کاربردها و فرآیند اندازه گیری درمگااهم مترها یا تسترهای عایق

• نحوه استفاده صحیح از مگا اهم متر و تسترهای عایق را بیاموزید

مگا اهم متر یک اهم متر با مقاومت بالا است که برای اندازه گیری خرابی عایق سیم های مختلف با اندازه گیری مقادیر مقاومت بالا در شرایط تست ولتاژ بالا استفاده می شود. ولتاژهای تست مگا اهم متر از 50 ولت تا 5000 ولت متغیر است. یک مگا اهم متر خرابی عایق ناشی از رطوبت بیش از حد، کثیفی، گرما، مواد خورنده، لرزش و طول عمر زیاد را تشخیص می دهد. همچنین از مگا اهم متر به عنوان تستر عایق نیز یاد می شود.

• کاربردهای مگا اهم متر

برخی از عایق‌ها، مانند عایق هایی که برای سیم‌کشی مدارهای انشعاب استفاده می‌شوند، عایق‌های ضخیمی هستند که به سختی امکان آسیب دیدن یا خراب شدن دارند. سایر عایق ها مانند عایق های مورد استفاده در سیم پیچ موتورها بسیار نازک هستند (برای صرفه جویی در وزن و فضا) و راحت تر خراب می شوند. مگا اهم مترها برای آزمایش خرابی عایق در سیم‌های طولانی، سیم‌پیچ‌های موتور و ترانسفورماتورها استفاده می‌شوند.

حداقل مقاومت سیم پیچ موتور به میزان ولتاژ موتور بستگی دارد. حداقل اندازه های مقاومت قابل قبول معمولاً در جداول مقاومت ارائه شده توسط تولید کننده یافت می شود (مانند جدول زیر).

عایق به هادی ها اجازه می دهد تا از یکدیگر و از زمین جدا بمانند. عایق باید مقاومت بالایی داشته باشد تا از نشت جریان از آنها جلوگیری شود. تمام عایق ها دارای یک مقدار مقاومت محدود هستند که اجازه می دهد تا مقداری نشت جریان رخ دهد. جریان نشتی جریانی است که از مسیر طبیعی جریان خارج می شود و از طریق سیم زمین می گذرد. در شرایط عملیاتی عادی، مقدار جریان نشتی آنقدر کم است – با واحد میکرو آمپر اندازه گیری می شود – که جریان نشتی هیچ تاثیری بر عملکرد یا ایمنی مدار ندارد. جریان نشتی کل از طریق عایق ترکیبی از جریان نشتی رسانا، جریان نشتی خازنی و جریان نشتی سطحی است.

1. جریان نشتی رسانا

جریان نشتی رسانا مقدار کمی از جریانی است که معمولاً از عایق یک هادی عبور می کند. جریان نشتی رسانا از هادی ای به هادی دیگر یا از هادی به زمین می گذرد. از قانون اهم برای تعیین مقدار جریان نشتی رسانا استفاده می شود. با افزایش عمر عایق و در معرض عناصر آسیب رسان قرار گرفتن آن، مقاومت عایق کاهش می یابد. مقاومت عایق هادی با جریان نشتی رسانا نیز کاهش می یابد. همچنین افزایش جریان نشتی رسانا منجر به تخریب بیشتر عایق می شود و این موجب به وجود آمدن یک چرخه معیوب میشود. جریان نشتی رسانا با تمیز و خشک نگه داشتن عایق به حداقل می رسد.

2. جریان نشتی خازنی

جریان نشتی خازنی جریان نشتی است که به دلیل اثر خازنی از عایق هادی عبور می کند. خازن یک وسیله الکترونیکی است که برای ذخیره بار الکتریکی استفاده می شود. یک خازن با دو صفحه مجزا و یک ماده دی الکتریک ساخته می شود. دو هادی که در کنار یکدیگر قرار دارند به عنوان یک خازن کوچک عمل می کنند. عایق بین هادی ها دی الکتریک است و هادی ها صفحات هستند. رساناهای حامل ولتاژ DC معمولاً جریان نشتی خازنی کمی تولید می کنند زیرا جریان نشتی خازنی برای مدت زمان بسیار کوتاهی دوام می آورد و سپس متوقف می شود. ولتاژهای AC جریان نشتی خازنی پیوسته تولید می کنند، اما جریان نشتی خازنی را می توان با جدا کردن یا چرخاندن هادی ها در طول مسیر به حداقل رساند.

3. جریان نشتی سطحی

جریان نشتی سطحی از مناطقی روی رساناها جریان می یابد که برای اجازه دادن به اتصالات الکتریکی عایق آن قسمت حذف شده است. هادی ها با مهره های سیم، اتصالات، کانکتورهای فشاری، پست های ترمینال و سایر وسایل اتصال در نقاط مختلف مدار الکتریکی خاتمه یافته و بسته میشوند. نقطه ای که در آن عایق از سیم برداشته می شود، یک مسیر با مقاومت کم برای جریان نشتی سطحی فراهم می کند،که خاک و رطوبت اجازه می دهند تا جریان نشتی سطح اضافی رخ دهد. جریان نشتی سطحی منجر به افزایش گرما در نقطه اتصال می شود. افزایش گرما به افزایش خرابی عایق کمک می کند که باعث شکننده شدن هادی می شود. جریان نشتی سطحی با تمیز و محکم کردن تمام اتصالات به حداقل می رسد. در رساناهایی که ولتاژ AC دارند، جریان نشتی سطحی به طور مداوم با تغییر ولتاژ AC جریان می یابد.

• فرآیند اندازه گیری مگا اهم متر

مگا اهم مترها ولتاژ بالا را به هادی ها یا سیم پیچ های موتور می فرستند تا عایق آنها را آزمایش کنند. قبل از انجام هرگونه اندازه گیری مقاومت با استفاده از مگا اهم متر، اطمینان حاصل کنید که این مگا اهم متر برای اندازه گیری مدار مورد آزمایش طراحی شده است. برای تمام اقدامات احتیاطی، محدودیت‌ها و روش‌های اندازه‌گیری، به دفترچه راهنمای عملکرد دستگاه مراجعه کنید. همیشه از تجهیزات حفاظت فردی مورد نیاز استفاده کنید و هنگام اندازه گیری از تمام قوانین ایمنی پیروی کنید. برای اندازه گیری مقاومت با مگاهم متر، مراحل زیر را دنبال کنید:

• مطمئن شوید که تمام برق مدار یا قطعه مورد آزمایش خاموش است. مدار را از نظر ولتاژ با استفاده از ولت متر تست کنید.
• کلید عملکرد مگا اهم متر را روی یک ولتاژ تنظیم کنید (محدوده ولتاژ مناسب برای مدار مورد آزمایش)
• سیم تست مشکی را به جک منفی (ارت) وصل کنید.
• سیم تست قرمز را به جک مثبت (لاین) وصل کنید.
• از سالم بودن باتری ها اطمینان حاصل کنید.
• سیم تست لاین (قرمز) را به هادی مورد آزمایش وصل کنید.
• سیم تست ارت (سیاه) را به هادی دوم مدار یا به زمین وصل کنید.
• دکمه تست را فشار دهید و مقاومت نمایش داده شده را بخوانید (ممکن است 10 ثانیه تا 20 ثانیه طول بکشد). در صورت لزوم مقاومت مگاهم متر یا محدوده ولتاژ را تغییر دهید.
• برای حداقل مقادیر مقاومت پیشنهاد شده با سازنده تجهیزات یا سازنده مگا اهم متر مشورت کنید. هنگامی که قرائت مگاهم متر برابر یا بالاتر از حداقل مقادیر نشان داده شده توسط سازنده باشد، عایق در شرایط خوبی قرار دارد.
• مگاهم متر را از هادی ها جدا کنید
• مدار و یا هادی های در حال آزمایش را تخلیه الکتریک کنید.
• مگاهم متر را خاموش کنید.

نکته مهم

قبل از انجام هرگونه اندازه گیری مقاومت با مگاهم متر، بررسی کنید که ولتاژی در مدار یا قطعه مورد آزمایش وجود نداشته باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که هیچ قطعه ای با بخش ولتاژ بالای سیم های آزمایش مگا اهم متر در تماس نباشد.

اینستروسنتر ارائه دهنده انواع میگرها یا تسترهای عایق می باشد برای مشاهده و خرید این میگرها می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://instrucenter.com/product-category/portable-test-equipment/electronical-test-equipments/insulation-tester/

 

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه