دفترچه راهنمای ارت تستر مدل GT5105A ساخت بنتک

 دفترچه راهنمای ارت تستر مدل  GT5105A

 

قبل از استفاده توجه کنید

چک آپ

کیت خود را با دقت باز کنید و مطمئن شوید که موارد زیر را دارید. در صورت مفقود شدن اقلام یا عدم تطابق یا آسیب، فوراً با فروشنده خود تماس بگیرید.

تستر دیجیتال مقاومت زمین                                                                                         1 عدد

5 متر سیم رابط تست سبز (با گیره سوسماری)                                                                  1 عدد

10 متر سیم رابط تست زرد (با گیره شوسماری)                                                                 1 عدد

20 متر سیم رابط تست قرمز (با گیره سوسماری)                                                               1 عدد

میخ(میله) اتصال به زمین کمکی                                                                                    2 عدد

باتری آلکالاین شماره 5                                                                                               6 عدد

دفترچه راهنمای کاربر                                                                                                1 عدد

کیف پارچه ای                                                                                                          1 عدد

مقدمه

این ابزار توسط تراشه میکروکنترلر هوشمند، با دقت بالا و قابلیت اطمینان بالا کنترل می شود. می توان از آن برای اندازه گیری مقاومت زمین سیم کشی نیروگاه های مختلف، تجهیزات الکتریکی، تجهیزات حفاظت در برابر صاعقه و سایر دستگاه های اتصال به زمین استفاده کرد و همچنین می تواند ولتاژ زمین را اندازه گیری کند. (توجه: این وسیله برای شرایط محیطی سخت در فضای باز مانند باران، رعد و برق و غیره مناسب نیست)

 

کاربردها

  • نور پس زمینه و عملکرد تشخیص باتری
  • نگهداری داده ها
  • می توان از آن برای اندازه گیری دقیق سه سیم یا اندازه گیری ساده دو سیم استفاده کرد.
  • هنگام اندازه گیری مقاومت زمین، اگر انتهای سیم رابط تست C یا E در تماس خوبی نباشد، هشدار “—- Ὠ” روی LCD ظاهر می شود.
  • “OL” مخفف بیش از محدوده است.
  • ساختار ایمنی عایق دوگانه یا عایق تقویت شده.

نام قطعات(شکل1)

  1. lcd
  2. پورت اتصال سیم رابط تست
  3. ذخیره
  4. دکمه تست
  5. دکمه hold
  6. کلید انتخاب بین کاربردها(توابع)

نمایشگر LCD (شکل2)

مشخصات

1.1 محدوده اندازه گیری و خطای اندازه گیری

1.2 استاندارد برنامه

1.3 روش اندازه گیری

1.4 محیط کاری

دما: 5تا40 درجه سانتی گراد

رطوبت نسبی: کمتر از 80 درصد RH

ارتفاع: کنتر از 2000 متر

1.5 شرایط نگهداری

دما: منفی 20 تا 60 درجه سانتی گراد

رطوبت نسبی: کمتر از 70 درصد RH

1.6 منبع تغذیه

1.7 محافظت اضافه بار

1.8 مقاومت عایق

مقاومت عایق بین مدار اندازه گیری و بدنه کمتر از 20MὨ نیست.

1.9 ابعاد

176*77*110 میلی متر

 

راهنمای عملیات

آماده سازی قبل از اندازه گیری

2.1. ولتاژ باتری و تعویض باتری را بررسی کنید:

کلید انتخاب عملکرد را روی ولتاژ زمین یا مقاومت زمین تنظیم کنید.

اگر نشانگر کم بودن باتری روی LCD ظاهر شود، نشان می دهد که باتری کم است و باتری ها باید تعویض شوند، در غیر این صورت نمی توان از ابزار به طور معمول استفاده کرد.

2.2 سیم رابط تست

لطفاً قبل از اندازه گیری مطمئن شوید که دوشاخه سیم رابط تست به طور کامل در انتهای پورت تست قرار داده شده است. اتصال شل ممکن است بر دقت مقدار اندازه گیری تأثیر بگذارد.

هشدار ایمنی

 هشدار

الکتریسیته – خطرناک است و می تواند باعث آسیب شخصی یا مرگ شود، برای اینکه بتوانید از تجهیزات به درستی و ایمن استفاده کنید، لطفاً قبل از استفاده پیام هشدار و مقررات ایمنی در این دفترچه راهنما را به دقت بخوانید و آنها را کاملاً رعایت کنید.

نماد ایمنی “△” سه مفهوم در این راهنما دارد. کاربران باید توجه ویژه ای به عملکرد با علامت “△” در هنگام خواندن داشته باشند.

خطر – نشان می دهد که یک محیط و عملیات ممکن است باعث آسیب جدی یا کشنده شود.

هشدار-نشان می دهد که یک محیط و عملیات می تواند باعث آسیب جدی یا کشنده شود.

احتیاط – نشان می دهد که محیط و عملکرد می تواند باعث آسیب یا آسیب محدود به ابزار شود.

خطر

  • در محیط قابل اشتعال و انفجاری اندازه گیری نکنید، در غیر این صورت ممکن است جرقه در حین استفاده ایجاد شود که ممکن است باعث انفجار شود.
  • در حالی که ابزار یا دستان شما هنوز خیس هستند، هیچ اندازه گیری نکنید.
  • هنگام اندازه گیری از حداکثر محدوده مجاز تجاوز نکنید.
  • در حین اندازه گیری درب باتری را باز نکنید.
  • در طول آزمایش به هیچ سیمی که در معرض آن قرار گرفته است دست نزنید.
  • پس از اندازه گیری حتماً دستگیره تست را به حالت OFF برگردانید.

 

هشدار

  • ابزار باید توسط یک تکنسین آموزش دیده و واجد شرایط کار کرده و تحت شرایط مشخص شده در دفترچه راهنما استفاده شود.
  • لطفا در حین تست محفظه را باز نکنید، در صورت وجود خرابی، لطفاً برای بازرسی و نگهداری به کادر حرفه ای مراجعه کنید:
  • هنگامی که دستگاه خیس است باتری را تعویض نکنید
  • مطمئن شوید که تمام سیم های تست به طور ایمن به پورت تست دستگاه متصل شده اند
  • قبل از باز کردن درپوش باتری، مطمئن شوید که دستگاه خاموش است.
  • لطفاً دستگاه خود را مرتب چک کنید. در صورت وجود هرگونه پدیده غیرعادی (شکستگی سیم / ترک خوردگی بدنه و غیره)، لطفاً هیچ گونه عملیاتی انجام ندهید.
  • لطفاً قطعات دستگاه را تعویض نکنید یا هیچ گونه تغییری در آن ایجاد نکنید. لطفا با فروشنده ای که محصول را برای تعمیر می فروشد تماس بگیرید.

احتیاط

  • قبل از اندازه گیری، مطمئن شوید که کلید برد در موقعیت مناسب قرار دارد.
  • پس از استفاده، دکمه انتخاب اندازه گیری را در موقعیت “OFF” قرار دهید. اگر برای مدت طولانی استفاده نمی شود، لطفاً باتری را خارج کنید تا از نشتی و آسیب به دستگاه جلوگیری شود.
  • هنگامی که ابزار خیس است، لطفاً قبل از نگهداری آن را خشک کنید.
  • لطفاً دستگاه را در دمای بالا، رطوبت زیاد یا نور مستقیم خورشید نگهداری نکنید.
  • لطفاً از پارچه نرم با مقدار کمی آب یا مواد شوینده خنثی برای تمیز کردن پوسته ابزار استفاده کنید، از مواد اصطکاک یا حلال استفاده نکنید.

 

مفهوم نمادهای مربوط به این دستگاه:

روش اندازه گیری:

 هشدار

هنگامی که دستگاه تست عملکرد مقاومت زمین را انجام می دهد، حداکثر ولتاژ حدود 50 ولت بین انتهای E-C تولید می شود. برای جلوگیری از برق گرفتگی، قسمت فلزی در معرض رابط تست و میخ(میله) زمین کمکی را لمس نکنید.

3.1 اندازه گیری دقیق (تست شده با رابط تست استاندارد):

.a اتصال میخ ها به زمین:

میخ های اتصال به زمین P و C را عمیقاً در زمین می کوبند، آنها و تجهیزات را در یک خط (خط مستقیم) با فاصله 5 تا 10 متر اندازه گیری می کند. روش اتصال در شکل 2 نشان داده شده است: (توجه: اطمینان حاصل کنید که میخ زمین در خاک مرطوب فشرده شده است. اگر خاک خشک است، به اندازه کافی آب اضافه کنید؛ سنگ یا ماسه نیز باید قبل از آزمایش خیس شوند. اگر فرو کردن میله های اتصال به زمین کمکی  در مناطق بتنی مناطق شهری مشکل است. می‌توانید دو صفحه فولادی 25*25 سانتی‌متری (یا از میخ‌های کمکی موجود در زمین) روی کف بتنی بگذارید و حوله مرطوب بمالید، آب به اندازه کافی برای جایگزینی الکترود بریزید. به طورکلی اندازه گیری می تواند انجام شود.)

.b تست ولتاژ زمین:

کلید انتخاب عملکرد به محدوده ولتاژ زمین پیچ می شود و LCD اندازه گیری ولتاژ زمین را نمایش می دهد. وضعیت: سیم های تست را در انتهای V و E قرار دهید (لیدهای تست را در انتهای تست دیگر قرار ندهید) و سپس به نقطه تست وصل شوید، LCD مقدار اندازه گیری شده ولتاژ زمین را نمایش می دهد (توجه: هنگام اندازه گیری ولتاژ زمین، دکمه TEST را فشار ندهید. اگر مقدار اندازه گیری شده > 10 ولت باشد، تجهیزات الکتریکی مربوطه را خاموش کنید و پس از کاهش ولتاژ زمین، تست مقاومت زمین را انجام دهید، در غیر این صورت بر دقت تست مقاومت زمین تأثیر می گذارد.

هشدار

تست ولتاژ زمین فقط در انتهای V و E انجام می شود و اتصال بین دو سر C و P باید قطع شود، در غیر این صورت ممکن است باعث ایجاد خطر یا آسیب به دستگاه شود.

.c تست مقاومت زمین:

سوئیچ انتخاب عملکرد را روی 2000 اهم بچرخانید (حداکثر دنده)، و دکمه “TEST” را فشار دهید، با نمایش مقدار مقاومت زمین روی LCD. اگر مقدار مقاومت اندازه گیری شده کمتر از 2000 باشد، سوئیچ انتخاب عملکرد را روی اتصال قرار دهید. 20 اهم دنده مقاومت زمین است و LCD مقدار مقاومت زمین را نشان می دهد. همچنین می توانید به ترتیب چرخ دنده های دیگر اندازه گیری کنید. مطمئن شوید که دنده مناسب را برای اندازه گیری انتخاب کنید تا مطمئن شوید که مقدار اندازه گیری شده دقیق ترین است. وقتی دکمه “TEST” را فشار دهید، نشانگر وضعیت روی دکمه روشن می شود. نشان می دهد که ابزار در حالت تست است. (توجه: اگر رابط تست انتهای C یا E تماس ضعیفی داشته باشد، مقاومت زمین کمکی یا مقاومت زمین خیلی بزرگ باشد (مانند بیش از 32KΩ برای دنده 20 اهم)، یا پایانه تست باز باشد، LCD Ὠ “” را نشان می دهد. این بار، لطفاً بررسی کنید که آیا اتصال خط خوب است، خاک خیلی خشک است، و میخ کمکی اتصال به زمین به طور قابل اعتمادی وارد زمین شده است.) زمانی که مقاومت زمین اندازه گیری شده بیشتر از محدوده اندازه گیری این دنده است، یعنی مواردی که سطح 20 اهم بین  20.5 اهم و 32 کیلو اهم یا سطح 20 اهم بین 205 اهم و 43 کیلو اهم  یا 2000 اهم بین 2050 اهم و 65 کیلو اهم است. LCD “OL” (بیش از محدوده) را نمایش می دهد.

نکته: اگر میخ کمکی استفاده شده توسط این ابزار خم شده باشد یا به چیزهای دیگر برخورد کند، خوانش تحت تأثیر قرار می گیرد. هنگام اتصال رابط تست، حتما ابتدا میخ زمین کمکی را تمیز کنید. اگر مقاومت میخ زمین کمکی بیش از حد زیاد باشد باعث خطای خواندن می شود.

.d تابع نگهداری داده ها

هنگام اندازه گیری، کلید HOLD را فشار دهید تا داده های جاری نگه داشته شود و نماد HOLD نمایش داده شود. دوباره کلید HOLD را فشار دهید تا عملکرد نگهداری داده لغو شود.

  .e ذخیره داده ها

کلید SAVE را فشار دهید تا قرائت پس از اندازه گیری ذخیره شود و F-XX روی صفحه نمایش داده می شود که در آن XX نشان دهنده شماره ذخیره شده است. FULL نشان دهنده حداکثر ذخیره داده است که به 20 قطعه رسیده است.

f. بررسی داده ها

با فشار طولانی کلید SAVE اجازه می دهد تا وارد حالت بازبینی داده های ذخیره شده شوید، داده های ذخیره شده به همراه شماره ذخیره مربوطه به نوبه خود روی صفحه نمایش داده می شوند، برای جابجایی بین آخرین/بعدی کلید SAVE/HOLD را کوتاه فشار دهید. داده های ذخیره شده، فشار طولانی بر روی کلید ذخیره دوباره برای خروج از این حالت بررسی است. NULL نشان دهنده عدم ذخیره داده است.

 

g. پاکسازی داده ها

کلید HOLD را به مدت طولانی فشار دهید تا نمایش داده شود …. سپس کلید SAVE را به مدت طولانی فشار دهید تا نمایشگر آن CLr از … که نشان دهنده خالی بودن داده های ذخیره شده است.

3.2 اندازه گیری ساده (اندازه گیری با خط آزمایش ساده ارائه شده): با این روش، اگر استفاده از میخ کمکی زمینی مناسب نباشد، می توان از مقاومت زمین کم در معرض به عنوان الکترود مانند سینک فلزی، لوله آب، زمین مشترک منبع تغذیه استفاده کرد. خط، ترمینال زمینی ساختمان، تمام موارد فوق می تواند از روش 2 سیم (E و P & C انتهایی) استفاده کند. سیم کشی در شکل 4 نشان داده شده است:

هنگامی که این روش اعمال می شود، انتهای P و C در واقع با هم اتصال کوتاه می شوند.

! خطر

هنگام در نظر گرفتن نقطه زمین سیستم قدرت به عنوان تست نقطه مرجع، لطفا مراقب خطر الکتریکی باشید.

  1. موارد دیگر

تعمیر و نگهداری و گارانتی

4.1 تعمیر و نگهداری

4.1.1 تعویض و نگهداری باتری

(لطفاً به شکل 5 مراجعه کنید) اگر نشانگر ولتاژ پایین ظاهر شد، باتری ها را به موقع به ترتیب مراحل زیر تعویض کنید.

الف دستگاه را خاموش کنید و رابط های تست مربوطه را بردارید.

ب یک پیچ را در پایین درب باتری باز کنید و سپس در را باز کنید

ج لطفاً هر شش باتری استفاده شده را تعویض کنید، باتری‌های جدید را در آن قرار دهید و به قطبیت باتری‌ها توجه کنید.

د پس از تعویض باتری ها، لطفاً درب باتری را نصب کرده و پیچ ها را محکم کنید.

هنگامی که ابزار برای مدت طولانی استفاده نمی شود، لطفا باتری ها را خارج کنید تا از نشت باتری و خوردگی قاب باتری و قطعات قطب جلوگیری کنید.

4.1.2 تمیز کردن کیس

الکل، رقیق کننده، و غیره اثر خورنده بر روی جعبه ابزار، به ویژه پنجره. بنابراین هنگام تمیز کردن جعبه ابزار، آن را به آرامی با حوله مرطوب پاک کنید.

4.1.3 لطفاً از خیس شدن ابزار جلوگیری کنید.

4.2 تعمیر و نگهداری

 

4.2.1 در صورت داشتن هر گونه سؤال زیر، لطفاً با بخش خدمات پس از فروش بخش بازاریابی یا نمایندگی های شرکت ما تماس بگیرید:

الف. اجزای ابزار آسیب دیده اند.

ب. LCD غیر طبیعی است.

ج- در استفاده معمولی، خطا بسیار زیاد است.

د. شکست یا سردرگمی عملکرد دکمه.

4.2.2 در صورت نیاز به تعمیر ابزار، لطفاً دستگاه را به یک پرسنل تعمیر و نگهداری حرفه ای واجد شرایط یا بخش تعمیر و نگهداری معین ارسال کنید.

بیانیه ویژه:

الف باتری های استفاده شده باید طبق قوانین یا مقررات محلی دور ریخته شوند

ب شرکت هیچ مسئولیتی در قبال نتایج مشتقات استفاده از این محصول ندارد.

ج این شرکت حق به روز رسانی و اصلاح مشخصات طراحی و محتوای این محصول را برای خود محفوظ می دارد و بدون اطلاع قبلی ممکن است تغییر کند!

 

اینستروسنتر ارائه دهنده انواع محصولات برند بنتک از جمله ارت تستر مدل GT5105A می باشد ،جهت مشاهده و خرید این ارت سنج می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

ارت سنج مدل GT5105A ساخت کمپانی بنتک

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه