دماسنج لیزری | اندازه گیری دقیق دما

دماسنج لیزری | اندازه گیری دقیق دما
برای خرید دماسنج لیزری و مشاهده قیمت دماسنج لیزری به لینک های زیر مراجعه کنید:
مشاهده همه

دماسنج لیزری | اندازه گیری دقیق دما

مرحله 1: مرحله اول خرید دماسنج لیزری می باشد مرحله 2: خارج کردن دماسنج از بسته بندی آن مرحله 3: مطالعه دفترجه راهنما دماسنج لیزری

مرحله 4: اندازه گیری دما با دماسنج

 

اگر فقط به همین راحتی بود ، چقدر خوب میشد . درست است؟ خوب ، از بعضی جهات خوب است. اندازه گیری دقیق دما با استفاده از مارک مناسب دماسنج (Laser thermometer) شروع می شود. تقریباً تمام دماسنج های دیجیتال و بیشتر دماسنج های مادون قرمز (دماسنج مادون قرمز شامل مدل های غیر تماسی و تمپانی است که از گوش خوانده می شوند) ساخت کشور چین هستند و با ده ها نام تجاری به شرکت های داخلی فروخته می شوند. اما همه کارخانه های چینی محصولات بی کیفیت تولید نمی کنند و اکثر “واردکنندگان” ایرانی از این محصولات وارد می کنند. توانایی تعیین سریع و دقیق دمای بدن فرد ، عامل مهمی در ارزیابی وضعیت وی در طی بیماری ، پس از آسیب دیدگی یا در صورت قرار گرفتن در معرض شرایط نامناسب است. چه با یک کودک نوپا ، چه یک قربانی تصادف ، یا هر کسی که در این شرایط قرار دارد ، هنگام تلاش برای تشخیص اینکه چه مشکلی برای فرد ایجاد می شود و شدت مشکل را اندازه گیری کنید ، دماسنج یکی از مولفه های مهم تشخیصی است. به لطف دماسنج های مدرن مانند دماسنج لیزری گرفتن دمای هوا بسیار آسان و بی خطر است چون سنسور دماسنج لیزری بسیار دقیق ساخته شده است. دیگر آن روزها گذشتند که دماسنج جیوه ای به زیر زبان می چسبید و به مدت پنج دقیقه منتظر می ماندید و سپس بیهوده سعی می کردید دمای محلی که مایعات قرمز در حال افزایش است را بخوانید – که همیشه تقریبی است ، اما هرگز دقیق نیست.

 

خرید دماسنج لیزری : هنگام خرید به نکات زیر توجه کنید

اما چگونه اطمینان حاصل می کنید که فارغ از مارک ، اندازه گیری دقیق را با دماسنج انجام می دهید؟ این به درک اندازه گیری دما و محدودیت های ابزار کمک می کند.

دقت دماسنج

بیش از هر چیز ، تنها دماسنج است که به صورت دقیق و صحیح دمای فرد را مشخص می کند. اگرچه کاملاً اساسی به نظر می رسد ، اما اگر نوسانات حتی یک یا دو درجه ای تفاوت داشته باشند ، فهمیدن اینکه فردی تب دارد و یا اینکه شاید فقط کمی بدن او گرم باشد می تواند باعث مشکل شود پس دقت در دماسنج همه چیز است ، بنابراین این مهم ترین ویژگی ارزیابی شد. مخصوصاً در این شرایط ، که در کووید 19 مهم ترین عامل مشخص شدن فرد مبتلا به کرونا میزان تب او می باشد پس باید دماسنج لیزری طبی با دقت بالا را خریداری نمایئد.

استفاده آسان

دست و پنجه نرم کردن با یک دماسنج که بصری نیست ناامید کننده است و اصلا شرایط ایده آلی نیست وقتی که می خواهید دمای دقیق فرد را بگیرید. دماسنج های ارائه شده در اینستروسنتر همه دفترچه راهنما برای یادگیری هستند (در صورت وجود این موارد) .

ماندگاری

دماسنج ها لزوماً چیزی نبودند که کسی به طور روزمره با آن برخورد داشته باشد اما در این شرایط کرونا ما همه روزه شاهد آن هستیم که در تمام خانه ها و ادارت و بانک ها و… همه از دماسنج لیزری دیجیتال برای تب سنجی افراد استفاه می کنند. پس اگر قصد خرید دماسنج لیزری را دارید باید اطمینان حاصل کنید که ماشه (Trigger) قوی داشته باشد که زمان استفاده مدام ماشه خراب نشود.

قیمت دماسنج لیزری 

برای خرید دماسنج باید به سه فاکتور قبلی توجه کنید که تمام آنها را شامل شود. برای تشخیص کووید 19 (کرونا) هیچ چیزی به اندازه یک دماسنج مهم نیست پس بهتر است یک بار پول را صرف خرید یک محصول برتر که دقیق طراحی شده باشد ، کنید. نه اینکه با کم تر کردن هزینه مجبور باشید بعد از مدتی دوباره اقدام به خرید دماسنج لیزری کنید.

پس از بیان اینکه برای خرید دماسنج لیزری چه نکاتی را باید رعایت کنید در ادامه بیایید کمی با دمای بدن شروع کنیم.

دمای بدن چیست؟

دمای بدن یا درجه حرارت در اعماق بدن شما است. بیشتر افراد دمای طبیعی را 98.6 درجه فارنهایت می دانند (در انسان که میانگین دمای طبیعی بدن ‎۳۷°C است، دمای برابر یا بیش‌تر از ‎۳۸°C (در حالت استراحت) تب به‌شمار می‌آید) ، اما این اعداد می تواند گمراه کننده باشد. (و شاید حتی دیگر “طبیعی” نباشد ؛ چندین مطالعه اخیر حاکی از آن است که درجه حرارت بدن انسان طی قرن گذشته کاهش یافته است.) مانند سایر علائم حیاتی ، از جمله فشار خون ، این اعداد صرفاً نشان دهنده میانگینی از درجه حرارت جمعیتی است که روی آن ها آزمایش انجام شده است. در سطح فردی ، دمای بدن همه منحصر به فرد است و می تواند تا حدودی درجه متفاوت باشد. بنابراین به احتمال زیاد میانگین دمای بدن شما در محدوده 97.6 درجه فارنهایت تا 99.6 درجه فارنهایت بیشتر می شود.( محدوده ای از ‎۳۷°C ) علاوه بر این ، دمای بدن شما ، نه فقط در هنگام بیماری ، بلکه در ساعات مختلف روز و بسته به برخی از عوامل محیطی متفاوت است. سن نیز مانند انتخاب مکان (جایی که بدن را اندازه گیری می کنید) نقش دارد. نمودار موجود در اینجا نشان می دهد که برخی از این متغیرها چگونه بر دامنه دما تأثیر می گذارند.

 

محدوده دمای طبیعی بدن

 

اگر دمای بدن خود را چند بار در روز گرفتید و اعداد متغیر بود می توانید درجه حرارت اولیه خود را بدست آورید.(در صورتی که بیشتر از ‎۳۸°C نباشد)

 

برای گرفتن دمای بدن کدام قسمت بدن را باید اندازه گیری کنیم؟

سه محل مشترک برای اندازه گیری دما با استفاده از دماسنج های چوبی – دهانی ( مقعدی و زیر بغل ) است و سه مکان برای اندازه گیری دما با استفاده از دماسنج مادون قرمز ( گوش داخلی ، پیشانی یا شریان گیجگاهی ) است.

دماسنج لیزری دیجیتال دمای واقعی را که تشخیص می دهند و نمایش می دهند. دماسنج های مادون قرمز معمولاً اینگونه نیستند. در عوض ، آنها قرائت مشاهده شده را به یک هسته یا معادل شفاهی تبدیل می کنند. شما باید با سازنده دماسنج مادون قرمز مشورت کنید تا عملکرد واحد آنها را بفهمید. دماسنج های دیجیتال در طرح های جهانی ، دهانی یا مقعدی ارائه می شوند. گرچه اکثر آنها از مدارهای دقیقاً مشابهی استفاده می کنند و به سادگی برای کنترل در تنظیمات سازمانی کدگذاری می شوند. (بنابراین یک دماسنج لیزری دیجیتال که برای خوراکی کدگذاری شده است ، می تواند در هر سه مورد با نتایج دقیق یکسان استفاده شود.) دمای اصلی بدن با قرائت دمای رکتوم بیشترین دقت را دارد. قرائت خوراکی معمولاً در حدود 1 درجه فارنهایت خنک تر است. زیر بغل دیگر از این درجه خنک کننده 1 درجه فارنهایت است. بعضی از مکان ها دستیابی به خوانش دقیق را آسان می کنند. رکتال راحت ترین است زیرا تماس سطح عالی و فرصت کمتری برای تأثیرگذاری روی خواندن در تکنیک معیوب فراهم می کند. دهان دومین آسانترین و زیر بغل چالش برانگیزترین است. مکان اندازه گیری همچنین به دلیل بهبود سطح تماس با پروب ، بر زمان پاسخ برای بیشتر دماسنج های دیجیتال تأثیر می گذارد. اندازه گیری رکتوم سریع تر از دهان است که سریع تر از زیر بغل است. یک دماسنج لیزری 60 ثانیه ای معمولی به صورت خوراکی در حدود 60 ثانیه و مقعدی در حدود 45 ثانیه اندازه گیری می شود ، در حالی که اندازه گیری زیر بغل 75 تا 90 ثانیه طول می کشد.

فناوری دماسنج لیزری دیجیتال

چرا زمان پاسخ در دماسنج برای هر عملیات متفاوت است؟ زیرا بیشتر دماسنج های دیجیتال از فناوری استفاده می کنند که به عنوان “اوج نگه داشتن” شناخته می شود (فناوری دیگر “پیش بینی” است). دماسنج های نگهدارنده اوج در صورت عدم افزایش بیشتر دما ، میزان آن را نشان می دهند. مدارها برای بدست آوردن قرائت دقیق در حدود زمان قید شده در بسته بندی یا مشخصات محصول طراحی شده اند. اوج نگهداری معمولاً در مدل های 60 ، 30 و 18 ثانیه ای (خوراکی) ارائه می شود. خوانش سریع تری دارد اما گران تر است. معمولا دما در دماسنج های دیجیتالی به صورت خوراکی در 60 ثانیه اندازه گیری می شوند ، بعضی از آنها در کمتر از دو ثانیه می خوانند. این واحدهای سریعتر اغلب از فناوری پیش بینی کننده استفاده می کنند که قرائت ها را دقیقاً در زمان مشخص شده در مشخصات آنها نمایش می دهد. برای این کار آنها با استفاده از نرم افزار اختصاصی قرائت نهایی را پیش بینی می کنند.

 

روش مناسب اندازه گیری دما دهان و دندان

از آنجا که دهان و دندان محبوب ترین مکان برای اندازه گیری دما است ، بیایید کمی در مورد روش مناسب آن صحبت کنیم. اول ، مهم است که دمای دهان بیمار تثبیت شود. اگر آنها تازه از هوای سرد وارد محیط شده اند ، یا یک قهوه داغ یا نوشابه سرد نوشیده اند ، قبل از اندازه گیری چند دقیقه صبر کنید. نوک پراب دماسنج تماسی باید در زیر زبان قرار گیرد ، جایی که قسمت پشت زبان و کف دهان به هم می رسند. دهان بیمار باید شل باشد. بستن باعث افزایش درجه حرارت و آسیب رساندن به دماسنج می شود. حتی اگر دماسنج ها امروزه به طور کلی بسیار سبک هستند ، ما توصیه می کنیم که آن را با دست (چه بیمار و چه پزشک) در جای خود قرار دهید. این امر خطر گاز گرفتن دماسنج یا لغزش از موقعیت را کاهش می دهد. بیماران نباید در حین اندازه گیری صحبت کنند.

 

اندازه گیری های غیرمنتظره

اگر قرائت بدی داشته باشید چه می کنید؟ اندازه گیری دیگری را امتحان کنید. به احتمال زیاد ، پروب به درستی نشسته نشده است و یا به دهان بیمار فرصت تثبیت داده نشده است. اگر خوانش دوم دارید که به نظر می رسد درست نیست اما با قرائت قبلی سازگار است ، احتمالاً درست است. و به یاد داشته باشید ، شما به طور کلی به دنبال واریانس معنی دار از یک پایه دما هستید. دمای 99.2 درجه فارنهایت گرفته شده از نظر مقعدی احتمالاً برای اکثر بیماران مسئله ای نیست. برای خواندن شفاهی ، حاشیه ای است. بیشتر پزشکان نگران این هستند که دمای دهان از 99.9 درجه فارنهایت و از مقعد از 99.5 درجه فارنهایت تا 100.9 درجه فارنهایت فراتر رود.

در موارد زیر نباید دمای رکتال گرفته شود:

  • فرزند شما کمتر از یک ماه دارد
  • فرزند شما قبل از موعد به دنیا آمده است
  • کودک شما اسهال دارد
  • کودک شما تحت شیمی درمانی است
  • کودک شما بیماری دارد که بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد
  • فرزند شما در ناحیه مقعدی جراحی شده است (از پزشک بخواهید چه موقع دمای مقعد را شروع کند)
  • پزشک کودک به شما دستور داده است که از درجه حرارت مقعد استفاده نکنید
  • در صورت وجود ، از یک پوشش پروب به همراه دماسنج خود استفاده کنید. اگر جلد پروب ندارید از دماسنج های جداگانه برای دمای مقعد و دهان استفاده کنید.
  • از یک روان کننده بر پایه آب در انتهای دماسنج استفاده کنید.
  • کودک را در حالی که پاهای او بالا است یا روی شکم در آغوش خود قرار داده و پاها را پایین بگذارید.
  • اگر نوزاد شما 1 ماهه است – 1 سال دماسنج را در رکتوم قرار دهید ، اگر کودک شما بیش از 1 سال است 1 اینچ داخل رکتوم قرار دهید. پاهای کودک خود را کنار هم نگه دارید تا او دماسنج را به بیرون فشار ندهد. آن را
  • در جای خود نگه دارید تا بوق بزند. آن را بردارید ، انتهای آن را با دستمال پاک کنید و بخوانید.
  • حتما دستان خود را کاملاً با آب گرم و صابون بشویید.
Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه