تفاوت کلید مینیاتوری و کلید کامپکت

تفاوت بین MCB و MCCB چیست؟

تفاوت کلید مینیاتوری و کلید کامپکت چیست ؟ ( تفاوت بین MCB و MCCB )

 قبل از شروع به دانستن تفاوت کلید مینیاتوری و کلید کامپکت، با اصول MCB و MCCB آشنا شوید.

بسیاری از ما اصطلاحات “MCB” و “MCCB” را در برخی از زمان ها شنیده ایم. اما به‌عنوان یک فرد عادی، به سختی می‌توانستیم بین آنها تفاوت قائل شویم. حتی اگر MCB و MCCB هر دو قطع کننده مدار هستند، تفاوت های خاصی وجود دارد که آنها را برای استفاده خاص مناسب می کند. اول از همه، بیایید بفهمیم اختصارات MCB و MCCB مخفف چیست.

 MCB مخفف “Miniature Circuit Breaker” و MCCB مخفف “Molded Case Circuit Breaker” است.

 

کلید مینیاتوری (MCB) چیست؟

تفاوت بین MCB و MCCB

MCB یا کلید مینیاتوری ، یک دستگاه الکتریکی خودکار است که برای محافظت از مدار الکتریکی در برابر آسیب ناشی از جریان اضافی که معمولاً در اثر اضافه بار یا اتصال کوتاه رخ می دهد، در نظر گرفته شده است.

عملکرد اساسی آن قطع کردن جریان به محض تشخیص خطا است.

اصل کار آن بسیار ساده است. MCB دو کنتاکت دارد که یکی متحرک و دیگری ثابت است. با افزایش جریان از حد از پیش تعریف شده، کنتاکت های متحرک از کنتاکت های ثابت جدا می شوند، در نتیجه مدار باز می شود و آنها را از منبع اصلی جدا می کند.

کلید اتوماتیک کامپکت (MCCB) چیست؟

MCCB یا کلید اتوماتیک کامپکت ، یک وسیله الکتریکی است که برای محافظت از مدار در برابر اضافه بار طراحی شده است.

با این حال، بر خلاف MCB، در مکان هایی که نیاز به تریپ قابل تنظیم است استفاده می شود. MCCB که اساساً برای کاربردهای جریان بالا استفاده می شود، دارای یک کلید دستی برای خاموش کردن مدار است.

در مورد اصل کار خود، MCCB دو ترتیب دارد. یکی برای دمای بیش از حد و دیگری برای جریان بیش از حد. دارای تماس دو فلزی است که با تغییر دما منبسط و منقبض می شود. در شرایط عملیاتی عادی، کنتاکت اجازه می دهد تا جریان از مدار عبور کند.

با این حال، اگر جریان از حد از پیش تعریف شده بالاتر رود، کنتاکت ها گرم می شوند و تا زمانی که باز شوند منبسط می شوند. در نتیجه، مدار از منبع اصلی جدا می شود و تجهیزات را از آسیب محافظت می کند.

تفاوت کلید مینیاتوری و کلید کامپکت ( تفاوت بین MCB و MCCB )

تفاوت عمده بین MCB و MCCB ظرفیت آنهاست. MCB با شدت کمتر از 100 آمپر (با درجه قطعی کمتر از 18000 آمپر) دارای ویژگی تریپ قابل تنظیم نیست. بنابراین، MCB ها به طور کلی مدارهای جریان کم را تامین می کنند.

در مقابل، یک MCCB که می تواند از 10 و 2500 آمپر (با درجه وقفه از 10000 آمپر تا 200000 آمپر) رتبه بندی شود، دارای ویژگی تریپ قابل تنظیم است. به طور کلی برای مدارهای جریان بالا در نظر گرفته شده است.

اگر از ظرفیت‌های توان آنها ارزیابی شود، MCB اساساً برای نیازهای جریان کم، مانند سیم‌کشی خانه یا مدارهای الکترونیکی کوچک استفاده می‌شود. در حالی که MCCB برای نیازهای پرقدرت بهتر استفاده می شود.

اگرچه هر دو طبق استانداردهای IEC 947 تحت کلیدهای مدار ولتاژ پایین طبقه بندی می شوند، یک MCCB ظرفیت بسیار بیشتری نسبت به یک MCB دارد. علاوه بر سودمندی، برخی از واحدهای MCCB دارای اپراتورهای موتور الکتریکی هستند که با استفاده از کنترل از راه دور می توان آنها را خاموش کرد. برای مصارف صنعتی یا تجاری، MCCB ها را می توان به عنوان برق آماده به کار استفاده کرد که روی یک سوئیچ انتقال خودکار کار می کند. هر دو MCB و MCCB در یک مکان خاص روی دیوار نصب می‌شوند و نصب یا حذف آن‌ها را بدون ایجاد اختلال در کل سیستم برق یا آسیب رساندن به تابلو آسان‌تر می‌کنند.

این قطع کننده های مدار به طور خاص برای کنترل جریان مستقیم طراحی شده اند و به طور کلی برای کارایی فضا در ردیف هایی قرار می گیرند. هنگامی که قطع می شوند، مدارشکن ها معمولاً برای استفاده بیشتر بازنشانی می شوند.

تفاوت-بین-MCB-و-MCCB
تفاوت بین MCB و MCCB
مبنای مقایسهMCB
MCCB
 
تعریفنوع کلید الکتریکی که مدار را از اضافه بار یا اتصال کوتاه محافظت می کند.نوع وسیله ای که از تجهیزات در برابر دما و جریان خطا محافظت می کند.
مخففMiniature Circuit BreakerMoulded Case Circuit Breaker
مدار خاموشیثابتمتحرک
قطبدر نسخه های تک، دو، سه و چهار موجود است.در نسخه های تک، دو، سه و چهار موجود است.
شدت جریان100 آمپر10-200 آمپر
نرخ قطع1800 آمپر10 تا 200 هزار آمپر
روشن/خاموش از راه دورممکن نیستممکن است
کاربردهادر مدارهای جریان کمدر مدارهای جریان سنگین
استفاده میشود در :برای مصارف خانگیبرای مصارف تجاری و صنعتی.

 

چند کلمه آخر

برای اطمینان از ایمنی هنگام استفاده از برق و تجهیزات برقی، کلیدهای مدار در ساختمان ها نصب می شوند. آنها مطمئن می شوند که از خطرات آتش سوزی یا سایر مسائل الکتریکی با قطع جریان، لحظه ای که یک اتصال کوتاه یا اضافه بار را تجربه می کنند، اجتناب می کنند. از همین رو؛ هر دو MCB و MCCB باید توسط متخصصان نصب شوند تا احتمال خطا به حداقل برسد. به طور همزمان، مهم است که MCB یا MCCB مناسب را برای اطمینان از ایمنی عزیزان خود انتخاب کنید.

 
 
tehrani
ارسال دیدگاه