دماسنج آشپزی چیست

types of kitchen thermometers 1

دماسنج آشپزی چیست

یکی از عوامل مهم در کنترل باکتری ها در غذا کنترل دما است: میکروارگانیسم های بیماری زا در دماهای پایین به آرامی رشد می‌‎کنند ، در دمای میان رده به سرعت تکثیر می‌شوند و در دمای بالا از بین می‌‎روند. برای ایمنی ، غذاها باید در دمای سرد مناسب در یخچال یا فریزر نگهداری شوند و یا باید کاملاً پخته شوند. استفاده از دماسنج آشپزی هنگام پخت گوشت و مرغ برای جلوگیری از پخت نادرست و در نتیجه جلوگیری از بیماری های ناشی از غذا ضروری است.

برای خرید دماسنج آشپزی و مشاهده قیمت دماسنج غذا به لینک های زیر مراجعه کنید:

ترمومتر نفوذی مواد غذایی بنتک مدل GM1311
ترمومتر نفوذی مواد غذایی بنتک مدل GM1311
ترمومتر قلمی مواد غذایی مدل FT 300 ساخت TAIPO تایوان
ترمومتر قلمی مواد غذایی مدل FT 300 ساخت TAIPO تایوان
ترمومتر مواد غذایی تستو مدل 106 ساخت آلمان
ترمومتر مواد غذایی تستو مدل 106 ساخت آلمان

چرا از دماسنج آشپزی استفاده کنیم؟

استفاده از دماسنج آشپزی تنها راه قابل اطمینان برای اطمینان از ایمنی و تعیین “مطلوبیت” بیشتر غذاها است. برای ایمن بودن ، یک محصول باید به اندازه کافی در دمای داخلی پخته شود تا باکتری های مضر موجود در غذا را از بین ببرد.

دلپذیری غذا به پختن غذا در حالت مطلوب اشاره دارد و جنبه های حسی غذاها مانند بافت ، ظاهر و آبدار بودن را نشان می دهد. برخلاف دمای مورد نیاز برای ایمنی ، این جنبه های حسی ذهنی هستند.

رنگ یک شاخص قابل اعتماد نیست !

بسیاری از دست اندرکاران مواد غذایی بر این باورند که می توان با استفاده از شاخص های قابل مشاهده ، مانند تغییر رنگ در غذا ، مشخص کرد که غذاها تا کامل پخته شده اند که از بین رفتن باکتری ها را تضمین می کند. با این حال ، تحقیقات اخیر نشان داده است که شاخص های رنگ و بافت قابل اعتماد نیستند. برای مثال ، گوشت گاو چرخ شده ممکن است قبل از رسیدن به دمایی که در آن باکتری ها از بین می روند ، قهوه ای شود. مصرف کننده ای که غذاهای همبرگری تهیه می کند و بسته به علائم بصری برای تعیین ایمنی با استفاده از رنگ قهوه ای به عنوان شاخص ، احتمال زنده ماندن میکروارگانیسم های بیماری زا را دارد. خوردن همبرگری در دمای 155 درجه فارنهایت به مدت 15 ثانیه ، صرف نظر از رنگ ، بی خطر است.

ایمنی در برابر بی دلیلی

دمای از بین بردن باکتری های بیماری زا مختلف ، و همچنین درجه حرارت “آماده” برای محصولات مختلف گوشت و طیور متفاوت است. کباب یا استیک که هرگز در حین کشتار ، فرآوری یا آماده سازی به هیچ وجه سوراخ نشده و به دمای داخلی 145 درجه فارنهایت رسیده است ، برای خوردن بی خطر است. مصرف کننده ای که به دنبال نشانه ای بصری از نرم شدن است ممکن است پختن آن را تا زمان پخت و خشک شدن ادامه دهد. مصرف کننده ای که از ترمومتر مواد غذایی استفاده می کند می تواند مطمئن باشد که غذا به دمای ایمن رسیده است.

برای ایمنی ، مرغ نیز باید به مدت 15 ثانیه حداقل به 165 درجه فارنهایت برسند. در این دما ، گوشت به بافت و رنگ سنتی “تمام شده” نرسیده است (رنگ قرمز طیور تا زمانی که درجه حرارت به بالای 160 درجه فارنهایت نرسد به رنگ سفید مورد انتظار تغییر نمی کند) و بسیاری از مصرف کنندگان ترجیح می دهند آن را بیشتر بپزند تا دمای بالاتر همچنین باید از دماسنج برای اطمینان از نگهداری غذاهای پخته در دمای ایمن (زیر 41 درجه فارنهایت یا بالاتر از 140 درجه فارنهایت) تا زمان سرو استفاده شود.

انواع مختلف دماسنج آشپزی 

1- دماسنج نفوذی

types of kitchen thermometers 2

دماسنج نفوذی یک دماسنج پراب دار است که در دو نوع آنالوگ و دیجیتال موجود است و به آشپز اجازه می دهد تا دمای فوری یک غذا را اندازه گیری کند. آنها برای آزمایش میزان سازگاری یک تکه گوشت یا مرغ در حین پخت عالی هستند ، اما به این معنا نیست که هنگام پخت و پز باقی در غذا باقی بماند. شما به سادگی پروب را در غذا وارد کرده ، درجه حرارت را بررسی کرده و سپس آن را بردارید.

دماسنج دیجیتال نفوذی را می توان برای اندازه گیری دمای غذای داغ در سینی بخارپز یا ظرف پخت و همچنین وسایل سرد در سالاد و اندازه گیری سرعت سرد شدن سوپ یا سس استفاده کرد (برای اطمینان از اینکه زمان زیادی را در منطقه خطر دما نگذرانید).

 

2- دماسنج مخصوص گوشت

types of kitchen thermometers 3

دماسنج مخصوص گوشت شبیه به دماسنج نفوذی است ، اما دارای صفحه شماره گیری بزرگتر (در انواع آنالوگ) است تا خوانش آنها راحت تر شود. تفاوت اصلی این است که بر خلاف دماسنج نفوذی ، دماسنج گوشت در مفصل گوشت یا مرغ کامل (یا بوقلمون) قرار داده می شود ، جایی که در طول فرآیند پخت غذا داخل آن باقی می ماند و برای نظارت بر دما ، صفحه را نگاه کنید.

نسخه های دیجیتال پیچیده تر هستند. می توان آنها را طوری برنامه ریزی کرد ، زمانی که به دمای مورد نظر شما رسید یک سیگنال ساطع کنند. در این حالت ، پراب در انتهای یک سیم بلند مقاوم در برابر اجاق قرار دارد که به خود دستگاه وصل شده است ، که معمولاً می توان آن را با آهنربا در خارج از کوره ثابت کرد.

حتی می توانید پروب را در گوشت بعد از بیرون آوردن از فر بگذارید تا دمای گوشت را هنگام استراحت کنترل کنید.

3- دماسنج آب نبات

types of kitchen thermometers 4

دماسنج های آب نبات ، شیشه ای هستند و برای اندازه گیری دمای بسیار داغ استفاده می شوند.

در حالی که ممکن است گوشت و مرغ از 130 درجه فارنهایت تا 175 درجه فارنهایت پخته شوند ، آب نبات شامل پختن قند تا 300 درجه فارنهایت است ، و سرخ كردن عمیق نیاز به روغن 375 درجه فارنهایت و بیشتر دارد.

شما می توانید دماسنج آب نبات جداگانه تهیه کنید ، اما معمولاً آنها با هم ترکیب می شوند و برای آشپز خانگی خوب عمل می کنند. به طور معمول ، آنها یک گیره دارند که می توانید با استفاده از آن دماسنج را روی لب ظرف خود محکم کنید ، همراه با راهنمای نشان دادن سطح دما برای هر غذا.

چرا دماسنج قنادی اهمیت دارد: در قنادی ، قند شما باید به دمای مناسب برسد ، نه خیلی سرد و نه خیلی گرم ، تا قوام مناسبی برای تهیه آب نبات مخصوص داشته باشید. به طور مشابه ، بسته به نوع سرخ کردن و نوع روغنی که استفاده می کنید ، اگر خیلی خنک باشد ، می تواند چرب شود و اگر خیلی داغ باشد ، روغن می تواند شروع به دود کرده و حتی مشتعل شود.

4- دماسنج فر

types of kitchen thermometers 5

دمای فر با دکمه های آن ، اندازه گیری قابل اعتمادی برای دمای واقعی داخل فر شما نیستند. وقتی فر خود را روی 350 فارنهایت یا 400 فارنهایت تنظیم می کنید ، می تواند از 25 تا 50 درجه بالاتر یا پایین تر از آن باشد. بدتر از این ، ممکن است اجاق گاز شما دارای نقاط داغ یا نقاط خنک باشد – مناطقی که درجه حرارت به طور مداوم بالاتر یا پایین تر از سایر قسمت های داخلی فر است – که می تواند زمان پخت را تحت تاثیر قرار دهد.

برای اطلاع از این موضوع ، برای خود یک دماسنج فر تهیه کنید که می توانید آن را روی قفسه قرار دهید (یا با قلاب از یکی از قفسه های فر آویزان کنید). وقتی فر خود را روی 350 فارنهایت تنظیم می کنید ، دماسنج به شما می گوید که آیا واقعاً در آن درجه حرارت است یا خیر. برخی از نوسانات طبیعی است ، اما اگر متوجه شدید که اجاق گاز شما دائماً 25 درجه گرمتر از دمای تنظیم شده است ، می توانید درجه حرارت را متناسب با آن تنظیم کنید. و دیگر کوکی ها سیاه نمی شود!

5- دماسنج یخچال

types of kitchen thermometers 6
یخچال نامناسب  واقعاً می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. اگر یخچال شما به اندازه کافی سرد نشود ، باکتری های بیماری زا می توانند رشد کنند. دمای داخل یخچال شما باید بین 33 درجه فارنهایت و 40 درجه فارنهایت باشد. اما برای اطمینان ، دماسنج یخچال تهیه کنید. عملکرد آن همانند دماسنج فر است: آن را در یخچال بچسبانید و دمای داخل را نشان می دهد. (دماسنج های فریزر همچنین دمای فضای داخلی فریزر شما را که باید 0 درجه فارنهایت باشد می خوانند).

نحوه استفاده صحیح از دماسنج غذا

4 اشتباه رایج که باید از آنها خودداری کنید

وقتی نوبت به تهیه ایمن و مناسب انواع غذاها می رسد ، استفاده از دماسنج غذایی دقیق و مفید یک امر ضروری است. این که آیا شما نیاز به بررسی سازگاری یک استیک دارید یا باید ببینید آیا یک محصول پخته شده به اندازه کافی سرد شده است یا خیر ، یک دماسنج غذایی مناسب کار ضروری است. با این حال ، صرف داشتن دماسنج غذا کافی نیست. همچنین باید نحوه صحیح استفاده از دماسنج غذا را بدانید. در غیر این صورت ، هر اندازه گیری که انجام دهید ممکن است نادرست باشد و غذای شما آنطور که باید خوب یا ایمن نباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اشتباهات رایج دماسنج ها و نحوه جلوگیری از آنها ، به خواندن ادامه دهید.

اشتباه 1. استفاده از دماسنج لیزری آشپزی برای آزمایش دمای داخلی

دماسنج لیزری آشپزی برای استفاده راحت و آسان هستند. با این حال ، آنها برای آزمایش دمای داخلی غذا یا مایعات طراحی نشده اند. دماسنج های لیزری آشپزی با اندازه گیری انرژی مادون قرمز که از سطح یک جسم خارج می شود کار می کنند. بنابراین ، آنها دمای سطح یک غذا یا مایع را به شدت اندازه گیری می کنند – نه دمای داخل. به عنوان مثال ، اگر از دماسنج لیزری آشپزی برای بررسی میزان پخت یک همبرگر استفاده می کنید ، ممکن است یک عددی به شما نمایش دهد که باید مدت زمان بیشتری به طبخ آن ادامه دهید. اما در واقعیت ، به دمای مناسب رسیده است و اگر به پختن آن ادامه دهید آن را خراب می کنید.

برای اندازه گیری دقیق دمای داخلی یک غذا یا مایع ، که جنبه ای حیاتی در ایمنی مواد غذایی است ، باید از دماسنج غذا با پراب که در آن نفوذ می کند ، استفاده کنید. دماسنج دیجیتال با دو پراب، می تواند دمای دو غذا یا مایعات را به طور همزمان آزمایش و نظارت کند ، که برای آشپزهای شلوغ یک امتیاز خوب است.

اشتباه 2. آزمایش صحت دماسنج غذا با حمام یخی طراحی نشده

types of kitchen thermometers 7

به عنوان یک آشپز وظیفه شناس ، احتمالاً از قبل می دانید که داشتن یک دماسنج غذایی با کیفیت بالا کافی نیست. هر از گاهی ، تست دماسنج برای اطمینان از اینکه هنوز قرائت دقیقی را انجام می دهد ، ضروری است. راه ایده آل برای انجام این کار ، قرار دادن پراب آن در حمام یخ است. انجام این کار ساده به نظر می رسد ، اما اکثر مردم راه اشتباه را طی می کنند و در نهایت اطلاعات گمراه کننده ای به دست می آورند.

