توالی سنج فاز چیست؟

این تجهیز برای تشخیصِ ترتیبِ فازها در مدار‌های الکتریکی سه فاز و تعیینِ جهتِ چرخشِ موتور‌ استفاده می‌شود. کار با این ابزارِ قابلِ حمل، بسیار ساده است.

تسترهای چرخش فاز دستگاه های قابل حمل مفیدی هستند که برای بررسی جهت چرخش فاز در ماشین آلات موتوری با منابع سه فاز طراحی شده اند. این تسترها نشانگر LED چرخش در جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت را ارائه می دهند. آنها برای بررسی توالی فاز در موتورها، پمپ ها و واحدهای تهویه مطبوع ایده آل هستند. آنها را همچنین می توان نشانگرهای توالی فاز، سنج توالی فاز آزمایش کننده های توالی فاز نامید. یکی از الزامات این است که بررسی شود که توالی فاز در مدارهای چند فاز (سه فاز) حفظ می شود. آنها همچنین برای تست موتور و ژنراتور استفاده می شوند.

تسترهای چرخش فاز به پیمانکار برق یا تعمیرکار برق صنعتی اجازه می‌دهند تا پایانه‌های موتور در حال نصب را به‌طور دائم وصل کرده و با چسب بچسبانند، بدون اینکه ابتدا موتور را با یک قلاب موقت از منبع برق، در صورت وجود، برای تعیین چرخش موتور، برق‌دهی کنند. بنابراین، مجموعه آزمایشی نیاز به اتصالات موقتی را که می‌توانند زمان‌بر، پرهزینه و کاملاً خطرناک باشند، حذف می‌کند، به ویژه در مواردی که بسیاری از موتورهای ولتاژ بالا درگیر هستند.

توالی سنج ها در صنعت، با نام‌های مختلفی شناخته می شود که برخی از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

توالی سنج (Phase Sequence Meter)

توالی سنج فاز (Phase Sequence Detector)

RST سنج

RST متر

Three Phase Tester

Phase Rotation Meter

Phase Sequence Indicators

Phase Rotation Testers

Motor Rotation Indicator

چه زمانی از توالی سنج فاز استفاده کنیم؟

تجهیزات صنعتی همیشه براق و تمیز نیستند، در واقع، غیر معمول نیست که علائم، شناسه‌ها یا برچسب‌ها در طول زمان فرسوده شوند یا به طور کامل گم شوند. به همین دلایل است که ما اغلب به ابزارهایی مانند توالی سنج فاز تکیه می کنیم.

قبل از جدا کردن موتوری که نیاز به سرویس دارد، باید چرخش موتور را تعیین کنید. این مرحله گاهی اوقات می تواند به سادگی مشاهده کار موتور یا بررسی پلاک باشد. در مواقع دیگر، موتور ممکن است در ماشین آلات جاسازی شود که چرخش قابل مشاهده نباشد. در این حالت قبل از جداسازی موتور از یک توالی سنج غیر تماسی برای تعیین چرخش استفاده کنید.

پس از تعیین چرخش، چرخش فاز را در منبع برق بررسی کنید. تصور نکنید که برچسب های روی هادی ها صحیح هستند – با توالی سنج خود تأیید کنید.

اکنون چرخش فاز ولتاژ ورودی و چرخشی که موتور باید بعد از اتصال موتور جدید باشد را می دانید. آخرین مرحله بررسی سیم پیچ های موتور جدید برای پیکربندی صحیح سه فاز است. سیم های چرخش دستگاه خود را وصل کنید و موتور را در جهتی که می خواهید بچرخانید. اگر چرخش با نشانگرهای کنتور شما  مطابقت دارد، این ترتیبی است که هادی های شما باید به آن وصل شوند. اگر کنتور شما جهت مخالف را نشان می دهد، هر دو سیم را عوض کنید. همیشه مطمئن شوید که می دانید موتور هنگام روشن شدن به کدام سمت روشن می شود تا از آسیب پرهزینه به تجهیزات پایین دست جلوگیری کنید.

چه زمانی از توالی سنج فاز استفاده نکنیم؟

توالی سنج های فاز یک ابزار عالی هستند اما هدف بسیار خاصی دارند. آنها فقط در موتورهای 3 فاز یا منابع برق 3 فاز قابل استفاده هستند و فقط باید برای تعیین جهت فاز قبل از اتصال دستگاه های الکتریکی استفاده می شوند. بیشتر اوقات، دستگاه فقط چرخش را نشان می دهد یا فازهای جداگانه L1، L2 و L3 را نشان می دهد. گاهی اوقات کنتور ولتاژ اندازه گیری شده را نیز نشان می دهد.

این نشانگر توالی فاز یک دستگاه مقرون به صرفه برای ارائه یک نشانه واضح از توالی فاز و همچنین نشان دادن هرگونه فاز از دست رفته در منبع تغذیه تحت آزمایش است.

برند‌های سازنده توالی سنج:

یونی تی (UNI-T): این برند در زمینه تولید‌ تجهیزات اندازه‌گیری در چین فعالیت دارد.

سی ای ام (CEM): برند چینی تولید‌کننده تجهیزات اندازه‌گیری و آزمایشگاهی است.

ویکتور (VICTOR): این برند تولید‌کننده ابزار‌های اندازه‌گیری در کشور چین قرار دارد.

کیوریتسو (KYORITSU): این برند ژاپنی در زمینه طراحی و تولید انواع ابزار‌های تست و اندازه‌گیری فعالیت می‌کند.

فلوک (FLUKE): این شرکت آمریکایی در زمینه تولید تجهیزات اندازه‌گیری فعالیت دارد.

کاوین آرنوکس (Chauvin-Arnoux): این شرکت تولید‌کننده تجهیزات اندازه‌گیری در رنج فشار ضعیف تا فشار متوسط در کشور فرانسه است.

لوترون (LUTRON): این شرکت در تایوان در زمینه طراحی و تولید تجهیزات انداه‌گیری و ابزار دقیق فعال است.

سانوا (SANWA): این برند در زمینه تولید و فروش ابزار‌های اندازه‌گیری در توکیو فعالیت می‌کند.

مستک (MASTECH): این شرکت انواع تجهیزات اندازه‌گیری را چین تولید می‌کند.

سینومتر (SINOMETER): تولید‌کننده تجهیزات اندازه‌گیری در کشور چین است.

هیوکی (Hioki): برند مشهور ژاپنی که در زمینه تولید تجهیزات اندازه‌گیری و آزمایشگاهی فعال است.

قیمت توالی سنج:

در بازار ایران قیمت توالی سنج بسته به برند و مدل متفاوت است.

اینستروسنتر ارائه دهنده ی انواع توالی سنج های فاز می باشد جهت مشاهده و خرید این RST سنج می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://instrucenter.com/product-category/portable-test-equipment/electronical-test-equipments/phase-rotation/

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه