نحوه اندازه گیری ظرفیت(خازن)

نحوه اندازه گیری ظرفیت(خازن)

ظرفیت خازنی میزان انرژی الکتریکی ذخیره شده در یک جسم است ، مانند خازنی که در مدار الکترونیکی استفاده می شود. واحد اندازه گیری ظرفیت ، فاراد (F) است که به صورت 1 کولن (C) بار الکتریکی در هر ولت (V) اختلاف پتانسیل تعریف می شود. در عمل ، فاراد یک واحد بزرگ است که ظرفیت معمولاً در واحدهای کوچکتر مانند میکرو فاراد ، یک میلیونیم فاراد اندازه گیری می شود. یا نانو فاراد ، یک میلیاردم فاراد. در حالی که اندازه گیری دقیق خازن به ابزارهای گران قیمت احتیاج دارد ، می توانید از یک مولتی متر دیجیتال یا LCRمتر ایده ای ایده آل بگیرید.

 

مرحله اول : اتصال برق و خازن را قطع کنید

1- ابزاری را انتخاب کنید که ظرفیت را اندازه گیری کند. حتی مولتی مترهای دیجیتال ارزان قیمت اغلب دارای تنظیمات خازنی هستند “–|(–.” اینها به اندازه کافی برای عیب یابی اساسی مناسب هستند ، اما به طور معمول برای اطمینان از اندازه گیری دقیق نیستند. برای اکثر خازن های فیلم نتایج دقیقی دارند ، زیرا رفتار آنها بیشتر است مانند خازن های ایده آل محاسبات مولتی متر شما را فرض می کند. اگر سرعت و دقت برای شما مهم است ، از یک LCR متر استفاده کنید. این ابزار دارای چندین روش مطمئن برای آزمایش ظرفیت هستند.

  • این راهنما بر روی مولتی متر تمرکز دارد. LCRمترها به همراه یک دفترچه راهنمای دقیق مخصوص دستگاه شما ارائه می شوند که برای استفاده از آن دفترچه راهنما را مطالعه کنید.
  •  ESRمترها (مترهای مقاومت سری معادل) می توانند خازن ها را در مدار قرار دهند اما خازن را مستقیماً اندازه گیری نمی کنند.

Measure Capacitance 2

2- برق مدار را قطع کنید. با تنظیم ولت متر برای آزمایش ولتاژ ، تأیید کنید که برق خاموش است. پراب ها را در طرف مقابل منبع تغذیه مدار قرار دهید. اگر برق با موفقیت خاموش شد ، ولتاژ باید صفر باشد.

Measure Capacitance 3

3- خازن را با دقت تخلیه کنید. یک خازن می تواند پس از قطع شدن برق برای چند دقیقه شارژ را نگه دارد ، یا حتی در موارد نادر نیز بیشتر. یک مقاومت را از طریق پایانه های خازن متصل کنید تا شارژ بتواند با خیال راحت تخلیه شود. مطمئن شوید مقاومت در حال اندازه گیری باشد:

  • برای خازن های کوچک ، از (حداقل) یک مقاومت 2000Ω که 5 وات است ، استفاده کنید.
  • خازن های بزرگی که در منابع تغذیه لوازم خانگی ، مدارهای فلاش دوربین و موتورهای بزرگ یافت می شوند ، می توانند میزان خطرناک یا کشنده ای را ذخیره ای کنند. نظارت با تجربه توصیه می شود. از یک مقاومت 20000Ω ، 5 وات متصل شده از طریق سیم 12 گیگابایتی که دارای 600 ولت است استفاده کنید.

Measure Capacitance 4

4- خازن را جدا کنید. آزمایش در حالی که خازن بخشی از یک مدار است می تواند نتایج بسیار نادرستی را ایجاد کند و به طور بالقوه به سایر اجزای آسیب برساند. خازن را با احتیاط بردارید ، در صورت لزوم اتصال را قطع کنید.

مرحله دوم : اندازه گیری خازن

Measure Capacitance 5

1- مولتی متر را برای اندازه گیری ظرفیت تنظیم کنید. اکثر مولتی مترهای دیجیتال از نمادی مشابه – | (-) برای نشان دادن ظرفیت استفاده می کنند. صفحه را به آن علامت تنظیم کنید. اگر چندین علامت آن نقطه را روی صفحه مشترک دارند ، ممکن است لازم باشد یک دکمه را فشار دهید تا بین آنها چرخه ایجاد شود تا نماد ظرفیت در صفحه نمایش خاموش شود.

  • اگر ابزار شما دارای چندین تنظیمات خازن است ، محدوده متناسب با بهترین حدس خود را برای مقدار صحیح خازن انتخاب کنید. (می توانید برچسب خازن را بخوانید تا ایده ای دقیق بدست آورید). اگر فقط یک تنظیم خازن وجود داشته باشد ، مولتی متر شما می تواند به طور خودکار دامنه را تشخیص دهد.

Measure Capacitance 6

2- در صورت وجود حالت REL را فعال کنید. اگر مولتی متر شما دارای یک دکمه REL است ، آن را فشار دهید تا چراغ های آزمایش جدا شوند. با این کار ظرفیت آزمایشات منجر به صفر شدن می شود تا از تداخل در اندازه گیری جلوگیری شود.

  • این فقط در صورت اندازه گیری خازن های کوچک لازم است.
  • در بعضی از مدل ها ، این حالت محدوده خودکار را غیرفعال می کند.

Measure Capacitance 7

3- پراب ها را به پایانه های خازن متصل کنید. توجه داشته باشید که خازن های الکترولیتی (که معمولاً شبیه قوطی هستند) قطبی هستند ، بنابراین قبل از اتصال پراب های مولتی متر ، ترمینال های مثبت و منفی را شناسایی کنید. این ممکن است برای آزمون شما زیاد مهم نباشد ، اما مطمئناً باید قبل از استفاده از خازن در مدار این موضوع را بدانید. به دنبال هر یک از موارد زیر باشید:

  • A + یا – کنار ترمینال.
  • اگر یک پایه بیشتر از دیگری باشد ، پایه بلند ترمینال مثبت است.
  • یک نوار رنگی در کنار ترمینال یک نشانگر غیر قابل اعتماد است ، زیرا انواع مختلف خازن ها از استانداردهای مختلفی استفاده می کنند.

Measure Capacitance 8

4- منتظر نتیجه باشید مولتی متر جریان را که برای شارژ خازن ارسال می کند ، ولتاژ را اندازه گیری می کند ، سپس از ولتاژ برای محاسبه ظرفیت استفاده می کند. این فرآیند ممکن است چندین ثانیه طول بکشد و ممکن است دکمه ها و صفحه نمایش تا پایان کار کند پاسخ دهند.

  • قرائت “OL” یا “overload” به این معنی است که ظرفیت برای اندازه گیری مولتی متر خیلی زیاد است. در صورت امکان مولتی متر را روی دامنه بالاتر تنظیم کنید. این نتیجه همچنین می تواند به معنای کوتاه شدن خازن باشد.
  • یک مولتی متر با دامنه خودکار ابتدا کمترین دامنه را آزمایش می کند ، سپس اگر به بیش از حد برخورد کند ، افزایش می یابد. قبل از دیدن نتیجه نهایی ، ممکن است چندین بار ببینید که “OL” روی صفحه ظاهر می شود.
Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه