TDS متر چیست ؟آیا به یکی از آنها نیاز دارید؟

اگر در مورد کیفیت آب آشامیدنی خود نگران هستید یا می خواهید مطمئن شوید که آکواریوم یا گیاهان هیدروپونیک شما به خوبی رشد می کنند، ممکن است یک TDS متر همان چیزی باشد که شما نیاز دارید. اما واقعاً یک TDS متر چیست و چگونه متوجه می شوید که به آن نیاز دارید؟ بیایید نگاه دقیق تری بیندازیم.


TDS مخفف عبارت Total Dissolved Solids است که به هر ماده معدنی یا آلی موجود در محلول مایع اشاره دارد. این می تواند شامل مواد معدنی، نمک ها، فلزات و حتی برخی از ترکیبات آلی باشد. TDS متر دستگاهی است که رسانایی یک مایع را برای تعیین سطح TDS موجود در آن محلول اندازه گیری می کند. این اندازه گیری اغلب بر حسب قسمت در میلیون (ppm) یا میلی گرم در لیتر (mg/L) داده می شود. TDS مترها معمولا در صنایع مختلفی از جمله تصفیه آب، هیدروپونیک و نگهداری آکواریوم استفاده می شوند تا اطمینان حاصل شود که مایع مورد آزمایش برای استفاده مورد نظر ایمن و سالم است. به عنوان مثال، در نگهداری از آکواریوم، سطح بالای TDS می تواند نشان دهنده یک محیط ناسالم برای ماهی ها و سایر آبزیان باشد.

آیا به یک TDS متر نیاز دارید؟

پاسخ به این سوال به شرایط فردی شما بستگی دارد. اگر فقط نگران کیفیت آب آشامیدنی خود هستید، ممکن است بخواهید روی یک TDS متر سرمایه گذاری کنید تا سطح TDS موجود در آب لوله کشی خود را آزمایش کنید. سطوح بالای TDS می تواند نشان دهنده وجود مواد مضر مانند سرب، آرسنیک و فلوراید باشد که می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. اگر شما یک باغبان هیدروپونیک یا علاقه مند به آکواریوم هستید، یک TDS متر برای حفظ یک محیط سالم برای گیاهان یا آبزیان شما ضروری است. سطوح بالای TDS می تواند نشان دهنده وجود بیش از حد مواد مغذی یا سایر موادی باشد که می تواند به گیاهان یا ماهی های شما آسیب برساند.

مفهوم رسانایی الکتریکی

رسانایی الکتریکی معیاری از توانایی یک محلول برای حمل جریان است و به غلظت کل مواد یونیزه شده محلول در آب بستگی دارد (الکتریسیته توسط انتقال یون جریان می یابد). اگرچه همه یون ها به رسانایی کمک می کنند، ظرفیت آنها متفاوت است، بنابراین غلظت واقعی و نسبی آنها بر رسانایی تأثیر می گذارد. هنگامی که غلظت یون ها بالا باشد، رسانایی بالا و مقاومت در برابر عبور الکتریکی کم است. هیچ TDSمتری توانایی تشخیص انواع نمک های یونی را ندارد. اندازه گیری رسانایی نیز به دلیل این واقعیت پیچیده است که همه نمک ها جریان الکتریکی را به یک اندازه هدایت نمی کنند.

TDS متر ها چگونه کار میکنند؟

TDS مترها در حقیقت، رسانایی سنج هستند. آنها با اعمال ولتاژ بین دو یا چند الکترود کار می کنند. یون های دارای بار مثبت به سمت الکترود با بار منفی و یون های دارای بار منفی به سمت الکترود با بار مثبت حرکت می کنند. از آنجایی که این یون ها باردار و متحرک هستند، یک جریان الکتریکی را تشکیل می دهند. سپسTDS متر به عنوان معیاری برای سنجش تعداد یون های موجود در محلول، میزان جریان بین الکترودها را بررسی می کند. این اندازه گیری از رسانایی، برحسب μS/cm است که سپس با ضریب تقریباً 0.5، در منحنی از 0.47 تا 0.55، بسته به سطح، به ppm تبدیل می شود. این عامل مستقیماً با سطح رسانایی مرتبط است. TDS متر طبق استاندارد NaCI ساخته و کالیبره شده است. سایر TDS مترها ممکن است بر اساس استاندارد KCI (تبدیل 0.51) یا استاندارد 442 (تبدیل 0.7) کالیبره شوند.

TDS متر دقیقا چه چیزی را نشان میدهد؟

از آنجایی که TDS مترها اغلب برای آزمایش “خلوص” آب استفاده می شوند، مهم است که بفهمیم چه چیزی را تشخیص نمی دهند. به عنوان رسانایی‌سنج‌های پنهان، TDS مترها فقط یون‌های شارژ شده متحرک را تشخیص می‌دهند. آنها هیچ ترکیب خنثی (بدون شارژ) را تشخیص نمی دهند. چنین ترکیباتی شامل الکل قند، بسیاری از مواد آلی (از جمله بسیاری از آفت کش ها) و اشکال غیر یونی سیلیس، آمونیاک و دی اکسید کربن. این مترها همچنین ذرات ماکروسکوپی را شناسایی نمی کنند، زیرا این ذرات برای حرکت در میدان های الکتریکی اعمال شده بسیار بزرگ هستند. بنابراین، اگر آب به‌نظر «زنگ‌زده» از ذرات اکسید آهن می‌بینید، بدانید که اندازه‌گیری نمی‌شوند. همچنین هر چیز دیگری که باعث شود آب کدر به نظر برسد، بررسی نخواهد شد. باکتری ها و ویروس ها نیز شناسایی نمی شوند. خوشبختانه، اندازه‌گیری کل یون‌های باردار برای اکثر اهداف به اندازه کافی خوب است. در حالی که آب خالص دارای TDS زیر 1 ppm است، عدم اطمینان از دی اکسید کربن موجود در هوا (که وارد آب می شود و یونیزه می شود تا مقداری رسانایی ایجاد کند) و خود TDS متر ممکن است نتایج 1 یا 2 ppm را حتی از آب خالص داشته باشد.کل مجموعه الکترود باید در نمونه غوطه ور شود بدون اینکه تعداد زیادی حباب یا مواد جامد بین الکترودها وجود داشته باشد. بنابراین، برای مثال، شما نمی توانید به طور معمول با نگه داشتن آن در جریانی از آب لوله کشی، خوانش خوبی به دست آورید زیرا هوا اغلب از این طریق بین الکترودها قرار می گیرد (که منجر به خوانش اشتباه می شود).

 

قابلیت جبران دما

رسانایی یون ها در آب به دما بستگی دارد. یونها به طور طبیعی با گرمتر شدن سریعتر حرکت می کنند. وقتی همان تعداد یون سریعتر حرکت می کنند، رسانایی ظاهری افزایش می یابد. بنابراین به دنبال TDS متری باشید که می تواند با اندازه گیری همزمان رسانایی و دما ، اثر دما را جبران کند و معمولاً مقداری را ارائه می‌کند که رسانایی در دمای استاندارد (25 درجه سانتیگراد) استاندارد است. در واقع با یک ضریبی عدد به دست آمده را تصحیح میکنند.

اینستروسنتر ارائه دهنده انواع تجهیزات اندازه گیری خواص شیمیایی آب و از جمله TDS مترها می باشد ،جهت مشاهده و خرید این تجهیزات می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://instrucenter.com/product-category/portable-test-equipment/chemical-test-equipment/water-quality-testers/

 

 

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه