مقایسه و نحوه انتخاب فلومترهای مکانیکی و دیجیتال

فلومتر چیست؟

فلومتر چیست ؟ فلومترها همانطور که از نامشان پیداست دستگاههایی هستند که رنج دبی را در یک سیستم لوله کشی اندازه گیری می کنند.براساس کارکرد رنج دبی براساس حجم یا جرم اندازه گیری می شود.فلومترها یا می توانند مانند یک گیره روی لوله نصب شوند و رنج دبی را با استفاده از یک حسگر که درون لوله قرار داده شده است اندازه گیری کنند یا می توانند همچون یک واحد همه کاره عمل کرده و اجازه دهند سیال هنگام اندازه گیری از بدنه آنها عبور کند.هنگام خرید فلومتر بسیاری از افراد در خصوص مقایسه فلومترهای مکانیکی و دیجیتال بحث می کنند که تفاوت در چیست؟ما در این مقاله به فاکتورهایی که فلومترها را متمایز میکند از جمله نمایشگر آنها و عملکرد آنها نگاهی می اندازیم.

 

مقایسه انواع فلومترها:

فلومتر چیست و چگونه کار می کند؟ اولین نکته ای که باید راجع به فلومترها بدانیم این است که چگونه کار می کنند.تقریبا به تعداد کاربردهای مختلف فلومترها انواع مختلفی از آنها وجود دارد که در این مقاله امکان پوشش دادن تمام انها نیست اما ما به برخی از پرکاربردترین آنها می پردازیم.

فلومتر اختلاف فشاری:

این دسته از فلومترها که حدود 20 درصد از کل فلومترهای جهان را شامل می شود،اختلاف فشار را در سرتاسر روزنه ای اندازه گیری می کند که دبی مستقیما با ریشه دوم اختلاف فشار اندازه گیری شده مرتبط است.این فلومترها از یک المان اولیه و یک المان ثانویه استفاده می کنند که المان اولیه یک تغییر در انرژی جنبشی ایجاد می کند در حالی که المان دوم اختلاف فشار را اندازه گیری می کند.

فلومترهای جابه جایی مثبت:

فلومترهای جا به جایی مثبت(PD) حجمی از سیال را در یک فضای بسته اندازه گیری می کنند سپس آن را به جلو هدایت می کنند و بعد مجدد آن فضا را پر کرده و فرآیند را تکرار می کنند.این فرآیند مقدار مایع منتقل  شده را محاسبه می کند.در حالی که تمام انواع دیگر فلومترها متغیرهای دیگری را اندازه  گیری می کنند و سپس آن را به رنج دبی تبدیل می کنند ،فلومترهای جابه جایی مثبت مقدار واقعی دبی مایع یا گاز را اندازه گیری می کنند.این فلومترها به دلیل دقتی که دارند محبوب هستند.

فلومترهای سرعت:

فلومترهای سرعت همانطور که از نامشان پیداست سرعت جریان را اندازه گیری می کنند و به این وسیله می توانند دبی حجمی را محاسبه کنند.این فلومترها در حالتی که جریان ناپایدار هست و یا تلاطم زیادی دارد دقت کمتری دارند.

فلومترهای جرمی:

این فلومترها نیروی حاصل از شتاب جرم را در یک سیستم اندازه گیری می کنند .این فلومترها به جای نسبت حجم بر زمان نسبت جرم بر زمان را اندازه گیری می کنند فلومتر های جرمی معمولا در کاربردهای شیمیایی و گازی مورد استفاده قرار می گیرند.

فلومترهای دیجیتال در مقایسه با فلومترهای مکانیکی :

وقتی به دنبال این هستید که کدام یک از فلومترها را تهیه کنید یک فلومتر دیجیتال یا مکانیکی ، چیزی که به آن نگاه می کنید صفحه نمایش است. صفحه نمایش همان چیزی است که ما به آن نگاه می کنیم  تا رنج دبی را تشخیص دهیم. این مقدار دبی یا  روی یک صفحه نمایش دیجیتال نشان داده می شود یا به صورت مکانیکی از طریق برخی وسایل غیر الکتریکی نشان داده می شود.  

نوع مکانیکی :

عمومی ترین نوع فلومترهای مکانیکی ،روتامترهای کلاسیک هستند .روتامترها فلومترهایی هستند که رنج دبی حجمی مایعات یا گازها را در یک لوله ی بسته ی شیشه ای یا پلاستیکی اندازه گیری می کنند. آنها یک نوع دستگاه اندازه گیری  منطقه متغیر هستند و دبی جریان را با استفاده از یک شناور نمایش می دهند که میزان بالا و پایین آمدن آن با اندازه گیری چاپ شده روی لوله مطابقت دارد. روتامترها به نیروی خارجی یا سوخت نیاز ندارند، زیرا از نیروی سیال و گرانش برای اندازه گیری دبی استفاده می کنند.روتامترها ساده و ارزان هستند و هزینه ها را پایین نگه میدارند این باعث شده است که آنها از اوایل قرن بیستم بسیار محبوب شوند این مزایا روتامتر ها را برای کاربردهایی که نیاز به اندازه گیری دقیق دبی ندارند ایده آل می گرداند. در حالی که این فلومترهای مکانیکی ایده ی خوبی به مصرف کننده در خصوص مقدار رنج دبی می دهند انها خیلی قابل اعتماد یا سازگار با هر شرایطی نیستند و بسیار به شرایط چگالی سیال و دما و فشار و نوع سیال دارند، برخی از مایعات حتی می توانند به دلیل رنگ نامطلوب یا عدم شفافیت، خوانش را مبهم کنند

نوع دیجیتال:

در سالهای اخیر فلومترها با صفحه نمایش و روشهای اندازه گیری دیجیتال در اکثر صنایع استاندارد بوده اند. فلومترهای دیجیتال داده‌هایی که مکانیزم ذخیره می کند را می‌گیرند و آن‌ها را به مقادیری آسان برای خواندن ترجمه می‌کنند که بسیار قابل اعتمادتر از فلومترهای سنتی به سبک روتامتر هستند.در حال حاضر هرنوع از فلومترها را با صفحه نمایش دیجیتال میتوان یافت در حالی که حداقل مزیت آنها این است که از نظر خواندن مقادیر ساده هستند همچنین دقت بهبود یافته ای را نیز با عملیات داخلی پیچیده تر ارائه میدهند.چون فلومترهای دیجیتال دارای توان و قدرت بیرونی هستند بنابراین کمتر به دما و فشار سیال متکی هستند این موضوع سبب می شود که خوانشهایی که ارائه می کنند در کاربردهایی که نیاز به دقت بیشتر دارند قابل اعتمادتر باشند.مهمترین عیب این فلومترها قیمت بالا می باشد تکنولوژی که این فلومترها بر آن تکیه دارند معمولا با قیمت بالایی همراه است و متاسفانه کیفیت بالا معمولا با افزایش قیمت امکان پذیر است.یکی دیگر از معایب جزئی این فلومترها نیاز به برق است زیرا دسترسی به پریز برق در نمونه های صنعتی همیشه آسان نیست. نتیجه گیری : به صورت خلاصه اگر بگوییم فلومترهای مکانیکی برای کارکردهایی با دقت پایین و با قیمت مناسب عالی هستند و خوانش دقیقی را برای سیالات خاص در دماهای خاص ارائه می کنند. در حالی که فلومترهای دیجیتال اندازه گیری با دقت بالاتر و قابل اعتماد تر و در نتیجه با قیمت بالاتر را فراهم می کنند.هر کارکردی به دقت بالا نیاز ندارد اما برای برخی از آنها دقت بسیار مهم است بنابراین قبل خرید تحقیق کافی انجام دهید.
mohammadnosouhi
ارسال دیدگاه