چگونه از مولتی متر استفاده کنم؟

مقدمه

چگونه از مولتی متر استفاده کنم؟ این آموزش به شما نشان می دهد که چگونه از یک مولتی متر دیجیتال  استفاده کنید که ابزاری ضروری است که می توانید از آن برای تشخیص مدارها، یادگیری در مورد طراحی های الکترونیکی دیگران و حتی تست باتری استفاده کنید. از این رو نام آن “مولتی”-“متر” (اندازه گیری چندگانه) است. اساسی ترین چیزهایی که ما اندازه گیری می کنیم ولتاژ و جریان هستند. مولتی متر همچنین برای برخی از بررسی های اولیه و عیب یابی عالی است. مدارت کار نمیکنه؟ سوئیچ کار می کند؟ یک مولتی متر روی آن قرار دهید! مولتی متر اولین دفاع شما در هنگام عیب یابی یک سیستم است. در این آموزش به اندازه گیری ولتاژ، جریان، مقاومت و پیوستگی یک مدار خواهیم پرداخت.

قسمت های مختلف یک مولتی متر

مولتی متر دارای سه قسمت است: 1-صفحه نمایش2-قسمت انتخابی3-پورت ها

نمایشگر معمولا دارای چهار رقم و قابلیت نمایش علامت منفی است. تعداد کمی از مولتی مترها دارای قابلیت بک لایت برای مشاهده بهتر در شرایط کم نور هستند. دکمه انتخاب به کاربر این امکان را می دهد که مولتی متر را برای خواندن موارد مختلف مانند میلی آمپر (mA) جریان، ولتاژ (V) و مقاومت (Ω) تنظیم کند. دو پراب به دو پورت جلوی دستگاه وصل می شوند. COM مخفف معمول یا رایج(common) است و تقریباً همیشه به زمین یا «-» یک مدار متصل است. پرابب COM به طور معمول سیاه است اما هیچ تفاوتی بین پراب قرمز و سیاه به جز رنگ آنها نیست. 10A پورت ویژه ای است که هنگام اندازه گیری جریان های بزرگ (بیشتر از 200 میلی آمپر) استفاده می شود. mAVΩ پورتی است که پراب قرمز به طور معمول به آن وصل می شود. این پورت امکان اندازه گیری جریان (تا 200 میلی آمپر)، ولتاژ (V) و مقاومت (Ω) را فراهم می کند. پراب ها دارای یک کانکتور موزی در انتهای خود هستند که به مولتی متر متصل می شود. هر پراب با پلاگین موزی با این مولتی متر کار می کند و این اجازه را می دهد تا از انواع مختلف پراب استفاده شود.

اندازه گیری ولتاژ

برای شروع، اجازه دهید ولتاژ یک باتری را اندازه گیری کنیم: پرب سیاه را به COM و پروب قرمز را به mAVΩ وصل کنید. مولتی متر را در محدوده DC (جریان مستقیم) روی “2V” تنظیم کنید. تقریباً تمام وسایل الکترونیکی قابل حمل از جریان DC استفاده می کنند، نه جریان متناوب. پراب سیاه را به زمین باتری یا ‘-‘ و پراب قرمز را به برق یا ‘+’ وصل کنید. پرب ها را با کمی فشار روی پایانه های مثبت و منفی باتری فشار دهید. اگر باتری تازه دارید، باید حدود 1.5 ولت را روی صفحه نمایش ببینید (این باتری کاملاً جدید است، بنابراین ولتاژ آن کمی بالاتر از 1.5 ولت است).

 

اگر ولتاژ DC را اندازه می‌گیرید (مانند باتری یا سنسور متصل به آردوینو)، دستگیره را در جایی تنظیم کنید که V خط مستقیم داشته باشد. ولتاژ متناوب (مانند آنچه از دیوار بیرون می آید) می تواند خطرناک باشد، بنابراین به ندرت نیاز به استفاده از تنظیم ولتاژ AC (V با یک خط موج دار در کنار آن) داریم. اگر با AC مشکل دارید، توصیه می کنیم به جای استفاده از مولتی متر دیجیتال، یک تستر بدون تماس بگیرید.

 

اگر پراب های قرمز و سیاه را عوض کنید چه اتفاقی می افتد؟ قرائت روی مولتی متر منفی میشود. هیچ اتفاق بدی نمی افتد! مولتی متر ولتاژ را نسبت به پراب COM اندازه گیری می کند. چه مقدار ولتاژ روی “+” باتری نسبت به پایه معمولی یا منفی وجود دارد؟ 1.5 ولت. اگر پراب ها را تغییر دهیم، “+” را به عنوان نقطه COM یا صفر تعریف می کنیم. در مقایسه با صفر جدید ما چقدر ولتاژ روی “-” باتری وجود دارد؟ -1.5 ولت! حالا بیایید یک مدار ساده بسازیم تا نحوه اندازه گیری ولتاژ را در یک سناریوی واقعی نشان دهیم. مدار به سادگی یک مقاوت یک کیلو اهمی و یک LED روشن آبی است که با یک منبع تغذیه کار میکند. برای شروع، اجازه دهید مطمئن شویم مداری که روی آن کار می کنید به درستی روشن شده است. اگر پروژه شما باید 5 ولت باشد اما کمتر از 4.5 ولت یا بیشتر از 5.5 ولت باشد، این به سرعت به شما نشان می دهد که مشکلی وجود دارد و ممکن است لازم باشد اتصالات برق یا سیم کشی مدار خود را بررسی کنید. دستگیره را روی 20 ولت در محدوده DC قرار دهید (محدوده ولتاژ DC دارای یک V با یک خط مستقیم در کنار آن است). مولتی مترها عموماً خودکار نیستند. شما باید مولتی متر را روی محدوده ای تنظیم کنید که بتواند اندازه گیری کند. به عنوان مثال، 2 ولت ولتاژ تا 2 ولت و 20 ولت ولتاژ تا 20 ولت را اندازه گیری می کند. بنابراین اگر باتری 12 ولتی را اندازه می‌گیرید، از تنظیم 20 ولت استفاده کنید. سیستم 5 ولت؟ از تنظیم 20 ولت استفاده کنید. اگر آن را اشتباه تنظیم کنید، احتمالاً تغییراتی در عدد می بینید و سپس “1” را می خوانید. با مقداری نیرو  پراب ها را روی دو قطعه فلزی در معرض فشار قرار دهید. یک پراب باید با یک اتصال GND تماس داشته و یک پراب دیگر به اتصال VCC یا 5 ولت. ما می توانیم قسمت های مختلف مدار را نیز تست کنیم. این عمل آنالیز گرهی نامیده می شود و یک بخش اساسی در تحلیل مدار است. با اندازه گیری ولتاژ در سراسر مدار می توانیم ببینیم که هر جزء به چه مقدار ولتاژ نیاز دارد. بیایید ابتدا کل مدار را اندازه گیری کنیم. با اندازه گیری از جایی که ولتاژ وارد مقاومت می شود و سپس جایی که زمین روی LED قرار دارد، باید ولتاژ کامل مدار را ببینیم که انتظار می رود حدود 5 ولت باشد.

 

سپس می توانیم ببینیم که LED چقدر ولتاژ استفاده می کند. این همان چیزی است که به عنوان افت ولتاژ در LED شناخته می شود.

 

اندازه گیری مقاومت

مقاومت های معمولی کدهای رنگی ای روی خود دارند. اگر معنی آنها را نمی دانید، اشکالی ندارد! تعداد زیادی محاسبه کننده مقاومت آنلاین وجود دارد که استفاده از آنها آسان است. با این حال، اگر زمانی خود را بدون دسترسی به اینترنت دیدید، یک مولتی متر برای اندازه گیری مقاومت بسیار مفید خواهد بود یک مقاومت رندم را انتخاب کنید و مولتی متر را روی تنظیمات 20 کیلو اهم تنظیم کنید. سپس هنگام فشار دادن کلید روی صفحه کلید، پراب ها را با همان فشاری که روی پایه های مقاومت دارید، نگه دارید. مولتی متر یکی از سه مورد، 0، 1 یا مقدار واقعی مقاومت را می خواند.

 

  • در این حالت، مولتی متر 0.97 نشان می دهد، به این معنی که این مقاومت دارای مقدار 970Ω یا حدود 1kΩ است (به یاد داشته باشید که شما در حالت 20kΩ یا 20000 Ohm هستید).
  • اگر مولتی متر عدد 1 را نشان دهد یا OL را نمایش دهد، بیش از حد بارگذاری شده است. شما باید یک حالت بالاتر مانند حالت 200kΩ یا حالت 2MΩ (مگااهم) را امتحان کنید.
  • اگر مولتی متر 0.00 یا نزدیک به صفر را نشان می دهد، باید حالت را به 2kΩ یا 200Ω کاهش دهید.

به یاد داشته باشید که بسیاری از مقاومت ها تلورانس 5% دارند. این به این معنی است که کدهای رنگ ممکن است ۱۰۰۰۰ اهم (۱۰ کیلو اهم) را نشان دهند، اما به دلیل ایده آل نبودن فرآیند تولید، یک مقاومت ۱۰ کیلو اهم  ۹.۵ کیلو اهم یا ۱۰.۵ کیلو اهم باشد.

اندازه گیری جریان

خواندن جریان یکی از پیچیده‌ترین و دقیق‌ترین قرائت‌ها در دنیای الکترونیک است. این مشکل است زیرا شما باید جریان را به صورت سری اندازه گیری کنید. در جایی که ولتاژ با فشار دادن VCC و GND (به صورت موازی) اندازه گیری می شود، برای اندازه گیری جریان باید به طور فیزیکی جریان را قطع کنید و مولتی متر را در خط قرار دهید. برای نشان دادن این موضوع، از همان مداری که در بخش ولتاژ اندازه گیری استفاده کردیم استفاده می کنیم. اولین چیزی که به آن نیاز داریم یک تکه سیم اضافی است. همانطور که گفته شد، برای اندازه گیری جریان باید مدار را قطع کنیم. به روشی دیگر، سیم VCC را که به سمت مقاومت می رود بیرون بکشید، یک سیم را در جایی که آن سیم وصل شده است اضافه کنید و سپس از پایه پاور روی منبع تغذیه به مقاومت متصل کنید. سپس مولتی متر را در مدار قرار میدهیم تا بتواند جریان را در حین عبور از مولتی متر به داخل برد اندازه گیری کند. برای این عکس ها تقلب کردیم و از کلیپ سوسماری استفاده کردیم. هنگام اندازه‌گیری جریان، اغلب خوب است که به مدت چند ثانیه یا چند دقیقه مراقب عملکرد سیستم خود در طول زمان باشید. در حالی که ممکن است بخواهید آنجا بایستید و پراب ها را به سمت سیستم نگه دارید، گاهی اوقات آزاد کردن دستانتان راحت تر است. این پراب های سوسماری می توانند مفید باشند.

اکنون آماده هستید که از مولتی متر دیجیتال خود برای شروع اندازه گیری دنیای اطراف خود استفاده کنید. با خیال راحت شروع به استفاده از آن برای پاسخ به بسیاری از سوالات کنید. من فکر می کنم LED من 20 میلی آمپر می شود، آیا واقعا؟ یک لیمو چقدر ولتاژ دارد؟ آیا یک لیوان آب رسانا است؟ آیا می توانم از فویل آلومینیومی برای تعویض این سیم ها استفاده کنم؟ یک مولتی متر دیجیتال به این سوالات و بسیاری از سوالات دیگر در مورد الکترونیک پاسخ خواهد داد.

اینستروسنتر ارائه دهنده ی انواع مولتی مترها از برندهای مختلف می باشد جهت مشاهده و خرید این مولتی مترها می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://instrucenter.com/product-category/portable-test-equipment/electronical-test-equipments/multimeter/

 

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه