انتخاب بهترین ترمومتر لیزری متناسب با کار شما

دماسنج های اشعه مادون قرمز (IR) ابزاری حیاتی در صنایع مختلف هستند زیرا می توانند به سرعت دمای سطح را از فاصله دور بخوانند. دماسنج های IR دارای یک لنز ویژه هستند که تشعشعات مادون قرمز (نوعی تشعشعات الکترومغناطیسی نامرئی برای چشم) را بر روی یک حسگر متمرکز می کند و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند که درجه حرارت به عنوان خوانش دما از آن خارج می شود.

 

هر جسم سطح مشخصی از تابش مادون قرمز ساطع می کند که شما آن را به عنوان گرما احساس خواهید کرد. بارزترین نمونه اشعه مادون قرمز آتش است که می توانید آن را با دستان خود احساس کنید و حتی با چشمان خود آن را ببینید. شدت تابش مستقیماً به میزان گرم بودن آن بستگی دارد. اجسام داغ سطوح قوی تری از تابش مادون قرمز نسبت به سردتر ساطع می کنند که منجر به خوانش دمای بالاتر می شود.

ملاحظات کلیدی برای انتخاب دماسنج مادون قرمز

  1. محدوده دما(temperature range)

دماسنج های IR دارای محدوده دمایی خاصی  جهت ثبت هستند که در مشخصات محصول ذکر شده است. برخی از دماسنج‌های IR برای خواندن محدوده‌های دمایی کوچک – مانند بدن انسان – مناسب هستند، درحالی که برخی دیگر می‌توانند دماهای بسیار بالا را در کاربردهای صنعتی ثبت کنند.

بسیار مهم است که انتخاب دماسنج با محدوده دمایی که میخواهید ثبت کنید ،مطابقت داشته باشد.

  1. نسبت فاصله به نقطه(distance to spot ratio)

دماسنج های مادون قرمز دمای یک سطح را با ثبت میانگین تشعشع در یک منطقه خاص که نقطه نامیده می شود، اندازه گیری می کنند. این میدان دید نیز نامیده می شود و اساساً قطر ناحیه دایره ای است که دستگاه می تواند اندازه گیری کند. با دورتر شدن دماسنج از سطح جسم، اندازه نقطه یا میدان دید افزایش می یابد بنابراین از نظر بصری، ناحیه دایره ای که می تواند اندازه گیری کند بزرگتر می شود.

 

سازندگان دماسنج مادون قرمز نسبت فاصله به نقطه (D:S) را برای کمک به کاربران در محاسبه اندازه نقطه ای که می توانند از فاصله مشخصی اندازه گیری کنند، ارائه می دهند. عدد اول به فاصله اشاره دارد و عدد دوم قطر نقطه است. به عنوان مثال، یک دماسنج با نسبت D:S 6:1 می تواند یک نقطه با قطر 1 اینچ را از 6 اینچ دورتر و یک نقطه با قطر 2 اینچ را از 12 اینچ اندازه گیری کند.

 

دماسنج های مادون قرمز تنها زمانی می توانند به طور دقیق خوانش کنند که سطح جسم، کل نقطه یا میدان دید را بپوشاند. بنابراین، اگر شما نیاز به اندازه گیری یک منطقه کوچک از فاصله بسیار دور دارید، به نسبت D:S بالایی مانند 60:1 نیاز دارید. این به شما امکان می دهد یک نقطه 1 اینچی را از فاصله 60 اینچی اندازه گیری کنید.

  1. تابش(emissivity)

یکی دیگر از مشخصات مهم دماسنج IR، تابش است که اندازه گیری اثربخشی یک جسم در تابش تشعشع حرارتی، مانند تابش مادون قرمز است. سطوح می توانند دارای سطوح انتشار بین 0 تا 1 باشند که 1 بالاترین سطح تابش مادون قرمز است. مواد نزدیک به انتهای 0 طیف معمولاً بازتابنده هستند، مانند فلز یا آینه.

 

بیشتر دماسنج‌های IR برای اندازه‌گیری تابش 0.95 از پیش تنظیم شده‌اند، زیرا این اندازه‌گیری رایج برای اکثر سطوح غیر بازتابنده، آلی یا اکسید شده است. نمونه هایی از اقلام با انتشار حدود 0.95 شامل بتن، غذا، رنگ، پلاستیک، لاستیک، خاک، آب و پوست انسان است. این مشکل زمانی ایجاد می شود که شما نیاز به اندازه گیری سطوح با انتشار کمتر مانند برنج، کروم، مس، فولاد و سایر فلزات دارید.

 

یک دماسنج IR معمولی برای اکثر مشاغل کار می کند، اما اگر نیاز به اندازه گیری طیف وسیعی از سطوح دارید، یک ترمومتر لیزری با تنظیمات انتشار متغیر انتخاب کنید. سپس می توانید سطح انتشار دماسنج را طوری تنظیم کنید که با سطحی که اندازه می گیرید مطابقت داشته باشد.

 

 

4.زمان پاسخ

مدت زمانی که یک ترمومتر برای خواندن دما طی می کند را سرعت خواندن یا زمان پاسخ آن می نامند. در حالی که برخی از برنامه ها – مانند آزمایش تب در خانه – به خواندن سریع نیاز ندارند، برخی دیگر برای کمک به تصمیم گیری و کنترل کیفیت به خواندن سریع تکیه می کنند. این شامل پختن استیک یا کار با فلز می شود، جایی که دما می تواند به سرعت تغییر کند.

 

سرعت خواندن سریع‌تر تقریباً همیشه بهتر است، اما هنگام انتخاب دماسنج مادون قرمز باید در نظر بگیرید که کدام سرعت برای برنامه شما مناسب است. دماسنج هایی با زمان پاسخ کمتر از یک ثانیه دقیق ترین و مفیدترین نتایج را ارائه می دهند.

  1. نوع لنز

انواع مختلف دماسنج ها دارای انواع مختلف عدسی هستند که بر دوام، هزینه، دقت و محدوده دمایی آنها تأثیر می گذارد. سه نوع لنز اصلی در دماسنج های IR عبارتند از:

  • بدون لنز: دماسنج‌های مادون قرمز بدون لنز ارزان‌ترین نوع هستند و کاملاً بادوام هستند، اما فقط برای دماهای سردتر و فواصل نزدیک می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • لنز فرسنل: این دماسنج ها دارای محدوده دمایی باریکی هستند که آنها را برای صنایع غذایی مناسب می کند، اما برای سازگاری با تغییرات دما به زمان نیاز دارند.
  • لنز میکا: دماسنج‌های مادون قرمز لنز میکا گران‌ترین دماسنج‌ها هستند، زیرا دارای لنزهای پیچیده‌ای هستند که می‌توانند دماهای شدید را از دور اندازه‌گیری کننداما یکی از معایب آنها این است که می توانند به راحتی شکسته شوند.

موارد استفاده دماسنج مادون قرمز

  • ایمنی غذا و HACCP: کارکنان و تولیدکنندگان آماده‌سازی مواد غذایی از دماسنج‌های IR برای بررسی دمای غذا استفاده می‌کنند تا مشخص کنند که آیا آن‌ها پخته شده‌اند، سالم هستند و در دمای مناسب نگهداری می‌شوند تا رشد یا فاسد شدن باکتری‌ها را محدود کنند.
  • کشاورزی: کارگران باغبانی و دامپروری از دماسنج های IR برای نظارت بر دمای خاک، گیاهان و مخازن ماهی و یافتن بسترهای آلوده در محوطه استفاده می کنند.
  • مدار و سیم‌کشی: دماسنج‌های IR به تکنسین‌ها کمک می‌کنند تا پایانه‌های معیوب، قطع‌کننده‌های مدار اضافه بار و فیوزهای نزدیک به ظرفیت را پیدا کنند.
  • تولید: کارکنان کارخانه از دماسنج های IR برای کاربردهای مختلف مانند پخت رزین، بررسی محصولات در خطوط تولید، خشک کردن لاستیک و پلاستیک، ذوب فلزات، پخت سرامیک، رنگ آمیزی و موارد دیگر استفاده می کنند.
  • ساخت و ساز: کارگران ساختمانی از دماسنج های IR استفاده می کنند تا بررسی کنند که آیا هنگام گرم کردن سطوح به دمای مطلوب رسیده است یا موادی مانند بتن آیا در شرایط مناسب هستند؟
  • ماشین آلات: قطعات متحرک در ماشین ها و موتورها ممکن است در صورت بروز مشکل گرم شوند، بنابراین کارگران از دماسنج برای نظارت بر دما استفاده می کنند تا از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کنند.
  • مراقبت های بهداشتی: کارکنان مراقبت های بهداشتی از دماسنج های IR برای بررسی دمای بیمار برای علائم تب یا بیماری استفاده می کنند.
  • تهویه مطبوع: دماسنج های IR به یافتن نشتی در کانال ها و کوره ها کمک می کنند و خرابی عایق یا اتلاف حرارت را در دیوارها و سقف ها تشخیص می دهند.

ترمومترهای لیزری و مادون قرمز بنتک و وینتکت، نمونه ای از دماسنج های با کیفیت و ماندگاری مطلوب می باشند که با سرعت پاسخ مناسب، محدوده دمایی متنوع و نسبت های مختلف d:s، می تواند گزینه مناسبی برای استفاده در صنایع مختلف باشد،برای مشاهده و خرید ترمومترهای برند بنتک و وینتکت می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://instrucenter.com/product-category/temperature-test-equipment/non-contact-thermometer/

 

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه