کاربرد های لرزش سنج

کاربرد لرزش سنج

کاربرد های لرزش سنج

قبل از شروع به تعریف کاربرد های لرزش سنج یه توضیح کوتاهی در باره لرزش سنج خواهیم داد . البته در مقاله لرزش سنج (ارتعاش سنج یا ویبرومتر) چیست توضیحات کامل تری وجود دارد .

جلوگیری از ایرادات قبل از وقوع، عامل بسیار مهمی است که بر هزینه و زمان تعویض و نگهداری ماشین آلات یا اجزای آنها تأثیر می گذارد. برنامه ریزی برای چنین اقداماتی بسیار ساده تر از واکنش به شکست های ناگهانی است. ارتعاش سنج وسیله ای مفید برای اندازه گیری های دقیق است که تشخیص و بررسی سایش و پارگی قطعات را تسهیل می کند. در این مقاله به نحوه عملکرد ارتعاش سنج ها و ارائه چندین مدل محبوب می پردازیم.

لرزش سنج – چه چیزی باید در مورد آن بدانید؟

تشخیص ارتعاش، یعنی تست ارتعاش و نوسان، یکی از اصول عیب‌یابی مکانیکی ماشین‌ها است. هنگام ارزیابی تعادل یک ماشین و اجزای منفرد آن، از جمله ارزیابی یاتاقان‌ها و متمرکز بودن، ضروری است.

علاوه بر این، امکان تشخیص هرگونه تغییر در وضعیت پایه دستگاه را فراهم می کند. ارتعاشات مکانیکی یک حرکت نوسانی بسیار سریع یک سیستم مکانیکی خاص حول محور تعادل آن است و در اثر این برسی تک تک عناصر (حرکت رفت و برگشتی) یا عدم تعادل قطعات دوار ایجاد می شود.

محل نصب دستگاه با استفاده از انواع کنتور و سنسور. آزمایش های دقیق جابجایی، سرعت و شتاب ارتعاشات را نشان می دهد، در حالی که تجزیه و تحلیل فرکانس ارتعاشات توزیع سیگنال را در اجزای سازنده امکان پذیر می کند.

این داده‌ها همراه با پارامترهای عملیاتی ماشین و طراحی آن، مهندسان تعمیر و نگهداری را قادر می‌سازند تا عناصر دستگاه خاصی را به اجزای طیف منفرد اختصاص دهند یا وضعیت دستگاه را در یک لحظه خاص تعیین کنند.

لرزش سنج چیست ؟

سنسورها، مترها و آنالایزرهای ارتعاش که معمولاً لرزش سنج نامیده می‌شوند، دستگاه‌های قابل حملی هستند که به لطف روش‌های مختلف تشخیص ارتعاش – بر اساس شتاب‌سنج‌ها یا فناوری لیزر – سطح ارتعاش یک ماشین یا اجزای آن را اندازه‌گیری می‌کنند.

این بازتابی از شرایط فنی است و تجزیه و تحلیل کامل آن امکان تشخیص عیوب یا سایش یاتاقان ها، تعیین ناهماهنگی یا عدم تقارن احتمالی و تشخیص بازی یا پرتاب را ممکن می سازد. نظارت مداوم یا مکرر بر سطوح ارتعاش همچنین پیش بینی خرابی ها را قبل از وقوع امکان پذیر می کند.

لرزش سنج وینتکت مدل WT63A

کاربرد و انتخاب لرزش سنج

ارتعاش سنج ها را می توان برای اندازه گیری ارتعاشات در هر قسمت از ماشین استفاده کرد، اما توصیه های استانداردهای مربوطه قبل از هر چیز حساس ترین مکان ها مانند محفظه یاتاقان ها را نشان می دهد، زیرا در آنجا سطح ارتعاشات و دامنه نیروهای وارد شده در آنجا معمولاً بالاترین است.

با این حال، مهم است که اصول اولیه اندازه گیری ارتعاش قابل اعتماد را به خاطر بسپارید: انجام آزمایش همیشه در شرایط یکسان، در همان مکان (نقطه) و استفاده از ارتعاش سنج به همان روش.

بدون این، مقایسه نتایج بین اندازه‌گیری‌های فردی، ارزیابی خرابی احتمالی دستگاه در مقایسه با نتایج قبلی، و همچنین شناسایی روند تغییرات در سطح ارتعاش در طول زمان دشوار است.

اولین کاربرد لرزش سنج :

معمول ترین کاربرد ارتعاش سنج ها ارزیابی میزان سایش یاتاقان ها است. چنین سایش همیشه در نتیجه بازی شعاعی یا محوری یا در نتیجه نقص در قفسی که عناصر نورد را نگه می دارد افزایش می یابد.

با ادامه بدتر شدن وضعیت یاتاقان، مقاومت در برابر حرکت و اصطکاک افزایش می یابد . و دما نیز افزایش می یابد که تخریب قطعه را بیشتر تشدید می کند.

دومین کاربرد لرزش سنج :

یکی دیگر از کاربردهای معمولی ارتعاش سنج ها، عیب یابی چرخ دنده ها است که ارتعاشات بیش از حد ایجاد می کند. و به دلیل اثر حفره ای نشان دهنده سایش آنها است.

این شامل تشکیل ریزترک‌ها در نقطه تماس دو سطح فلزی، شکستن آنها و در نهایت منجر به خرد شدن ذرات مواد از سطح چرخ دنده می‌شود.

سومین کاربرد لرزش سنج :

سومین کاربرد رایج ارتعاش سنج ها، تشخیص عدم تعادل مروتور ماشین یا یک قطعه است. موتوری که به درستی متعادل نیست سعی می کند حول محور جرم مرکزی بچرخد، اما توسط یاتاقان ها محدود می شود. در نتیجه نیروهای گریز از مرکز، این اختلاف با ارتعاشات مشخصه آشکار می شود. که در نهایت ممکن است منجر به آسیب به یاتاقان ها یا خود روتور شود.

دیگر کاربرد های لرزش سنج عبارت است از :
  • هوافضا – به عنوان ابزاری در بازرسی غیر مخرب اجزای هواپیما استفاده می شوند.
  • آکوستیک – لرزش سنج ها ابزارهای استانداردی برای طراحی بلندگو هستند و همچنین برای تشخیص عملکرد آلات موسیقی استفاده شده اند.
  • معماری – برای تست های ارتعاش پل و سازه استفاده می شوند.
  • خودرو – به طور گسترده در بسیاری از کاربردهای خودرو، مانند دینامیک ساختاری، تشخیص ترمز، و تعیین کمیت نویز، لرزش و سختی (NVH)، اندازه گیری سرعت دقیق استفاده شده اند.
  • بیولوژیکی – برای کاربردهای متنوعی مانند تشخیص پرده گوش و ارتباط با حشرات استفاده شده اند.
    کالیبراسیون – از آنجایی که لرزش سنج ها حرکتی را که می توان مستقیماً با طول موج نور کالیبره کرد، اندازه گیری می کند. اغلب برای کالیبره کردن انواع دیگر مبدل ها استفاده می شود.
  • تشخیص هارد دیسک – به طور گسترده در تجزیه و تحلیل درایوهای هارد دیسک، به ویژه در زمینه تعیین موقعیت هد استفاده شده اند.
  • شناسایی مین های زمینی – در کشف مین های مدفون شده استفاده می شودند. در این تکنیک از یک منبع صوتی مانند بلندگو برای تحریک زمین استفاده می شود. که باعث می شود زمین بالرزش سنج که برای اندازه گیری دامنه ارتعاشات زمین استفاده می شود، مقدار بسیار کمی ارتعاش کند. نواحی بالای یک معدن مدفون سرعت زمین افزایش یافته را در فرکانس تشدید سیستم معدن-خاک نشان می دهند.
  • امنیت – ارتعاش سنج های لیزری به عنوان سنسورهای ارتعاش غیر تماسی توانایی دریافت صدا از راه دور را دارند. با کمک یک سنسور بصری (دوربین)، اهداف مختلف در محیط، جایی که یک رویداد صوتی در آن رخ می دهد. می توانند به عنوان سطوح بازتاب دهنده برای جمع آوری سیگنال های صوتی توسط یک لرزش سنج انتخاب شوند.
tehrani
ارسال دیدگاه