روتامترها

روتامتر یک دستگاه اندازه گیری جریان حجمی مایع در یک لوله بسته است. این دستگاه به یک دسته از دستگاه‌هایی که جریان را با تغییر مساحت متغیر منطقه اندازه‌گیری می‌کنند، تعلق دارد. این متغیرهای جریان با اجازه دادن به مساحت مقطعی که مایع از آن عبور می‌کند برای تغییر، اثر قابل اندازه‌گیری ایجاد می‌کنند.

 

روتامتر چیست؟

تاریخچه :

اولین روتامتر با شناور چرخان توسط کارل کوپرز در سال 1908 اختراع شد. فلیکس مایر شرکت “دویچه روتاورکه گمبها” را در آخن تأسیس کرد و اهمیت اساسی این اختراع را متوجه شد. آن‌ها این اختراع را با اشکال جدید شناور و لوله شیشه‌ای بهبود دادند. کوپرز شکل ویژه‌ای برای داخل لوله شیشه‌ای اختراع کرد که مقیاس جریان متقارن را تحقق بخشید.

نام تجاری روتامتر توسط شرکت بریتانیایی GEC Elliot Automation، Rotameter Co ثبت شد. 

اجزای یک روتامتر

اجزای یک روتامتر معمولاً شامل موارد زیر است:

 

1. لوله: جزء اصلی یک روتامتر یک لوله مخروطی است که سیال از طریق آن جریان می یابد. این لوله اغلب از شیشه، فلز یا پلاستیک ساخته شده است. باریک شدن لوله باعث می شود با افزایش سرعت جریان، شناور به سمت بالا حرکت کند.

 

2. شناور: شناور یک جسم توپ یا مخروطی شکل است که در پاسخ به جریان سیال در داخل لوله بالا و پایین می رود. معمولاً از ماده ای با چگالی کمتر از سیال مورد اندازه گیری مانند شیشه، پلاستیک یا فلز ساخته می شود.

 

3. ترازو: یک ترازو در قسمت بیرونی لوله روتامتر نصب شده است و میزان جریان را بر اساس موقعیت شناور نشان می دهد. ترازو به گونه ای کالیبره شده است تا خوانش دقیق دبی را ارائه دهد.

 

4. ورودی و خروجی: روتامتر دارای اتصالات ورودی و خروجی برای سیال مورد اندازه گیری است. مایع از پایین وارد لوله می شود و از بالا خارج می شود.

 

5. ساختار تکیه گاه: روتامتر ممکن است یک ساختار تکیه گاه، مانند پایه یا براکت های نصب، برای نگه داشتن لوله و ایجاد ثبات داشته باشد.

 

6. مهر و موم و اتصالات: روتامتر ممکن است شامل مهر و موم و اتصالات برای اطمینان از اتصال ایمن بین لوله و درگاه های ورودی/خروجی باشد.

 

این اجزا با هم کار می کنند تا به روتامتر اجازه می دهد تا نرخ جریان سیال را بر اساس موقعیت شناور در لوله مخروطی اندازه گیری کند.

مزیت های یک روتامتر

1.یک روتامتر نیازی به نیروی خارجی یا سوخت ندارد، فقط از خواص ذاتی سیال، همراه با گرانش، برای اندازه گیری سرعت جریان استفاده می کند.
2.روتامتر همچنین یک دستگاه نسبتاً ساده است که می‌توان آن را به صورت انبوه از مواد ارزان قیمت تولید کرد و امکان استفاده گسترده از آن را فراهم کرد.
3.از آنجایی که مساحت گذر جریان با حرکت شناور به سمت لوله افزایش می‌یابد، مقیاس تقریباً خطی است.
4.در روتامتر ها از شیشه شفاف استفاده می شود که در برابر شوک حرارتی و اثرات شیمیایی بسیار مقاوم است.

الهه آذری
ارسال دیدگاه