استفاده از مولتی متر برای آزمایش ولتاژ AC

استفاده از مولتی متر برای آزمایش ولتاژ AC

مولتی متر وسیله مفیدی است که برای اندازه گیری ولتاژ، برق، مقاومت و غیره استفاده می شود. (مولتی متر چیست) این دستگاهی است که اکثر خانواده ها باید داشته باشند و بیشتر افراد عادی از آن استفاده می کنند. تعمیرات و سایر مشاغل را آسان می کند. برای اندازه گیری ولتاژ AC می توانید از مولتی متر استفاده کنید. ما در مورد این موضوع اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده ایم.

استفاده از مولتی متر برای مبتدیان

خوانش مولتی متر (multimeter) آسان است اگر حداقل اطلاعاتی در مورد چگونگی آن و نحوه کار با آن داشته باشید. قسمت های اصلی این دستگاه نمایشگر، دکمه ها و درگاه ها، پروب ها یا لیدها هستند.
صفحه نمایش به طور طبیعی اندازه گیری های شما را با اعداد نشان می دهد. نتیجه معمولاً از چهار عدد تشکیل خواهد شد. وقتی مشکلی پیش می آید، صفحه اغلب نتیجه منفی نشان می دهد. بسته به مدلی که خریداری می کنید، صفحه نمایش می تواند قابلیت نور پس زمینه داشته باشد و حتی در تاریکی نیز با استفاده از این قابلیت از آن استفاده کنید.

شماره گیر یا دکمه های انتخاب برای تنظیم آن برای قرائت خاص استفاده می شود. در بعضی موارد، شما می خواهید ولتاژ و در برخی دیگر مقاومت را اندازه بگیرید. در هر صورت، این همان چیزی است که از دکمه ها برای آن استفاده می شود.
از درگاه ها برای اتصال به دستگاه ها یا سیستم ها استفاده می شود. معمولاً همه مولتی متر ها دارای دو پراب هستند – پراب قرمز و پراب سیاه.

 

چگونه ولتاژ را به درستی اندازه گیری کنیم

برای اندازه گیری ولتاژ، شما به دانش یا تجهیزات زیادی احتیاج ندارید. می توانید باتری را امتحان کنید. تمام کاری که شما برای انجام این کار نیاز دارید این است که بر این اساس لیدهای آزمایش را با مولتی متر وصل کنید. اگر اتصال به اندازه کافی خوب نباشد، می توانید متوجه شوید زیرا نتیجه منفی خواهد بود. بسیاری از مردم تعجب می کنند که چگونه می شود از مولتی متر برای آزمایش ولتاژ AC استفاده کرد. آنطور که به نظر می رسد کار سختی نیست. ترفند این است که از رنگ ها یا دال های مناسب پیروی کنید و لیدها را به درستی وصل کنید.

اندازه گیری ولتاژ AC

اول از همه، شما باید بدانید که با چه دامنه ولتاژی روبرو هستید. اگر این را نمی دانید، دامنه روی مولتی متر خود را روی بالاترین ولتاژ قرار دهید و شماره گیری را روی turn قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که مولتی متر در حالت دامنه خودکار تنظیم نشده است. این به شما کمک نمی کند اندازه گیری دقیق داشته باشید.
در مرحله بعدی، باید پراب سیاه را با جک “COM” متصل کنید. سپس باید پراب قرمز را وصل کنید. در جک VΩ قرار خواهد گرفت. هنگامی که می خواهید نقاط را حذف کنید، به یاد داشته باشید که ابتدا با پراب قرمز و سپس پراب سیاه را قطع کنید. سعی کنید نوک لیدها را با انگشتان خود لمس نکنید.
مرحله زیر این است که ببینید نمایشگر شما چه چیزی را نمایش می دهد. نمایشگر باید سریعاً نتایج را به شما ارائه دهد. اگر می خواهید اندازه گیری را بدون نیاز به نوشتن یادداشت کنید، بلافاصله دکمه Hold را فشار دهید. دکمه HOLD DATA تمام داده های اندازه گیری شما را ذخیره خواهد کرد. وقتی صدای بوق را بشنوید مطئن می شوید که اندازه گیری به پایان رسیده است.

learn how to use a multimeter to test ac voltage 2

اشتباهات رایج‌

رایج‌ترین اشتباه، اتصال لیدهای اشتباهی و قرار دادن آنها در مکان های اشتباه است. این می تواند به سیستم AC آسیب برساند. بدتر اینکه، می تواند به شما آسیب برساند. اگرچه این اتفاق به ندرت رخ می دهد، اما بهتر است که ایمنی را رعایت کنید.

نحوه قرائت مولتی متر

تمام اندازه گیری های ولتاژ AC به طور حتم متفاوت خواهد بود. این امر به نحوه توزیع نیرو یا به عبارت دیگر منبع ولتاژ بستگی خواهد داشت. همچنین می تواند به نوع سیستم AC بستگی داشته باشد. شما باید این واقعیت را در نظر بگیرید که اگر ولتاژ AC را در زمان های مختلف اندازه گیری کنید، نتیجه نیز متفاوت خواهد بود.
اتفاقی که معمولاً رخ می دهد این است که ولتاژ کمتر از حد انتظار یا در نظر گرفته شده به عنوان استاندارد است.

همیشه مراقب باشید

اقدامات ایمنی مواردی است که مردم نادیده می گیرند. هنگام کار با AC یا هر دستگاه دیگری، هرگز نباید نادیده بگیرید که چه خسارتی می تواند وارد شود. اقدامات احتیاطی باید همیشه رعایت شود.
یکی از مهم‌ترین مواردی که باید بخاطر بسپارید، نحوه کار با پراب ها است. هرگز سعی نکنید که نوک پراب ها را لمس کنید. به یاد داشته باشید که کاوشگرها را در موقعیت های مناسب قرار دهید. به تنظیم کننده توجه کنید و ببینید آیا در موقعیت دقیق قرار گرفته است یا خیر.
همانطور که قبلاً ذکر شد، به یاد داشته باشید که لیدها یا پراب ها را به ترتیب صحیح بردارید. اول قرمز و یک ثانیه سیاه را بیرون بیاورید.
نکته اضافی: استفاده از دستکش، عینک و کفش مخصوص را برای رعایت نکات ایمنی بیشتر فراموش نکنید.

learn how to use a multimeter to test ac voltage 3

پورت ها، پراب ها یا لید ها

قطعات مولتی متر احتمالاً مهم‌ترین قسمت آنها هستند. آنها از مواد درجه یک ساخته شده اند تا خواندن بهتر و ماندگاری بیشتری داشته باشند. اگر از مواد مناسب ساخته نشوند، گاهی نتایج نادرستی را نشان می دهند که کار شما را دشوارتر می کند. اگر دستگاه درست کنار هم قرار نگیرد، حتی می تواند منجر به برق گرفتگی شود.
به همین دلیل لازم است قبل از خرید مولتی متر تحقیق خود را انجام دهید. شما باید بدانید که روی چه موادی استفاده می کنید و به چه نوع پراب هایی نیاز دارد. انجام تحقیق به شما کمک می کند تا از خطا، آسیب دیدن جلوگیری کرده و شما را از هزینه های غیر ضروری نجات دهد.

لید ها را بازرسی کنید

هنگامی که تحقیق خود را انجام دادید و متوجه شدید که مولتی متر و لیدهای آن برای چه چیزی مفید است، می توانید به کار خود ادامه دهید. مرحله بعدی بازرسی بصری از لیدها است. اگر خطر بالقوه دیگری وجود نداشته باشد، تنها بازرسی باقی مانده این است که ببینید آیا آسیب قابل مشاهده است یا از کار افتاده است. آنچه شما به دنبال آن هستید ترک های احتمالی، قطعات ذوب شده، قطعات تیره یا قطعات جدا شده است. در غیر این صورت ممکن است روند را ادامه دهید.

learn how to use a multimeter to test ac voltage 4

مرحله نهایی – آزمایش لید ها

مرحله آخر آزمایش لیدها است. این کار را می توان با قرار دادن مولتی متر در حالت مقاومتی که مقدار آن اهم است، انجام داد. در مرحله بعد، نقاط را به دستگاه متصل کرده و نکات راهنما را لمس کنید. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، میزان خواندن باید 0.5 اهم یا کمتر باشد. انجام این آزمایشات از قبل ضروری است. به این ترتیب می توانید قرائت دقیق داشته باشید، از آسیب دیدن یا صدمات احتمالی جلوگیری کنید.

Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه