نحوه کالیبراسیون آچار ترک متر

part1 1

نحوه کالیبراسیون آچار ترک متر

مکانیک ها برای آگاهی از گشتاور دقیق و قابل اطمینان به آچارهای ترک متر متکی هستند تا بتوانند نیروی مناسبی را روی مهره ها و پیچ و مهره های خودرو وارد کنند. با این وجود ترکمتر ها باید مرتباً کالیبره شوند تا مطمئن شوید که قرائت دقیق را انجام می دهند. اگرچه ممکن است برای کالیبراسیون بهتر باشد گشتاور سنج خود را به یک متخصص برسانید ، اما شما می توانید با کالیبراسیون در خانه کار دقیق نگه داشتن آچار گشتاورسنج را انجام دهید.

 

مرحله اول : تست کالیبراسیون آچار ترک متر

1- از درایو مربع شکل تا دسته را اندازه بگیرید. درایو مربع انتهای آچار ترک متر است که می توانید سوکت را به آن متصل کنید. برای سادگی ، به جای استفاده از کسرها از کل اینچ استفاده کنید. نقطه ای را که اندازه گیری کرده اید روی دسته مشخص کنید و فاصله را روی یک کاغذ ثبت کنید تا بعداً بتوانید از آن استفاده کنید.

  • کاغذ را در فضای امن کنار بگذارید تا بعدا به آن احتیاج پیدا کردید.
  • از آنجا که 24 اینچ (61 سانتی متر) طول معمول برای اکثر آچار ترک متر ها است ، به عنوان اندازه گیری مراحل بعدی عمل می کند.

part1 2
2- درایو مربع را در گیره محکم کنید. دستگاه گیره رومیزی خود را جهت دهید تا بتوانید درایو مربع آچار ترک متر را درون آن قرار داده و دسته را بیرون از میز یا نیمکت قرار دهید. سپس درایو مربع را وارد رکاب کنید و آن را محکم کنید تا امن شود.

  • مواظب باشید که بیش از حد محکم نشده و به محرک درایو مربع آچار ترک متر آسیب نرسانید.
  • اطمینان حاصل کنید که فقط درایو مربع خودش در گیره گیر کرده است ، بنابراین آچار می تواند زیر وزنی که شما اعمال می کنید حرکت کند.

part1 3

3- تنظیمات مناسب وزن خود را محاسبه کنید. این معادله عبارت است از: دسته مسافت بار وزن تقسیم بر 12. برای تعیین تنظیم صحیح آچار گشتاورسنج ، مسافتی را که در مرحله 2 اندازه گیری کرده اید در 20 پوندی که برای وزن خود استفاده می کنید ضرب کنید. این مقدار به 480 اینچ پوند (24 اینچ برابر 20 پوند) می رسد که برابر با 40 فوت پوند است (480 اینچ پوند تقسیم بر 12).

  • اگر با واحدهای متریک کار می کنید ، کار خود را با تبدیل وزن به نیوتن شروع کنید. برای این کار تعداد کیلوگرم را در 807/9 ضرب کنید. در این مثال 9.07 کیلوگرم در 9.807 = 88.94949 نیوتن. سپس ، تعداد نیوتن را در طول ضرب در متر ضرب کنید: 88.94949 نیوتن x6060/0 متر = 54.2 نیوتن متر.
  • برای تبدیل فوت پوند به متر نیوتن ، در 1.35582 ضرب کنید. برای این مثال ، 40 فوت پوند برابر با 54.2 نیوتن متر است. حتماً از ارقام مربوط به فاصله و وزن صحیح استفاده کنید.
  • اگر اندازه آچار شما متفاوت باشد یا از وزنه های مختلفی استفاده کنید ، ارقام شما متفاوت خواهد بود.

part1 4

4- وزنه ها را از دسته آچار آویزان کنید. طناب را به وزنه ببندید و یک حلقه درست کنید که می توانید آن را از دسته آچار ترک متر آویزان کنید ، جایی که در مرحله 1 علامت گذاری کرده اید. اطمینان حاصل کنید که طول طناب به اندازه کافی کوتاه است تا یک بار وزن به زمین نرسد آن را آویزان کنید.

  • وزن را به آچار وصل نکنید. در عوض ، به راحتی آن را آویزان کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که وقتی آویزان می شود هیچ چیزی مانع تحمل وزن نیست یا آن را تحمل نمی کند.

 

مرحله دوم : تصحیح کالیبراسیون گشتاورسنج

part2 1
1- آچار گشتاور را با استفاده از وزن تنظیم کنید. معمولاً می توانید کشش فنر را در یک آچار ترک متر با چرخاندن یک پیچ واقع شده در وسط دسته آچار با یک پیچ گوشتی تنظیم کنید. وزن 20 پوند (9.1 کیلوگرم) را از آچار ترک متر در اولین علامت آویزان کنید و ببینید آیا کلیک می کند. اگر چنین نشد ، با چرخاندن پیچ در جهت عقربه های ساعت فنر را محکم کنید ، سپس وزنه را بلند کرده و دوباره آن را پایین بیاورید تا آزمایش شود.

  • این کار را تکرار کنید تا زمانی که آچار گشتاور با استفاده از وزن مشخص شده کلیک کند.
  • حتماً وزن را از روی آچار بردارید و دوباره آن را پایین بیاورید تا هر بار کلیک کنید.

part2 2
2- در صورت شنیدن کلیک وزنه ها را به سمت بالا حرکت دهید. هنگامی که وزن را از نقطه مشخص شده روی دسته آویزان می کنید ، با یک کلیک از ترک متر گوش دهید. اگر یکی از آن ها را شنیدید ، وزنه را از دسته بلند کرده و دوباره به سمت پایین آورده و به سمت سر آچار حرکت کنید.

  • این کار را ادامه دهید تا زمانی که صدای کلیک را متوقف کنید.
  • حتماً هر بار وزنه را بلند کرده و دوباره پایین بیاورید. آن را به سمت بالا بلغزانید.

part2 3
3- اگر کلیک را نمی شنوید ، وزنه ها را پایین بیاورید. اگر هنگام قرار دادن وزنه بر روی آن ، یک کلیک آچار ترک متر نمی شنوید ، وزنه را از دسته آچار حرکت دهید تا زمانی که صدای یکی را بشنوید.

  • شروع کنید و وزن را یک بار یا یک اینچ حرکت دهید.
  • اشکالی ندارد که هنگامی که به دنبال نقطه ای می روید که کلید را فشار دهید ، دسته را بالا و پایین کنید.

part2 4
4- نقطه گذار را علامت گذاری کنید. هنگامی که نقطه ای را پیدا کردید که دسته از کلیک به غیر منتقل می شود ، با قلم آن را روی آچار علامت گذاری کنید. حتماً نقطه را دقیقاً علامت گذاری کنید ، بنابراین ممکن است لازم باشد با حرکت دادن وزنه به بالا و پایین دسته ، چندین تلاش برای شناسایی مکان آن انجام دهید.

  • به بخشی از دسته که در آن شروع یا کلیک کردن متوقف می شود ، نقطه گذار گفته می شود.

part2 5

5- از درایو مربع تا نقطه انتقال را اندازه گیری کنید. از نوار اندازه گیری برای یافتن فاصله از درایو مربع تا نقطه انتقالی که با استفاده از وزن مشخص کرده اید استفاده کنید. آن شماره را روی یک کاغذ یادداشت کرده و کنار بگذارید. برای این مثال از اندازه گیری 26 اینچ (66 سانتی متر) استفاده می شود ، اما ممکن است اندازه شما متفاوت باشد.

  • مراقب باشید این عدد را با رقمی که در مرحله 2 ثبت کرده اید اشتباه نگیرید.
  • ممکن است بخواهید بیش از یک بار پیدا کردن نقطه گذار را امتحان کنید تا مطمئن شوید که عدد صحیح را دارید.

part2 6

6- گشتاور اعمال شده را محاسبه کنید. اگر نقطه انتقال آچار ترک متر با 20 پوند در 26 اینچ بود ، به عنوان مثال ، آن را با 20 پوند برابر کنید تا میزان گشتاور واقعی را تعیین کنید: بنابراین 26 اینچ برابر 20 پوند برابر است با 520 اینچ پوند ، یا 43.33 فوت پوند (520 تقسیم بر 12 اینچ).

  • این معادله همانند قبل است: طول اندازه گیری بار وزن ، تقسیم بر 12.
  • اگر از واحدهای متریک استفاده می کنید ، وزن را به نیوتن تبدیل کنید (کیلوگرم در 9.807 کیلوگرم) ، سپس تعداد نیوتن را در طول ضرب کنید بر حسب متر: 9.07 کیلوگرم در 9.807 = 88.95 نیوتن. 88.95 نیوتن x 0.6604 متر = 58.74 نیوتن متر.

part2 7

7- برای تفاوتی که تشخیص می دهید اصلاح کنید. اگر قادر به تنظیم آچار ترک متر نیستید ، اگر تنظیماتی را که روی آچار استفاده می کنید برای جبران تفاوت ، می توانید کاملاً دقیق از آن استفاده کنید. اولین اندازه گیری خود را بر روی نقطه گذار تقسیم کنید (در این حالت 24 تقسیم بر 26 که برابر با 0.923 است). هر زمان که نیاز به استفاده از آچار گشتاور دارید ، گشتاور صحیح را در این عدد ضرب کنید.

  • ضرب گشتاور مورد نظر در اختلاف ، تنظیم صحیحی برای آچار ترک متر خاص شما ایجاد می کند.
  • این راه حل می تواند شما را به کار بیندازد اما آچار هنوز نیاز به کالیبره دارد.

مرحله سوم : حفظ کالیبراسیون جدید

part3 1
1- پس از هر بار استفاده مقیاس را به صفر برسانید. در حالی که تمام ترک متر ها باید مرتباً کالیبره شوند ، شما می توانید با هر بار استفاده از آچار گشتاور ، تنظیم عمر آچار را به صفر برسانید.

  • فشار روی فنر داخلی اگر صفر نماند می تواند باعث کالیبراسیون شود.

part3 2

2- روی آچار ترک متر محکم بگیرید. انداختن آچار گشتاور بر روی هر نوع سطح سخت می تواند بلافاصله روی کالیبراسیون ابزار تأثیر بگذارد. برای جلوگیری از افتادن حتماً آچار گشتاور را در مکان های ایمن پایین قرار دهید و هرگز از آچار گشتاور به جای چکش یا اهرم استفاده نکنید.

  • کوبیدن آچار گشتاور به اطراف بلافاصله روی کالیبراسیون آن تأثیر می گذارد.
  • این را بدانید که آچارهای گشتاور هنگام افتادن شکسته می شوند.

part3 3
3- از آچار گشتاور فقط برای کارهای مناسب استفاده کنید. از آنجا که آچار گشتاور شبیه میله است ، مردم اغلب اشتباه می کنند که از آنها به جای یکدیگر استفاده می کنند. از آچار گشتاور فقط باید در مواردی استفاده شود که نیاز به مشخصات خاص گشتاور دارند. استفاده از آن برای مشاغل دیگر می تواند بر توانایی آن در حفظ کالیبراسیون تأثیر بگذارد.

  • استفاده از آچار گشتاور به جای میله یا آچارهای مختلف می تواند بر کالیبراسیون یا حتی آسیب رساندن به آچار موثر باشد.
  • با آچار گشتاور به عنوان یک ابزار خاص ، به جای یک وسیله همه منظوره ، رفتار کنید.

part3 4
4- حد بالا و پایین آچار گشتاور را رعایت کنید. بیش از حد مجاز آچار گشتاور می تواند به آن آسیب برساند یا ممکن است روی کالیبراسیون آچار تأثیر بگذارد. بسیاری از آچارهای گشتاور تحمل گشتاور بالا و پایین را به وضوح نشان داده اند. هرگز از آچار برای کارهایی که به گشتاور بیشتر یا کمتر از میزان آچار شما احتیاج دارند ، استفاده نکنید.

  • بیش از حداکثر میزان گشتاور برای آچار حتی ممکن است باعث شکستن آن شود.
  • اگر به آچار گشتاور خود آسیب برسانید ، ممکن است دیگر نتواند کالیبراسیون را در خود نگه دارد.

part3 5

5- آچار گشتاور خود را در محفظه مخصوص خود ذخیره کنید. از آنجا که آچارهای ترک متر به راحتی تحت تأثیر ضربه و حتی تغییرات دما قرار می گیرند ، بهتر است آچار گشتاور خود را در داخل محافظ آن ذخیره کرده و از سایر ابزارهای متداول جدا کنید.

  • آچار گشتاور را در یک منطقه تحت کنترل آب و هوا نگه دارید. تغییر زیاد دما یا رطوبت می تواند بر کالیبراسیون آن تأثیر بگذارد.

 

 

 

Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه