مزایا و معایب رله های اضافه بار حرارتی(بی متال ها)

هنگام انتخاب یک دستگاه محافظ موتور، الزامات کاربردی خاص، ویژگی های بار، و شرایط محیطی، از جمله مزایا و معایب رله های اضافه بار حرارتی را در نظر بگیرید.


مزایای رله اضافه بار حرارتی چیست؟

1. حفاظت موتور

رله های اضافه بار حرارتی در درجه اول برای محافظت از موتورها از گرمای بیش از حد استفاده می شوند. یک رله اضافه بار دمای موتور را کنترل می کند تا به سرعت گرمای بیش از حد موتور را تشخیص دهد و از آسیب یا خرابی جلوگیری کند.

2. مقرون به صرفه بودن

رله های اضافه بار حرارتی نسبت به سایر وسایل حفاظتی موتور مانند رله های اضافه بار الکترونیکی اقتصادی و کارآمدتر هستند.

3. آسان برای کار

کارکرد رله اضافه بار حرارتی ساده، نصب و نگهداری آسان است.

4. تنظیمات حفاظتی قابل تنظیم

اکثر رله‌های اضافه بار حرارتی یک تنظیم جریان سفر قابل تنظیم را ارائه می‌دهند که به کاربر این امکان را می‌دهد تا سطح حفاظت را بر اساس نیازهای موتور و کاربرد خاص تنظیم کند.

5. سازگاری گسترده

رله‌های اضافه بار حرارتی که با انواع و اندازه‌های مختلف موتور سازگار هستند، می‌توانند هم با موتورهای تک فاز و هم در موتورهای سه‌فاز استفاده شوند و این امکان را به آنها می‌دهد تا در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

6. زمان خرابی را کاهش دهید

با تشخیص و جلوگیری از گرمای بیش از حد موتور، رله‌های اضافه بار حرارتی به کاهش خرابی‌های غیرمنتظره موتور و خرابی مرتبط کمک می‌کنند، که می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری شود.


معایب رله های اضافه بار حرارتی چیست؟

1. زمان پاسخ آهسته

زمان پاسخگویی رله های اضافه بار حرارتی نسبت به رله های اضافه بار الکترونیکی کمتر است. ممکن است محافظت فوری در صورت افزایش سریع دما یا اضافه بار کوتاه مدت ایجاد نکند.

2. دقت محدود

رله های اضافه بار حرارتی دقت محدودی دارند و دقت اندازه گیری دما بسته به طراحی و کیفیت مدل های مختلف متفاوت است.

3. عملکرد محدود

رله های اضافه بار حرارتی معمولاً فقط عملکردهای اساسی حفاظت موتور مانند تشخیص اضافه بار را ارائه می دهند. عملکردهای دیگری مانند نظارت از راه دور، تشخیص عیب و غیره را ارائه نمی دهد.

4. حساسیت به شرایط محیطی

رله های اضافه بار حرارتی به تغییرات دمای محیط حساس هستند که ممکن است باعث خاموش شدن کاذب یا تاخیر در پاسخ شود.

وظیفه رله اضافه بار حرارتی چیست؟

رله اضافه بار حرارتی رله ای است که برای محافظت از سیستم های الکتریکی از شرایط گرمای بیش از حد طراحی شده است. برق مدار را قطع نمی کند، اما در عوض حس می کند که جریان به حد کافی رسیده و باز می شود و به موتور اجازه می دهد به کار خود ادامه دهد.
رله های اضافه بار حرارتی از موتورها، ترانسفورماتورها و سایر وسایل الکتریکی در برابر گرمای بیش از حد محافظت می کنند. این رله ها اغلب در نقاطی نصب می شوند که مدار الکتریکی با چندین دستگاه روی آن وجود دارد. اگر یکی از این دستگاه ها بیش از حد گرم شود، می تواند به خود یا سایر قسمت های این مدار آسیب برساند. رله اضافه بار حرارتی سه عملکرد اصلی دارد:
تجمع گرما را در موتورها و سایر وسایل الکتریکی روی مدار حس می کند و در صورت رسیدن به سطح دمای از پیش تعیین شده، زنگ هشدار را فعال می کند.
این به عنوان یک کلید عمل می کند که به الکتریسیته از یک قسمت مدار اجازه عبور می دهد و در عین حال از عبور آن از قسمت دیگر آن جلوگیری می کند. این از آسیب ناشی از گرمای بیش از حد یا بارگذاری بیش از حد و آسیب رساندن به سایر اجزای سیستم جلوگیری می کند.
در برابر نوسانات ولتاژ ناشی از صاعقه و قطع برق که می تواند به تجهیزات حساس الکتریکی در خانه یا ساختمان شما آسیب برساند، محافظت می کند.

انواع مختلف رله

رله‌های اضافه بار حرارتی معمولاً در هنگام افزایش ناگهانی برق خطرناک و فاجعه‌بار استفاده می‌شوند. اگر یک فرد یا دستگاه بیش از حد توان خروجی مصرف کند، ممکن است باعث اختلال در عملکرد شود. رله‌های اضافه بار حرارتی می‌توانند دستگاه‌های شما را نجات دهند و اطمینان حاصل کنند که سیستم‌ها خراب نمی‌شوند. در اینجا انواع مختلف رله وجود دارد:

رله حرارتی دو فلزی

رله های حرارتی دو فلزی رله های الکترونیکی هستند که در ساخت خود از دو فلز غیرمشابه استفاده می کنند. این دو فلز معمولاً از نیکل و آهن یا فولاد ساخته می شوند، اما بسته به کاربرد می توان از مواد دیگری نیز استفاده کرد.

رله های حرارتی دو فلزی مزایای زیادی نسبت به انواع دیگر رله حرارتی دارند. یکی از مزیت‌های آن این است که رله‌های حرارتی دو فلزی می‌توانند دماهای بالاتری را نسبت به رله‌های حرارتی تحمل کنند، که آنها را برای انتقال توان بالا یا منابع حرارتی با دمای بالا ایده‌آل می‌کند. یکی دیگر از مزایای رله های حرارتی دو فلزی این است که نسبت به رله های حرارتی استاندارد به نگهداری کمتری نیاز دارند زیرا دوام بیشتری نسبت به انواع معمولی دارند. این امر ردیابی رله دو فلزی خود را آسان تر می کند و اطمینان حاصل می کند که به دلیل سوء استفاده یا استفاده نادرست کاربر آسیب نمی بیند یا زود فرسوده نمی شود.

رله های حالت جامد

رله های حالت جامد دستگاه های حالت جامد هستند که از مواد نیمه هادی به عنوان کلید استفاده می کنند. تریستور رایج ترین رله حالت جامد، یک دستگاه سه ترمینال بدون مقاومت داخلی و قطعات متحرک است. انواع دیگر رله های حالت جامد، تریاک ها هستند که دارای سه ترمینال اما فقط یک سیم پیچ هستند و SCR یا یکسو کننده های کنترل شده با سیلیکون که دارای سه ترمینال با دو سیم پیچ است. آنها در برنامه هایی استفاده می شوند که سرعت و قابلیت اطمینان ضروری است.

حالت جامد مزایای زیادی نسبت به همتایان سنتی خود دارند. آنها برای کارکردن به انرژی کمتری نیاز دارند زیرا برای رسانایی به انرژی مکانیکی نیاز ندارند و می توان آنها را با دقت بیشتری نسبت به کلیدهای مکانیکی کنترل کرد. با این حال، استفاده از رله های حالت جامد به جای رله های مکانیکی دارای معایبی است:

• آنها گران تر از رله های مکانیکی هستند.
• به دلیل نداشتن قطعات متحرک از قابلیت اطمینان کمتری برخوردار هستند.
• آنها فقط می توانند به طور همزمان مقادیر کمی از جریان را کنترل کنند (بر خلاف رله های مکانیکی).

اینستروسنتر ارائه دهنده ی انواع تجهیزات تابلویی برند دورمن اسمیت از جمله بی متال ها (رله های اضافه بار حرارتی) می باشد جهت مشاهده و خرید این بی متالها می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://instrucenter.com/product-category/panel-equipment/thermal-overload-relay/

 

 

 

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه