راهنمای خرید و مقایسه ی انواع رطوبت سنج های چوب

راهنمای خرید و مقایسه ی رطوبت سنج چوب، بدون پین و پیندار

حفظ سطح رطوبت مناسب در نجاری، چه برای ساخت و ساز، کفپوش و یا ساخت مبلمان بسیار مهم است. پردازش صحیح چوب طول عمر و کیفیت پروژه های شما را تضمین می کند. بی توجهی به رطوبت چوب به معنای پروژه های ویران شده است:
• کابینت های تاب دار
• ابزارهای آسیب دیده
• میزهای ناهار خوری نامناسب
• برآمدگی و فرو رفتگی کفپوش چوبی
چقدر وحشتناک است که نام شما با پروژه ای که اشتباه پیش رفته است به یاد آورده شود! اینجاست که رطوبت سنج وارد می شود. و کار شما فقط به اندازه کیفیت رطوبت سنج شما دقیق خواهد بود. بنابراین، در جعبه ابزار شما چه چیزی وجود دارد؟ نوع پین دار؟ یا بدون پین؟

آیا رطوبت سنج ها دقیق هستند؟

رطوبت سنج با کیفیت بالا می تواند با دقت 0.1٪ به رطوبت چوب دست یابد و خوانش های ثابت و قابل اعتمادی را ارائه دهد. دقت تا حد زیادی به کیفیت و برند رطوبت سنج بستگی دارد. دقت رطوبت سنج دیجیتال ارزانتر می تواند از 5 تا 20 درصد متغیر باشد. اعتماد به اعداد این نوع رطوبت سنج ها سخت است. سوال واقعی این است: چه چیزی به عنوان یک رطوبت سنج “دقیق” برای اندازه گیری رطوبت چوب واجد شرایط است؟دقت یک رطوبت سنج با مقایسه میزان رطوبت آن با نتایج تست oven dry تعیین می شود. هرچه قرائت آن به تست oven dry نزدیکتر باشد، رطوبت سنج دقیق تری در نظر گرفته می شود.

رطوبت سنج ها چگونه کار می کنند؟

رطوبت سنج،رطوبت موجود در چوب را با ارزیابی خواص الکتریکی آن ارزیابی می کند. اما رطوبت سنج چگونه اندازه گیری های خود را انجام می دهد؟ دو فناوری اصلی استفاده می شود: بدون پین و پین دار

رطوبت سنج بدون پین چیست؟

رطوبت سنج های بدون پین با استفاده از یک پد حسگر کار می کنند که در تماس با سطح چوب کار می کنند، اما به طور فیزیکی نه سطح را می شکنند و نه به آن آسیب می زنند.

رطوبت سنج های بدون پین چگونه کار می کنند؟

رطوبت سنج چوب بدون پین با فناوری امواج الکترومغناطیسی با استفاده از پدهای حسگر که روی چوب قرار می گیرند کار می کنند. به طور معمول آنها قابلیت اندازه گیری رطوبت از سطح تا عمق 0.25 اینچی یا اندازه گیری رطوبت حتی تا عمق 0.75 اینچی را فراهم می کنند. رطوبت سنج های بدون پین، امواج الکتریکی را با فرکانس الکترومغناطیسی مشخصی ارسال می کنند و یک میدان الکترومغناطیسی در زیر پد سنسور ایجاد می کنند. امواجی که سنسور از طریق میدان الکترومغناطیسی ارسال می کند، امواج برگشتی را که سنسور تشخیص می دهد، تحریک می کنند. این تغییرات در داده‌های حرکت موج با درصد رطوبت مرتبط است و خوانش‌های دقیقی را ارائه می‌کند. کنتورهایی که از این نوع فناوری استفاده می‌کنند، «رطوبت سنج های بدون پین» نامیده می‌شوند زیرا هیچ گونه پینی را در چوب فرو نمی‌کنند. آنها همچنین به عنوان “رطوبت سنج های غیر مخرب” شناخته می شوند زیرا نیازی به نفوذ در چوب ندارند. در حالی که تغییرات چگالی در چوب ممکن است بر توانایی رطوبت سنج های بدون پین برای خواندن امواج تأثیر بگذارد، آنها می توانند گستره وسیع تری از چوب را آزمایش کنند و تصویر کامل تری از وضعیت رطوبت آن ارائه دهند.
رطوبت سنج های پین دار چگونه کار می کنند؟
رطوبت سنج های پین دار از تکنولوژی مقاومتی استفاده می کنند. دو پراب یا “پین” به چوب وارد می شود و جریان الکتریکی بین دو پین جریان می یابد. مقدار مقاومت تشخیص داده شده در مسیر جریان هنگام حرکت بین پین ها، وضعیت رطوبت چوب را نشان می دهد. از آنجایی که رطوبت، جریان الکتریسیته را به خوبی هدایت می کند، هر چه چوب «مرطوب تر» باشد، مقاومت کمتری در برابر جریان الکتریسیته دارد. هرچه چوب خشک‌تر باشد، مقاومت الکتریکی بیشتر است. اما دقت سنجش پین ها می تواند تحت تأثیر تغییرات ترکیب شیمیایی گونه های مختلف چوب قرار گیرد. چگالی چوب بر جریان الکتریسیته تأثیر نمی‌گذارد، اما می‌تواند در قرار دادن صحیح پین‌ها اختلال ایجاد کند.
کدام بهتر است: پین دار یا بدون پین؟

بدون پین

یکی از مزایای رطوبت سنج های بدون پین این است که استفاده از آن آسانتر و سریعتر از موارد پین دار است. این به کاربران این امکان را می دهد که زمان لازم را برای بررسی کافی جهت دریافت تصویری کامل از سطح رطوبت چوب داشته باشند. یک رطوبت سنج بدون پین با هر آزمایش یک محدوده وسیعی از چوب را اندازه گیری می کند، به این معنی که تست های کمتری نسبت به رطوبت سنج پین دار انجام می شود. ویژگی های کنتورهای بدون پین نیز به شما امکان می دهد عمق اندازه گیری را سریعتر تغییر دهید. رطوبت سنج های بدون پین با کیفیت بالاتر با گزینه ی اندازه گیری عمق دوگانه، معمولاً در عمق یک چهارم و سه چهارم اینچی ارائه می شوند. مزیت اصلی دیگر رطوبت سنج بدون پین نسبت به پین دار این است که به چوب آسیب نمی رساند. هر اندازه گیری با مدل پین دار دو سوراخ در چوب ایجاد می کند. این درحالیست که رطوبت سنج بدون پین هرگز به سطح چوب نفوذ نمی کند.

 

پین دار

یکی از مزایای استفاده از رطوبت سنج پین دار این است که می توانید اعماق مختلف چوب را تست کنید. پین ها دارای طول های مختلف هستند، بنابراین همیشه می توانید پین ها را برای اندازه گیری در عمق های مختلف عوض کنید. اندازه گیری رطوبت در اعماق چندگانه تصویر وسیع تری از کیفیت کلی چوب ارائه می کند. چالش اصلی برای رطوبت سنج پین دار این است که اندازه گیری دقیق به پین هایی که به درستی وارد چوب می شوند بستگی دارد. قرار دادن پین ها به درستی می تواند فشار نسبتاً زیادی را بخواهد، به خصوص هر چه پروب طولانی تر باشد. همچنین هر چه گونه چوب متراکم تر باشد، فشار بیشتری برای قرار دادن پین ها به درستی مورد نیاز است. دمای چوب نیز می تواند بر دقت طوبت سنج تأثیر بگذارد. نقطه ضعف دیگر: رطوبت سنج پین دار فقط میزان رطوبت ناحیه کوچک بین دو پروب را اندازه گیری می کند، به این معنی که چندین آزمایش باید در نقاط مختلف انجام شود.

آیا به رطوبت سنج نیاز دارم؟

اگر یک کارگر یا نجار با تجربه یا علاقه‌مند به کارهای با چوب هستید، یک دستگاه رطوبت سنج چوب ضروری است. این به شما امکان می دهد تا میزان رطوبت چوب را به دقت اندازه گیری کنید، که برای اطمینان از کیفیت مناسب چوب برای پروژه شما ، بسیار مهم است. با رطوبت سنج چوب، می توانید میزان رطوبت چوب خود را دقیق تعیین کنید و پروژه خود را بر اساس آن تنظیم کنید، و اطمینان حاصل کنید که محصول نهایی با کیفیت و بادوام را به دست خواهید آورد. سرمایه گذاری در دستگاه رطوبت سنج چوب ممکن است هزینه اضافی به نظر برسد، اما در درازمدت باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما می شود و میتوانید اطمینان حاصل کنید که پروژه های چوبی شما همانطور که تصور می کنید انجام می شود.

آیا قرائت رطوبت سنج می تواند اشتباه باشد؟

بله کاملا. قرائت رطوبت سنج به دلایل مختلف از جمله موارد زیر می تواند اشتباه باشد:
• کالیبره نبودن
• مرطوب بودن سطح چوب
• اشتباه وارد کردن نوع چوب در دستگاه
• آسیب دیده بودن دستگاه
• صفحه اسکن رطوبت سنج بدون پین تا حدودی آسیب دیده باشد در نتیجه بر توانایی آن در تماس مناسب با چوب تأثیر می گذارد
• پین های روی مدل پین دار شما خمیده، شکسته یا زنگ زده هستند
• کم بودن میزان باتری رطوبت سنج

نحوه انتخاب بهترین رطوبت سنج چوب

بسیاری رطوبت سنج بدون پین را ترجیح می دهند زیرا نمی خواهند پروب ها چوب را خراب کنند. هر چه تست های بیشتری با پین متر انجام شود، آسیب بیشتری به چوب وارد می شود. همچنین، بدون انجام آزمایش های کافی، وضعیت رطوبت چوب به درستی ارزیابی نخواهد شد. یکی دیگر از زمینه‌های مقایسه هنگام انتخاب رطوبت‌سنج، دامنه «ویژگی‌های میدانی» است که شما ارزشمند می‌دانید. از آنجایی که فناوری اندازه‌گیری رطوبت اساساً تغییر نکرده است، افزودن ویژگی‌های میدانی با ارزش بالا روشی است که می‌توانید یک رطوبت‌ سنج پیشرفته را از مدل ساده‌تر آن تشخیص دهید.
برخی از ویژگی های اضافی می تواند مواردی مانند موارد زیر باشد:
• داشتن طیف گسترده ای از تنظیمات نوع چوب
• محاسبه EMC (نقطه تعادل رطوبت چوب با محیط)
• ذخیره مقادیر زیادی از داده های اندازه گیری
• کالیبراسیون در محل(on site)

نتیجه نهایی:

فرآیند استفاده از مدل های پین دار می‌تواند زمان‌بر و خسته‌کننده باشد. اما در نهایت این به شما بستگی دارد که دامنه نیاز خود به یک رطوبت سنج جامع و کامل برای بهبود کیفیت چوب را تعیین کنید.

اینستروسنتر ارائه دهنده ی انواع رطوبت سنج ها از جمله رطوبت سنجهای چوب می باشد ،جهت مشاهده و خرید این رطوبت سنج ها می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://instrucenter.com/product-category/portable-test-equipment/humidity/176-%d8%b1%d8%b7%d9%88%d8%a8%d8%aa-%d8%b3%d9%86%d8%ac-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%aa-%d9%86%d9%85-%d8%b3%d9%86%d8%ac-moisture-meter/

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه