نحوه بررسی فیوزها

نحوه بررسی فیوزها

نحوه بررسی فیوزها در منزل یا ماشین

فیوزی که خراب شده و آسیب دیده می تواند خیلی آزار دهنده باشد ، اما در واقع فیوز ها از آسیب الکتریکی و آتش سوزی جلوگیری می کنند. خوشبختانه فیوزها ارزان قیمت هستند و جایگزین کردن آنها بسیار آسان است. اگر سیستم برق خانه یا اتومبیل شما دچار مشکل شده است ، باید بتوانید فیوزها را به سادگی فقط با دیدن آنها بررسی کنید. به داخل فیوز مورد نظر نگاه کنید تا علائم سوختگی ، سیاه شدن یا رشته سیم های شکسته داشته باشد. اگر علائم واضحی را مشاهده نمی کنید ، می توانید از مولتی متر استفاده کنید تا متوجه بشوید فیوز به درستی کار می کند یا نه!

عیب یابی جعبه فیوز خانه

1- به دنبال جعبه فیوز در زیرزمین یا گاراژ خود باشید. جعبه فلزی را بررسی کنید. در داخل بسیاری از فیوزهای شیشه ای را مشاهده می کنید که به پریزها پیچ می شوند. به طور معمول ، جعبه های فیوز در زیرزمین ، گاراژها ، اتاق های لباسشویی و یا ورودی منزل قرار دارند.

  • اگر در یافتن جعبه فیوز خود مشکلی دارید ، کنتور برق خارج از خانه خود را بررسی کنید. سعی کنید سیم را با متر اندازه گیری کنید. جعبه های فیوز و قطع کننده های مدار معمولاً در نزدیکی محل ورود برق به خانه قرار دارند.
  •  خانه های قدیمی دارای فیوزهای شیشه ای هستند که شبیه لامپ هستند. هنگامی که فیوزها در حالت چشمک زن هستند ، باید تعویض شوند. از طرف دیگر ، خانه های جدید دارای جایگزین کننده مدار هستند که فقط باید آنها را تنظیم کنید.

How to Check Fuses 2

2- برق را قطع کرده و قطعاتی در مدار که خراب شده را از برق بکشید. در بالای پنل به دنبال یک سوئیچ بزرگ بگردید و آن را از “روشن” به “خاموش” تغییر دهید. علاوه بر خاموش کردن برق اصلی ، وسایلی را که فیوز در هنگام اتصال برق در مقابل سوختن و آتش گرفتن از آن ها محافظت را خاموش کنید و از برق جدا کنید. به این ترتیب ، وقتی برق را روشن می کنید ، آنها از فیوز تعویض شده تغذیه خواهند کرد.

  • اگر کلید اصلی وجود ندارد ، باید در بالای پنل یک بلوک بزرگ مشاهده کنید. آن را بیرون بیاورید و برچسب های “روشن” و “خاموش” را بررسی کنید. اگر برچسب گذاری شده است ، آن را دوباره با سمت “خاموش” رو به بالا قرار دهید. اگر برچسبی وجود ندارد ، در حالی که فیوز معیوب شده را تعویض می کنید ، بلوک را کنار بگذارید.

 How to Check Fuses 3

3- فیوزها را از نظر شیشه های زغال شده یا رشته های شکسته بررسی کنید. ببینید آیا در داخل صفحه پانل نمودار برچسبی وجود دارد یا خیر. اگر خوش شانس باشید ، می توانید در اتاقی که برق آن خاموش شده است بگردید و فیوز مربوطه را ردیابی کنید. آن فیوز را در خلاف جهت عقربه ساعت بچرخانید ، آن را از سوکت بیرون بیاورید و داخل شیشه را به دنبال لکه های سیاه یا سیم رشته ای شکسته نگاه کنید.

  • اگر جعبه فیوز شما فاقد برچسب است ، هر فیوز را به صورت جداگانه از نظر علائم سوخته یا رشته های شکسته بررسی کنید. پس از یافتن موردی که معیوب است ، آن را برچسب بزنید! اگر هر بار که فیوزهای خود را تعویض می کنید برچسب بزنید ، در نهایت نمودار کامل جعبه را در اختیار خواهید داشت.

How to Check Fuses 4

4- فیوز معیوب شده را با یک فیوز دیگر با همان رنج جریان عوض کنید. به دنبال یک عدد روی فیوز باشید که نشان دهنده میزان آمپر آن باشد. شماره را یادداشت کنید یا فیوز معیوب شده را با خود به فروشگاه سخت افزار ببرید تا مطابقت یکسانی داشته باشید. سپس ، فیوز خریداری شده را به برق متصل کرده و در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا در جای خود قفل شود.

  • درجه بندی فیوزها بسته به کشور متفاوت است ، اما آمپراژهای معمول شامل 15 ، 20 و 30 است.

هشدار ایمنی: هرگز از فیوز با آمپر بالاتر استفاده نکنید. نصب فیوز اشتباه می تواند باعث صدمه الکتریکی یا آتش سوزی شود.

How to Check Fuses 5

5- برای تست فیوز جدید ، برق را دوباره روشن کنید. هنگامی که فیوز را وصل کردید ، دوباره بررسی کنید تا تمام دستگاه های الکتریکی خود را از مدار خراب جدا کنید. وقتی آماده شدید ، سوئیچ اصلی فیوز را بچرخانید یا بلوک اصلی را دوباره وارد کنید تا برق به مدار برگردد. سپس مدار را با بررسی چراغ ها یا اتصال دستگاه های الکترونیکی خود آزمایش کنید.

  •  اگر بعد از تعویض فیوز هنوز وسایل الکترونیکی شما کار نمی کنند ، برق اصلی را خاموش کرده و مطمئن شوید فیوز کاملاً وصل است.
  •  اگر فیوز به زودی پس از تعویض مجدداً دچار خرابی شد ، ممکن است به این دلیل باشد که شما از دستگاه های الکتریکی زیادی استفاده می کنید که مدار قادر به کنترل آن نیست. سعی کنید از دستگاه های کمتری استفاده کنید یا لوازم خانگی غیر ضروری را از برق جدا کنید.
  •  اگر هنوز مشکل را پیدا نکردید ، با یک برقکار با تجربه تماس بگیرید. این می تواند به این معنی باشد که سیم کشی خانه شما خراب است.

عیب یابی فیوزهای اتومبیل

How to Check Fuses 6

1- زیر کاپوت یا داشبورد به دنبال جعبه فیوز وسیله نقلیه خود باشید. بسیاری از اتومبیل ها دارای 2 جعبه فیوز یا بیشتر هستند ، اما هیچ استاندارد جهانی برای قرار دادن آنها وجود ندارد. اکثر تولید کنندگان آنها را نزدیک موتور یا باتری ماشین ، زیر فرمان یا داخل جعبه دستکش قرار می دهند. به دنبال یک جعبه خاکستری یا سیاه باشید. ممکن است به عنوان “فیوز” برچسب گذاری شود.

  •  اگر در یافتن جعبه های فیوز مشکلی دارید ، دفترچه راهنمای اتومبیل خود را بررسی کنید. اگر دفترچه راهنما را ندارید ، جعبه فیوز به علاوه سال ، ساخت و مدل اتومبیل خود را به صورت آنلاین جستجو کنید البته نمیدونیم که در ایران این سیستم راه اندازی شده یا نه !

How to Check Fuses 7

2- فیوز کنترل دستگاه را پیدا کنید. قفل کنار جعبه فیوز را بلند کنید تا درب آن شل شود. داخل درب را برای یافتن نمودار دستگاه هایی که هر فیوز کنترل می کند ، بررسی کنید. کتابچه راهنمای شما ممکن است شامل یک نمودار باشد اما در صورت عدم موفقیت در سایر موارد ، می توانید اطلاعات مربوط به وسیله نقلیه خاص خود را بصورت آنلاین پیدا کنید.

  • در نمودار همچنین آمپراژ فیوز ذکر شده است که برای خرید فیوز جایگزین باید این اطلاعات را بدانید.
  •  قبل از عیب یابی جعبه فیوز حتما ماشین خود را خاموش کنید.

How to Check Fuses 8

3- با استفاده از کشنده فیوز یا موچین ، فیوز معیوب را از جعبه خارج کنید. بعضی از اتومبیل ها و کیت های تعویض فیوز شامل کشنده های فیوز پلاستیکی کوچکی هستند که می توانید با استفاده از آنها فیوز را از جعبه بیرون بیاورید. اگر کشنده های فیوز دستی ندارید ، یک موچین این کار را انجام می دهد. با کمی تلاش هم ، می توانید فیوز را با انگشتان خود از جعبه به دقت بیرون بیاورید.

  • قبل از بیرون آوردن فیوز معیوب مطمئن شوید که ماشین شما کاملاً خاموش است. کلیدها را از احتراق ، دور نگه دارید تا از قرار دادن تصادفی آن در حالت “Run” یا “Accessories” جلوگیری کنید. در غیر این صورت ، دچار آسیب دیدگی ناشی از شوک خواهید شد.

How to Check Fuses 9

4- فیوز را از نظر شکستگی رشته یا تغییر رنگ بررسی کنید. فیوزهای اتومبیل کوچک هستند ، بنابراین یافتن علائم منفجر شدن آن کمی سخت تر است. آن را کنار نور بگیرید و از نزدیک به دنبال سیم نازکی باشید که دو طرف فیوز را به هم متصل کرده است. اگر سیم شکسته باشد یا علامت های سوختگی مشاهده کنید ، فیوز منفجر شده است.

  •  اگر سیم سالم است و فیوز خوب به نظر می رسد ، نمودار خود را دوباره بررسی کنید تا از فیوز صحیح را بیابید. اگر هر فیوز را به صورت جداگانه بررسی کرده باشید و هیچ کدام از آنها معیوب نشده باشد ، سیستم برق خودرو شما ممکن است به یک مکانیک نیاز داشته باشد.
  •  اگر قادر نیستید بصری تشخیص دهید که فیوز معیوب است ، شاید لازم باشد فیوزها را با استفاده از مولتی متر بررسی کنید تا مشخص شود آیا کار می کند.

How to Check Fuses 10

5- فیوز جدیدی را با آمپراژ متناسب با آنچه که قبلا معیوب شده بود نصب کنید. برای یافتن فیوزهای اتومبیل خود به یک فروشگاه اتومبیل یا بخش عمده فروش خودرو مراجعه کنید. برای اطمینان از مطابقت مناسب ، فیوز معیوب شده را به همراه داشته باشید. پس از خرید جایگزینی مناسب ، کافی است آن را در شکافی که فیوز معیوب شده را خارج کرده اید وارد کنید.

  •  قبل از قرار دادن فیوز در جای خالی مطمئن شوید که ماشین خاموش است و با کمی فشار فیوز را به سمت پایین فشار دهید تا در جای خود قرار گیرد.
  •  فیوزهای اتومبیل دارای کدگذاری رنگی هستند ، بنابراین اگر فیوزها رنگ دیگری دارند ، فوراً می دانید که با هم مطابقت ندارند. علاوه بر این ، مطمئن شوید که شکل قلاب فیوز جدید با قبلی مطابقت دارد. در صورت لزوم ، از کارمندان فروشگاه برای یافتن جایگزین مناسب کمک بگیرید.

استفاده از دستگاه های تست فیوز

How to Check Fuses 11

1- فیوزهای خودرو را با یک چراغ تست ساده بررسی کنید. کلید خود را برای جلوگیری از سوختن در حالت “accessories” قرار دهید. جعبه فیوز را باز کنید ، سپس پروب تستر را در درگاه کوچک روی فیوز قرار دهید. اگر دستگاه تستر روشن شود ، فیوز به درستی کار می کند.

  •  هنگامی که نمی توانید علائم بصری ، مانند شکستگی رشته یا لکه های سیاه را شناسایی کنید ، استفاده از چراغ تست یک روش عالی برای یافتن یک فیوز معیوب است.
  • چراغ های تست فیوز اتومبیل را می توانید به صورت آنلاین ، در فروشگاه های خودرو و در بخش خودرو در بیشتر خرده فروشی های بزرگ پیدا کنید. دستگاه تستر دارای 1 یا 2 شاخه است که در درگاه های آزمایش کوچک در صورت خارجی همه فیوزهای خودرو قرار می گیرد.

نکته: نیازی به روشن کردن موتور خودرو نیست ، اما حتما فیوزهای اتومبیل خود را در حالت “accessories” آزمایش کنید. در غیر این صورت ، جریان الکتریکی به فیوزها منتقل نخواهد شد. فقط یادتان باشد قبل از بیرون آوردن فیوز ماشین را خاموش کنید.

How to Check Fuses 12

2- اگر علائمی مبنی بر معیوب آن مشاهده نکردید ، با یک مولتی متر ، فیوز را وصل کنید. مولتی متر خود را برای آزمایش مقاومت تنظیم کنید. تنظیمات مانند حرف یونانی امگا یا “Ω” است. کلید اصلی جعبه فیوز را خاموش کنید و سپس فیوزی را که می خواهید آزمایش کنید بردارید. شیشه فیوز را به سمت پایین و روی سطحی غیر رسانا تنظیم کنید ، مانند میز کار چوبی یا پیشخوان ورقه ورقه ، بنابراین قسمت پلاگین فلزی رو به بالا باشد.

  •  فیوزهای پلاگین که اغلب در جعبه های فیوزهای خانگی یافت می شوند ، دارای ترمینال های رزوه ای هستند که شبیه انتهای لامپ های استاندارد هستند. برای آزمایش آن ، یکی از پراب های مولتی متر را تا انتهای ترمینال فیوز لمس کنید. پراب دیگر را در کنار ترمینال نزدیک جایی که نخ متوقف می شود لمس کنید.
  •  اگر مولتی متر مقاومت بین 0 تا 5 Ω (اهم) را نشان دهد ، فیوز خوب است. مقاومت بالاتر به معنی فیوز معیوب شده یا فیوز در حال خراب شدن است و خواندن OL (بیش از حد) به معنی قطع شدن فیوز است.
  •  مانند یک چراغ تست اتومبیل ، اگر به یک فیوز معیوب مشکوک هستید اما علائم بصری واضحی ندارید ، استفاده از مولتی متر برای آزمایش فیوز پلاگین خانگی راه حل خوبی است.

How to Check Fuses 13

3- برای آزمایش فیوزهای استوانه ای در دستگاه های الکترونیکی از مولتی متر استفاده کنید. اگر دستگاه یا دستگاه الکترونیکی شما روی Fritz است ، طبق دستورالعمل سازنده ، فیوز را بردارید. به طور معمول ، دستگاه های الکترونیکی از فیوزهای لوله ای شکل با بدنه شیشه ای و پایانه ها در انتها هرکدام استفاده می کنند. مولتی متر خود را برای آزمایش مقاومت تنظیم کنید و فیوز را روی سطح غیر رسانا قرار دهید.

  • یکی از پروب های مولتی متر را به هر یک از پایه های فیوز لمس کنید. مانند فیوزهای پلاگین ، خوانش مقاومت 0 تا 5 Ω به معنای عملکرد فیوز است. خواندن بالاتر یا خواندن OL به معنی بد بودن فیوز است.
  • شما می توانید فیوزهای استوانه ای را از نظر وجود رشته های خراب یا علامت های سوخته شده دقیقاً مانند فیوزهای خودرو و دوشاخه بررسی کنید. با این حال ، اگر نمی توانید داخل فیوز را به وضوح ببینید ،
  • آزمایش آن با استفاده از یک مولتی متر به شما کمک می کند تا بفهمید که آیا این دستگاه کار می کند یا نه.
Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه