8 راه برای استفاده از صوت سنج

8 راه برای استفاده از صوت سنج

8 راه برای استفاده از صوت سنج

صداسنج چیست؟

صوت سنج (که به آن نویز دوزیمتر یا دسی بل سنج نیز گفته می شود) یک دستگاه برای اندازه گیری صوت به صورت دستی قابل حمل است. صداسنج(Sound level meter) ها معمولاً برای اطمینان از اینکه سطح آلودگی صوتی در حد قانونی نگه داشته می شوند و از سطح ایمنی استفاده می کنند، استفاده می شوند.

برای خرید صوت سنج و مشاهده قیمت صوت سنج به لینک های زیر مراجعه کنید :
مشاهده همه

صداسنج چطورکار می کنند؟

صداسنج را با اندازه گیری فشار وارد شده توسط امواج صوتی بر روی میکروفون دستگاه اندازه گیری می کنند. سپس سطح فشار حاصل از دستگاه به دسی بل تبدیل شده و در مقیاس سطح صدا قرار می گیرد تا ایمنی تعیین شود.

8 روش برای استفاده از یک سطح سنج صدا:

1-سینما

8 ways to use sound level meters 4

در حالی که هنوز اختلاف نظر در میزان بهینه صدا در سینما وجود دارد، مجتمع های سینمایی برای جلوگیری از آسیب شنوایی و اطمینان از راحتی مخاطب، باید توصیه های صوتی را ارائه دهند. به عنوان یک قاعده، سطح صدای متوسط و ایمن یک فیلم باید در حدود 75-80 دسی بل باشد. مطالعات جمع آوری شده در ایالات متحده از موسسه ملی ناشنوایی (NIDCD) نشان می دهد که سطح صدا بیش از 85 دسی بل می تواند منجر به کاهش شنوایی شود.
از صداسنج می توان برای مشاهده سطح صدا در سینمای تجاری و خانگی برای مشاهده ایمن و راحت استفاده کرد. با مراجعه به یک دستگاه صوت سنج می توان بلندگوها را تا سطح دلخواه کالیبره کرد. طراحی جمع و جور و قابل حمل بودن این دستگاه ها باعث راحتی بیشتر و ذخیره سازی ساده در صورت عدم استفاده می شود.

2-جشنواره های موسیقی، سالن های کنسرت و استودیوهای موسیقی

8 ways to use sound level meters 5

کنسرت های موسیقی همانند سینماها، سطح صدا در اجتماعات و جشنواره های بزرگ باید به دقت کنترل شود تا از آسیب شنوایی دائمی شنوندگان جلوگیری شود. سالن های نمایش و سالن های اپرا برای اطمینان از میزان صوتی کافی باید آکوستیک داخل ساختمان را اندازه گیری کنند. به همین ترتیب، مراحل در جشنواره های موسیقی برای تقویت صدا در فواصل زیاد طراحی شده اند. صوت سنج ها شامل اندازه گیری دسی بل داخلی برای کنترل سطح صوتی بلندگوها هستند و همچنین اطمینان حاصل می کنند که موسیقی به اندازه کافی بلند نیست که باعث ایجاد ناراحتی شود، اما برای شنیدن همه شنوندگان کافی است.
استودیوهای موسیقی سطح صدا را کنترل می کنند تا اطمینان حاصل شود که ضبط صدا با سطح کافی برای پخش در رادیو یا از طریق سایر رسانه های پخش صوتی مطابقت دارد. صوت سنج ها برای اطمینان از بهینه بودن سطح صدا در طول یک جلسه ضبط ایده آل هستند و همچنین می توانند برای تشخیص اختلال صدای پس زمینه در هنگام اجرای زنده استفاده شوند.

3-ساخت و ساز

از نویز دوزیمتر و صدا سنج برای اندازه گیری سطح صدا در مکان های شلوغ ساختمانی استفاده می شود. تجهیزات پر سر و صدا مانند مته های پنوماتیک و تجهیزات آزمایش می توانند باعث آسیب دائمی شنوایی شوند در صورت استفاده مداوم در مدت زمان طولانی، به همین دلیل از محافظ های گوش ضد صدا باید همیشه در هنگام کار این ابزارها استفاده شود. صدا سنج ها توسط متخصصان بهداشت و ایمنی برای نظارت بر سطح سر و صدا در سایت های ساختمانی استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که تجهیزات از بین بردن صدا موثر هستند.

4-مدارس (امتحانات مدرسه)

8 ways to use sound level meters 6

صوت سنج ها در مدارس اغلب برای ردیابی سر و صدا و تأثیرات آن بر عملکرد دانش آموزان استفاده می شود. ثابت شده است که افزایش سطح سر و صدا تأثیر منفی بر تمرکز دانش آموز دارد که برای یک محیط یادگیری بسیار مهم است. مردم با صدای بلند صحبت می كنند، با فریاد بلند یا فریاد می توانند تا سطح 130 دسی بل برسند كه به طور قابل توجهی بیش از حد مجاز توصیه شده برای سر و صدای 80-85 دسی بل است. در طول زمان امتحان، صوت سنج ها می توانند اتاق ها را کنترل کنند تا از سطح مناسب شرایط آزمون اطمینان حاصل کنند.

5-مهندسی

بیشتر مهندسی ها در محیط های کارخانه ای انجام می شود که روزانه کارگران دائماً در معرض سر و صدای زیادی قرار دارند. تولید خودرو از ماشین آلات پیشرفته ای برای طراحی، ایجاد و جوشکاری قطعات خودرو به عنوان بخشی از فرایند تولید استفاده می کند. صداسنج ها می توانند سطح صدا را در طی دوره های پر سر و صدا کنترل کنند تا مشخص کنند آیا به تجهیزات ایمنی صدا نیاز است یا خیر.

6-محل کار

سطح سر و صدا در محل کار یک نگرانی مداوم برای کارفرمایان در هر صنعت است، خواه کارکنان شما عمدتا در محیط کارخانه یا دفتر کار کنند. دفاتر ممکن است مورد بحث گروهی قرار گیرند، واحدهای تهویه مطبوع همراه با سایر وسایل الکترونیکی که به صدای روزمره پس زمینه کمک می کنند. در مقابل، ممکن است مجریان کارخانه مجبور باشند با ماشین آلات سنگینی که به طور مداوم ساعت ها سر و صدا را بیرون می کشند ، مقابله کنند، اگر با استفاده از یک سنسور اندازه گیری صدا مناسب یا سنسور تست صدا درست بررسی نشود، این سطح طولانی مدت می تواند منجر به آسیب شنوایی شود.

7-فرودگاه ها

8 ways to use sound level meters 7

توربین جت برای اطمینان از به حداقل رساندن سطح آلودگی صوتی، فرودگاه ها بسیار به تست صدا و دسی بل متر اطمینان دارند. هواپیماها به عنوان منبع اصلی سر و صدا ذکر شده اند و می توانند هنگام پرواز بیش از 140 دسی بل داشته باشند. هنگام طراحی هواپیما، تولیدکنندگان می توانند از صدا سنج ها برای آزمایش سطح صدای موتورهای جت و توربین ها استفاده کنند. اداره هوانوردی فدرال اطلاعات زیادی راجع به میزان انتشار صدای هواپیما و استانداردهای آن ارائه می دهد.

شهرها

شهرهای بزرگ مقدار شگفت انگیزی از سر و صدای پس زمینه را نسبت به میزان توصیه شده برای سر و صدا استاندارد دارند. سطوح زیادی از آلودگی صوتی از طریق حمل و نقل از جمله قطارها و اتومبیل ها و موتورها ایجاد می شود، در حالی که وسایل نقلیه اضطراری می توانند به 120 دسی بل برسند. سطح موسیقی از بارها و کلوپ ها نیز ممکن است از سطح ایمن فراتر رود، بنابراین صاحبان مشاغل باید از استانداردهای ایمنی صدا و بهداشت برای مشتریان و مردم برخوردار باشند. دولت ها و مقامات محلی غالباً از صداسنج ها برای کنترل سطح آلودگی صوتی در مناطق متراکم شهری استفاده می کنند.

تا به اینجا 8 راه برای استفاده از صوت سنج را برای شما توضیح دادیم در ادامه مقاله خواهیم گفت که موارد دیگر در رابطه با صوت سنج ها چیست؟

چرا باید سطح خروجی را برای همه کانال ها در یک سیستم صوتی فراگیر متعادل نمود و بهترین راه برای انجام این کار چیست؟

متعادل سازی سطح (با استفاده از ژنراتور صدای تست داخلی) اطمینان حاصل می کند که سیستم شما دقیقاً کالیبره شده است تا با خصوصیات صوتی اتاق مطابقت داشته باشد، دقیقاً همان کاری که تکنسین ها هنگام نصب سیستم صوتی با کیفیت بالا در سالن سینما انجام می دهند.
بعد از اینکه سیستم خود را کالیبره کردید، هرگونه اختلاف در سطح بین کانال کاملاً توسط سیگنال صوتی نرم افزاری که پخش می کنید کنترل می شود و تحت تأثیر برخی مصنوعات مخصوص اتاق یا سیستم خاص قرار نمی گیرد.
به همین دلیل است که همه سیستم های فراگیر به شما راهی می دهند تا سطح نسبی هر کانال را به صورت جداگانه تنظیم کنید تا همه در گوش شما به همان اندازه بلند باشند. به عبارت دیگر، یک سیستم صوتی فراگیر کاملاً خوب طراحی شده به شما امکان می دهد جایگاه مختلف بلندگو و کارایی متفاوت بلندگو را جبران کنید. پس از انجام این کار، می توانید از کنترل اصلی میزان صدا استفاده کنید تا سطح سیستم را بدون تأثیر بر روابط مهم کانال به کانال تغییر دهید.
بعد از قرار دادن همه بلندگوها در سیستم فراگیر خود در بهترین مکان، باید با تنظیم سطح کنترل هر کانال (یا “اصلاح”) سیستم را کالیبره کنید. اگرچه در بیشتر کتابچه های راهنمای دستگاه ها ذکر شده است که می توانید این کار را از طریق گوش انجام دهید، اما توصیه می کنیم برای دقت واقعی از یک صدا سنج استفاده کنید نگران نباشید، این ابزارها گران نیستند و استفاده از آنها دشوار نیست.
اگرچه اختلافات واحد به واحد وجود دارد، اما در اینجا یک مختصری از روند کالیبراسیون وجود دارد
1) تنظیم کننده سطح صدا (SPL متر) را بر روی وزن “C” تنظیم کنید. در حال حاضر نگران مقیاس های دیگر نباشید – مقیاس “C” بهترین مطابقت با روشی است که می شنویم. پاسخ “آهسته” را انتخاب کنید – “سریع” تصویری از سطح متوسط صدا به وضوح نشان نمی دهد و ما برای بهترین دقت به دنبال خوانش های متوسط هستیم. انتخابگر محدوده را روی “70” قرار دهید.
2) هنگامی که در موقعیت شنیدن / مشاهده مورد علاقه خود هستید، صدا سنج را نزدیک به جایی که گوش های شما قرار دارند قرار دهید. این بدان معناست که شما باید آن را در ارتفاع گوش نگه دارید اما به دور از هر چیزی – به خصوص بدن خود – که ممکن است صدا را به میکروفون متر منعکس کند و خوانش را مختل کند.
3) سیگنال تن تست را روشن کنید. دستگاه های صدا سنج به طور خودکار میزان صدا را روی یک سطح متوسط تنظیم می کنند و برخی از مدل ها سطح مرجع را نشان می دهند: “00” توسط کنترل صدا.
4) با تنظیم هر کانال کالیبراسیون را شروع کنید تا خروجی نسبی آن 75 دسی بل بر روی صوت سنج ایجاد کند. (ممکن است با تنظیم برد Range کنتور روی 80 و سپس خواندن پایین از 75 به راحتی احساس راحتی کنید. احتمالاً باید چندین بار چرخه را از طریق همه کانال ها بزنید تا زمانی که خواندن یکسانی را برای کنتور برای هر کانال بدست آورید. نگران نباشید – فقط وقت خود را بگذارید و کمی صبر کنید. به یاد داشته باشید، یک بار این کار را انجام دادید، دیگر مجبور به انجام آن نخواهید شد.

چه زمانی باید از یک سطح سنج صدا یا یک نویز دوزیمتر استفاده کنید

برای درک این که چه زمانی باید از یک سطح سنج صدا (SLM) برای اندازه گیری سر و صدا یا یک نویز دوزیمتر صدا استفاده کنید، ابتدا باید کمی در مورد اندازه گیری سر و صدا خود درک کنیم.

اگرچه از زمان معرفی قانون کنترل سر و صدا در محل کار در سال 2005، گام های بزرگی در زمینه کنترل سر و صدا توسط شرکت ها برداشته شده است، اما کارهای دیگری وجود دارد که باید انجام شود. مشکل درک سر و صدا در چندین صنعت همچنان وجود دارد و بسیاری از مردم نمی دانند که از کجا می توانند در یافتن راه هایی برای کاهش سر و صدا در منبع و همچنین کنترل تأثیرات بر کارکنان خود شروع کنند. این سوالاتی را که معمولاً از ما پرسیده می شود، از جمله چگونه صدا را اندازه گیری می کنیم؟ و چگونه می دانم چه کسی تحت تأثیر قرار گرفته است؟ . امیدوارم ، ما بتوانیم در اینجا مقداری از اینها را روشن کنیم.

با صداسنج چه را اندازه گیری می کنیم

به زبان ساده سر و صدا صدایی است که نمی خواهیم بشنویم. سطح سر و صدایی که بیش از 80dB برای مدت زمان طولانی باشد، توانایی آسیب رساندن به شنوایی ما را دارد که باعث کاهش شنوایی ناشی از صدا، وزوز گوش و سایر اثرات آن می شود. ما هم صدا با وزن A (وزنی که برای تقلید گوش انسان اضافه می شود) و هم وزن C (وزنی که به ما کمک می کند تا اوج سطح صدا – C-Peak) را در دسی بل (دسی بل) درک کنیم.

برای سر و صدا در محل کار، ممکن است ما به میزان پر سر و صدا بودن یک قطعه ماشین آلات یا روند کار علاقه مند باشیم و ما نگران این هستیم که در معرض سر و صدای کلی یک فرد در طول روز / شیفت کاری یا هفته کار خود قرار بگیریم. این LEP ، d (قرار گرفتن در معرض روزانه) یا LEP ، هفته (هفتگی) است.

محدوده های قرار گرفتن در معرض و مقادیر عمل

مقررات 2005 هم مقادیر عملکرد قرار گرفتن در معرض را تعیین می کند، جایی که کارفرما باید برای کاهش سر و صدا و قرار گرفتن در معرض اقدام کند، و هم محدودیت ها، حداکثر مطلق است که شما نمی توانید با توجه به سایش شنوایی، سر و صدای هم وزن و هم وزن را افزایش دهید.

تصویر در اینجا مقادیر Action و Limit را برای میانگین نویز با وزن A در یک دوره 8 ساعت در دسی بل (A) نشان می دهد. سطح عملکرد C با وزن 135 و 137 دسی بل (C) و مقدار محدود آن 140dB (C) است.

8 ways to use sound level meters 2

دوزیمترهای سر و صدا

وقتی می خواهید از قرار گرفتن در معرض صدای مستقیم کارمندان مطلع شوید، از دوزیمترهای صدا استفاده می شود. بطور معمول آنها دستگاه های کوچک بدون کابل از طریق شانه هستند که نویز را در گوش کارگر اندازه گیری می کنند، به عبارت دیگر، صدای واقعی کارگر را تحت تأثیر قرار می دهد. آنها هر دو مقادیر LAeq و LCPeak و همچنین محاسبه میزان مواجهه روزانه را اندازه گیری می کنند (LEP ، d). این روش به ویژه برای کارگران با الگوی جابجایی غیرقابل پیش بینی، افرادی که مدام در حال حرکت هستند، یا افرادی که در مناطق محدود و یا دسترسی به آنها دشوار است کارساز است.

صدا سنج (SLM)
در حالی که یک نویز دوزیمتر برای اندازه گیری سر و صدای شخصی مناسب است، اما در برخی موارد نیاز به SLM وجود دارد. به عنوان مثال، اگر لازم است سطح صدای کلی یک کار ، قطعه ماشین آلات یا منطقه را بدانید، به یک سطح سنج صدا نیاز دارید. برای سر و صدا در محل کار، قانون پیش بینی کرده است که شما حداقل یک متر متوسط یکپارچه سازی کلاس 2 نیاز دارید داده های لازم برای سر و صدای سازگار را در ارزیابی های کار به شما ارائه دهد.
اگر متوجه شدید سطح کلی سر و صدا بیش از 85dB (A) است، باید نوعی فرم محافظ شنوایی ارائه شود تا سطح صدا در گوش زیر این باشد. کنتور شما باید به شما کمک کند تا سطح حفاظتی صحیح را یا به روش HML یا با تجزیه و تحلیل میزان فرکانس نویز با استفاده از فیلترهای باند اکتاو، انتخاب کنید.

به طور خلاصه، در چه مواقعی باید از یک صوت سنج در مقابل نویز دوزیمتر استفاده کنید
درصورت نیاز به دانستن میزان نویز یک کار یا فرآیند خاص، یا میزان صدا برای یک قطعه ماشین آلات یا منطقه، از دستگاه صوت سنج استفاده کنید.
در مواردی که می خواهید از قرار گرفتن در معرض صدای مستقیم کارمندان مطلع شوید، از نویز دوزیمتر صدا استفاده کنید.

Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه