راهنمای جامع دوربین های بازرسی

در این راهنما به بررسی دوربین های بازرسی و بهترین دوربین برای اهداف مختلف خواهیم پرداخت.
در این راهنمای دقیق خرید ، ما توضیح خواهیم داد که دوربین بازرسی چیست و برخی از کاربردهای مفید و متنوع آنها را بررسی می کنیم. ما همچنین به انواع مختلف دوربین پراب دار و ابزار کارگاهی نگاه خواهیم کرد. در نهایت، ما پشتیبانی و راهنمایی لازم را برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام دوربین بازرسی برای اهداف کاری شما مناسب تر است، ارائه می دهیم.

دوربین های بازرسی چیست؟

دوربین بازرسی، که گاهی به آن دوربین اسنیک (به شکل مار) نیز می‌گویند، یک دوربین دیجیتالی است که به اندازه کافی کوچک و انعطاف‌پذیر طراحی شده است تا در فضاهای باریک یا غیرقابل دسترس حرکت کند. هدف اصلی این ابزار این است که به عنوان یک دوربین اکتشافی عمل کند. این تجهیز می تواند در کاربردهای لوله کشی، تشخیص پزشکی، تعمیرات مکانیکی یا طیف وسیعی از موقعیت های دیگر کاربرد داشته باشد. آنها به کاربر این امکان را می دهند که یک ویدیو و تصویر زنده (لایو) و دقیق و از نزدیک از مکان هایی داشته باشند که به راحتی با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. دوربین‌های بازرسی معمولاً از یک پراب یا بازوی بلند و انعطاف‌پذیر تشکیل شده‌اند که به نوعی از صفحه نمایشگر دستی متصل است. ماژول دوربین در انتهای پروب نصب شده است. برخی از کیت های دوربین بازرسی شامل یک صفحه نمایش کوچک برای مشاهده ویدیوی لایو است در حالیکه برخی دیگر به گونه ای طراحی شده اند که به صورت بی سیم کار کنند و تصاویری که می گیرند را از طریق Wi-Fi به یک صفحه نمایش دیگر (مانند کامپیوتر یا موبایل) بفرستند و پخش کنند.

 

• دوربین های بازرسی برای چه مواردی استفاده می شوند؟

 

1. پزشکی

دوربین های بازرسی به طور گسترده در بخش پزشکی، به ویژه برای تشخیص، استفاده می شوند. در زمینه های جراحی، از چنین ابزاری اغلب به عنوان دوربین بازرسی آندوسکوپی یاد می شود. هنگامی که برای استفاده در پزشکی و جراحی طراحی شده است، این نوع دوربین تشخیصی، به پرسنل پزشکی اجازه می دهد تا از راه دور نقاط غیرقابل دسترس بدن انسان را مشاهده کنند. این می تواند شامل اندام های مختلف، حفره های بدن یا سیستم گردش خون باشد.

2. استفاده های مکانیکی

کاوشگر دوربین مکانیکی ممکن است دوربین بازرسی موتور یا دوربین بازرسی اتومبیل نیز نامیده شود. مجدداً، آنها فرصتی را برای انجام بازرسی های بصری دقیق از مناطقی که به راحتی از بیرون خودرو قابل مشاهده نیستند، بدون نیاز به جدا کردن اجزای مختلف و پیچیده فراهم می کنند. بهترین مثال میتواند قسمت های داخل محفظه موتور و مخازن سوخت باشد. این دوربین های انعطاف پذیر می توانند از راه دور تصاویر ویدیویی را از درون انواع مختلف اجزا و مکانیسم ها ارسال کنند. این در همه اشکال عیب یابی و تعمیر خودرو بسیار مفید است. مفید بودن به این معنی است که مشکلات، علل و راه حل های بالقوه را می توان بدون نیاز به جدا کردن کامل اجزای موتور یا سایر قطعات متحرک شناسایی کرد. یک دوربین بازرسی دیجیتال اغلب می تواند به وسیله تشخیص مشکلات یا برنامه ریزی برای رفع مشکلات، هم مکانیک و هم مشتری را در صرف زمان و هزینه یاری کند.

3. نگهداری و تعمیرات ساختمان

مشاغل بی شماری در رابطه با تعمیر و نگهداری ساختمان وجود دارد که می توانند از دوربین بازرسی با پراب انعطاف پذیر بهره مند شوند. یکی از کاربردهای رایج، در تشخیص مشکلات مربوط به خط لوله ها، سیستم های لوله کشی آب و سیستم های HVAC ( تهویه مطبوع) است. دوربین‌های بازرسی دیجیتال امکان شناسایی مشکلات و رفع آن را بدون نیاز به جدا کردن بخش‌های بزرگ کانال ها می‌دهند. دوربین های بازرسی لوله کشی ها اغلب با پراب های بسیار بلند عرضه می شوند و همچنین دارای نرخ IP بالاتری هستند که به طور خاص برای استفاده در محیط های مرطوب در نظر گرفته شده است. یکی دیگر از کاربردهای مهم این پراب های ویدئویی در تعمیر و نگهداری ساختمان ها و پروژه های ساخت و ساز، انجام بازرسی از حفره های دیواری است. هنگامی که از این محصولات به عنوان دوربینی برای بازرسی از قسمت های داخلی دیوار استفاده می شود، به بیننده اجازه می دهد سیم کشی و ناودانی را شناسایی کرده و از آن اجتناب کند. این دستگاه ها همچنین به طور گسترده به عنوان دوربین های اکتشافی هنگام جستجوی شواهدی از آفات خانگی مانند حیوانات موذی، حشرات و کپک ها مورد استفاده قرار میگیرند.

• انواع دوربین های بازرسی

اندوسکوپ ها

بسیاری از مردم به طور طبیعی تمایل دارند اصطلاح “دوربین آندوسکوپ” را با فرآیندهای پزشکی مرتبط بدانند. از نظر تکنیکی، هر دستگاهی که آندوسکوپ نامیده می شود به احتمال زیاد به طور خاص برای استفاده در داخل بدن انسان طراحی شده است. با این حال، این نام اغلب به عنوان یک مرجع کلی تر برای طیف وسیعی از مدل ها و کیت های دوربین بازرسی استفاده می شود که در بسیاری از صنایع و برنامه های مختلف استفاده می شود. اصطلاح آندوسکوپ به طور گسترده به یک دوربین مینیاتوری (اغلب با نور) اشاره می کند که روی یک پراب بلند، نازک و انعطاف پذیر نصب شده است. در مواردی که برای استفاده پزشکی در نظر گرفته شده‌اند، دستگاه‌های آندوسکوپی معمولاً دارای قطرهای کوچک‌تر پراب هستند که در برخی موارد به حدود 4 میلی‌متر می‌رسد. دوربین های آندوسکوپی با قطر بزرگتر برای استفاده در کاربردهای تشخیصی و اکتشافی عمومی می توانند در اندازه های مختلف از 5.8 میلی متر تا 80 میلی متر و بیشتر باشند. اگر دوربین بازرسی ای برای استفاده در تشخیص پزشکی و برای بدن انسان در نظر گرفته نشده باشد، اصطلاح صحیح معمولاً «بورسکوپ» یا «فایبرسکوپ» (بسته به طراحی و عملکرد آن) است. نام‌های عمومی مانند «دوربین بازرسی انعطاف‌پذیر» نیز بسیار رایج هستند. آندوسکوپ های USB دار به طور فزاینده ای برای کارهای معمولی و یا میدانی(محیط های صنعتی) استفاده می شوند. به همین ترتیب، انواع مختلفی از دوربین‌های اکتشافی را می‌توان با استفاده از طیف وسیعی از اکسسوری ها و لوازم جانبی به دیگر دستگاه‌ها یا صفحه‌نمایش‌های دستی (مانند تلفن‌های همراه) متصل کرد. به عنوان مثال، اکنون بسیاری از افراد از دوربین های بازرسی برای آیفون یا دوربین های آندوسکوپ برای دستگاه های اندرویدی استفاده می کنند.

دوربین های بورسکوپ

همانطور که در بالا ذکر شد، بورسکوپ یک اصطلاح عمومی و فراگیر است که برای اشاره به هر نوع دوربین بازرسی که به طور خاص برای استفاده پزشکی انسان در نظر گرفته نشده است، استفاده می شود. دو نوع اصلی دوربین بازرسی بوروسکوپ وجود دارد: غیر منعطف و انعطاف پذیر. بورسکوپ های غیر منعطف زمانی معمول بودند، اما امروزه محصولات انعطاف پذیر به طور فزاینده ای محبوب شده اند. هر دو بورسکوپ غیر منعطف و انعطاف پذیر ممکن است دارای لنز مبتنی بر فیبر نوری باشند. در این مورد، این دوربین های بازرسی مبتنی بر فیبر نوری، اغلب به عنوان “فایبرسکوپ” نامیده می شوند. با این حال، بورسکوپ های استاندارد معمولا برای اکثر انواع بازرسی های روزانه، صنعتی یا تجهیزات غیر مخرب کافی هستند. هنگام مقایسه بروسکوپ و آندوسکوپ، چند تفاوت کلیدی وجود دارد که باید در نظر داشت. از آنجایی که آندوسکوپ ها اصولاً برای استفاده در بدن انسان طراحی شده اند، قطر آنها کمتر و انعطاف پذیرتر است. دوربین‌های بازرسی کوچک، که گاهی اوقات به عنوان مینی دوربین ‌در بریتانیا نام گذاری می‌شوند، می‌توانند برای طیف وسیعی از کاربردهای تخصصی غیرپزشکی نیز مفید باشند. بورسکوپ های بزرگتر اغلب نور روشن تری نسبت به اکثر آندوسکوپ ها دارند و معمولاً میدان دید وسیع تری را ارائه می دهند (از 50 تا 120 درجه). این میدان دید اغلب از طریق گوشی متصل یا صفحه نمایشگر قابل تنظیم است. آندوسکوپ‌ها معمولاً می‌توانند بزرگنمایی یا زوم بیشتری نسبت به بورسکوپ ‌های استاندارد ارائه دهند که برای مشاهده دقیق‌تر از نزدیک ایده‌آل است.

 

دوربین های بازرسی بی سیم (wireless)

دوربین بازرسی بی سیم یک اصطلاح عمومی است که هم برای بروسکوپ و هم برای آندوسکوپ استفاده می شود. صرف نظر از هدف اصلی این ابزار، یک دوربین بازرسی بی سیم می تواند ویدیوی خود را از طریق Wi-Fi روی صفحه نمایش راه دور ( remote) پخش کند. این می‌تواند در محیط‌ها و برای کاربردهای خاصی مفید باشد، جایی که ارسال فیلم به طور مستقیم به یک ماژول دستی نمایش ، از طریق یک کابل دشوار است. دوربین های بازرسی بلوتوثی گزینه دیگری برای مشاهده از راه دور هستند که از اتصال بلوتوث به دستگاه به جای اتصال اینترنت Wi-Fi استفاده می کنند. امروزه بسیاری از مدل‌های دوربین اسنیک(ماری شکل) عملکرد بی‌سیم را ارائه می‌دهند، از جمله بورسکوپ‌های غیر منعطف و انعطاف‌پذیر. آنها این امکان را میدهند تا ویدیوها از لپ‌تاپ، تلفن، تبلت، رایانه رومیزی یا سایر انواع مانیتور LCD مشاهده شوند. بسته به محدوده سیگنال و قدرت، این اغلب می تواند در یک مکان کاملا مجزا از خود دوربین انجام شود. به همین دلیل، دوربین های بازرسی بی سیم اغلب به عنوان دوربین های بازرسی از راه دور(remote)شناخته می شوند. برای استفاده پیشرفته در مناطق خطرناک یا بسیار غیرقابل دسترس، دوربین های بازرسی تخصصی نیز وجود دارند که می توانند به طور کامل از راه دور توسط یک واحد کنترل دستی هدایت شوند.

دوربین های بازرسی انعطاف پذیر مجهز به چراغ(نور)

شما اغلب می بینید که داشتن چراغ در بین دوربین های بازرسی انعطاف پذیر به عنوان ویژگی مشترک در بسیاری از دوربین های ماری شکل و با کیفیت بالا محسوب میشود . روشنایی یکی از مزایای اصلی استفاده از دوربین بازرسی به همراه توانایی تنظیم میدان دید و زوم در مناطق خاص برای بازرسی دقیق تر است. در کاربردهایی مانند بررسی لوله کشی آب و سایر خط لوله ها، عیب یابی خودکار و بازرسی حفره دیوار، داشتن یک نور روشن که به دوربین بازرسی انعطاف پذیر شما متصل باشد، بسیار مهم است. این کمک می کند تا در بسیاری از فضاهای کوچک و اغلب تاریک، به ویژه در جاهایی که نور طبیعی به راحتی نفوذ نمی کند بتوانید دید واضح تری داشته باشید. در غیر این صورت تشخیص جزئیات به سختی انجام می شود. توجه داشته باشید که اکثر دوربین‌های آندوسکوپی که برای استفاده در بدن انسان طراحی شده‌اند، تمایلی به ارائه شدت روشنایی کاملاً مشابه با دوربین‌های بورسکوپی استاندارد ندارند. با این حال، آنها ممکن است میدان دید و قابلیت های زوم بهتری داشته باشند.

دوربین های بازرسی تلسکوپی

اگر نیاز به بازرسی نقاطی در ارتفاع دارید، دوربین بازرسی تلسکوپی ممکن است گزینه مناسبی باشد. این دوربین‌ها مشابه اکثر دوربین‌های ماری شکل عمل می‌کنند، اما تمایل دارند روی یک قطب تلسکوپی بلندتر نصب شوند تا بتوانند به ارتفاعات بیشتری برسند. آنها معمولاً به دلایل واضحی مثل پایداری بیشتر، سفت و محکم هستند(انعطاف پذیر نیستند)، اگرچه ممکن است دارای یک سر انعطاف پذیر در سمت انتهای قطبی باشند که دوربین و نور آنجا نصب شده اند.

بهترین دوربین بازرسی چیست؟

هنگامی که به دنبال خرید یک دوربین بازرسی برای استفاده در بسیاری از سناریوهای بازرسی صنعتی یا تجهیزات هستید، ممکن است بپرسید: “بهترین دوربین بازرسی چیست؟” در حقیقت، پاسخ کاملاً به کاربردهای خاصی که در ذهن دارید بستگی دارد. مثلاً بهترین دوربین بازرسی برای برقکارها لزوماً بهترین گزینه برای لوله کش ها نخواهد بود و مطمئناً با مدل هایی که برای مصارف پزشکی یا جراحی استفاده میشوند متفاوت است.

اینستروسنتر ارائه دهنده ی انواع ویدئوبرسکوپها یا دوربین های بازرسی می باشد جهت مشاهده و خرید این ویدئوبورسکوپها می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://instrucenter.com/product-category/portable-test-equipment/other-test-equipment/video-borescope/

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه