کلید حرارتی یا MPCB چیست و چگونه کار می کند؟

LMPCB M4 min

کلید حرارتی یا MPCB چیست و چگونه کار می کند؟

کلید حرارتی یا MPCB، یک نوع کلید قابل قطع زیر بار می باشد که برای حفاظت جریان الکتروموتور طراحی شده است و اساس عملکرد آن شبیه بی متال است، با این تفاوت که بی متال مدار فرمان را قطع می کند ولی کلید حرارتی، مدار قدرت را مستقیما قطع می‌نماید.

.برای خرید انواع محصولات دورمن اسمیت انگلستان می توانید اینجا کلیک کنید

در ضمن کلید حرارتی هم محافظ جریان مغناطیسی و هم محافظ جریان حرارتی می باشد. به بیان ساده وقتی یک الکترو موتور در اثر تحمل بار اضافه جریانش بالا می‌رود، موتور داغ می کند که به این اتفاق می گویند بالا رفتن جریان حرارتی و وقتی الکترو موتور در اثر اتصال کوتاه بین دو فاز یا اتصال بدنه و فاز و یا فاز و نول و هر کدام از این موارد داغ کند، می‌گویند جریان مغناطیسی بالا رفته است.

مشخصات کلید حرارتی:

– دارای شستی وصل و قطع یا 1-0 می‌باشد.
– همانند بی متال دارای درجه تنظیم جریان می باشد. (طبق جریان نامی)
– دارای محرک تست (TEST)، برای بازدید و سلامت کلید می‌باشد.
– دارای سه فاز قدرت می‌باشد.

کلیدهای کمپکت حافظ موتوری (MPCB) و الکترونیکی:

این نوع کلید از تکنولوژی بالاتری برخوردار است تا بتواند از الکتروموتورهای بسیار قوی نیز محافظت نماید و تمام مولفه های الکتریکی موتور را با دقت بالا کنترل کند. مورد استفاده این کلیدها فقط برای الکتروموتورها می‌باشد.

کلیدهای کمپکت حافظ موتوری، ظاهری کاملا شبیه به MCCB دارند. در نوع الکترونیکی آن قابلیت تنظیم مواردی مانند جریان نامی، بار اضافه، ضریب جریان راه انداز، ضریب جریان اتصال کوتاه (SC)، اثرات گرمایی جریان اتصال کوتاه ،زمان تحمل جریان راه اندازی، جریان اتصال کوتاه و دیگر مولفه ها را دارد.

تفاوت کلید حرارتی و کلید اتوماتیک کمپکت

کلید حرارتی و کلید اتوماتیک کمپکت دستگاه هایی هستند که برای باز و بسته شدن دستی مدار و قطع مدار به طور خودکار در صورت بروز خطا استفاده می‌شوند. کلید حرارتی و کلید اتوماتیک کمپکت برای محافظت در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه استفاده می‌شوند. کاربرد این دو کلید کاملا با هم متفاوت است.

کلید اتوماتیک کمپکتکلید حرارتی
MCCB ها در توزیع نیرو استفاده می شوند و از مدارهای توزیع ولتاژ پایین و همچنین بارهای موتور محافظت می کنند.کلید حرارتی برای روشن و خاموش کردن دستی موتورهای الکتریکی و در عین حال محافظت از آنها در برابر انواع مختلف خطاهای موجود در موتورها استفاده می‌شود.
MCCB می تواند از موتور در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت کند. MCCB ها همچنین می توانند ولتاژهای کم ، خطا های زمینی و خرابی فاز را فراهم کنند اما این ویژگی ها با لوازم جانبی اضافی در دسترس قرار می گیرند.MPCB ها می توانند از موتور در برابر اضافه بار ، اتصال کوتاه ، افت فاز و خطاهای تحت ولتاژ محافظت کنند.
کلید اتوماتیک کمپکت برای محافظت از مدارهای عمومی استفاده می شوند.کلید حرارتی ها مخصوصاً برای محافظت از موتور طراحی شده اند.
اضافه بار ، اتصال کوتاه و زمان تأخیر تریپ را می توان بر اساس برنامه تنظیم کرد.حداکثر جریان بار را می توان بر اساس جریان بار کامل موتور تنظیم کرد.
MCCB بر اساس حداکثر جریان بار و حداکثر جریان اتصال کوتاه انتخاب می شود که باید با اطمینان قطع شود.کلید حرارتی بر اساس جریان بار کامل موتورها و حداکثر جریان اتصال کوتاه ممکن انتخاب می‌شوند.
وقتی از MCCB به عنوان محافظت پشتیبان برای موتور استفاده می شود ، اگر بر اساس جریان بار کامل آن انتخاب شود ، ممکن است مدار را قطع کند. بنابراین هنگام انتخاب پشتیبان MCCB برای یک موتور ، باید بر اساس جریان روشن شدن موتور انتخاب شود.MPCB می تواند جریان های شروع را بدون قطع شدن مدار تحمل کند.
مقدار بیش از حد جریان کلید اتوماتیک ها از 40٪ به 100٪ مقدار نامی آن قابل تنظیم است.MPCB دارای یک نوار دو فلزی قابل تنظیم برای محافظت در برابر اضافه بار است. این نوار را می توان بین دو مقدار تنظیم شده تنظیم کرد.
رله اضافه بار مورد نیاز است.رله اضافه بار برای مدارهای موتور با پشتیبان MPCB لازم نیست.
MCCB ها ، هنگامی که در مدارهای محافظتی موتور استفاده می شوند ، می توانند فقط در برابر اتصال کوتاه محافظت کنند. از این رو رله اضافه بار اضافی و کنتاکتور مورد نیاز است.کلید حرارتی می تواند از موتور در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت کند.
کنتاکتور در این موارد ضروری است.یک موتور می تواند مستقیماً با استفاده از MPCB بصورت دستی روشن و خاموش شود ، یک کنتاکتور اختیاری است.
این ویژگی در کلید اتوماتیک کمپکت موجود نیستبرخی از MPCB ها دارای ویژگی تنظیم مجدد خودکار هستند که به موتورها امکان می دهد پس از مدت کوتاهی از وقوع سفر بیش از حد ، کار خود را از سر بگیرند.

 

مزایای کلیدهای کامپکت در مقایسه با لوازم حفاظتی دیگر:

1- قدرت قطع بالا
2- مورد استفاده جهت مدارات جریان بالا
3- مقاومت در برابر بارهای لحظه ای، بدون قطعی
4- وجود رنج های گسترده
5- تنظیمات دقیق در مورد هر یک از پارامترهای الکتریکی
6- قابلیت فرمان پذیری و کنترل

کلید حرارتی دارای قابلیت هایی به شرح زیر می‌باشد:

– قابل قطع و وصل زیر بار می باشد.
– قابلیت تنظیم دقیق آمپر در یک بازه را دارد.
– در صورت ایجاد اضافه بار، سه فاز قدرت را مستقیما قطع می کند، و برای فرمان قطع، لزوما نیازی به کنتاکتور ندارد.

شرکت مرجع ابزار دقیق ایران نماینده دورمن اسمیت در ایران می باشد. کمپانی دورمن اسمیت بیش از 130 سال تجربه در زمینه طراحی تابلو و تولید تابلو دارد و در حال حاضر نیز به ارائه تجهیزات با کیفیت بالا برای توزیع برق ولتاژ پایین و حفاظت ادامه می‌دهد.

گستره محصولات دورمن اسمیت انگلستان بسیار وسیع است و شامل تابلوهای توزیع ساده SP&N تا سوئیچ بردهای الکتریکی ولتاژ پایین با طراحی سفارشی ساخت کارخانه ای می‌باشد.

تابلوهای الکتریکی برای انواع کاربردهای تجاری و صنعتی استفاده می‌شوند. حضور دورمن اسمیت در خاورمیانه سابقه ای در حدود 35 سال دارد و در طول این 35 سال با بسیاری از مشتریان، مشاوران و پیمانکاران برجسته در زمینه طراحی و اجرای پروژه های بزرگ همکاری کرده است که از جمله این پروژه ها می‌توان مواردی مانند برج العرب امارات، هتل داسیت تانی امارات، ورزشگاه لوسیل اسپرت قطر، مسجد سلطان قابوس عمان، خانه اپراسلطنتی مسقط عمان، برج دروازه پایتخت امارات و مرکز تجاری دبی را نام برد.

 

 

اینستروسنتر
ارسال دیدگاه