روتامترها چگونه کار می کنند؟

روتامتر چگونه کار می کند؟

روتامتر از یک لوله مخروطی شکل ساخته می‌شود. تغییر در جریان سیال باعث تغییر موقعیت شناور در داخل لوله می‌شود. موقعیت شناور داخل به گرانش وابسته است، هر چه قدر حجم مایع داخل روتامتر بیشتر باشد، شناور در سطح بالاتری قرار می‌گیرد و شناور عدد بزرگتری را نمایش می‌دهد.

با توجه به تاثیر گرانش بر روی حرکت و عملکرد شناور، موقعیت نصب روتامتر اهمیت ویژه ای دارد و معمولا باید به صورت عمودی نصب شود تا مقادیر جریان به درستی اندازه گیری شود.

 

از جمله دلایل استفاده از روتامتر در صنایع میتوان به موارد زیر اشاره نمود :  

 

– مقیاس خطی

– محدوده اندازه گیری نسبتاً بزرگ

– افت فشار پایین

– نصب و نگهداری آسان

کالیبراسیون روتامترها :

چرا روتامترها باید کالیبره شوند؟


با توجه به اینکه سیال ها رفتارهای متفاوتی در برابر نیروی جاذبه دارند، باید روی روتامتر با توجه به سیال مورد نظر، فرآیند کالیبره انجام شود. 

روتامتر را می‌توان با درک ساختارش، برای مایعات مختلفی کالیبره کرد.دقت اندازه گیری روتامتر به دقت فشارسنج و ترمومتر و جریانی که در زمان کالیبراسیون آن به کار رفته است، بستگی دارد. هر گونه تغییری در حجم و وزن شناور در مقادیر نمایش داده شده تاثیر دارد.

متریال روتامتر :

– روتامتر با لوله شیشه ای : 

بعضی سیال ها مثل بنزین و گازوئیل که شفاف نیستند به مرور زمان باعث مات شدن لوله روتامتر می شوند و بعد از مدت کوتاهی تشخیص درجه بندی و مقدار جریان سیال امکان پذیر نمی‌باشد، دراین حالت باید از روتامتر با لوله شیشه‌ای استفاده شود تا سیال باعث خرابی این تجهیز نشود و مقادیر قابل خواندن باشند.

 

– روتامتر با لوله های پلاستیکی : 

بدنه روتامترهای پلاستیکی از متریال هایی مانند پی وی سی و پی وی دی ای و… تولید می شود. در مواردی که سیال آب یا هوا می باشد بهتر است از روتامتر پلاستیکی استفاده شود. روتامتر پلاستیکی در مقایسه با شیشه ای قیمت نسبتا ارزانتری دارد.

 

 

– روتامتر با لوله های فلزی : 

 

 

این دسته از روتامترها ساخته شده از آلومینیوم، برنج یا فولاد ضد زنگ هستند، بنابراین استفاده از آن برای دما و فشار بالاتر آسان است.از آنجایی که آنها شفاف نیستند، جریان مکانیکی یا مغناطیسی در قسمت بیرونی لوله برای تعیین موقعیت شناور استفاده می شود.روتامترهای فلزی به راحتی برای سیالاتی مانند قلیایی ، فلوئور، اسید هیدروفلوئوریک، آب داغ، بخار، گاز ترش، مواد افزودنی و فلزات مذاب استفاده می شوند.

 

الهه آذری
ارسال دیدگاه