اگر یخ ها در حمام یخی شما در بالای فنجان آب شناور است ، تفاوت بین دمای آب بالای لیوان و آب در پایین لیوان می تواند تا 20 درجه باشد. بسته به جایی که پروب را وارد می کنید ، می توانید قرائت های بسیار متفاوتی داشته باشید. با حمام یخ مناسب ، آب در فاصله 0.01 درجه سانتیگراد از نقطه یخ قرار دارد. این را می توان با اطمینان از قرار گرفتن یخ در انتهای لیوان انجام داد. آب باید کمی زیر سطح یخ در بالا باشد. بلافاصله قبل از آزمایش ، یخ و آب را کاملاً هم بزنید و بگذارید یک دقیقه بماند. برای دقت بیشتر ، پروب را در حین اندازه گیری دما هم بزنید.

اشتباه 3. عدم اندازه گیری از مرکز حرارتی یک غذا

types of kitchen thermometers 8

از آنجا که درجه حرارت در مناطق مختلف غذا یا مایع وجود دارد ، همیشه اندازه گیری دمای آن از مرکز حرارتی آن بسیار مهم است. هنگام پخت غذا ، مرکز حرارتی نقطه ای است که درجه حرارت در آن پایین ترین است. هنگام خنک کردن غذا ، نقطه ای است که درجه حرارت در آن بیشترین است.

مشکلی که اکثر مردم با آن روبرو هستند ، تشخیص دقیق مرکز حرارتی است. این را می توان به راحتی با دماسنج دیجیتال با کیفیت بالا که برای سرعت و دقت طراحی شده است ، انجام داد. برای یافتن مرکز حرارتی ، آن را روشن کرده و سپس پروب را به آرامی از طریق غذا یا مایع بکشید. در حین انجام این کار ، به دنبال بالاترین یا پایین ترین دما باشید. اجازه ندهید پراب در پایین بماند بلکه آن را به حالت تعلیق درآورده و سپس قرائت را از آنجا بخوانید.

اشتباه 4. عدم هم زدن غذا قبل از اندازه گیری دمای آن

types of kitchen thermometers 9
همانطور که در بالا ذکر شد ، درجه حرارت مواد غذایی و مایعات دارای گرادیان است ، به این معنی که برخی از مناطق ممکن است گرمتر یا سردتر از مناطق دیگر باشند. این امر هنگام اندازه گیری دمای غذا مشکل ایجاد می کند زیرا ممکن است پراب در مکانی گرمتر یا سردتر از حد متوسط قرار بگیرد. این مشکل را می توان به سادگی با هم زدن غذا یا نوشیدنی قبل از اندازه گیری دمای آن برطرف کرد ، اما مردم اغلب این مرحله مهم را فراموش می کنند. اگر فراموش کردید ابتدا غذا یا نوشیدنی را هم بزنید ، ممکن است به خوانش نادرستی برسید که می تواند تصور اشتباهی در مورد خوشمزه بودن یا ایمنی یک غذا یا مایع به شما بدهد.

وقتی غذا یا مایع در حال سرد شدن یا گرم شدن است ، مناطق مختلف با سرعت های مختلف گرم یا سرد می شوند. بنابراین ، همیشه قبل از اندازه گیری دمای غذا یا مایع آن را کاملاً هم بزنید. به این ترتیب ، هنگام آزمایش غذا درجه حرارت یکنواختی خواهد داشت و خوانش شما بسیار دقیق تر خواهد بود. برای نتایج دقیق تر ، با اندازه گیری دما ، پروب را هم بزنید. توجه داشته باشید که تقریباً هر دماسنج غذایی با پروب کار می کند.

اکنون که از رایج ترین اشتباهاتی که مردم هنگام استفاده از دماسنج های غذایی مرتکب می شوند آگاه هستید ، آماده هستید که مهارت های آشپزی خود را به سطح بعدی ارتقا دهید. با دانش جدید خود ، راحت تر می توانید از دماسنج های غذایی امروزی و بسیاری از ویژگی های فناوری پیشرفته آنها بیشتر استفاده کنید. گزینه های که به شما معرفی می کنیم را مرور کنید تا موردی را که برای شما مناسب است شناسایی کنید. این که آیا شما دماسنج نفوذی ، دماسنج مایعات آشپزی یا حتی دماسنج مواد غذایی بی سیم را انتخاب می کنید ، همیشه نکات فوق را برای نتایج مطلوب در نظر داشته باشید.

Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه