چگونگی اندازه گیری کدورت در یک نمونه آب

کدورت یک اصطلاح فنی است که به کدر بودن یک محلول اشاره دارد و یک ویژگی کیفی است که توسط ذرات جامد که مانع عبور نور از یک نمونه آب می شوند، ایجاد می شود. کدورت اغلب نشان دهنده وجود مواد جامد پراکنده و معلق مانند خاک رس، مواد آلی، سیلت، جلبک ها و سایر میکروارگانیسم ها است. هنگامی که آب کدر در یک ظرف کوچک و شفاف مانند لیوان نوشیدنی در مقابل نور قرار می گیرد، کدورت یا رنگ شیری رنگ ناخوشایند زیبایی ظاهر می شود. مواد کلوئیدی که کدورت ایجاد می‌کنند، مکان‌هایی برای جذب مواد شیمیایی و ارگانیسم‌های بیولوژیکی فراهم می‌کنند که ممکن است مضر نباشند. آنها ممکن است مضر باشند یا باعث ایجاد طعم و بوهای نامطلوب شوند.

گندزدایی آب کدر به دلیل ویژگی های جذبی برخی از کلوئیدها و به دلیل اینکه مواد جامد ممکن است تا حدی از ارگانیسم ها در برابر مواد ضد عفونی کننده محافظت کنند، دشوار است. در آب‌های طبیعی، کدورت ممکن است رنگ قهوه‌ای یا رنگ دیگری به آب بدهد و با نفوذ نور و واکنش فتوسنتزی در نهرها و دریاچه‌ها تداخل ایجاد کند. کدورت باعث افزایش بار روی فیلترهای شنی کند می شود. در صورت وجود کدورت بیش از حد ممکن است فیلتر از کار بیفتد. آگاهی از تغییرات کدورت در منابع آب خام برای تعیین اینکه آیا یک منبع نیاز به تصفیه خاصی با انعقاد شیمیایی و فیلتراسیون قبل از استفاده برای یک منبع آب عمومی دارد یا خیر مفید است. اندازه گیری کدورت برای تعیین اثربخشی فرآیند با مواد شیمیایی مختلف و دوزهای مورد نیاز استفاده می شود. اندازه گیری کدورت به اندازه گیری میزان مواد شیمیایی مورد نیاز از عملیات روزانه تصفیه آب کمک می کند.

اندازه گیری کدورت در آب ته نشین شده قبل از فیلتراسیون در کنترل دوزهای شیمیایی مفید است تا از بارگذاری بیش از حد فیلترهای شنی جلوگیری شود. اندازه گیری کدورت آب تصفیه شده برای بررسی عملکرد معیوب فیلتر نیز مورد نیاز است. اندازه گیری کدورت برای تعیین دوز بهینه منعقد کننده ها برای تصفیه فاضلاب های خانگی و صنعتی مفید است. همچنین برای ارزیابی عملکرد تصفیه خانه ها از تعیین کدورت استفاده می شود.

مواد مورد نیاز

  1. کدورت سنج
  2. نمونه های آزمایش
  3. فلاسک استاندارد
  4. قیف
  5. بطری شستشو
  6. دستمال کاغذی
  7. . هگزامتیلن تترامین
  8. سولفات هیدرازین
  9. آب مقطر

مراحل آزمایش

  1. کدورت سنج را روشن کنید(حداقل 30 دقیقه قبل از تست)

  1. آماده سازی محلول 400NTU

  1. کالیبره کردن کدورت سنج در 400NTU با محلول استاندارد و با تنظیم کردن پیچ تنظیم

 

  1. کالیبره کردن کدورت سنج در 0 NTU با آب مقطر و با تنظیم پیچ تنظیم

5.در نهایت خواندن میزان کدورت نمونه مورد آزمایش

 

  • آماده سازی معرف ها: 1 گرم سولفات هیدرازین را با دقت وزن کرده و آن را در آب مقطر بدون کدورت حل کنید. فلاسک استاندارد 100 میلی لیتری را بردارید و یک قیف روی آن قرار دهید. محلول به دست آمده را به درون فلاسک بریزید. 10 گرم هگزامتیلن تترامین را با دقت وزن کرده و در محلول آب مقطر بدون کدورت حل کنید. و در نهایت به درون فلاسک 100 میلی لیتری وارد کنید. 5 میلی لیتر محلول سولفات هیدرازین و 5 میلی لیتر هگزامتیلن تترامین را مخلوط کنید.محلول باید در یک فلاسک استاندارد 100 میلی لیتری تهیه شود. اجازه دهید محلول به مدت 24 ساعت بماند. بعد از 24 ساعت حجم را با آب مقطر بدون کدورت به 100 میلی لیتر برسانید. حال محلول استاندارد 400 NTU شما آماده است.

 

اصول کارکردی کدورت سنج

اصول کار کدورت سنج ها را می توان به طور کلی به دو دسته طبقه بندی کرد: نفلومتریک و کدورت سنجی.

  • کدورت سنج نفلومتریک: کدورت سنج نفلومتریک با اندازه گیری نور پراکنده در زاویه 90 درجه از پرتو فرودی کار می کند. این اندازه گیری به عنوان خواندن پس پراکندگی(بازتابی) شناخته می شود. مزیت قرائت پس پراکندگی این است که نسبتاً به تغییرات رنگ مایع اندازه گیری شده حساس نیست. این امر باعث می شود کدورت سنج نفلومتری برای اندازه گیری کدورت در کاربردهای تصفیه آب مفید باشد.
  • کدورت سنج های کدورت سنجی: کدورت سنج های کدورت سنجی میزان نور جذب شده توسط ذرات معلق در مایع را اندازه گیری می کنند. این اندازه‌گیری به عنوان ضریب خوانی شناخته می‌شود. مزیت این نوع قرائت این است که می تواند دقیق تر از قرائت پس پراکنده(بازتابی) برای مایعات با کدورت کم باشد. با این حال، نسبت به تغییرات رنگ مایع اندازه گیری شده حساس تر است.

کالیبره کردن کدورت سنج

کالیبره کردن کدورت سنج برای اطمینان از قرائت دقیق و قابل اعتماد ضروری است. روش های مختلفی برای کالیبره کردن کدورت سنج وجود دارد، از جمله استفاده از محلول استاندارد، محلول فرمازین یا استاندارد کدورت.

  • محلول استاندارد محلولی با مقدار کدورت مشخص است. معمولاً با تعلیق مقدار مشخصی از دانه های پلی استایرن در آب مقطر ساخته می شود. سپس کدورت محلول استاندارد با استفاده از روش مرجع، مانند نفلومتر اندازه گیری می شود.
  • محلول فرمازین روشی دقیق تر و سازگارتر برای کالیبره کردن کدورت سنج است. این یک محلول استاندارد 4000 NTU است که معمولاً در صنعت آب برای کالیبراسیون کدورت سنج استفاده می شود.
  • در نهایت، استاندارد کدورت، یک ماده مرجع تایید شده است که برای ارزیابی صحت و دقت کدورت سنج ها استفاده می شود. استانداردهای کدورت به صورت تجاری در مقادیر مختلف موجود هستند و برای اطمینان از دقت مداوم کدورت سنج ها ایده آل هستند.

جمع بندی

کدورت سنج ابزاری ضروری است که در کاربردهای مختلف در سطح جهانی مورد استفاده قرار می گیرد. با اندازه گیری میزان نور پراکنده شده توسط ذرات در یک مایع، آنها به اطمینان از بی خطر بودن مایعات برای استفاده و مناسب بودن برای اهدف خاص کمک می کنند. درک نحوه عملکرد کدورت سنج برای فعال کردن کالیبراسیون مناسب و اطمینان از اندازه گیری های دقیق ضروری است.

اینستروسنتر ارائه دهنده ی انواع تجهیزات اندازه گیری پارامترهای شیمیایی خواص آب از جمله کدورت سنج ها می باشد ،جهت مشاهده و خرید این کدورت سنج ها می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://instrucenter.com/product-category/portable-test-equipment/chemical-test-equipment/turbidity-meter/

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه