پاورآنالایزر | هارمونیک آنالایزر چیست ؟

پاورآنالایزر | هارمونیک آنالایزر چیست ؟

پاورآنالایزر (POWERMETER) چیست؟

پاورآنالایزر (پاورمتر Powermeter) دستگاههائی هستند که برای محاسبه توان ، انرژی ، توان اکتیو و راکتیو ، فاکتور توان(PF ) واندازه‏ گیری ولتاژ ، جریان طراحی گردیده ‏اند .

همانطور که میدانید توان معرف انرژی در واحد زمان میباشد و با واحد وات اندازه گیری میشود و در الکتریسیته از حاصل ضرب ولتاژ در جریان به دست می‏آید.این در حالی است که در سیستمهای الکتریکی ، خصوصا در جریان متناوب نیاز به آنالیز بسیاری از فاکتورها میباشد که در تولید و نحوه انتقال انرژی و مصرف آن در تجهیزات الکتریکی بسیار موثر میباشند .

پاور آنالایزر یا هارمونیک آنالایزر برای اندازه گیری چنین پارامترهائی نظیر ولتاژ ، جریان ، اغتشاش هارمونیک و بسیاری از پارامترهای کیفی توان طراحی شده اند.پاورآنالایزر به همراه نرم افزار برای آنالیز، و همچنین پراب و کلمپ جهت اندازه گیری جریان و ولتاژ سه فاز میباشد.

پاورآنالایزر یک ابزار ضروری برای هر مدارالکتریکی است. به کمک پاورآنالایزر می توانید ولتاژ باتری تان را قبل و بعد از پرواز چک کنید، پک باتری تان را بالانس کنید، جریان، ولتاژ و توان سیستم تان را چک کنید. به کمک این پاورآنالایزر ها، همه این کارها را خواهید توانست انجام دهید.

بالانسر پاورآنالایزر

مدار بالانسر داخلی پاورآنالایزر می تواند باتری شما را بدون نیاز به اتصال به شارژر، بالانس نماید. باتری به ولتاژ پائین ترین سل، بالانس می شود.

آنالایزرهای نیرو ، مانند هر پاورمتر دیگری ، چندین پارامتر الکتریکی را ردیابی می کنند که شامل ولتاژ AC ، توان جریان AC و فرکانس هستند. پارامترهای داده های الکتریکی شامل تقاضا و اوج تقاضا است. تقاضای الکتریکی مقدار واقعی نیرویی است که سیستم مانیتور شده از آن استفاده می کند. اوج تقاضای الکتریکی حداکثر مقدار برق است که قابل استفاده است.

به طور معمول ، پارامترهای قدرت در وات (W) ، آمپر ولت (VA) و واکنشگرهای آمپر ولت (VAR) اندازه گیری می شوند. وات قدرت واحد الکتریکی است که میزان انرژی تولید شده یا مصرف شده توسط یک وسیله الکتریکی را نشان می دهد. آمپر ولت با جریان جاری شده در مدار برابر با ولتاژ آن مدار برابر است. واکنشگرهای آمپر ولت ، مؤلفه واکنش آمپر ولت را مشخص می کنند.

امروزه ، پاورآنالایزرها دارای بسیاری از ویژگی ها از قبیل ، ورودی جریان عایق ، اندازه گیری هارمونیک ، اندازه گیری جریان AC و DC ، اندازه گیری ولتاژ AC و DC ، اندازه گیری فرکانس ، اندازه گیری چرخش فاز و بیکار بودن ، اندازه گیری قدرت ظاهری و مؤثر است.

همه این داده ها همچنین می توانند با استفاده از نرم افزار PC تحویل شده وارد سیستم شوند و آنالیز شوند.

هارمونیک چیست؟

هارمونیک ها، ولتاژ و جریان های الکتریکی هستند که در شبکه قدرت بر اثر نوعی از بارهای الکتریکی به وجود می‌آیند. جهان امروز، نیازمند پروسه های اتوماتیک، سریع تر و قابل انعطاف تری است و این به منزله آن است که مدارات کنترلی باید هر چه بیشتر در دستگاه ها نصب شوند. مدارات قدیمی با کنتاکتور کنترل می شدند حال آنکه امروزه کلیه کنترل ها توسط نیمه هادی ها صورت می گیرد. همچنین نیاز به منبع تغذیه دائمی در نقاط حساسی مثل بانک ها، بیمارستان ها، مراکز حفاظتی و استفاده روز افزون از منابع تغذیه دائمی UPS را موجب شده است.

مهمترین پارامتر اندازه گیری هارمونیک ها THD است که به صورت درصد بیان می شود. نسبت مجموع کلیه مولفه ها به مولفه اصلی است.

 

علت ایجاد هارمونیک چیست؟

وقتی که یک بار غیر خطی مانند یکسوکنندﻩها به سیستم قدرت متصل می‌شود باعث به وجود آمدن جریانی می‌شوند که دقیقا سینوسی نیست. شکل موج جریان می‌تواند بسته به نوع بار و در اثر متقابلش با دیگر اجزا سیستم بکلی پیچیده شود. صرف نظر از پیچیدﮔﻰها شکل موج جریان که از طریق تجزیه و تحلیل سری فوریه توضیح داده می‌شود، این امکان وجود دارد که موج را به یک موج ساده تجزیه کرد که در فرکانس سیستم قدرت، در مضرب صحیحی از فرکانس اصلی رخ دهد.

نمونه‌های بیشتر از بارهای غیر خطی شامل تجهیزات دفتری و اداری معمول، مانند کامپیوترها و پرینترها و همچنین درایوهای با سرعت قابل تنظیم هستند. دستگاه های اندازه گیری معمولی قادر به اندازه گیری هارمونیک ها نیستند، اندازه گیری در سیستم های هارمونیک توسط دستگاههای True RMS قابل انجام است. همچنین اندازه گیری طیف فرکانس ها توسط متخصصین و با استفاده از دستگاه های پاور آنالایزر انجام می گیرد.

 دستگاه اندازه گیری توان (پاورآنالایزر)

ولتاژ (ولت)، جریان (آمپر)، توان (وات) و ظرفیت توان (آمپر-ساعت) را می تواند اندازه گیری نماید.

کمیت های قابل اندازه گیری پاورمترها (پاورآنالایزرها) :

  1. جریان AC/DC ,ولتاژ AC/DC
  2. فرکانس
  3. ضریب توان
  4. وات ساعت
  5. توان اکتیو
  6. توان راکتیو
  7. زاویه فاز
  8. توان واقعی
  9. توان ظاهری

پاورآنالایزرها (پاورمترها) انواع مختلفی دارند:

  1. پاور انالایز گرافیکی با کلمپ فلکسیبل
  2. وات متر کلمپی
  3. پاور آناالایزر نشتی جریان
  4. پاور آنالایزر تک فاز و3 فاز هارمونیک
  5. پاورمتر
  6. وات متر
  7. پاور آنالایزر تک فاز
  8. پاور انالایزر سه فاز

کاربرد پاورآنالایزرها(هارمونیک آنالایزر):

  • درصنایع
  • جهت مکان یابی – عیب زدایی -پیش بینی و پیش گیری مشکلات احتمالی شبکه های توزیع و انتقال
  • برای استفاده در استودیوهای صدا
  • جهت استفاده در شرکتهای داده پردازی – شرکتهایی که دارای سرور حساس میباشند.
  • اپراتورهای برق صنعتی
  • برآورد شار راکتیو،اکتیو و شبکه
  • وسیله ای منحصر به فرد برای آنالیز شبکه
  • کارخانجات بزرگ
  • کارگاههای کوچک
  • مصرف کننده های تجاری و فروشگاه ها
  • هتلها
  • ساختمان های اداری
  • مجتمع های مسکونی و تجاری
  • بیمارستان ها  و تست ترانسفورماتور قدرت تک فازو……

چرا کیفیت سنجی برق حیاتی است؟

کیفیت پایین انرژی صرفاً منجر به هزینه های بالاتر انرژی می شود ، نیازی به گفتن نیست که چه هزینه ای برای هر دستگاه یا وسیله ای می گیرد. هنگامی که انرژی ضعیف استفاده می شود ، پس از آن مصرف بیش از حد در برق اتفاق می افتد.

همچنین منجر خسارت و یا فشار به تأسیسات آب و برق می شود که به دلیل اوج تقاضای زیاد و ضریب توان ضعیف ، هزینه های مالی بیشتری نیاز متحمل می شوند. به عبارت ساده ، کیفیت پایین انرژی بر هزینه های تعمیر و نگهداری و تعمیرات تأثیر می گذارد ، زیرا تجهیزات از کار می افتند یا آسیب می بینند.

هزینه های کیفیت پایین برق

طبق ابتکار عمل لئوناردو در زمینه کیفیت انرژی ، حدود 150 میلیارد یورو هزینه سالانه کیفیت پایین انرژی در بازار اروپا است و موسسه تحقیقات انرژی الکتریکی (EPRi) 119-188 میلیارد دلار ضرر در بازار ایالات متحده یافت. EPRI جالبترین یافته را یافت: 80٪ تداخل کیفیت برق در یک مرکز تولید می شود.

تأثیر کیفیت پایین برق در سه زمینه کلی اندازه گیری می شود: خرابی ، مشکلات تجهیزات و هزینه های انرژی.

چگونه آنالیز برق کمک می کند؟

همانطور که از نام آن پیداست ، یک پاورآنالایزر تنها با هدف شناسایی موارد مربوط به کیفیت برق طراحی شده است. این دستگاه پاورآنالایزر با نمونه برداری استراتژیک از ولتاژ AC در نقاط مختلف در امتداد شکل شکل موج کار می کند. از آنجا ، همه نقاط یا مقادیر را دیجیتالی می کند و از ریزپردازنده برای اجرای تجزیه و تحلیل عددی (که به اندازه فرکانس هارمونیک می رسد) استفاده می کند.

پاورآنالایزر با توانایی نظارت بر جریان ، می تواند مقادیر متداول برق را به طور سیستماتیک محاسبه و نمایش دهد ، که به شما تصویر کاملی از نحوه کار سیستم شما و مکان خرابی آن را می دهد. لازم به یادآوری است که PQA ها همه یکسان نیستند. برخی از آنها فقط برای سیستم های تک فاز ساخته شده اند ، در حالی که برخی دیگر برای ارزیابی سیستم های سه فاز ساخته شده اند. بنابراین مهم است که شما از PQA متناسب با سیستم الکتریکی شما چه در طراحی و چه در نگهداری استفاده کنید.

در اینجا چند نکته مهم آورده شده است که به شما کمک می کند تا پاورآنالایزر مناسب را پیدا کنید:

کل قدرت سیستم خود را تعیین کنید. تک فاز است یا سه فاز؟ یا آیا خورشیدی وجود دارد؟
آیا به قابلیت ورود به سیستم و / یا اتصال نیاز دارید؟
چه نوع مقادیری را می خواهید در صفحه نمایش دستگاه مشاهده کنید؟
به دنبال چه رویدادهای ولتاژی هستید (به عنوان مثال فرو رفتن و تورم ، سوسو زدن ، هارمونیک ، گذرا و غیره)؟
آیا به پارامترها یا محاسبات دیگری مانند ضریب تاج ، بازده اینورتر نیرو و غیره علاقه دارید؟
به دنبال چه استانداردی برای ارزیابی کیفیت برق هستید؟
به یاد داشته باشید که کیفیت پایین برق همیشه می تواند باعث اتلاف انرژی شود که این به معنای هزینه های بیشتر است. سعی کنید از یک پاورآنالایزر برق استفاده کنید و تفاوت واقعی ایجاد شده را ببینید.

 

tehrani
ارسال دیدگاه