مانومتر چیست؟

مانومتر یا فشار سنج یک دستگاه است که برای اندازه‌گیری فشار یا فشار داخلی یک مایع یا گاز استفاده می‌شود. این دستگاه معمولاً در صنایع مختلف، از جمله صنایع نفت و گاز، پزشکی، خودروسازی و ساخت و ساز استفاده می‌شود. مانومترها می‌توانند برای اندازه‌گیری فشار در واحدهای مختلف مانند پاسکال یا بار استفاده شوند.

مانومترها برای اندازه‌گیری فشار گاز یا مایع از اصول فیزیکی مختلف استفاده می‌کنند، اما روش‌های شایع شامل موارد زیر می‌شود:

 

1. مانومترهای دیافراگمی: این نوع مانومترها از یک دیافراگم یا ممبران حساس برای اندازه‌گیری فشار استفاده می‌کنند. وقتی فشار گاز یا مایع بر روی دیافراگم اعمال می‌شود، دیافراگم حرکت می‌کند و این حرکت به وسیله یک سیستم مکانیکی یا الکتریکی به نمایشگر تبدیل می‌شود.

 

2. مانومترهای آزمایشگاهی: این نوع مانومترها از اصول فیزیکی مانند فشار سیال یا گاز در یک سیستم مختومه برای اندازه‌گیری فشار استفاده می‌کنند.

 

3. مانومترهای دیجیتال: این نوع مانومترها از سنسورهای الکترونیکی برای اندازه‌گیری فشار استفاده می‌کنند و نتایج را به صورت دیجیتال نمایش می‌دهند.

 

هر یک از این روش‌ها برای اندازه‌گیری فشار گاز یا مایع از اصول مختلفی استفاده می‌کنند، اما هدف آنها یکسان است، یعنی اندازه‌گیری و نمایش فشار به صورت دقیق و قابل اعتماد.

کاربرد دستگاه مانومتر در کجاست؟


مانومتر همیشه یک فشار خروجی ثابت و از قبل تنظیم شده بیرون می‌دهد و برای همین، در هر جایی و هر کاری که به یک خروجی تثبیت شده و کنترل شده فشار گاز یا مایع عبوری نیاز باشد، از این وسیله استفاده می‌گردد. مانومترها در صنایع مختلف و حتی گاهی اوقات در استفاده خانگی هم کاربرد دارند. به طور کلی و از لحاظ نوع استفاده، مانومتر در دو تیپ «پزشکی» و «صنعتی» وجود دارد. استفاده نوع پزشکی آن محدودتر بوده و نقش اصلی و حضور پر رنگ انواع مانومتر بیشتر در صنعت جوش و برش دیده می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده یک مانومتر :

بدنه و کلیه قطعات مانومترها در بیشتر اوقات از مس و برنج ساخته شده و در مواردی جنس استیل و فولاد هم در آنها کاربرد دارد. 

اما تقریبا تمام مانومترها چند عضو مشترک دارند که در بیشتر مدل‌های آن دیده می‌شوند. از اجزاء اصلی هر مانومتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

1 – مهره اتصال و گیج ورودی.

2 – نازل و لوله ورودی.

3 – دیافراگم.

4-فنر دیافراگم.

5 – ولوم تنظیم جریان.

6 – فلومتر: به لوله ای شفاف و مدرج گفته می‌شود که نشانگر حجم جریان عبوری است و ممکن است تنها در برخی مانومترها دیده شود. داخل این لوله دارای یک پین یا ساچمه است که با برخورد گاز به آن به بالا رفته و میزان حجم عبوری از مانومتر را نشان می‌دهد. 

7 – فشار سنج (عقربه ای یا دیجیتال).

8 – شیر اطمینان و خلاص کن.

9 – دستگیره و شیر قطع و وصل جریان.

10 – مهره و اتصال گیج خروجی.

 

الهه آذری
ارسال دیدگاه