همه چیز درمورد رطوبت سنج چوب

همه چیز درمورد رطوبت سنج چوب

سوالات متدوال در خصوص رطوبت سنج چوب:

چرا باید از رطوبت سنج چوب استفاده کنیم؟

 

چوب یک ماده خام ایده آل است که از نظر ساختاری محکم و از نظر ظاهری زیبا می باشد.مشتریان و کسانی که در صنعت چوب کار می کنند می دانند تنها فاکتور مهم که بر روی کیفیت محصولات چوبی تاثیر میگذارد میزان رطوبت چوب می باشد.برای اطمینان از کیفیت از کارخانه تا کوره خشک و تا سطح نهایی یک رطوبت سنج می تواند در به حداقل رساندن عیوب مانند انقباض و ترک و شکاف کمک کند. سال‌ها تجربه، ابزارها یی با تکنولوژی بالا، و الوار درجه یک نمی‌توانند در صورت عدم کنترل رطوبت، محصول باکیفیتی را ارائه دهد.

 

آیا انواع مختلفی از رطوبت سنج چوب وجود دارد؟

 

به صورت کلی 2 نوع از رطوبت سنجها وجود دارند که در صنایع چوب و نجاری استفاده می شوند.نوع دو پین (دو شاخه) که در عمق مورد نظر کاربر در چوب فرو می رود.انواع رطوبت سنجهای دو شاخه تنها مدلهایی هستند که شرایط رطوبت داخل تخته یا تکه چوب را نشان می دهند. با استفاده از پین های عایق، فقط نوک های بدون پوشش در معرض الیاف چوب قرار می گیرند و خوانش دقیق تری از میزان رطوبت در سطوح مختلف نفوذ ارائه می کنند. استفاده از رطوبت سنجهایی با پین های عایق هنوز هم موثرترین روش برای تعیین گرادیان رطوبت است که تفاوت بین رطوبت پوسته و هسته می باشد. رطوبت سنج های بدون پین، رطوبت را نزدیک به منبع میدان مغناطیسی که در این مورد در سطح می باشد را می خوانند.برای اسکن سریع محصول تمام شده ،رطوبت سنج بدون پین ابزاری مناسب و راحت جهت شناسایی منطقه دارای مشکل می باشد. با این حال، یک رطوبت سنج  بدون پین نمی تواند بین رطوبت پوسته و هسته تفاوت قائل شود و گرادیان رطوبت را تشخیص نمی دهد.همچنین قرائتهای ارائه شده توسط رطوبت سنج بدون پین تحت تاثیر رطوبت سطح قرار می گیرند. لطفاً به نمودار زیر مراجعه کنید تا یک نگاه کلی به تفاوت بین قرائت‌های به‌دست‌آمده از یک رطوبت سنج دارای پین نسبت به یک رطوبت سنج سطحی داشته باشید.

رطوبت سنج چوب

این نمودار نشان می دهد که مقادیری که رطوبت سنج دوشاخه و رطوبت سنج سطحی جهت اندازه گیری رطوبت یک تخته نشان می دهند با هم متفاوت است. هر فناوری ممکن است برای کاربردهای مختلف مناسب باشد. قبل از انتخاب یک رطوبت سنج چوب، مهم است که این تفاوت ها در قرائت ها را درک کنیم  و نوع متر مناسب را برای کاربرد خاص خود انتخاب کنیم.

یک رطوبت سنج چوب چگونه کار می کند؟

با استفاده از اصل مقاومت الکتریکی رطوبت سنجهای نوع دو شاخه  وقتی در تخته فرو می روند از تخته به عنوان عنصری در مدار استفاده می کنند.چون رطوبت جریان الکتریکی را به خوبی هدایت می کند اما چوب خشک عایق است این روش به درستی کار می کند.بیشتر رطوبت سنجهای بدون پین از روش خازنی استفاده می کنند که از رابطه بین رطوبت و خواص دی الکتریک چوب استفاده می کند. هم مقاومت و هم خواص دی الکتریک چوب به نسبت مستقیم با رطوبت آن در یک محدوده خاص تغییر می کنند.

رطوبت سنجهای دو شاخه در چه محدوده ای از رطوبت کار می کنند؟

رطوبت سنجهای دو شاخه رطوبت را به صورت درصدی از وزن چوب خشک شده بیان می کنند. این رطوبت سنجها از محدوده نقطه اشباع فیبر (25 تا 30 درصد) تا حدود 6 درصد بهترین عملکرد را دارند در حالی که زیر 6 درصد، به دلیل مقاومت الکتریکی بالا در چوب واقعاً خشک، خواندن دقیق و قابل تکرار دشوار است. این امر به ویژه در سطوح رطوبت نسبی کم، معمولاً زیر 30 درصد صادق است.

چگونه می توانیم توزیع رطوبت را در یک تخته تعیین کنیم؟

ابتدا، برای تعیین چگونگی حرکت رطوبت از طریق یک تخته، یک سری اندازه گیری و خوانش مقادیر پوسته در لایه درست زیر سطح انجام دهید. سپس یک سری اندازه گیری و  خوانش هسته، نزدیکتر به مرکز ضخامت تخته انجام دهید. الکترود هایی با پین های عایق، ساده ترین و مطمئن ترین راه برای تشخیص گرادیان رطوبت است در این حالت دو یا سه خوانش سریع در سطوح مختلف نفوذ نشان می دهد که تخته به خوبی خشک شده است یا نه. یک گرادیان معمولی معمولاً از هسته مرطوب‌تر به سطح خشک‌تر توسعه پیدا می کند که میانگین آن بین 1.4 تا 1.5 ضخامت تخته است. حتی پین‌های بدون عایق که مرطوب‌ترین الیاف را اندازه‌گیری می‌کنند نیز نشان‌دهنده خوبی از نحوه خشک شدن چوب هستند. اگر از پین های غیر عایق استفاده می کنید، پین ها را فقط حدود 1.16 اینچ به سطح فشار دهید، مقدار را بخوانید و سپس پین ها را به عمق کامل فشار دهید.برای قطعات خشک شده در کوره قرائت نهایی باید بین 6 تا 12 درصد باشد که از اولین قرائت شما حدود 1 درصد کمتر می باشد. برای قطعات خشک شده در هوا، قرائت نهایی معمولاً بین 12 تا 19 درصد است که از اولین قرائت بین 2 تا 3 درصد کمتر است.اگر مقادیر خوانده شده توسط رطوبت سنج خارج از این محدوده ها باشد نشان می دهد که چوب به خوبی در برابر رطوبت عایق نشده است.رطوبت سنجهای بدون پین جهت تشخیص رطوبت سرایت کرده به کل منطقه معمولا کل سطح مقطع تخته را اسکن می کنند.اگر تجمع بالایی از رطوبت در سطح وجود داشته باشد قرائت منحرف خواهد شد تا بتواند این حد از رطوبت را بازتاب دهد.اگر سطح خشک باشد و در هسته رطوبت وجود داشته باشد مقادیر قرائت شده از مقادیر سطوحی که در سرتاسر تخته به عنوان نماینده انتخاب شده اند کمتر خواهد بود.

چه تعداد اندازه گیری برای نمونه گیری دقیق توصیه می شود؟

 

دقت قرائت ها بستگی به این دارد که نمونه های انتخاب شده تا چه حد نماینده کل تخته هستند. در یک وضعیت ایده آل، زمانی که تمام نماینده های  یک تخته دارای رطوبت یکسان هستند و توزیع در هر قسمت یکنواخت است، تنها چند قرائت لازم است. اما از آنجایی که این شرایط ایده آل در اغلب مواقع اتفاق نمی افتد، با بررسی درصد زیادی از قطعات شروع کنید. اگر قرائت ها در محدوده نزدیک به هم باشند، آشکار است که بار نسبتاً یکنواخت است. برای استفاده صحیح، 5 یا 10 درصد کل بار را بررسی کنید و مطمئن شوید که از تمام قسمت های بار به تخته ها نگاه کنید. اگر فقط می توانید پین ها را در لبه قرار دهید، مطمئن شوید که از طولانی ترین پین های موجود برای رسیدن به الیاف موجود در عمق ضخامت تخته استفاده  می کنید.

 

پینهای غیر عایق را در چه عمقی باید داخل چوب فرو کنیم؟

 

در صورت امکان به عمق کامل. با این حال، در سطوحی با امکان رطوبتی کمتر از 10 درصد، معمولاً تماس خوب و مثبت با چوب کافی است. در سطوح  با امکان بالاتر رطوبت و به خصوص اگر شیب تند دارید، نفوذ کامل ضروری است. در غیر این صورت می‌توانید بین قرائت‌های رطوبت سنج و رطوبت واقعی تا 5 یا 6 نقطه اختلاف داشته باشید، به خصوص در محدوده بالای 20 درصد. برای بهترین نتیجه در چنین مواردی، از پین های عایق استفاده کنید.

دما چگونه بر خوانش رطوبت سنج تاثیر می گذارد؟

بعد از میزان رطوبت و گرادیان رطوبت، در صورت وجود، دمای چوب مهمترین عاملی است که بر دقت خوانش شما تأثیر می گذارد. با افزایش دمای چوب، مقاومت الکتریکی آن کاهش می یابد و میزان رطوبت مشخص شده افزایش می یابد. هر چه دما کمتر باشد، میزان رطوبت مشخص شده کمتر است. دمای چوب بر مترهای نوع بدون پین تأثیر نمی گذارد، مگر اینکه الوار یخ زده باشد.

mohammadnosouhi
ارسال دیدگاه