دورسنج چیست ؟

دورسنج چیست

دورسنج چیست ؟

دورسنج یک ابزار اندازه گیری است که برای اندازه گیری سرعت کارکرد موتور بر حسب دور بر دقیقه استفاده می شود.این دستگاه می تواند سرعت چرخش شفت یا دیسک را زمانی که دستگاه در حال حرکت است اندازه گیری کند. همچنین سرعت زاویه ای یک شفت در حال چرخش را نشان می دهد. این ابزار معمولاً برای تخمین سرعت ترافیک و حجم/جریان استفاده می شود. در اتومبیل، هواپیما یا سایر وسایل نقلیه استفاده می شود. سرعت چرخش میل لنگ موتور را به همراه علامتی نشان می دهد که محدوده ایمن سرعت چرخش را نشان می دهد.

اصل کار دورسنج :

دور سنج الکتریکی بر اساس اصل حرکت نسبی بین میدان مغناطیسی و شفت دستگاه جفت شده کار می کند. موتور دور سنج به عنوان یک ژنراتور عمل می کند، یعنی ولتاژ را بر اساس سرعت شفت تولید می کند. تعداد چرخش هایی که میل لنگ در دقیقه انجام می دهد را محاسبه می کند. برای جلوگیری از آسیب های غیر ضروری، دانستن دور موتور و محدوده عملکرد آن برای کاربر ضروری است. این دستگاه با جریان متناوب یا مستقیم کار می کند.

دورسنج

انواع دورسنج :

  • تماسی : این نوع دور سنج معمولاً به دستگاه یا موتور الکتریکی ثابت می شود. این کار با قرار دادن یک چرخ آزادانه در تماس با شفت یا دیسک چرخان کار می کند. شفت چرخ را برای تولید پالس ها به حرکت در می آورد. سپس این پالس ها توسط یک دورسنج خوانده شده و بر حسب دور در دقیقه اندازه گیری می شود. همچنین می تواند سرعت و فاصله خطی را محاسبه کند.
  • غیر تماسی : این نوع دستگاه نیازی به تماس فیزیکی با شفت دوار ندارد. برای اندازه گیری از لیزر، نور مادون قرمز یا سایر منابع نور استفاده می کند. دستگاه پرتو نور را به بیرون می فرستد. این پرتو هر بار که نوار یک چرخش کامل انجام می دهد منعکس می شود. گیرنده باید این بازتاب ها را در طول فرآیند شمارش کند تا سرعت چرخش را بر حسب RPM اندازه گیری کند. این نوع سرعت سنج کارآمد، بادوام، دقیق و فشرده است.
  • الکترونیکی : از قطعات الکترونیکی تشکیل شده است که برای اندازه گیری دور موتور استفاده می شود. سرعت را بر حسب دور در دقیقه اندازه گیری می کند. عمدتا در داشبورد خودرو برای اندازه گیری سرعت رانندگی استفاده می شود. این دستگاه از یک پیکاپ مغناطیسی که در نزدیکی یک موتور دوار قرار گرفته است برای تولید پالس های الکتریکی استفاده می کند. این پالس ها فرکانس متناسب با دور موتور دارند.
  • آنالوگ : ابزار الکترونیکی است که دور ماشین را بر اساس دوره زمانی شمارش می کند. فرکانس تغییر جهت جریان سیم پیچ را می خواند. در صورتی که موتور سریعتر بچرخد، با ایجاد ولتاژ بالاتر، تغییر میدان مغناطیسی شدیدتر می شود.
  • دیجیتال : دستگاه دیجیتالی است که سرعت جسم در حال چرخش را اندازه گیری می کند. این یک رمزگذار نوری است که سرعت زاویه ای یک شفت یا موتور در حال چرخش را شناسایی می کند. معمولاً در خودروها، هواپیماها، کاربردهای پزشکی و ابزار دقیق استفاده می شود.
  • اندازه گیری زمان : دور را با اندازه گیری فاصله زمانی بین پالس های ورودی محاسبه می کند. برای اندازه گیری دور کم با دقت بالا مناسب تر است.
  • اندازه گیری فرکانس : سرعت را با اندازه گیری فرکانس پالس ها محاسبه می کند. چرخش دستگاه به محور چرخان بستگی دارد و برای اندازه گیری دور بالا مناسب است. نسخه مدرن دارای یک مدار دیجیتال پیچیده برای انجام شمارش، ذخیره سازی، محاسبه، نمایش و تنظیم مجدد برای ارائه خروجی در دور در دقیقه است.
  • مکانیکی : دارای نیروی گریز از مرکز بر روی یک جرم دوار برای کشش یا فشرده کردن فنر مکانیکی است. از یک سری های تنظیم شده متوالی برای شناسایی دور موتور استفاده می کند. دورموتور را با نشان دادن فرکانس ارتعاش دستگاه نشان می دهد.

راهنمای خرید: هنگام انتخاب یک سرعت سنج دیجیتال چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

اگر به دنبال یک سرعت سنج هستید و مطمئن نیستید که قبل از خرید یک سرعت سنج به دنبال چه چیزی باشید، در اینجا نکاتی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند بهترین آن را برای خود پیدا کنید.

1. نوع ترجیحی دورسنج :

اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که چه نوع دور سنج برای شما مناسب است. همانطور که می دانیم دو نوع تاکومتر اولیه وجود دارد. آنها تماسی و  غیر تماسی هستند.

معمولاً حرفه ای ها خرید غیر تماسی را ترجیح می دهند زیرا راحت تر، دقیق تر و همه کاره تر است.

جدای از آن، انواع مختلفی از سرعت سنج دیجیتال وجود دارد که هم اندازه گیری تماسی و هم غیر تماسی را ارائه می دهد.

همچنین می توانید به سراغ انواع کمتر رایجی بروید که امروزه در بازار موجود است. اگر به دنبال دستگاهی هستید که به اندازه گیری فرکانس پرسرعت پالس ها کمک کند، می توانید به سراغ تاکومتر دیجیتال اندازه گیری فرکانس بروید. به طور مشابه، اگر به دنبال دستگاهی هستید که به اندازه گیری دور پایین کمک کند، می توانید از یک دور سنج دیجیتالی اندازه گیری زمان استفاده کنید.

2. قرائت / ظرفیت اندازه گیری یک دورسنج:

قبل از خرید، باید RPM هایی را که می تواند اندازه گیری کند، بیابید. همچنین، حداقل سطح اندازه گیری دور سنج را بررسی کنید تا از حداقل خوانش هایی که نمایش داده نمی شود مطلع شوید.

3. انتقال داده و ظرفیت ذخیره سازی یک دورسنج:

وقتی در مورد قرائت ذخیره سازی صحبت می کنیم، تقریباً هر نوع سرعت سنج یک ویژگی در خود دارد و همچنین می توانید تنها با یک دکمه از قرائت قبلی مطلع شوید. اگر دستگاه دارای خروجی USB یا کارت SD قابل جابجایی باشد، می توانید به راحتی داده ها را انتقال داده و آن ها را تجزیه و تحلیل کنید.

4. اندازه گیری های دیگری که می توان با دورسنج اندازه گیری کرد:

به غیر از قرائت ها، اندازه گیری های دیگری مانند سرعت و طول خطی ضروری است. بنابراین به سراغ یک دور سنج بروید که این عملکردها را نیز ارائه می دهد.

5. منبع تغذیه: کارکرد با باتری در مقابل دورسنج های پلاگین؟

وقتی صحبت از قابلیت حمل به میان می آید، سرعت سنج های دیجیتال در واقع بهترین شناخته شده هستند زیرا به جای ارائه سیستم های پلاگین، باتری های قابل تعویض را ارائه می دهند.

اگر به دنبال یکدستگاه برای استفاده طولانی مدت هستید، باید باتری های دستگاه را بررسی کنید تا بفهمید که آیا می توانید باتری را به سرعت دریافت کنید یا خیر و به سراغ دستگاهی بروید که گزینه منبع تغذیه مداوم را ارائه می دهد.

6. نوع نمایشگر :

دریافت یک دور سنج دیجیتال با صفحه نمایش با نور پس زمینه بهترین تصمیم برای شما است زیرا خوانش را نمایش می دهد. چندین دستگاه آخر نیز روشنایی صفحه نمایش را تنظیم می کنند تا صرفه جویی در مصرف برق را برای شما آسان تر کنند.

7. سایر لوازم جانبی

دورسنج لیزری بنتک مدل Gm8905

نتیجه:

سرعت سنج یکی از عناصر حیاتی در کنترل موتورهای صنعتی است. تعداد کمی از عملکردهای اساسی آن شامل نظارت بر سرعت موتور، شمارش، کنترل فرآیند، و کاربرد نسبت/تقسیم است. در حالی که برای تجهیزاتی مانند نوار نقاله، آسیاب بادی، فیدرهای دوار، آسیاب، خشک کن، مارپیچ، آسانسور و غیره قابل استفاده است و صنایع مناسب شامل نیروگاه ها، کارخانه های بازیافت و شیمیایی، خودرو و جابجایی مواد، مواد غذایی و آشامیدنی، کارخانه های کاغذ، و غیره اکنون با اندازه گیری سرعت کار یک موتور و حفظ محدوده سرعت ایمن با کمک سرعت سنج از ایمنی تجهیزات و خودرو خود اطمینان حاصل کنید.

tehrani
ارسال دیدگاه