک دهانه آمپر متر قرار داده و ضامن را رها میکنیم ( در بعضی جهت قرار گیری هادی در میان فک ها مهم است ) تا فک های کلمپ آمپرمتر بسته شود و بدین ترتیب دو فک مانند حلقه ای دور کابل را میگیرند. حال با عبور جریان از کابل عقربه آمپرمتر منحرف و جریان گذرا از کابل را نشان می دهد.

الهه آذری
ارسال دیدگاه