انواع مختلف کلیدهای اتوماتیک و نحوه عملکرد آن

کلیدهای مدار انواع مختلفی دارند و برای نصب صحیح آنها باید نحوه عملکرد آنها را بدانید. این کلیدهای مدار به انواع مختلفی دسته بندی می شوند: نوع B، نوع C، نوع D، نوع K و نوع Z. یک کلید نوع B زمانی که ولتاژی 3 تا 5 برابر جریان نامی ببیند خاموش می شود، در حالی که نوع C هنگامی که یک جریان 5 تا 10 برابری می بیند خاموش می شود کلید اتوماتیک یک وسیله حفاظت الکتریکی عالی است. بدنه آن مهر و موم شده است و باز نمی شود. اما درست مانند هر تجهیز الکتریکی دیگری، برای عملکرد صحیح نیاز به تعمیر و نگهداری دوره ای دارد. کلیدهای اتوماتیک می توانند یک جریان زیاد و یک اتصال کوتاه را مدیریت کنند. آنها همچنین دارای یک یونیت قطع متحرک و زمان قطع کوتاه هستند. برخی از انواع دارای ویژگی‌های روشن/خاموش از راه دور هستند، که آن‌ها را در محیط‌های صنعتی که شوک‌های الکتریکی یک خطر رایج هستند، مفید می‌سازد. انواع مختلف کلید اتوماتیک در تنظیمات مختلف الکتریکی استفاده می شود. اگر می خواهید در مورد انواع مختلف آنها و نحوه عملکردشان بدانید، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

کلید اتوماتیک چگونه کار می کند؟

اگر تا به حال فکر کرده اید که کلید اتوماتیک چگونه کار می کند، به جای درستی آمده اید. چندین بخش مهم وجود دارد که باید بدانید. اولین مورد، واحد قطع رله، یا مغز، کلید اتوماتیک است. این قطعه حاوی یک سیم پیچ الکترومغناطیسی و یک پیستون قطع کننده است که برای قطع کردن بریکر(breaker) در یک تأخیر زمانی از پیش تعیین شده هنگام تشخیص یک وضعیت خطا استفاده می شود. وقتی اضافه بار رخ می دهد، کلید اتوماتیک قطع می کند. بخش دوم سیستم کلید اتوماتیک با استفاده از قطعات حساس به دما در برابر اضافه بار از مدار محافظت میکند. این اجزا از یک نوار دو فلزی(بی متال) تشکیل شده اند که به دلیل نرخ انبساط متفاوت دو فلز، خم می شود. همانطور که جریان کل از مقدار قطع فراتر می رود، نوار بی متال شروع به گرم شدن و خم شدن می کند و به جریان الکتریکی اجازه عبور می دهد. اگر جریان بدون توقف جریان یابد، دستگاه باعث خطای الکتریکی می شود. جزء دیگر، کنتاکت های قوس دار هستند. اینها نازک و سبک هستند و می توانند یک قوس را در حدود نیم تا دو چرخه قطع کنند. کنتاکت قوس دار از آلیاژ سخت تری نسبت به کنتاکت های اصلی ساخته شده است. این کنتاکت جلوتر از کنتاکت های اصلی گسترش می یابد و سپس آنها را لمس می کند. کنتاکت های اصلی برای حمل جریان بار استفاده می شوند و برای جلوگیری از اضافه بار قابل تنظیم هستند. کلید اتوماتیک همچنین برای محافظت در برابر اتصال کوتاه استفاده می شود. شیر برقی آن نیروی الکترومغناطیسی تولید می کند که پیستون را که مسئول قطع مدار است را دفع می کند. هنگامی که خطا را احساس کرد، کلید جریان را خاموش می کند. این مکانیسم از شوک الکتریکی جلوگیری می کند، بنابراین یک بخش حیاتی از ایمنی الکتریکی است. انواع مختلفی از کلید اتوماتیک وجود دارد، و مهم است که مدلی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.


انتخاب نوع مناسب کلید اتوماتیک

اگر می‌پرسید کلید اتوماتیک چیست، تنها نیستید. باید بگوییم یافتن آنها در محیط های صنعتی و تجاری غیر معمول نیست. برخی از برقکاران حتی آنها را در پروژه های خود گنجانده اند. اساساً، آنها قطع کننده های مدار هستند که هنگام وقوع اضافه بار الکتریکی یا اتصال کوتاه، قطع می شوند و مدار را از آسیب محافظت می کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف و انتخاب کلید مناسب برای نیازهای خود، ادامه مطلب را بخوانید.

• نوعB

کلید اتوماتیک دستگاهی است که اگر جریان از حد تعیین شده تجاوز کند، مدار را قطع می کند. یک کلید نوع B بین 3 تا 5 برابر جریان نامی خود قطع میکندکلیدهای نوع B برای کاربردهایی که جریان بار کم است و جریان هجومی کمی وجود دارد استفاده می شود. آنها در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه از مدار محافظت می کنند و در عین حال امکان عملکرد ایمن تجهیزات الکتریکی را فراهم می کنند. آن‌ها به اندازه‌ای حساس هستند که 3 تا 5 برابر بالاتر از حداکثر جریان خود حرکت کنند.

• نوع C

نوع C کلید اتوماتیک برای محافظت از مدارهای الکترونیکی در برابر جریان اضافه طراحی شده است. این نوع ازکلید انتخاب خوبی برای واحدهای تجاری است، زیرا در برابر اتصال کوتاه از مدار محافظت می کند. بین 5 تا 10 برابر جریان نامی قطع می کند. نوع C برای اکثر انواع کاربردها مناسب است، اما ممکن است برای کاربردهای خاص بسیار گران باشد.

• نوعD

نوع D یک وسیله حفاظت از اضافه بار است. مکانیسم عملکرد آن اینگونه است که از یک دستگاه الکترومغناطیسی و یک دستگاه حساس به دما برای محافظت در برابر جریان اضافی و خطاهای الکتریکی استفاده می کند و به طور خاص برای مصارف صنعتی طراحی شده است. محدوده عملکرد آن 10 تا 20 برابر جریان بار کامل و تاخیر زمانی 0.04 تا 3 ثانیه است.

• نوعK

کلید اتوماتیک یک قطع کننده مدار است که از مدارهای الکتریکی در برابر آسیب با خاموش شدن هنگامی که جریان ورودی از حد مجاز فراتر می رود محافظت می کند. کلید اتوماتیک نوع K بهترین محافظت را برای دو کابل و عبور با نرخ 8 تا 12 برابر جریان بار کامل فراهم می کند.

• نوعZ

کلید اتوماتیک نوع Z را می توان برای کاربردهای مختلف استفاده کرد. MOC آن (حداکثر جریان اضافه بار) تعیین می کند که چه مدت پس از اضافه بار عملیاتی می شود. کلید نوع Z نیز یکی از حساس ترین انواع در نظر گرفته می شود که آستانه آن سه برابر نرخ تعیین شده فعلی است. در حالی که نوع Z به اندازه دو نوع دیگر همه کاره نیست، می تواند از تجهیزات حساس محافظت کند.

اینستروسنتر ارائه دهنده انواع تجهیزات تابلوئی از جمله کلیدهای اتوماتیک برند دورمن اسمیت می باشد،جهت مشاهده و خرید این کلیدهای اتوماتیک می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://instrucenter.com/product-category/panel-equipment/molded-case-circuit-breaker/

 

 

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه